یکشنبه 9 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قطبی:من براساس تفكر حرفه ايي بازيكن انتخاب مي كنم، ایلنا

افشین قطبی بعد از اعلام ليست پر حرف و حديث تيم ملي در گفت و گو با سايت فدراسيون فوتبال درباره مسائل تیم ملی و لیست جدیدش مسائلي را به صورت مفصل بيان كرد كه متن كامل آن در ادامه مي آيد:

-آقای قطبی اردوی شما امروز آغاز می شود و باز همه توجه ها به تیم ملی جلب شده است.البته در این میان لیست تیم ملی بیشتر از هر نکته ای مورد توجه قرار گرفته است؟ درباره لیست شما نقطه نظرات و انتقاداتی وجود دارد ،در این باره صحبت کنید.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در فوتبال دیدگاهها و نظرات مختلف است و این جذابیت فوتبال را می رساند ،هر مربی از دید خودش همه مسائل و جوانب را بررسی می کند و در نهایت مسئولیت انتخاب بازیکنان را برعهده دارد. اما این که این انتخاب چطور صورت می گیرد مهم است . من با کادر فنی ام براساس تفکر ، تجربه و اهدافی مشخص بازیکنان ملی را انتخاب می کنم. بهتر است بگذارید از یک پروسه برای شما بگوییم. ما سعی کردیم پس از بازی کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی 2010 در سئول برای جام ملتهای 2011 قطر و جام جهانی 2014 برزیل برنامه ریزی کردیم و سعی کنیم تغییرات اساسی را ایجاد کنیم .من و کادر فنی تمام تلاشمان بر این بوده که بازیکنان را به سطح بین المللی برسانیم و براین اساس که ایمان داشتیم که این پتانسیل در آنها وجود دارد، این کار را انجام دادیم. من از تمام تصمیماتی که گرفتم راضی هستم و در این مدت توانسته ایم با برگزاری اردوهای تدارکاتی ، دیدارهای تدارکاتی و رسمی به لیست اصلی برای جام ملتها نزدیک شویم. ثمره و میوه این اردوها و بازیهای تدارکاتی و رسمی 2 پیروزی پشت سر هم در دو بازی خوب مقابل کره شمالی و سنگاپور بود و همین که یک بازی مانده به پایان مرحله مقدماتی جام ملتها توانسته ایم به جام ملتها برسیم و حتی اگر در بازی مقابل تایلند برنده نباشیم اول جدول هستیم، یعنی اینکه به نتایج مورد نظر رسیدیم. البته این اتفاق هدف کوچک من بود . باید افکار عمومی و مردم یادشان باشدکه ما با این کادر فنی ودر فدارسیون فعلی در شش بازی رسمی با 3 برد و 2 مساوی و 1 باخت، کارنامه مناسبی داشتیم و باید براین اساس عملکرد ما قضاوت شود.

-روند انتخاب بازیکنان برای ورود به لیست تیم ملی چطور است؟

ببینید، ما با ملاک های مختلفی که داریم همه رقابتهای لیگ برتر را بررسی می کنیم و همچنین این نگاه را در رقابتهای جام حذفی هم داریم ،جایی که تیم های لیگ یکی هم درخشش خوبی داشتند و دارند و تا مراحل پایانی بالا می آیند. ما براین اساس ملاک های دیگری هم داریم و با نگاه به آینده حرکت می کنیم. تیم ملی تا مسابقات جام ملتهای آسیا ،شش فیفا دی پیش رو دارد و همچنین 2 اردوی طولانی مدت برای تیم ملی تعریف شده است و هدف ما این است که در روزهای فیفا بتوانیم با بهترین تیم بازی کنیم و از آنها دعوت کنیم و با برگزاری اردوهای طولانی مدت تعداد روزهایی که سرمربی تیم ملی می تواند با بازیکنان کار کند را افزایش دهیم. ما احساس می کنیم لژیونرهایی که در لیست تیم ملی قرار می گیرند می توانند به ما کمک کنندو از آنها هم دعوت کردیم اما باید بگویم در پست هایی که لژیونرها دارد بازیکنان خوبی هم در لیگ برتر هستند که در این پست ها کار می کنند پس قاعدتا در این پست ها ترافیک بوجود می آید.

