چهارشنبه 1 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جريمۀ ۵۰۰ هزار دلاری وزنه برداری ايران، گفت‌وگو با نصرالله دهنوی، دويچه‌وله

مقام‌های ورزش ايران، در پی رسوايی‌های پی‌درپی در وزنه‌برداری، با جريمۀ مالی سنگين از سوی فدراسيون جهانی وزنه‌برداری موافقت کرده‌اند. نصرالله دهنوی، قهرمان پيشين وزنه‌برداری جهان، به تحليل ابعاد اين رخداد پرداخته است.

دويچه وله: آقای دهنوی، ماجرای جريمه‌ی ۵۰۰ هزار دلاری فدراسيون وزنه‌برداری ايران، سرخط اخبار ورزشی را به خود اختصاص داده است. نکته‌ی جالب اين‌جاست که فدراسيون وزنه‌برداری ايران حاضر است اين مبلغ را بپردازد تا مسأله حل شود. کل ماجرا را از ديدگاه خودتان چه طور ارزيابی می‌کنيد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نصرالله دهنوی: اين سومين باری‌ست که چنين اتفاقی برای وزنه‌برداری ايران پيش می‌آيد. متاسفانه سه بار تجربه‌ کرده‌اند، اما هنوزهم راه اشتباه را می‌روند. من شخصا مخالف با پرداخت اين پول هستم. منتهی نبايد وزنه‌برداری را تحريم کرد. وزنه‌برداری بايد روی جوان‌ها کار کند و اين پول را هم می‌توانند خرج جوان‌ها کنند. منتهی اين پول بايد درست خرج شود.

موضع‌گيری فدراسيون وزنه‌برداری ايران در اين مورد چيست؟ چرا مسئولان ورزش ايران می‌خواهند به راحتی اين مبلغ را پرداخت کنند؟
کارهايی شده و اتفاقاتی افتاده، داروهای غير مجازی بوده. حرفشان هم اين است که دنيا استفاده می‌کند. بله دنيا استفاده می‌کند، ولی نمی‌گذارند چنين اتفاقاتی بيفتد. به هرحال يک حساب و کتابی وجود دارد. اگر کسی چنين خواسته‌ای دارد، بايد "جور هندوستان هم بکشد". اگر کسی ماهی می‌خواهد بايد حتما به آب بزند. البته اگر اين پول را هم پرداخت نکنند، نمی‌توانند در هيچ مسابقه‌ای شرکت کنند.

آقای منوچهر برومند، يکی از هم دوره‌ای‌های شما و پيشکسوت وزنه‌برداری ايران، در گفت‌وگويی که با بخش فارسی دويچه‌وله داشت، گفت: «مسئولان ورزش ايران تنها راه قهرمانی را در استفاده از مواد نيروزا می‌بينند.» نظر شما در اين باره چيست؟
راستش درست گفته‌اند و من هم متاسفانه همين نظر را دارم. ما بدون دارو هم می‌توانيم قهرمان شويم، منتهی کمی سخت‌تر است و يک مقدار زمان بيشتری لازم است تا بتوانيم صاحب مدال شويم.

به عقيده‌ی بسياری از کارشناسان ورزش ايران، پرداخت جريمه‌ی ۵۰۰ هزار دلاری به فدراسيون جهانی وزنه‌برداری، نوعی "زد و بند" و "تعامل" محسوب می‌شود، تا ديگر رسوايی‌های دوپينگ وزنه‌برداری ايران در زمان فعاليت حسين رضازاده افشاء نشود و پرونده‌ی ماجرا از اين طريق بسته شود. در اين مورد چه نظری داريد؟
هر کسی نظر خود را دارد و نمی‌شود گفت چيزی در ميان نبوده است به هر حال، حتما چيزی بوده که در موردش صحبت شده و بحث کرده‌ است، طوری که حتی روزنامه‌های خود ما هم نوشته بودند. به هر حال، يک چيزهايی بوده است.

شما برای نجات وزنه‌برداری ايران از وضعيت فعلی چه چشم‌اندازی را می‌بينيد؟
به هرحال بايد زيربنايی کار شود و جوان‌‌ها و نوجوان‌های بااستعداد که جوهر قهرمانی در وجودشان باشد، زير دست مربی‌های آگاه آموزش ببينند. مکمل‌هايی که به صورت صحيح و زير نظر پزشک تغذيه استفاده می‌شوند، هم تأثير بسزايی روی پيشرفت کار خواهند داشت. نبايد تنها تکيه بر داروهای نيروزا کرد. بايد "فرد" درست را يافت و با تغذيه‌ی درست، فکر درست، برنامه‌ی صحيح و تمرينات مستمر و طولانی نتيجه گرفت.

آيا در حال حاضر در سازمان ورزش ايران نهادهايی هستند که به دنبال سالم‌سازی وزنه‌برداری باشند؟
راستش حرف زياد می‌زنند که بگير و ببندی هست و جلوگيری می‌شود، اما عملا چيزی ديده نمی‌شود. سجادی، معاون فنی سازمان تربيت‌بدنی، اقداماتی کرده و گروهی که آزمايش‌هايشان مثبت بوده، محروم شده‌اند و تأکيد شده که سختگيری خواهد شد، حالا ببينيم در آينده "گفته" با "عمل" چه‌قدر مطابقت دارند.

مصاحبه گر: فريد اشرفيان
تحريريه: کيواندخت قهاری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016