چهارشنبه 27 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برای من نيم‌فصل جالبی نبود، گپی با مهدی مهدوی‌کيا، دويچه وله

* در نيم فصل دوم شايد وضع من در تيم فرانکفورت خيلی بهتر بشود

نيم‌فصل اول ليگ دسته اول فوتبال آلمان، بوندس‌ليگا، با قهرمانی تيم شگفتی‌آفرين هوفن‌هايم به پايان رسيد. مهدی مهدوی‌کيا، ملی‌پوش ايرانی تيم اينتراخت فرانکفورت از نيم‌‌فصل اول و همچنين تيم ملی فوتبال ايران سخن می‌گويد.

دويچه‌وله: نيم‌‌فصل اول رقابت‌های فوتبال بوندس‌ليگا آلمان به اتمام رسيد. عملکرد خود و اينتراخت فرانکفورت، در هفده بازی اول اين فصل را چه‌طور ارزيابی می‌کنيد؟
مهدی مهدوی‌کيا:
بايد بگويم که اين فصل با فراز و نشيب‌های زيادی همراه بوده. ما در اوايل خيلی بد نتيجه گرفتيم و در پايين جدول بوديم. بعد ازآن هم تعدادی از بازيکنان‌مان مصدوم شدند. ولی تيم ما توانست خودش را از پايين جدول به بالا برساند و در حال حاضر، يعنی در پايان نيم فصل با نوزده امتياز در رده‌ی دوازدهم هستيم. من فکر می‌کنم نيم فصل تقريبا خوبی برايمان بود، با توجه به تمام مشکلاتی که داشتيم. در مورد خودم، خب خيلی راضی نبودم، با توجه به اين که زياد هم در تيم فرانکفورت بازی نکردم. شايد چندبار. ولی خب تصميمات مربی بود. من فکر می‌کنم در نيم فصل دوم شايد خيلی بهتر بشود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دويچه‌وله: آيا مشکلات مصدوميت از ناحيه‌ی ديسک کمر که در سال گذشته دو بار گريبانگير شما شده بود، دليلش افت فيزيکی بدنی بود يا اينکه مشکل اصلی در نيم فصل برايتان چه بود؟
مهدوی‌کيا:
مشکل مصدوميت که رفع شد. من آن مصدوميت شديدی که در نيم فصل دوم سال پيش داشتم، ديگر به‌هيچ‌وجه نداشتم. ولی خب در تعطيلات تابستانی يک مقداری از ناحيه‌ی زانو مشکل داشتم که کمی از بازيکنان ديگر عقب افتادم. ولی از نظر بدنی در شرايط خوبی بودم. اما خب مربی زياد از من استفاده نکرد و اين مسئله هم فقط به مربی تيم برمی‌گردد. من به تصميمات ايشان احترام می‌گذارم. من هميشه به‌عنوان يک بازيکن حرفه‌ای تلاش کرده‌ام که بازی کنم و به تيم‌مان کمک کنم. ولی خب گفتم، زياد بازی نکردم. فکر می‌کنم فقط يکی دو بار. در کل نيم‌ فصل زياد جالبی برای من نبود.

دويچه‌وله: اما می‌شود گفت که نيم فصل رفت خيلی زيبا برای شما بسته شد، چون در آخرين بازی تيم اينتراخت فرانکفورت، شما به مصاف تيم قبلی‌تان، هامبورگ رفتيد و در استاديومی که هشت سال در آن حضور داشتيد، مورد تشويق تماشاگران تيم سابق‌تان، هامبورگ، قرار گرفتيد. خودتان در هامبورگ چه احساسی داشتيد؟
مهدوی‌کيا:
من در اين سه چهار هفته‌ی گذشته بسيار خوب تمرين کرده بودم و خب ديديد من مقابل بوخوم يک نيمه بازی کردم و مربی تيم تصميم گرفت که در مقابل هامبورگ مرا به عنوان يار اصلی به ميدان بفرستد. اين برای من واقعا خيلی مهم بود که از اول در مقابل تيم سابقم بازی کنم. راستش خيلی حس قشنگی بود برای من به‌عنوان بازيکنی که در تيم حريف بازی می‌کند، ولی مورد تشويق تماشاچی‌هاست. من فکر می‌کنم خيلی روز قشنگی برای من بود. خب ما متاسفانه بازی را باختيم، ولی در کل برای من روز زيبايی بود بود و من افتخار می‌کنم که از ايران بودم و توانستم در ميان هواداران يک تيم مقابل محبوبيت کسب کنم. حتا وقتی به دوازه‌ی هامبورگ حمله می‌کردم مورد تشويق بودم. بله، روز قشنگی بود. من از تماشاچی‌های فرانکفورت که مخصوصا خيلی تيم‌مان را حمايت می‌کنند و همين‌طور از تماشاچی‌های تيم سابق‌ام هامبورگ در اين بازی خيلی تشکر می‌کنم که يک روز خيلی قشنگی را برايم بوجود آوردند.

دويچه‌وله: چه برنامه‌هايی داريد الان برای تعطيلات ميان دو نيم فصل بوندس‌ليگا، آقای مهدوی‌کيا؟
مهدوی‌کيا:
تعطيلات بسيار کوتاه است. دوم ژانويه تمرينات‌مان شروع می‌شود و من حدود چند روزی را در فرانکفورت هستم، تا تعطيلات دخترم هم شروع بشود. بعد از آن حدود يک هفته‌ای به اتريش می‌روم و بعد از آن هستم که تمرينات شروع بشود.