-شما نشان دادید که دعوت کردن از بازیکنان هدف دار انجام می شود و براساس شرایط بازیکنان ،آنهارا انتخاب می کنیدو این نشان می دهد که شما به رقابت در پست ها عقیده دارید. آیا این ایده درست است؟

بله، من به رقابت اعتقاد دارم برخلاف چیزی که در مورد خط خوردن بازیکنان گفته میشود من به خط خوردن بازیکن اعتقاد ندارم و انتخاب هایم همیشه هدف دار بوده است و مثل همیشه اعلام می کنم که در تیم ملی به روی همه باز است و هر بازیکن اگر نشان بدهد بهتر است و در جمع بندی نهایی ما قرار بگیرد، به تیم ملی دعوت می شود.

-هر لیستی که در طول ادوار تاریخ تیم های ملی از سوی سرمربیان وقت چه داخلی و چه خارجی اعلام شده است همیشه با حرف و حدیث و انتقادات بسیاری همراه بوده است و همیشه کارشناسان و صاحب نظران درباره لیست ها نظراتی داشته اند و بهتراست راحت بگوییم که لیست ایده آل همه اعلام نشده است این یک نکته تاریخی است و لیست شما از این قاعده مستثنی نخواهد بود، اما درباره لیست کنونی تیم ملی بیشتر صحبت کنید. چون در طی دو سه روز اخیر حرف و حدیث هایی بسیار بوده است؟

هر لیستی که اعلام شود طبیعتا با بازخوردهایی همراه است . طبیعی است کشوری که 70 میلیون نفر جمعیت فوتبال دوست وپیگیر دارد ، همه پیگیر تیم ملی هستند و تیم ملی برای همه مهم است. فوتبال ملی آنقدر جذاب است که این 70 میلیون باسلیقه های مختلف به این تیم توجه دارند و واقعیت هم همین است .همه فوتبال را دوست دارند و لیست ایده آل خود را می خواهد اما من به شما به صورت شفاف توضیح می دهم که این لیست با این اسامی اعلام شده است. لیست من یک لیست منطقی است شما ه چگونگی توزیع بازیکنان وتعداد آنها در باشگاهها نگاه کنید، به غیر از سپاهان هیچ باشگاهی نیست که بیشتر از 2 بازیکن در این لیست بازیکن داشته باشد اگر هم باشگاه سپاهان 4 بازیکن ملی پوش دارد به این دلیل است که این 4 بازیکن پیش از پیوستن به سپاهان در اردوی تیم ملی بوده اند و این باشگاه سپاهان بود که در فصل نقل و انتقالات بود که این 4 بازیکن خرید را به لیست خود اضافه کرد که البته حفظ و نگهداری این بازیکن در سطح ایده آل هم مهم است که این باشگاه به خوبی این کار را انجام داد . در 29 سالی که در فوتبال کار کرده ام همیشه نظرات شخصی خود را کنار می گذارم و به صورت حرفه ای بازیکن انتخاب می کنم. انتخابهای من بر اساس تصمیمات حرفه ای است و اصلا به این مسائل که فلان بازیکن در یک باشگاه خاصی حضور دارد یا پوشیدن لباس یک تیم خاص را می پوشد و یا اسم بزرگی را یدک می کشند ملاک انتخاب من نیست. من بازیکنان را براساس سعی، لیاقت و شایستگی ، بین المللی بودن و حتی شخصیت آن بازیکن دعوت می کنم. ببینید در پست هافبک ما آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، مسعود شجاعی و بازیکنان خوب دیگری داریم که پرشمار هستند، در کنار های زمین خلعتبری، رضایی، معدنچی و زنیدپور را داریم وثروتمند هستیم. اینها از نکات مهم لیست تیم ملی هستند.

-یکی از مسائلی که درباره لیست شما مطرح شده این است که شما این لیست را دوشنبه به فدراسیون داده اید و لیست به خاطر برگزاری رقابت های لیگ قهرمانان آسیا پنج شنبه بعدازظهر اعلام شده است. و شما درخشش برخی بازیکنان 4 نماینده لیگ قهرمانان آسیا را در نظر نگرفتید.

اصلا این طور نیست من چهارشنبه شب ساعت 24 و بعد از دیدن بازیهای نمایندگان لیگ آسیا لیست را برای حسینی – رئیس روابط عمومی فدراسیون فوتبال ایمیل کردم و این لیست بعدازظهر پنجشنبه اعلام شد.

در مورد لیست شما بهتر است بازیکن به بازیکن پیش برویم البته نه بازیکنانی که دعوت شدند بلکه بازیکنانی که اکثر کارشناسان ، محافل ورزشی و رسانه ها روی آنها زوم کرده بودند و توقع داشتند که در لیست شما حضور داشته باشند . اما به تیم ملی دعوت نشدند .

