جمعه 24 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

با جواد نکونام پيش از کره شمالی: می‌توانيم يقه تيم‌های بزرگ آسيا را بگيريم، ويروس سرماخوردگی همه را قلع و قمع می‌کند، ايسنا


جواد نکونام يکی از باتجربه‌ترين و موثرترين بازيکنان تيم ملی فوتبال ايران است که با بستن بازوبند کاپيتانی وظيفه و انگيزه‌اش برای موفقيت دو چندان شده است. او بسيار اميدوار است تيم ايران پس از سال‌ها در اين دوره از رقابت‌ها جام قهرمانی را به خود اختصاص دهد و خيلی خوب می‌داند که رسيدن به اين مهم به بازی‌هايی خوب و يک‌دست در طول تورنمنت نياز دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) از دوحه،‌ جواد نکونام در آستانه‌ی دومين ديدار تيم ملی فوتبال ايران در پانزدهمين دوره‌ی جام ملت‌های آسيا با دو تن از خبرنگاران ايرانی حاضر در دوحه به گفت‌وگو نشست.


متن کامل گفت‌وگويی او به شرح زير است:‌


* آقای نکونام بازی نخست را با موفقيت پشت سر گذاشتيد، فکر می‌کنيد اين روند در بازی با کره شمالی هم ادامه پيدا کند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




- به هر حال بازی با عراق يک بازی مهم و حساس بود که تنها برای ما سه امتياز داشت، اما اين سه امتياز شروع بازی‌ها برای ما خيلی مهم بود. ما نياز داشتيم که با برد رقابت‌ها را شروع کنيم، اما بازی اول جدای حساسيت‌های خاصی که داشت بيشتر از سه امتياز برای ما به ارمغان نداشت. همان طور که بازی با کره شمالی هم سه امتياز دارد و اميدوارم که با موفقيت در آن ديدار صعودمان را به مرحله بعدی قطعی کنيم.


* کره شمالی را چگونه می‌بينيد؟ ‌شما و تيم ملی ايران تجربه بازی با کره شمالی را داريد.

- ما فيلم بازی کره شمالی را ديديم و نقاط قوت و ضعف آنها را آناليز کرده‌ايم. در تمرين‌هايی که روز گذشته و امروز انجام داده و می‌دهيم، تاکتيک‌مان براساس ضعف‌های کره شمالی خواهد بود و برنامه‌هايمان را مرور خواهيم کرد. البته کره تيمی است که در دفاع بسيار خوب است آنها يک گل، دو گل و يا حتی سه گل هم بخورند، باز هم خوب دفاع می‌کنند. از طرفی ديگر آنها بيش از ما به برد نياز دارند و به طور حتم برای پيروزی به ميدان می‌آيند. ما بايد مقابل کره حواسمان جمع باشد تا نتيجه بازی را برای خودمان ثبت کنيم.


*اما يکی از نقاط ضعف تيم ايران در بازی اول استرس بازيکنان به ويژه در نيمه نخست بود.

-استرس نداشتيم. گل اول را که خورديم به ما استرس وارد شد. ما در دقايق ابتدايی شروعی خوب و منطقی داشتيم، اما وقتی گل را خورديم استرس بر بازيکنان حاکم شد و رو به بازی احساسی آوردند. با اين حال نقطه قوت ما در نيمه دوم بود که در عين بازی احساسی توانستيم موفق شويم.


*و فکر می‌کنيد که اين مشکل در بازی دوم حل شود؟‌

- بله، بازی به بازی شرايط ما فرق خواهد کرد و بازيکنان بايد چنين شرايطی را تجربه کنند تا بتوانند بر استرس خود غلبه کنند.


*آقای نکونام حساسيت‌های زيادی در مورد بازی با عراق وجود داشت، آيا شما يکی از تيم‌های گردن کلفت اين دوره از تورنمنت‌ها را شکست داديد؟

- ببينيد من مطمئن هستم که اين تيم می‌تواند يقه تيم‌های بزرگ آسيا را بگيرد، اما عراق به نظر من از جمله آن تيم‌های بزرگ نبود. ما عراقی را شکست داديم که پيش از اين هم آن را برده بوديم. کمی بازی حساس شده بود، اما برای ما تنها ۳ امتياز داشت.


*شما تجربه حضور در دوره‌ی پيشين جام ملتهای آسيا را هم داريد چه تفاوتی بين اين دوره و دوره‌ی پيش پيدا کرديد؟‌ آيا فکر می‌کنيد که طوری شده باشد که تيم ايران بتواند در اين دوره قهرمان شود؟‌

- دوره پيش را نمی‌شود با اين دوره مقايسه کرد، چون شرايط تيم‌ها تغيير کرده است. برای ما مهم اين است که جام را با يک برد خوب شروع کرده‌ايم، اما با اين يک برد نمی‌توانيم بگوييم که می‌توانيم قهرمان شويم. قهرمانی در يک تورنمنت به بازی‌های يکدست و خوب نياز دارد. يک تيم بايد همه‌ی بازی‌هايش خوب باشد تا قهرمان شود. حتی شايد يک بازی ضعيف هم باشد، اما آن بازی ضعيف هم می‌تواند در روند تيم برای رسيدن به قهرمانی کمک کند. به هر حال ما روز به روز بهتر می‌شويم. در همين بازی اول من به جرات می‌گويم که همه‌ی تيم با غيرت ايرانی بازی کردند. بچه‌ها با قلب‌شان بازی کردند، چون می‌دانستيم که بايد در هر صورت عراق را شکست دهيم. از طرفی عراق هم سرتر از ما نبود. ما در بازی اول ديداری را برديم که شايسته‌اش بوديم، اما برای قهرمانی بايد در همه‌ی مسابقه‌های ما اين طور باشد.


