سه شنبه 19 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دلايل دوپينگ بازيكنان به روايت كميته پزشكي فدراسيون فوتبال، فارس

كميته پزشكي فدراسيون فوتبال با ارسال بخشنامه‌اي به استان‌هاي كشور دلايل عمده دوپينگ بازيكنان را تشريح كرد.

به گزارش خبرگزاري فارس، در بخشنامه كميته پزشكي با ارسال بخشنامه‌اي به كليه باشگاه‌هاي كشور دلايل اصلي دوپينگ بازيكنان را به شرح زير تشريح كرد:

بر اساس مطالعات و بررسي‌هاي انجام شده در خصوص آن دسته از بازيكناني كه تاكنون نتيجه آزمايش دوپينگ آنان درفوتبال كشور مثبت اعلام شده، متاسفانه بيش از نيمي از موارد، به علت استفاده از داروهاي متعلق به دسته دارويي گلكوكورتيكواستروئيدها بوده كه رايج ترين داروهاي مصرف شده از اين گروه نيز دگزامتازون، پردنيزولون،پردنيزون و بتامتازون هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مطالعات نشان مي دهد ورود اين مواد ممنوعه به بدن ورزشكاران عمدتا به دو دليل زير بوده است:

1-استفاده درماني بدون توجه به ضوابط مندرج درآيين نامه ملي كنترل دوپينگ فوتبال(TUE)

2- دخالت افرادفاقد صلاحيت تخصصي درتوصيه وتجويز مكمل‌ها وداروها به بازيكنان

متاسفانه در اغلب موارد اين داروها بدون رعايت ضوابط مربوط به معافيت درماني(TUE) كه درآيين نامه ملي كنترل دوپينگ فوتبال قيد شده، به منظور مصارف درماني مورد استفاده ورزشكاران قرار گرفته است. در اين شرايط بازيكنان به علت ناآگاهي خود و يا پزشكان تجويز كننده ناگزير به تحمل شرايط سخت محروميت شده اند. لذا توصيه اكيد مي‌شود ضمن هشدار جدي به كادر فني تيم‌هاي تحت پوشش (بويژه كادر پزشكي) در اين خصوص، به بازيكنان نيزابلاغ كنيد پيش از استفاده از هر نوع داروئي مشورت‌هاي لازم را با پزشك تيم ( پزشك داراي صلاحيت‌هاي علمي در حوزه پزشكي ورزشي ودوپينگ ) به عمل آورند.

همچنين دخالت افراد غير مسئول در امور پزشكي ( بويژه اعضاي كادر فني ) در تجويز دارو و مكمل‌هاي ورزشي جهت استفاده بازيكنان نيز يكي ديگر ازمهمترين راه‌هاي ورود ناخواسته مواد ممنوعه به بدن ورزشكاران است. اين در حالي است كه اغلب اين داروها و مكمل‌ها بدون داشتن كمترين اثري درافزايش عملكرد بازيكنان فوتبال،صرفا منابع محدود مالي باشگاه را به جيب سودجوياني مي ريزد كه بابزرگنمايي اثركالاي خود وبدون كمترين تعهدي نسبت به سرنوشت حرفه‌اي وسلامت شخصي افراد،از طرق غيررسمي مبادرت به ارائه محصولات خود مي كنند.
بر اساس موارد فوق،ملاحظه مي‌شود كه صرفا با رعايت موارد فوق مي ‌وان قريب به نيمي از موارد مثبت دوپينگ را در فوتبال كشور كاهش داده و سرمايه‌هاي ارزشمند آن را تحت تاثير محروميت‌هاي قانوني از دست ندهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016