چهارشنبه 4 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

ورزش پايه ايران، کودکی يتيم برسر راه، فرامرز کوشان

از سخنان مختلف مسئولان "کميته ورزش‌های پايه‌ای و مدال آور" چنين بر می آيد، که هدف همان قهرمانی و کسب مدال در مسابقات بين المللی، با توجه به نقش سياسی اين افتخارت در صحنه بين المللی است و ورزش پايه تنها تا جايی مورد توجه است که به کسب مدال کمک کند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دايي: خودم خبر كناره‌گيری‌ام را اعلام مي‌كنم، همشهری

محمدجواد پاينده

چندي پيش علي كريمي آخرين حضور خودش در اردوي تيم ملي را با يك مصاحبه جنجالي به پايان رسانده بود.

كريمي با انتقاد از عملكرد فدراسيون فوتبال كادر حاكم بر مجموعه فوتبال كشور را ضعيف‌ترين فدراسيون تاريخ دانست كه اين مصاحبه موجب محروميت و دوري او از تيم ملي ايران شد.

با گذشت چند ماه از مصاحبه جنجالي كريمي شرايط جاري رقابت‌هاي ليگ،‌ مشكلات بزرگ فدراسيون فوتبال، بي‌نظمي در برگزاري بازي‌ها و اردوهاي تداركاتي تيم ملي و اختلافات پيش آمده موجب شده كه تامل بيشتري نسبت به حرف‌هاي كريمي صورت گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ناهماهنگي و بي‌برنامگي در برگزاري بازي‌ها و اردوي‌هاي تداركاتي كه در ماه‌هاي گذشته بارها مشكل‌ساز شده باز هم نظم رقابت‌هاي ليگ برتر را به خطر انداخته و حالا مسئولان باشگاه‌ها شاهد توقف مسابقات ليگ برتر به دليل انجام يك بازي كم‌اهميت و اردوي كوتاه‌مدت برون‌مرزي هستند.

قرار بود تيم ملي ايران پس از تورنمنت عمان جهت انجام چند مسابقه تداركاتي و يا حداقل يك بازي مقابل تيم منتخب ايالت باسك به اسپانيا سفر كند اما اين مسابقه لغو شد و پس از آن موضوع لغو اردو مطرح شد اما اصرار مسئولان فدراسيون و تيم ملي بر برپايي اين اردو مشكلات تازه‌اي به وجود آورده است.

قرار است تيم ملي فوتبال ايران برخلاف برنامه‌اي كه پيش از اين اعلام شده بود روز چهارشنبه تهران را ترك كند. تيم ملي با 4 پرواز به محل برپايي اردو در اسپانيا مي‌رسد و پس از آن در يك بازي نه‌چندان جدي مقابل تيم منتخب منطقه گاليسيا به ميدان مي‌رود. اين تيم از منطقه لاكرونيا است اما حريف جدي و بزرگي براي تيم ملي فوتبال ايران به حساب نمي‌آيد. بازيكنان تيم ملي روز هشتم دي ماه به ايران بازمي‌گردند و تنها يك روز بعد ملي‌پوشان تيم‌هاي ليگ برتري در رقابت‌هاي حساس هفته بيستم به ميدان خواهند رفت.

بازيكنان ملي‌پوش باشگاه‌ها طبيعتا پس از اين سفر طولاني توان حضور در بازي‌هاي پرفشار ليگ را ندارند. اين موضوع طبيعتا اعتراض مسئولان و مربيان باشگاه‌ها را در پي داشته اما عزيزمحمدي رئيس سازمان ليگ روز گذشته اعلام كرد امكان تغيير زمان بازي‌هاي هفته بيستم ليگ برتر وجود ندارد.

افاضلي: در اسپانيا با يك تيم اروپايي بازي مي‌كنيم

دستيار دايي منتخب گاليسيا را به عنوان يك تيم اروپايي، حريف مناسبي براي تيم ملي ايران دانست.

افاضلي درباره‌ اردوي تيم ملي در اسپانيا گفت:‌ «در هر صورت تيم ملي فرصت چنداني براي برگزاري اردو ندارد و بهتر است كه وقت تمرين‌هاي خود را به انجام بازي‌هاي تداركاتي اختصاص دهد چراكه اين بازي‌ها مي‌تواند به علي دايي كمك كند تا به آنچه كه در تيم ملي و براي شناخت بازيكنان به دنبال آ‌ن است دست پيدا كند.

