شنبه 5 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصاحبه با ناصر حجازی درباره‌ ماجرای فردوسی پور، دويچه وله

* ناصر حجازی معتقد است که فردوسی‌پور "در سال‌های اخير به حاشيه رفته است و همه را به جان همديگر انداخته"

بحث بر سر جلوگيری از فعاليت خبرنگاری عادل فردوسی‌پور همچنان ادامه دارد. ناصر حجازی، پيشکسوت فوتبال ايران در گفتگو با بخش فارسی دويچه وله، ديده گاه خود را در مورد ماجرای عادل فردوسی پور بيان کرده است.

دويچه وله: آقای حجازی ماجرای بحث بر سر برکناری عادل فردوسی‌پور و همچنين برنامه‌ی تلويزيونی «۹۰» را تا حالا چه طور ديده‌ايد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ناصر حجازی: خيالتان راحت باشد، هيچ موقع آقای عادل فردوسی‌پور برکنار نمی‌شود. او هميشه سرجای خودش است و برنامه‌‌ی خودش را هم اجرا می‌کند. راستش مسايل آنچنانی پيش نيامده، چون آقای عادل فردوسی‌پور خب برنامه‌اش خيلی جذاب است، بيننده خيلی دارد و مسايلی را هم مطرح کرده است. البته ايشان از آن دوستان خوب من است که اوايل برنامه را خيلی خوب اجرا می‌کرد، خيلی خوب بود و در حاشيه زياد نمی‌رفت. ولی متاسفانه در سالهای اخير به حاشيه رفت و همه را در واقع به جان همديگر انداخت. البته آن کسانی که می‌آمدند آنجا نبايد تن به اين کار می‌دادند. مثلا من خودم هيچ موقع تن به اين کار نمی‌دهم که وارد حاشيه بشوم و از من سوالاتی بکنند که من در حاشيه بروم. آن افراد نبايد خودشان را وارد حاشيه می‌کردند.

دويچه وله: گيردادن به مسايل حاشيه‌ای بعضی اوقات امکان دارد برای يک خبرنگار اجتناب‌ناپذير باشد و باعث بشود افشاگری‌هايی بوجود بيايد که اين هم برمی‌گردد به وظيفه اصلی يک ژورناليست. آيا به نظر شما اين حاشيه‌گری‌‌های آقای فردوسی‌پور منحرف‌کننده بود؟
ناصر حجازی:
به نظر من اين جوری بود. اميدوارم از اين به بعد اين کار را نکند. چون شما ببينيد، با مصاحبه‌ها يا وقتی دوربين‌های خودش را به استاديوم‌ها می‌فرستاد ... بگذاريد مثالی برايتان بياورم، فرض کنيد بازيکنی که بالاخره اخراج شده يا مسايلی برايش پيش آمده، بلافاصله دوربين می‌آيد و با او صحبت می‌کند و آن لحظه که بازيکن ناراحت و عصبی است صحبت‌هايی می‌کند که در شأن يک فوتباليست يا يک مربی نيست. خب آن لحظه او نمی‌تواند خودش را کنترل کند و می‌آيد مصاحبه می‌کند. در صورتی که اگر بخواهد مصاحبه خوب و واقعا برای مردم رسا باشد، می‌تواند اجازه بدهد که اين بازيکن يا مربی استراحت کامل داشته باشد و بعد بيايد مصاحبه بکند. ولی در آن لحظه مصاحبه می‌کند و خب در شأن يک فوتباليست يا مربی نيست که در آن لحظه با او مصاحبه بکند.

