یکشنبه 17 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انقلاب نارنجي ياران دايي عليه مايلي‌كهن!، تابناك

انتخاب محمد مايلي‌كهن به عنوان مرد نخست نيمكت سايپا، غيرمنتظره ترين تصميمي بود كه در اوج اختلاف دايي نايب‌رئيس هيات مديره با مربي سابقش در تيم ملي، مي‌شد به تصوير كشيد اما اين مسئله به وقوع پيوست تا همگان به استقبال جنگ پنهاني ديگري در اين باشگاه بروند.

به گزارش خبرنگار ورزشي تابناك، پس از انتخاب علی دایی به عنوان سرمربي تيم ملي، او كه به خوبي آگاهي داشت نمی‌تواند همزمان هدایت تیم ملی و سایپا را در اختیار داشته باشد، در پی راهی بود تا همچنان در تیم سایپا ذي ‌نفوذ باشد، انتصاب او به عنوان نايب‌رئيس هیات مدیره بهترین راهکار بود تا حتي در صورت از دست دادن تیم ملی بتواند هنوز جایگاه مستحکمی در این باشگاه داشته باشد و در صورت تمايل مجدداً سر تمرين نارنجي‌پوشان بازگردد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سایپا با حضور دايي در فصل نقل و انتقالات برخلاف فصل گذشته كه يارانش از دست رفته بود، توانست بازيكنان توانمند و ارزشمندي همچون ابراهيم میرزاپور، حسين کعبی، جلال حسینی، آقایی، محمد پروین، ميرزاپور، صادقي را جذب يا براي اين فصل حفظ كند. مسئله اي كه شائبه استفاده دايي از قدرت سرمربيگري تيم ملي را براي حفظ اين اشخاص به وجود آورد اما بر هيچ‌كس پوشيده نبود كه برخي از اين بازيكنان بدون شنيدن ضرب آهنگ صداي دايي، آب هم نمي‌نوشند.

بعد از آن نوبت به انتخاب سرمربي تيم ملي بود كه طبيعي به نظر مي‌رسيد، دايي در پي آن باشد تا سايه سنگينش بر روي نيمكت اين باشگاه باشد اما با انتخاب ليت بارسي، در عين مخالفت دايي، مشخص شد، اين باشگاه جايي نيست كه او حرف اول و آخر را بزند و برخي تصميمات كليدي برخلاف ميلش رقم خواهد خورد. پير ليت‌بارسكي به سايپا آمد تا در فصلي كه اين تيم روزهاي دشواري را در پيش داشت، دشواري‌هاي بيرون زمين را نيز تجربه كند.

در كنار ورود ليت‌بارسكي به سايپا كه با كنار گذاشتن مربيان دايي از روي نيمكت همراه شد، بحث تغيير توليد‌كننده پوشاك سايپا و گرفتن اين امتياز از دايي نيز از ديگر مواردي بود كه با وجود آنكه به زعم برخي رسانه‌ها به خاطر اختلافات موجود بين دو طرف بود، با رد يكي از مسوولان روبرو شد و اين مسئله عطف به قانون تجارت داده شد: «طبق قانون تجارت اعضاي هيات‌مديره شركت‌ها نمي‌توانند دخل و تصرفي در فروش محصولات به همان شركت داشته باشند و حال كه سايپا يك شركت تجاري شده و علي دايي عضو هيات‌مديره است استفاده از لباس‌هاي توليدي او غيرقانوني بود و به همين خاطر از لباس‌هاي توليدي نهنگي استفاده كرديم.» البته در اين ميان، چنين پرسشي مطرح شد كه چرا در همان بدو انتصاب دايي به عنوان عضو هيات‌مديره، اين رويكرد در پيش گرفته نشد كه بي‌پاسخ ماند.

در اين شرايط با عدم نتيجه‌گيري تيم سايپا كه از چيدمان فني قابل قبولي در زمين برخوردار بود، خطاهاي فردي بيش از هر زمان زير ذره‌بين مربي آلماني نارنجي‌پوشان قرار گرفت و براي او مسلم شد كه خطاهاي فردي متعدد برخي بازيكنان، تعامداً صورت مي‌پذيرد، چرا كه يك بازيكن حرفه‌اي به اين تعداد اشتباهات فاحش در مستطيل سبز انجام نمي‌دهد.

اشتباهاتي كه در برخي موارد در نتايج ديدارهاي سايپا نيز موثر واقع شد و دايره منتقدين مرد نامقبول دايي را وسعت بخشيد. او قصد برخورد با اين بازيكنان را داشت اما برخي موانع باعث شد پير نتواند در اين زمينه كاري از پيش ببرد و نهايتاً با كارنامه اي در دست چپ ورزشگاه انقلاب كرج را ترك كرد تا مربيان به مرخصي رفته ساپيا يا دستياران دايي مجدد عنان كار را در دست بگيرند اما اين مسئله باعث نشد كه شرايط سايپا بهبود يابد و اين تيم سقوط آزاد خود را ادامه داد تا حكم سرمربيگري دائم انتظار شخصي به جز حاضرين روي نيمكت اين باشگاه را بكشد.

در كنار اين مسائل درگيري و جنجال رسانه‌اي دايي و مايلي‌كهن نيز پا برجا بود و دايي به جز تيم ملي و سايپا، يك دلمشغولي ديگر نيز از جنس فوتبال داشت كه محكوم كردن مربي سابقش در دادگاهي بود كه راي بدوي آن به سود متشاكي رقم خورده بود. او در اين ميدان نيز همچون سايپا موفق ظاهر شد اما علي‌الظاهر افكار عمومي چندان از حركت دايي براي به اثبات رساند حقانيتش برابر مايلي‌كهن استقبال نكرد.