بازیکن به بازیکن نام ببریم تا در این باره صحبت کنیم.

- از میثاق معمارزاده شروع کنید؟

بله، من به این بازیکن علاقمند هستم می دانم که او یکی از بهترین های حال حاضر فوتبال ایران است. اصلا من خودم سرمربی این بازیکن بوده ام ،حتی ایشان را قبل از مصدومیت به عنوان گلر اول دعوت کردم. معمارزاده 3 بار به تیم ملی دعوت شده ولی متاسفانه به یک دلیل مصدوم شده و به خاطر مصدومیت نتوانسته ادامه دهد. معمارزاده در چند بازی آخر پرسپولیس خوب بود و بعد از داربی به ترکیب پرسپولیس اضافه شد. ولی ما برای دعوت از بازیکنان تیم ملی یک معیار مهم داریم و آن این است که خانلری – دکتر تیم ملی با دکتر تیم هایی که بازیکنانشان قرار است به تیم ملی دعوت شود تماس می گیرد تا از عدم مصدومیت آنها مطمئن شود و طی گزارشی به من اعلام می کند. دکتر خانلری با دکتر زرینه پزشک باشگاه پرسپولیس تماس گرفت و زرینه هم گفت که ایشان یک مصدومیت کوچک دارند ما فکر کردیم که پرسپولیس بازیهای مهمی دارد و بهتر است که میثاق در پرسپولیس بماند چون احتیاج دارد که درمانش را در پرسپولیس ادامه دهد.

- برویم سراغ وحید طالبلو او همیشه در لیست شما وجود داشت اما این بار عدم دعوتش باعث تعجب شده است؟

ما احساس کردیم 2 بازی فشرده ای که استقلال در عربستان و ایران دارد می تواند فشار زیادی را به وحید تحمیل کند. بازی مقابل الاهلی عربستان و بازی مقابل استیل آذین که فردا برگزار می شود البته خوب طالبلو مقابل حریف عربستانی روی نیمکت ذخیره بود. به همین دلیل اگر ما طالبلو را دوشنبه به تیم ملی می آوردیم با توجه به اینکه تا بازی تایلند 2 روز فاصله بود و همین اینکه او گلر اول تیم ملی نیست حضور در اردو به مدت 2 روز برای خودش و تیم ملی زیاد جالب نیست. ضمن اینکه استقلال 18 اسفند در لیگ قهرمانان آسیا بازی دارد و در کل تشخیص دادیم وحید طالبلو در این اردو نباشد.

- به یکی از بازیکنانی می رسیم که بسیاری فکر می کردند که در لیست شما حضور دارد. فرهاد مجیدی در بازیهای گذشته استقلال و لیگ قهرمانان آسیا فوق تصور ظاهر شده است. چرا در این لیست دعوت نشده است؟

بله کاملا همین است فرهاد مجیدی یکی از بهترین بازیکنان لیگ برتر بوده است. تجربه و انگیزه فوق العاده او به موقعیت استقلال کمک کرده است و همین که او در این سن و سال برای استقلال به این شکل بازی می کند موثر و قابل توجه است و جای تقدیر دارد. ما احساس کردیم مجیدی براساس سن و سالی که دارد و انجام یک بازی سنگین در عربستان و بعد یک بازی حساس مقابل استیل آذین، در فاصله زمانی کوتاه حضور او در اردو درست در شرایط 2 روز پیش از بازی مطمئنا فشار زیادی را به این بازیکن وارد خواهد کرد و این می تواند یک ریسک بزرگ برای مصدومیت احتمالی فرهاد مجیدی باشد. ما در دعوت نکردن مجیدی دیدگاه خانوادگی داشتیم یعنی اینکه باشگاه استقلال در لیگ قهرمانان آسیا مقابل الجزیره بازی دارد و چه خوب است که فرهاد مجیدی بدون مصدومیت در برابر این حریف حاضر شود من علاقمند به بازی مجیدی هستم و در تیم ملی به روی او همیشه باز است . اما در این اردو نتوانستیم از ایشان استفاده کنیم چون حضور او یک ریسک بود و این به ضرر استقلال و تیم ملی است. در 7 روز انجام 3 بازی سنگین واقعا ریسک است. اما یک دوره هم ایشان را به تیم ملی دعوت کردم که متاسفانه وقتی به اردو آمد مصدوم شد.

