چهارشنبه 4 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

ورزش پايه ايران، کودکی يتيم برسر راه، فرامرز کوشان

از سخنان مختلف مسئولان "کميته ورزش‌های پايه‌ای و مدال آور" چنين بر می آيد، که هدف همان قهرمانی و کسب مدال در مسابقات بين المللی، با توجه به نقش سياسی اين افتخارت در صحنه بين المللی است و ورزش پايه تنها تا جايی مورد توجه است که به کسب مدال کمک کند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كشتي‌گيران خارجي ارزان‌تر از چهره‌های شاخص داخلي، همشهری

كشتي‌‌گيران خارجي با مبالغي كمتر نسبت به چهره‌هاي شاخص داخلي در ليگ برتر كشتي آزاد ايران شركت مي‌كنند.

مبلغ قراردادها در ليگ‌برتر كشتي آزاد ايران متفاوت است. ملي‌پوشان المپيكي به طور ميانگين قراردادهاي 35 ميليون توماني با تيم‌هاي خود منعقد كرده‌اند كه البته شنيده مي‌شود يكي، دو ملي‌پوش ديگر بين 50 تا 60 ميليون دريافت كرده‌اند كه بعضا برخي از اين ملي‌پوشان ناآماده هستند و نمايش درخشاني هم نداشته‌اند. اين درحالي است كه چهره‌هاي شاخص خارجي براي تيم‌ها مقرون به صرفه هستند و با دستمزدي كمتر در ايران كشتي مي‌گيرند كه به نظر مي‌رسد شرايط بدني بهتري هم نسبت به رقيبان ايراني خود داشته باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




شنيده مي‌شود «دلشاد منصوراف» دارنده‌ دو مدال طلاي جهان از ازبكستان كه براي گراد كشتي مي‌گيرد، براي هر برد 5 هزار دلار و در صورت شكست در هر مسابقه 1500 دلار دريافت مي‌كند كه بعيد به نظر مي‌رسد در پايان ليگ بيش از 20 ميليون تومان بگيرد. در حالي كه يك كشتي‌گير كه قهرمان جام تختي هم شده است، مبلغي بيشتر از اين دريافت كرده و در نخستين مسابقه نيز به حريف جوان خود باخت. باز هم شنيده مي‌شود كه گئورگي گوگشليدزه و الكسي شيماروف نيز به ترتيب 20 هزار و 15 هزار دلار از نفت تهران پيش قرارداد گرفته‌اند كه علاوه بر آن براي برد در هر مسابقه نيز 2 هزار دلار دريافت خواهند كرد كه جمع پول دريافتي هر يك از آنها 30 ميليون تومان هم نخواهد شد.

در حالی که مناقشه در برگزاری لیگ کشتی آزاد میان تیم‌ها و سازمان لیگ وجود دارد، برگزاری لیگ فرنگی نیز محلی بر مخالف خوانی کادر فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی و البته کم رغبتی تیم‌ها برای حضور در لیگ شده است كه برگزاری لیگ کشتی‌فرنگی را در هاله‌اي از ابهام قرار داده. در کنار اینها مخالفت محمد بنا با تشکیل لیگ‌برتر کشتی فرنگی دلیلی فنی دارد: «توجيه اصلی برگزاری لیگ اين است كه اين امر به كشتي‌گير كمك مي‌كند و وضع مالي قهرمانان را بهبود مي‌بخشد. من هم اين را مي‌دانم. نمي‌خواهم افكارم را به كسي تحميل كنم. اما نبايد برگزاري ليگ تداخلي در برنامه‌‌هاي تيم‌ملي داشته باشد. فقط همين را بگويم كه وزن كم‌كردن‌هاي مداوم در ليگ، كار ما را در تيم‌ملي مشكل مي‌كند.»

سرمربی تیم ملی اما در کنار مخالفت خود پیشنهادي هم می‌دهد: «مي‌شود ليگي را راه انداخت كه فقط جوانان شانس شركت در آن را داشته باشند.»

در این میان برگزاری لیگ‌فرنگی موافقانی نیز دارد. ربطي، دبیر فدراسیون کشتی درخصوص سرنوشت ليگ كشتي فرنگي می‌گوید: «روز چهارشنبه در اين رابطه جلسه خواهيم داشت و درمورد آن تصميم‌گيري مي‌كنيم.» دراین میان دبیر فدراسیون با اشاره به برگزاری لیگ، برنامه تیم‌ملی کشتی فرنگی را نیز بازگو می کند: «دانمارك براي حضور در جام يادگار امام(ره) به ايران مي‌آيد و موافقت كرده‌ايم كه پس از آن تورنمنت اردوي مشتركي در اصفهان داشته باشيم، البته آنها نيز بايد اسامي خود را اعلام كنند.» وي افزود: «فكر مي‌كنم امسال حداقل پنج تيم خارجي در جام يادگار امام(ره) شركت كنند و از اين لحاظ مسابقات بهتري نسبت به قبل را شاهد باشيم.»

شاید یکی از چالش‌های برگزاری لیگ کم‌تعداد بودن تیم‌های شرکت‌کننده در آن باشد. تا کنون 6 تيم براي حضور در رقابت‌هاي ليگ‌برتر كشتي‌فرنگي باشگاه‌هاي ايران آمادگي خود را به كميته ليگ فدراسيون كشتي اعلام كرده‌اند. این در حالی است که زمان قطعي برگزاري رقابت‌هاي ليگ‌برتر كشتي فرنگي ايران هنوز از سوي كميته ليگ فدراسيون كشتي مشخص نشده است. تعاوني مصرف كاويان، دايتي شيراز، توليدي مجيد انديمشك، شهرداري و شوراي شهر بابل، شهرداري آمل و دانشگاه آزاد تيم‌هايي هستند كه براي حضور در ليگ‌برتر كشتي فرنگي آمادگي خود را اعلام كرده‌اند.

در کنار این مشکلات، رئيس سازمان ليگ فدراسيون کشتي برگزاری لیگ کشتی فرنگی را مسئله‌اي جدي و ضروري مي‌داند و حتی تاریخ پیشنهادی خود را نیز اعلام می‌کند: «براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته ليگ‌برتر کشتي‌فرنگي از اواسط بهمن‌ماه با حضور 6 تيم برگزار مي‌شود.» تورج لارودي تاکيد می‌کند: «رقابت‌هاي ليگ‌برتر کشتي‌فرنگي با حضور تيم‌هاي دايتي شيراز، داماش دورود، دو تيم از مازندران، يک تيم از خوزستان و دانشگاه آزاد اواسط بهمن ماه برگزار خواهد شد.»

وي در خصوص سطح فني رقابت‌هاي ليگ‌برتر کشتي آزاد گفت: «اين رقابت‌ها بستري براي ظهور کشتي‌گيران مستعد و با آتيه شده است؛ کشتي‌گيراني نظير شمس كه در وزن 96 کيلوگرم از تيم صدراي زيرآب در اين دوره از رقابت‌ها به عنوان يک چهره مستعد شناسايي شده است.»





















Copyright: gooya.com 2016