پنجشنبه 21 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قهرمانی تیم ملی راگبی زنان ایران در آسیا، شیرزنان

تصور کنید فلان بازیکن فوتبال مردان در کشوری با فلان تیم قرارداد ببندد، چه جنجال خبری رسانه‌ها را فرا می‌گیرد. چند رسانه به آن خواهند پرداخت و چه تحلیل‌های متفاوتی در آن مورد، وب‌سایت‌ها و روزنامه‌ها را پر خواهند کرد.

در هفته‌ای که گذشت تیم ملی راگبی بانوان ایران توانست با شکست تمامی تیم‌هایی که در لائوس گردهم آمده بودند، مجوز ورود به گروه سی آسیا را کسب کند . به طوری که تمامی رسانه‌های خارج از کشور خصوصا میزبان مسابقات ، تیم ملی راگبی بانوان را پدیده‌ء این دوره از مسابقات معرفی کند . اتفاقی که می‌توان آن را در تاریخ ورزش زنان ایران ثبت کرد.

iran-women-rugby.jpg
رشته راگبی زیر مجموعه فدراسیون بیس بال قرار دارد و جالب ترین بازتابی که این خبر تا به حال داشته، بی خبری فدراسیون بیس بال ایران است که هنوز سفر قریب الوقوع تیم ملی راگبی زنان ایران به لائوس را بر روی وبسایت رسمی اش وعده می دهد! شاید با این اوصاف چندان هم عجیب نباشد که روزنامه ها، وبسایتها و خبرگزاریهایی که هرچند اندک در این زمینه خبر منتشر کرده اند، جملگی متن یک خبر فکس شده روابط عمومی را کپی کرده اند و بس!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این در حالی‌ست که مهندس علی‌آبادی (رئیس سازمان تربیت بدنی) در نشستی که در با فدراسیون بیس بال داشت، نقش رسانه‌ها در پوشش دادن ورزشهای کمتر دیده شده را مهم دانست. هر چند مهندس علی آبادی که در این نشست، پیروزی تیم ملی راگبی زنان را حاصل تلاش فدراسیون بیس بال دانست، باز هم اشاره‌ای به سهم همین رسانه‌ها در پوشش اخبار ورزش زنان نکرد. رئیس سازمان تربیت بدنی ضمن تبریک موفقیت زنان راگبی کار ایرانی به رئیس فدراسیون بیس بال از وی خواست تا با تعامل سازنده با صدا و سيما، توجه رسانه ي ملي را به رشته هاي تحت پوشش اين فدراسيون معطوف نمايد.

در هر حال تیم راگبی بانوان ایران روز دوم آذر ماه برای شرکت در مسابقات آسیایی این رشته وارد کشور لائوس شد و با شش تیم دیگر به رقابت پرداخت. پیروزی بر تمامی این رقبا از جمله تیم میزبان، قهرمانی آسیا را برای دختران ایران به ارمغان آورد. سرمربی نیوزلندی تیم "هلن واگا" قبل از سفر به این مسابقات گفته بود:‌ ايران كشور راگبي‌خيزي نيست و براي اينكه اين كشور در ورزش راگبي به دنيا معرفي شود بايد تلاش بسيار صورت گيرد. اما دختران تیم راگبی نشان دادند که می‌توانند این پیش‌بینی و خواسته‌ی سرمربی‌شان را خیلی زودتر به نتیجه برسانند .

هلن واگا که در دو دوره مسابقات جام جهانی راگبی حضور داشته ایران را کشوری دارای زمینه‌ی پیشرفت در راگبی بانوان دانسته است. تیم راگبی تهران، در سال 2003 شکل یافت و یک سال بعد موفق شد در مسابقات ملی، قهرمانی را به خوداختصاص دهد. دیگر تیم های کشوری، تیم های گلستان، کرمان، کرمانشاه، سمنان، خراسان شمالی، شیراز و اصفهان هستند.

راگبی زنان در ایران توانست توجه رسانه های خارجی را نیز به خود جلب کند تا حدی که آسوشیتدپرس سال گذشته گزارش مفصلی از راگبی کاران زن ایرانی تهیه کرد. در این گزارش آمده بود: در حدود ربع قرن پیش و سالهای اوایل انقلاب اسلامی، که زنان از ورزشهای رقابتی به شدت منع می شدند، داشتن تیم راگبی، که ورزشی سراسر فعالیت های قدرتی و رقابتی است، آرزویی محال بشمار می رفت. اما از آن زمان تاکنون، تغییرات زیادی صورت گرفته و اگرچه ورزش زنان هنوز هم راه زیادی به سوی پیشرفت و موفقیت در پیش دارد، اما در زمین های بین المللی، حقیقتاً حریفان قدرتمندی هستند و در سطح جهانی حضوری فعال و خوبی دارند.

گفتنی است راگبی یک ورزش گروهی پرطرفدار است که در زمین چمن (مشابه زمین فوتبال) و با یک توپ تخم مرغی شکل بازی می‌شود.

اسامی دختران راگبی باز که به دلیل اعتصاب کارکنان فرودگاه محل برگزاری مسابقات با تاخیر به ایران بازگشتند بدین ترتیب است: الهام شهسواري، جميله خوشكار، ليلاشيرنيا، نرگس شيرزاديان، فرزانه نواب، رانيشاد شيواكا و سميه لشني از تهران، زينب صبري و معصومه حسيني از خراسان رضوي، شكوفه ويسي، نازنين اماميان و زهره عيني از كرمانشاه، سما صفري از قم، نازنين حسيني، صبور زائر و نعيمه عداي از گلستان.





















Copyright: gooya.com 2016