- بازیکن دیگری که عدم دعوت او بحث های بسیاری را ایجاد کرد محسن خلیلی مهاجم آماده پرسپولیس بود.

محسن خلیلی براساس پیگیری من و دکتر خانلری روز چهارشنبه تمرین نکرد و مصدوم شده بود و با خوردبین تماس داشتیم و سرپرست پرسپولیس گفت که خلیلی چهارشنبه تمرین نکرده است و حتی هنوز برای میزان کیفیت و مصدومیتش تست به عمل نیامده است. پس بهتر بود که ما از وی برای یک اردوی چهار روزه دعوت نکنیم . جالب اینجاست که من خیلی وقتها به خاطر دعوت از خلیلی مورد انتقاد واقع می شدم اما عدم دعوت من از خلیلی منطقی بود و خودم تلفنی با ایشان صحبت کردم..

- بازیکن دیگری که درباره عدم دعوت او بحث هایی مطرح شد امیر شاپورزاده است ؟

من فکر کنم در پست ایشان بازیکنان بهتری وجود داشته باشد و در کل این نظر و سلیقه یک مربی است.

- یکی از نکات جالب حرف و حدیثهای که درباره لیست افشین قطبی وجود دارد این است که به نظر می رسد دوباره جایگاه تیم ملی ارج و قرب خود را به دست آورده و همین که برای یک اردوی 4 روز و یک دیدار تشریفاتی آن هم مقابل تایلند در ورزشگاه آزادی تا این حد درباره لیست جدید تیم ملی اظهار نظر و بحث و بررسی انجام شده نشان از این دارد که چقدر توجه به تیم ملی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است، نظر شما در این باره چیست؟

من هم خوشحالم که چنین اتفاقی افتاده این نشان می دهد که کیفیت لیگ برتر ما چقدر بالا رفته چرا که بازیکنان زیادی در پست های مختلف داریم آن نفراتی را به تیم ملی دعوت می کنیم و من با شما موافقم و در همین راه تلاش بازیکنان تیم ملی افزایش پیدا کرده و همین که نمایندگان ایران در لیگ قهرمان آسیا در 4 بازی به 3 پیروزی و یک تساوی رسیده اند نشانگر همین مطلب است همه خانواده فوتبال به دنبال کسب نتیجه دلخواه هستند و رسیدن به تیم ملی برای همه مهم است. من هم احساس می کنم که تیم ها ترقی کرده اند و تیم ملی کم کم با اوج گیری به جایگاه واقعی اش خواهد رسید. البته من می خواهم در باره جنبه های دیگر لیست هم صحبت کنم به هر جهت لیست تیم ملی تنها یک لیست فنی نیست.

- منظورتان جنبه های روانشناختی است؟

بله، کاملا همین است شما اگر نگاه کنید یک مربی برای اردوهای مختلف تصمیمات متناسب را در این باره می گیرد، به عنوان مثال همین اردوی ما در کمپ 4 روزه است یک اردو هم داشتیم که در قطر بود و 9 روزه بود، ضمن اینکه با احتساب بازی با سنگاپور در سنگاپور اردو به 14 روز می رسید یک زمان هست که برای یک بازی اردو می زنیم و یک زمان هم هست که برای 3 یا 4 بازی فشرده اردو می زنیم. بعضی وقتها باید کسانی که در اردوی تیم ملی باشند بتوانند برخی عکس العمل ها را قبول کند من از دید روانی می خواهم قضیه را باز کنم اینکه به طور مثال بازیکنی که بتواند به لحاظ آمادگی به جایی برسند که عدم حضور در 11 بازیکن فیکس و روی نیمکت یا روی سکو داشته باشد، حضورش بسیار مهم است . تجربه ای که من داشتم این است . شما نگاه کنید، برای بازیکنی با تعداد بازیهای ملی بیشتر سخت است روی نیمکت تیم ملی بنشیند و شاهد بازی کردن یک بازیکن جوان 18، 19 و یا 20 ساله باشد (مطمئنا) سخت است و من هم به این امر واقفم باید مربی تشخیص دهد کدام بازیکنان می توانند این قضیه را قبول کنند و این بازیکنان در اردوی تیم ملی مطمئنا مفید خواهند بود و به کیفیت تیم کمک خواهند کرد. رقابت در هر پستی فضای مثبت و سالمی می خواهد و در یک زمان این چنین کوتاه باید همه مسائل روانی را در نظر گرفت که فضای اردو مفید و سازنده باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016