یکشنبه 13 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگاهي به تيم‌هاي اروپايي در فصل خريد و فروش، كدام ستاره‌ها خواهند درخشيد؟ ایسنا

كار مديران برنامه‌ها، مربيان، بازيكنان و استعدادياب‌ها با پايان ماه آگوست و بسته شدن فصل نقل و انتقالات به پايان رسيد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سي و يكم آگوست آخرين روز فصل و نقل و انتقالات بود تا باشگاه‌هاي اروپايي تركيب تيمشان را براي حضور در فصل آينده‌ي رقابت‌ها ببندند. در اين ميان برخي باشگاه‌ها توانستند با ارزيابي دقيق وضعيت‌شان بهترين خريدها را انجام دهند و برخي ديگر تنها به صرف هزينه‌ي به دست آمده پرداختند و با فلسفه "نام گرايي" به جاي " ارزش گرايي" بودجه خود را به هدر دادند. در ادامه نگاهي به تيم‌ها و ليگ ‌هاي مختلف اروپايي خواهيم داشت.

لاليگا

بارسلونا مختصر اما مفيد

باشگاه بارسلونا در فصل نقل و انتقالات فعاليت چنداني نداشت، اما توانست به هدف درازمدتش جامه‌ي عمل بپوشاند. خريد فابرگاس پس از يك پروسه طولاني مدت و پرتنش به تنهايي براي هواداران بارسلونا كافي بود. فابرگاس ارزش‌هايش را بسيار زودتر از حد انتظار به اثبات رساند و با گلزني و بازي خوبي كه در سوپرجام اسپانيا، اروپا و بازي با ويارئال انجام داد، نشان داد كه اصرار گوارديولا براي خريد او با وجود در اختيار داشتن بازيكناني مانند ژاوي و اينيستا تا چه اندازه معقولانه بوده است. خريد فابرگاس را هم از لحاظ قيمت و هم از لحاظ كارايي مي‌توان بهترين جابجايي در قاره سبز دانست.

الكسيس سانچس مهاجم شيليايي تيم اودينزه اولين شكار بارسلونا بود. نكته جالب توجه در اين خريد اين بود كه گوارديولا براي خريداري او بيش از فابرگاس اصرار داشت و در مصاحبه‌اي عنوان كرده بود كه حضور سانچس از لحاظ فني نسبت به خريد گوارديولا در اولويت است.

گوارديولا براي اين كه نشان دهد كه خريدهايش بر اساس نياز و شرايط تيم بوده در اولين ديدار تيم در لاليگا ويا و ژاوي را نيمكت نشين كرد و سانچس و فابرگاس را در تركيب اصلي قرار داد و جالب اين كه بارسلونا همانند گذشته روان و شناور بازي كرد.

ميليتو، جفرن سوآرس و بويان كرچيچ بازيكناني بودند كه از نوكمپ جدا شدند. اولي به دليل مصدوميت‌هاي زياد و نداشتن شرايط آمادگي از جمع آبي و اناري‌ها جدا شد و بويان هم با دلخوري از مورد اعتماد قرار نگرفتن توسط گوارديولا راهي رم شد. سوآرس هم تيم را به مقصد اسپورتينگ خيخون ترك كرد.

رئال مادريد به دنبال تكرار تجربه اوزيل

مادريدي‌هاي پايتخت نشين اسكلت اصلي تيم‌شان را حفظ كردند و البته چند بازيكن ديگر را به تيم اضافه كردند. مهم‌ترين هدف رئال مادريد خريد نيمار پديده‌ي سانتوس بود كه با مخالفت صريح رئيس باشگاه برزيلي به نتيجه نرسيد. در فصل نقل و انتقالات شايعاتي هم در مورد خريد فابرگاس و اين كه پرس قصد دارد با ارائه پيشنهاد بالا به اين بازيكن مانع از حضور او در نوكمپ شود به گوش مي‌رسيد، هرچند كاپيتان پيشين آرسنال به صراحت اعلام كرده بود كه تنها به مقصد زادگاهش حاضر به ترك لندن مي‌شود. شايعه 300 ميليون يورو براي خريد مسي هم هيچگاه توسط هيچ‌ يك از مقامات باشگاه مادريدي تاييد نشد.