دويچه‌وله: بد نيست به نيم فصل رفت بوندس‌ليگا نگاهی کلی کنيم، از جمله به بلندپروازی غيرمنتظره تيم هوفن‌هايم. شما عملکرد موفق هوفن‌هايم را با کسب عنوان قهرمانی نيم فصل رفت چه‌طور ارزيابی می‌کنيد؟
مهدوی‌کيا:
تيم هوفن‌هايم در اين فصل اول، همگی را واقعا غافلگير کرد؛ تيمی که بسيار جوان بود و از دسته‌ی دو آمده بود و توانست چنين بازی زيبايی و چنين فوتبال هجومی را ارائه بدهد. فقط می‌شود تبريک گفت به اين تيم جوان و اين که فوتبال بسيار زيبايی را بوجود آوردند و باعث شدند که در بالای جدول رقابت خيلی شديدی به جود بيايد. هيچ کس شايد اين مسئله را پيش‌بينی نمی‌کرد، ولی می‌بينيم که در فوتبال يک چنين زيبايی‌يی هم وجود دارد. فقط می‌شود به اين تيم جوان تبريک گفت.

دويچه‌وله: حالا اگر از نظر فنی يک ديد عمقی بيندازيم به موفقيت تيم هوفن‌هايم، با اين فوتبال تک‌ضرب در سطح فوق‌العاده بالا و انسجام تيمی و همچنين تفکرات روشنفکرانه‌ی پرفسور فوتبال آلمان، رالف رانگنيک، چه قضاوتی می‌شود کرد؟
مهدوی‌کيا:
شما می‌بينيد، اين تيم يک مربی بسيار باتجربه به‌نام رانگنيک دارد که خب درگذشته با تيم‌هايی مثل شالکه و اشتوتگارت نتايج خيلی خوبی گرفته بود. بعد رفت و خب يکی دو سال اين تيم را از دسته‌ی سه به ليگ دسته دو و بعد هم به بوندس‌ليگا آورد. با يک تيم جوان... اين مهم است که همه بازيکن‌ها بيست و دو، بيست و يک و بيست ساله‌اند، و اين که اين انرژی و حرارت را دارند و با تمام وجود فوتبال بازی می‌کنند، می‌جنگند و در سال اول حضورشان در بوندس‌ليگا چيزی برای از دست‌دادن ندارند. من اميدوارم، در نيم فصل دوم هم همين مسئله اتفاق بيفتد که بوندس‌ليگا همين شور و حرارتش را داشته باشد.

دويچه‌وله: آيا به نظر شما، اين احتمال وجود دارد که هوفن‌هايم حتا قهرمان بوندس‌ليگا هم بشود؟
مهدوی‌کيا:
هيچ چيز دور ازدسترس نيست. ولی شما ببينيد، پشت سر هوفن‌هايم يک حريف ديرينه و باتجربه مثل بايرمونيخ دارد می‌آيد که او از تمامی موقعيت‌ها استفاده می‌کند. بعلاوه، ممکن است که کم‌تجربه بودن اين تيم در نيم فصل دوم کمی برايش مشکل‌ساز باشد. ولی با اين فوتبالی که هوفن‌هايم دارد بازی می‌کند احتمال قهرمانی‌اش هم هست.

دويچه‌وله: برسيم به وضعيت تيم ملی فوتبال ايران که پس از سه بازی و پنج امتياز در مکان دوم جدول گروه دو قاره‌ی آسيا در فوتبال‌های مقدماتی جام جهانی قرار گرفته است. شما ادامه‌ی مسير تيم ملی را در رسيدن به جام جهانی ۲۰۱۰ چه‌طور می‌بينيد؟
مهدوی‌کيا:
وضعيت بسيار خوب است. ما در گروه‌مان فعلا در مکان دوم هستيم و دو بازی خيلی مهم پيش روی ماست که ما هردو بازی را در تهران انجام می‌دهيم. با دو حريف ديرينه، کره جنوبی و عربستان. به نظر من ما اگر بتوانيم اين دو حريف را در تهران شکست بدهيم، قدم بزرگی به سوی هدفمان براشته‌ايم و خيلی راه را هموار کرده‌ايم برای رفتن به جام جهانی. من فکر می‌کنم، اگر اين دو بازی را بتوانيم ببريم، وضعيت‌مان خيلی بهتر خواهد شد. بعد از آن هم يک بازی با کره شمالی داريم که اين بازی بسيار سخت خواهد بود. ولی ما هميشه ازقدرت‌های آسيا بوديم و اميدوارم که اين‌بار هم بتوانيم به جام جهانی راه پيدا کنيم.

دويچه‌وله: نظرتان در رابطه با بازگشت مجدد کريم باقری چيست، پس از هفت سال دوری از تيم ملی و در سن سی‌وچهارسالگی؟
مهدوی‌کيا: خب کريم سابقا در تيم ملی بازی کرده بود و بازيکن بسيار موثری بود و بعد از حدود هفت سال برگشت. در اين يکی دوسالی که در پرسپوليس بوده، خيلی خوب کار کرده و مربی تيم ملی هم از بازيکن‌های (آماده) استفاده می‌کنند و خب بازگشت‌‌اش هم با يک گل همراه بوده که اين هم خيلی مهم است. اميدوارم حضورش تداوم داشته باشد.

مصاحبه‌گر: فريد اشرفيان





















Copyright: gooya.com 2016