*اما به هر حال بايد قبول کنيد که بازی با عراق جو خاصی داشت.

- من فکر می‌کنم اين جو بيشتر در رسانه‌ها بود و اگر رسانه‌ها در اردوی آخر کنار ما بودند و شرايط تيم را می‌ديدند، نظرشان تغيير می‌کرد من قبول دارم که پيش از جام مقابل قطر خوب بازی نکرديم، اما آن هم دليل داشت. ما در سه روز، پنج جلسه تمرين سنگين کرده بوديم و نمی‌شد توقعی بيشتر از اين از بازيکنان و يا حتی خود من داشت. شما در بازی با عراق ديديد که نتيجه‌ی همه‌ی تمرين‌های سخت ما را. هر چه روند بازی می‌گذشت بازيکنان عراق خسته‌تر می‌شدند و بچه‌های ما بيشتر سرحال می‌آمدند. اين به دليل تمرين‌های خوبی بود که انجام داده بوديم. به نظر من بايد صبر و تحمل داشت و رسانه‌ها و تيم در کنار هم حضور داشته باشند تا بتوانند قضاوت مناسبی از شرايط تيم کنند.


* برخی بازيکنان عراق، گل دوم ما را شانسی قلمداد کرده بودند و می‌گفتند اين گلی شانسی و با يک خطای پشت محوطه جريمه بوده است.

- آنها حالا که باختند اين حرفها را می‌زنند. مگر آنها نمی‌توانستند چنين شرايطی را ايجاد کنند. عراقی‌ها حتی به پشت محوطه جريمه ما هم نمی‌رسيدند که بتوانند از ما خطا بگيرند، اما ما حمله می‌کرديم و در پشت محوطه جريمه ما خطا می‌کردند. اگر آنها می‌توانستند چنين فرصتی برای خودشان ايجاد می‌کردند وبه ما گل می‌زدند. ما بازيکنان سرزن خوبی داريم که بايد از اين موقعيت استفاده کنيم.


* قبول داريد که مسعود شجاعی در بازی اول چندان انتظارها را برآورده نکرد؟

- ببينيد شرايط بازيکنانی که شناخته‌ شده‌تر هستند، فرق می‌کند با بازيکنی که کمتر معروف است. همه تيم‌ها برای من يا مسعود شجاعی، يک بازيکن مستقيم قرار می‌دهند تا ما را مهار کند و نگذارد خوب کار کنيم. شرايط مسعود هم در بازی نخست همين طور بود. البته بايد بدانيد که او مريض هم بود. وقتی بازيکنی همچون مسعود شجاعی در تيم حضور دارد، ترس بازيکنان حريف بيشتر می‌شود و به نظر من بودنش در زمين خيلی بهتر از نبودنش است.


* از مريضی شجاعی گفتيد. فکر می‌کنيم يک حريف جديد هم به نام ويروس سرماخوردگی پيدا کرده‌ايد که بايد با آن مبارزه کنيد.

- بله يک ويروسی به صورت زنجيره‌ای در تيم نفوذ پيدا کرده که همه را قلع و قمع می‌کند (با خنده)‌ بچه‌ها سرما خورده‌اند و کمی دچار ضعف بدنی شده‌اند، اما اميدوارم با ريکاوری شرايط‌شان بهتر شود و در بازی با کره شمالی وضعيت خوبی داشته باشند. من فکر می‌کنم پس از گذشتن از دور مقدماتی شرايط ما بهتر شود و می‌توانيم اين گونه مشکلات و خستگی‌ها را رفع کنيم.


* شما روز گذشته نشستی با کفاشيان – رييس فدراسيون فوتبال- داشتيد آيا مشکلی بود ؟

- نه مشکلی نبود و مسوولان همکاری لازم را برای موفقيت تيم انجام دادند شايد پيش از جام ملتها کمی مشکل وجود داشت اما اکنون همه چيز آماده است و هرچه می‌خواهيم در کوتاه‌ترين زمان در اختيارمان قرار می‌گيرد و بايد از آنها تشکر کنيم.


*و در پايان می‌خواهم از شما در مورد حضورتان در يکی از تيم‌های ليگ برتری ايران بپرسم.

- من هم در برخی روزنامه ها خواندم که قرار است به استقلال بيايم اما اين را من تنها در آن روزنامه خواندم و مطلع شدم چرا که هنوز با اوساسونا قرارداد دارم و نمی‌توانم برای هيچ تيم ديگری بازی کنم و اگر هم بخواهم بيايم و با تيمی مانند استقلال در جام ملتها بازی کنم بايد اول قرارداد امضاء کنم و بعد اين اتفاق بيافتد و چنين چيزی هم امکان ندارد چرا که هنوز با اوساسونا قرارداد دارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016