رئال مادريد كه پيش از اين با خريد مسوت اوزيل، علاقه‌اش را به خدمت گرفتن بازيكنان ترك تبار نشان داده بود، دو بازيكن ديگر به نام‌هاي حميت آلتين‌توپ و نوري شاهين خريداري كرد كه البته خريد دوم رئال به دليل آسيب ديدگي كهنه اين بازيكن با انتقاد زيادي روبرو شد. كالخون هم كه خريد ديگر رئال مادريد بود در ديداري كه مقابل بارسلونا انجام داد، كار خاصي جز اجراي فرمان مورينيو براي خشونت نداشت.

فابيو كونترائو و وارانه، هافبك پرتغالي و مدافع فرانسوي دو خريد ديگر رئال مادريد بودند كه البته هنوز به طور جدي محك نخورده‌اند. مورينيو در بازي‌هاي خود مقابل بارسلونا و ساراگوسا بيشتر تلاش كرده تا به بازيكنان قبلي‌اش تكيه كند. هر ده گلي كه رئال مادريد در سه ديدار رسمي خود به ثمر رسانده، توسط بازيكنان قبلي اين تيم به ثمر رسيده است. (كريستيانو رونالدو 4، آلونسو 2، بنزما، كاكا، مارسلو و اوزيل هر كدام يك بار). در ميان خريدهاي رئال مادريد به نظر مي‌رسد كونترائو بتواند بيشترين تاثير را در اين فصل داشته باشد. در سوي مقابل بازيكناني مانند درنته، گاگو، كانالس و پدرو لئون به طور قرضي مادريد را ترك كردند.

آتلتيكو مادريد، لشگر شكست خورده

تيم دوم شهر مادريد كه در فصلهاي گذشته يكي از تيم‌هاي خوب لاليگا به شمار مي‌رفت و مخصوصا در ورزشگاه خانگي‌اش ويسنته كالدرون بازي‌هاي بسيار خوبي انجام مي‌داد، شيرازه‌اش در پايان فصل كاملا از هم پاشيد و پس از جدايي كيكه سانچس فلورس سرمربي اين تيم، ستاره‌هايش هم يكي پس از ديگري از تيم جدا شدند.

سرخيو آگرو مهاجم گلزن و ملي پوش اين تيم كه حتي پيش از آغاز كوپا آمريكا علنا اعلام كرده بود به هيچ وجه حاضر به ماندن در اين تيم نيست، اسپانيا را به مقصد تيم متمول منچسترسيتي ترك كرد. اين پايان كار آتلتيكو نبود و ديگو فورلان هم در آخرين روزهاي فصل نقل و انتقالات راهي اينتر شد. بازيكناني مانند اويفالوژي و ده‌خيا هم از اين تيم جدا شدند. فران مريدا هم به صورت قرضي به براگا رفت.

فالكائو بازيكني بود كه براي تقويت خط حمله‌ي اين تيم و پركردن جاي خالي آگرو و فورلان راهي پايتخت اسپانيا شد.

مالاگا، پديده‌ي نقل و انتقالات با 11 خريد!

خريد رود فان نيستلروي در مالاگا بخش عمده‌اي از فعاليت اين باشگاه بود. خريد بازيكني مانند سانتي كازورلا، بازيكن ملي پوش اسپانيايي در كنار خريد بازيكناني مانند يوريس متايسن، ژرمي تولالان و داويد گونسالس اين باشگاه را در ميان يكي از فعال‌ترين باشگاه‌هاي اروپايي قرار داد. بايد ديد اين باشگاه نه چندان مطرح اسپانيا كه فصل گذشته به زحمت توانست خودش را در دسته اول حفظ كند در فصل آينده چه عملكردي خواهد داشت. اين باشگاه پيش از اين باپتيستا را هم خريداري كرده بود.