در موقعيت زماني كه هنوز دغدغه سايپا براي دايي پابرجا بود و در هنگامه اي كه هنوز جوهر رسيد دريافت حكم قاضي كه مبني بر محكوميت سرمربي اسبق تيم ملي، خشك نشده بود، بحث بر سر جايگزين ليت‌بارسكي از شخصي همچون ناصر حجازي گذشت و به چهار گزينه جدي رسيد كه اتفاقاً يكي از اين گزينه ها، مرد هميشه منتقد علي دايي نايب رئيس هيات مديره بود.

مردي كه كوله‌باري از سوابق را در اختيار داشت و دايي را قلدر خوانده بود، در ميان سه كانديداي ديگر سرمربيگري سايپا يعني ذوالفقارنسب، استيلي و فرهاد كاظمي با دستور مجمع عمومي باشگاه يا در برداشتي شفاف‌تر به احتمال فراوان مهرداد بذرپاش، حكم سرمربيگري را دريافت كرد تا سخت‌ترين تقابل اعضاء هيات مديره رقم بخورد.

در اين چهارچوب، بنابر اخبار واصله دايي با انتخاب مايلي‌كهن مخالف كرده و ذوالفقارنسب را به عنوان انتخاب اول و استيلي را به عنوان گزينه دوم معرفي مي‌كند كه حسين رضازاده عضو ديگر هيات‌مديره نيز موضعي مشابه همشهري‌اش مي‌گيرد اما به نظر مي‌رسيد اين بار نيز قرار بود تصميمي صد در صد مخالف نايب رئيس هيات مديره مصوب و اجرا شود و بر همين مبنا در هنگامي كه دايي به حج مشرف شد و رضازاده نيز در مسابقات وزنه‌برداري جوانان و نوجوانان آسيا، شاگردانش را هدايت مي‌كرد، هيات مديره تصميمش را عملي كرد و به استقبال تصميمي خلاف نظر غايبين رفت.

حميد سجادي مديرعامل باشگاه سايپا كه در مقطعي به عنوان مربي بدنساز تيم سايپا با محمد مايلي‌كهن به عنوان سرمربي نارنجي پوشان همكاري داشت، اين بار از اختيارات تام دوست قديمي‌اش خبر داد تا مشخص شود، محمد مايلي كهن مي داند، به سادگي نخواهد توانست نيمكت اين تيم را حفظ كند.

قطعاً انتخابي كه براي سكانداري فوتبال سايپا صورت پذيرفت، معادلات شهريار را در اين مقطع بر هم زد و مي تواند حكومت او را در اين باشگاه برچيند، چرا كه قطعاً از اين پس شاهد رويارويي‌هاي شديدي مايلي‌كهن با رويه هايي خواهيم بود كه توسط دايي پايه گذاري شده است. در واقع در صورتي هدف از انتخاب مايلي كهن كه حذف بي‌صداي شهريار از اين تيم باشد، بهترين گزينه انتخاب شده است.

در اين ميان يك دو راهي براي دايي بوجود آمده است؛ او مي تواند به نشانه اعتراض استعفاء دهد و از حواشي كه دير يا زود دامانش را خواهد فشرد، بگريزد يا بماند و خود را درگير يك جنگ تماماً فرسايشي كند كه هيچ‌كس تعهدي نداده، در مرزهاي جغرافياي باشگاه سايپا خلاصه شود.

با باقي ماندن دايي در كرسي كنوني‌اش در سايپا، انقلاب نارنجي ياران دايي عليه مايلي‌كهن چه با هماهنگي و چه بدون هماهنگي او، قابل‌ پيش‌بيني‌ترين وضعيتي است كه براي اين تيم مي توان در نيم‌فصل دوم در نظر گرفت. اما آيا برخي ياران نزديك دايي براي مايلي‌كهن نيز همچون ليت‌بارسكي كم‌فروشي مي‌كنند و شرايط را به گونه‌اي بحراني خواهند كرد كه او خيلي زودتر از يك و نيم فصل قراردادش اين باشگاه را ترك كند، يا براي عدم رويارويي با اين مربي صريح‌الهجه و سريع‌الاجرا شمشميرها را غلاف مي كنند؟

آنچه مسلم است مايلي‌كهن خود را براي مقابله با اين انقلاب مخملي آماده كرده و به طور حتم در صورت اجراي چنين برنامه‌هاي براي ساقط كردن سرمربي جديد، او از اختيارات نامحدودش بهره خواهد برد و تغييرات را منحصر به تلاش براي جذب ايمان مبعلي نخواهد كرد. تغييراتي كه با توجه به خالي بودن تنها جاي يك بازيكن در ليست سايپا، مي تواند به قيمت اخراج محترمانه برخي بازيكنان و جايگزيني نفرات مطيع و بي‌غرض تمام شود.

بر اين اساس قطعاً پست‌هايي كه اشتباهات متعددي داشته باشند و تلاش‌شان براي زمين زدن سايپا، با هدف به ناكام ساختن مايلي‌كهن در ابتداي نيم‌فصل دوم و يا در بازيهاي حساس براي سرمربي به اثبات برسد، فرصت نفس كشيدن نخواهند يافت و مي‌بايست ساكشان را براي ترك اين باشگاه ببندند.

با اين تفاسير به نظر می‌رسد سایپا روزهاي پرالتهابی را پیش رو خواهد داشت و انتقال قدرت هدايت تيم فوتبال سايپا، تنها با مراسم معارفه‌اي كه امروز براي سرمربي جديد برگزار خواهد شد، صورت نخواهد پذيرفت.





















Copyright: gooya.com 2016