ما تلاش مي‌كنيم تا حريفان متفاوتي را تجربه كنيم. در تورنمنت عمان با تيم‌هايي از آمريكاي جنوبي و شرق آسيا بازي كرديم و در اسپانيا نيز با يك تيم اروپايي روبه‌رو مي‌شويم تا كادر فني ديدگاه بهتري نسبت به كيفيت بازيكنان و شرايط كلي تيم پيدا كند.»

وي افزود: ‌«كادر فني تيم ملي برنامه‌ خود را تا پايان مسابقات جام‌جهاني 2010 به فدراسيون فوتبال ارائه داده است و محقق شدن اين برنامه‌ها به فدراسيون فوتبال بستگي دارد.»

دايي: اردوي اسپانيا مفيد است

روز گذشته سرمربي تيم ملي فوتبال ايران هم در پاسخ به انتقادات موجود پيرامون اردوي اسپانيا گفت:‌ «براي اين اردو برنامه‌ريزي كرده‌ايم و با همان نفرات تورنمنت عمان به اين اردو مي‌رويم و قرار است يك بازي نيز در اسپانيا انجام دهيم كه براي تيم ملي بسيار مفيد خواهد بود.» مهمترين شايعه موجود در اطراف تيم ملي استعفاي دايي و همينطور مسئله اختلاف او با رئيس فدراسيون فوتبال بود كه علي دايي به شدت اين اخبار را تكذيب كرد.

او گفت: «تنها زماني كه اهدافم در تيم ملي محقق شود، درباره‌ ماندن و يا رفتن از تيم ملي فكر مي‌كنم و خودم خبر كناره‌گيري‌ام را اعلام مي‌كنم. بحث استعفاي من از تيم ملي از جمله شايعاتي است كه خود رسانه‌ها ‌آن را مطرح كردند،‌ به آن پرداختند و اكنون نيز تكذيب مي‌كنند. اگر عنوان مي‌شود اين از سوي منبعي در فدراسيون عنوان شده است ابتدا بايد رسانه‌ها بگويند كدام منبع اين موضوع را بيان كرده تا بعد درباره‌ آن صحبت كنم.»

‌ علي دايي همچنين درباره‌ شايعات مطرح شده در رابطه با دلخوري‌اش از مسئولان فدراسيون پيش از سفر به عمان نيز گفت:‌ «من دقيقا يك روز پس از آ‌نكه از مكه بازگشتم به عمان رفتم و فرصتي براي حضور در فدراسيون نداشتم. مدت زيادي است كه كفاشيان را نديده‌ام و نمي‌دانم اين شايعات چگونه مطرح مي‌شود.»

وي در ادامه خطاب به رسانه‌ها گفت: «شما خودتان اين مطالب را مطرح مي‌كنيد، درباره‌ آ‌ن تحليل مي‌نويسيد و بعد از من سئوال مي‌كنيد. در حالي كه اصل موضوع واقعيت ندارد. چرا بايد از انتشار فهرست تيم ملي ناراحت شوم. مگر اين كاري نيست كه هميشه پيش از بازي‌هاي تيم ملي انجام مي‌شود.

اسامي در اختيار فدراسيون فوتبال عمان بوده و سايت فدراسيون اين كشور نيز اسامي را اعلام كرده است، پس چرا بايد در اين باره عصباني باشم؟» علي دايي كه پس از سفر حج چنين گفت‌وگوي صريح و شفافي با رسانه‌ها نداشت، براي نخستين بار با سئوال رسانه‌ها در خصوص شايعه استعفاي خودش از عضويت در هيات‌مديره باشگاه سايپا مواجه شد. گفته‌هاي او در اين مورد محافظه‌كارانه به نظر مي‌رسيد. دايي در اين خصوص اظهار داشت: «در اين جا بحث تيم ملي مطرح است و بحث تيم ملي بسيار مهمتر و با ارزش‌تر از سايپاست. بنابراين من تنها درباره‌ تيم ملي صحبت مي‌كنم.»

كفاشيان: رسانـه‌هـا با فوتبال بهتر برخورد كنند

همزمان با تكذيب موضوع اختلاف دايي با مسئولان فدراسيون فوتبال، علي كفاشيان هم در گفت‌وگو با ايسنا اين موضوع را با قاطعيت تكذيب كرد.