دويچه وله: اما آقای حجازی عزيز آن نکته‌ای که باعث خشم دست‌اندرکاران حکومت در رابطه با مسئله‌ی عادل فردوسی‌پور و برنامه‌ی تلويزيونی «۹۰» شده اين است که فردوسی‌پور در برنامه‌هايش به ضعف مديريت در رأس فدراسيون فوتبال و سازمان تربيت بدنی ايران انتقاد کرده بوده، به دلايلی که برای همگان مشهود است. آيا فعاليت ژورناليستی شفاف با اين افشاگری‌ها در داخل ايران يک امر ممنوع است؟
ناصر حجازی:
البته ببينيد در عمق مسئله رفتن خيلی به نظر من مفيد نيست که برود مثلا اين کارها را موشکافی بکند و به مردم اعلام بکند. يک زمانی هست که مسايلی بايد پنهان باقی بماند و گوشزد نکنند. ولی متاسفانه اين عمل انجام شد و آقای فردوسی‌پور موشکافانه در بطن قضيه رفت و اينها را موشکافی کرد. بعضی مسايل هست که نبايد اصلا برملاء بشود. متاسفانه ايشان برملا کرد و بالاخره فدراسيون فوتبال را تحريک کرد، که اين کارها را نبايد بکند. فدراسيون بالاخره جايگاهی برای خودش دارد. شما فدراسيون را نبايد با يک فرد به‌نام آقای فردوسی‌پور قياس کنيد. هرچند آقای فردوسی‌پور متين صحبت بکنند، ولی در هر صورت در مقابل فدراسيون فوتبال ايران موضع‌ گرفتن خب خيلی مشکل است.

دويچه وله: شما اشاره کرديد که نرفتن در عمق مسايل حساس جامعه‌ی ايران بهتر است و يک ژورناليست هم بايد اين اصول عجيب را رعايت بکند. چرا؟
ناصر حجازی:
چون بالاخره مسايلی هست. ببينيد در يک خانواده مشکلاتی پيش می‌آيد که اين مشکلات بايد توی خانواده حل بشود. اين مشکلات نبايد افشا بشود و به تمام به اصطلاح مردم گفته بشود. چون در خانواده مشکلاتی ايجاد می‌شود، در خانواده‌ی شما يا در خانواده‌ی من. من نبايد به تمام دنيا، تمام ايران بگويم که اين مشکلات هست. گاهی اوقات بايد پنهان باقی بماند تا مشکلات برطرف بشود، مسايل تقريبا حل بشود و بعد به مردم گفته بشود. ولی متاسفانه هر اتفاقی می‌افتد، انگار بايد به تمام مردم گفت. من فکر نمی‌کنم اين اتفاق در تمام دنيا بيفتد.

دويچه وله: آقای حجازی شما در گفته‌های پيشين‌تان به اين نکته اشاره کرده بوديد که به عادل فردوسی‌پور دستور داده شده بود، ناصر حجازی را به برنامه‌ی تلويزيونی «۹۰» دعوت نکند. لطفا در اين زمينه توضيحات بيشتری بدهيد.
ناصر حجازی:
ببينيد من وقتی وارد اين برنامه‌ها می‌شوم، روراست و صادقانه صحبت می‌کنم. هر چه باشد علنا می‌گويم. به اين دليل چون من درست و صادقانه صحبت می‌کنم، چون برنامه‌ام زنده است، خب مشکلاتی ايجاد خواهد شد و به اين دليل من را کمتر به آنجا دعوت می‌کنند. ولی شما اگر توجه داشته باشيد من را به شبکه دوبی اسپورت دعوت می‌کنند، می‌روم ابوظبی برای مرد سال آسيا. ولی اينجا به اين چيزها اهميت نمی‌دهند که ناصر حجازی به هر حال در اين مملکت وزنه‌ای بوده و هست. مردم هم انتظار دارند از ناصر که روراست و صادقانه صحبت بکند. من هم دوست دارم صادقانه صحبت بکنم، ولی خيلی مشکل است که من را به اين برنامه دعوت بکنند، چون هر چه باشد بينند‌ه‌ی فراوانی دارد.

مصاحبه‌گر: فريد اشرفيان





















Copyright: gooya.com 2016