تكذيب اختلافات در فوتبال ايران البته به يك عادت هميشگي تبديل شده و در چنين مواردي تنها رسانه‌ها مقصر شناخته مي‌شوند. رئيس فدراسيون فوتبال روز گذشته در خصوص مسائل مطرح شده گفت: «هيچ مشكل و بحث خاصي بين من و علي دايي وجود نداشته و من از تمامي رسانه‌ها و روزنامه‌هاي ورزشي درخواست دارم تا برخورد بهتري با فدراسيون و تيم ملي داشته باشند و اخباري را منتشر كنند كه داراي منابع موثق و تاييد شده باشد.»
دايي و كفاشيان در حالي اختلافات را ساخته ذهن اصحاب رسانه مي‌دانند كه پيش از اين سرمربي تيم ملي بارها تغيير برنامه‌ها و بي‌نظمي در برگزاري اردوها و بازي‌هاي تداركاتي را يكي از مشكلات تيم ملي دانسته بود.

تيم ملي ايران تابستان گذشته

يك اردوي بي‌هدف را در اسپانيا برگزار كرد و به دليل همين مشكلات ملي پوشان در طول اردوي 10روزه موفق به برگزاري هيچ بازي تداركاتي مناسبي نشدند و اين اتفاق باز هم در فاصله چند ماه تكرار خواهد شد.

كفاشيان در مصاحبه روز گذشته خودش به مشكلات مالي فدراسيون فوتبال هم اشاره كرد و در نهايت تاسف اعلام نمود هيچ شركت داخلي مايل به حمايت از تيم ملي فوتبال ايران نيست.

رئيس فدراسيون فوتبال ايران گفت: «متاسفانه در حال حاضر هيچ اسپانسري تمايل به حمايت مالي از تيم ملي يا فدراسيون فوتبال ايران ندارد. ما بحث اسپانسر را در دو بخش پيگيري مي‌كنيم؛ يك اسپانسر بايد تهيه لباس و پوشاك تيم‌هاي ملي را به عهده گرفته و بابت اين مسئله هزينه ناچيزي را هم به فدراسيون پرداخت كند. در بخش ديگر ما يك حامي مالي مي‌خواهيم كه اسپانسر فدراسيون و تيم ملي فوتبال شود. در اين بخش ما با شركت‌هاي مختلفي از جمله سايپا مذاكره كرديم و حتي پيش‌نويس قرارداد را هم برايشان ارسال كرديم اما تاكنون هيچ پاسخي از مسئولان اين شركت دريافت نكرده‌ايم و خود به خود اين گزينه منتفي شد. اما رايزني‌هاي ما براي جذب اسپانسر همچنان ادامه دارد.»

تاج: ماهیت مخالفان روشن است

نايب رئيس فدراسيون فوتبال و رئیس کمیته تیم‌های ملی هم در موضوع حاشيه‌سازي رسانه‌ها با دايي و كفاشيان موافق است. مهدي تاج در خصوص مسائل و حاشيه‌هاي اخير گفت: «طرح اینگونه مسائل تازگی ندارد و تیم ملی همواره در آستانه دیدارهای حساس با چنین جریان سازی‌هایی روبه‌رو بوده است. هر زمان تیم ملی به پیکارهای حساس نزدیک می‌شود، عده‌ای تلاش می‌کنند به هر نحوی شده آرامش تیم را برهم بزنند و این بار اختلاف فدراسیون فوتبال با علی دایی و شایعه کناره‌گیری سرمربی تیم ملی را مطرح کردند که همچنان در رسیدن به هدف‌شان ناکام ماندند.

ماهیت افرادی که نمی‌توانند شاهد موفقیت تیم ملی باشند بر ما روشن است و تنها باید آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم و با خویشتنداری و پرهیز از تصمیمات شتابزده اجازه ندهیم اینگونه افراد به خواسته‌های‌شان برسند. برخلاف تمامی مسائلی که ظرف روزهای گذشته در خصوص بروز مشکلات و اختلاف‌نظر بین بنده و علی دایی مطرح شد خوشبختانه ارتباط بسیار نزدیکی بین ما برقرار است و همین ارتباط نزدیک و دوستانه که در جهت پیشبرد و تحقق اهداف تیم ملی است باعث شده عده‌ای به هر ترفندی متوسل شوند تا این رابطه را خدشه‌دار کنند.»





















Copyright: gooya.com 2016