ليگ برتر انگليس

منچستريونايتد به دنبال جوان گرايي

الكس فرگوسن، پيرمرد تكرار نشدني فوتبال براي فصل جديد تا توانست بازيكن جوان و كم سن و سال به تيمش تزريق كرد. سرمربي اسكاتلندي منچستر حتي براي جانشيني فن‌درسار هم از بازيكني استفاده كرد كه تقريبا نصف او سن و سال داشت. ده‌خيا راهي اولدترافورد شد تا وظيفه حراست از دروازه اين تيم را بر عهده داشته باشد.

فيل جونز 19 ساله، ولبك 21 ساله، ده‌خيا 21 ساله سه بازيكن جواني بودند كه توسط فرگوسن به اولدترافورد آمدند. اشلي يانگ هم با 25 سال سن از استون ويلا راهي اين تيم شد. در مقابل بازيكناني مانند جان اوشي، اوبرتان، اوون هارگريوز و ببه از اين تيم جدا شدند.

منچستريونايتد شايد روي كاغذ خريدهاي خوبي انجام نداد و ستاره‌اي را شكار نكرد. اما حضور درخشان و موثر بازيكنان جديد اين تيم در سه هفته‌ي آغازين ليگ برتر كه اوج نمايش‌شان در ديدار مقابل آرسنال بود ‌در كنار بازي دادن به بازيكنان جواني مانند ولبك باعث شد تا منچستريونايتد را با توجه به هزينه‌اي كه انجام داده موفق‌ترين تيم ليگ جزيره بدانيم، حتي برتر از رقيب همشهري كه بالغ بر صد ميليون يورو براي خريد بازيكنان موردنيازش هزينه كرد.

منچسترسيتي، عرب ثروتمندي كه پول مي‌دهد!

مالك ثروتمند اماراتي هرچقدر خواست هزينه كرد و بازيكن خريد تا شايد روياي تبديل شدن به تيم اول شهر منچستر براي هواداران اين تيم فيروزه‌اي پوش محقق شود. خريد بازيكنان متوسطي مانند گائيل كليشي، استفان ساويچ، پانتيليمون و اوون هارگريوز به تنهايي كافي بود تا اين تيم يكي از پرخريدترين تيم‌هاي ليگ برتر انگليس باشد. به اين بازيكنان متوسط بايد اضافه كرد ستاره‌هايي مانند سرخيو آگرو و سمير نصري و البته حفظ ستاره‌هاي قبلي مانند توس، يحيي توره، داويد سيلوا. منچسترسيتي البته بوآتنگ را به بايرن مونيخ واگذار كرد تا بالاخره بازيكن هم فروخته باشد.

منچسترسيتي بي‌ترديد بهترين نيمكت را در اختيار دارد به گونه‌اي كه در هر پست دو بازيكن با كيفيت در اين تيم حضور دارند. روبرتو مانچنيني كه در فصل نقل و انتقالات از زبان مديران باشگاه "نه" نشنيد، تاكنون تمام بازي‌هايش را با پيروزي پشت سرگذاشته تا به نوعي پاسخ اعتماد سران باشگاه را داده باشد.

آرسنال، لشگر شكست خورده

لندني‌ها در بازار نقل و انتقالات سود خوبي به جيب زدند اما در عرصه فوتبال بازي را به رقباي قدرتمند خود واگذار كردند. جدايي سسك فابرگاس و سمير نصري بدون اين كه بازيكني در اين حد و اندازه جانشين آنها شود، ضربه مهلكي به پيكره‌ي اين تيم وارد كرد.

باشگاه آرسنال در اين فصل 13 بازيكن ريز و درشتش را از دست داد. غير از فابرگاس و نصري، كليشي، دنيلسون و بنتنر هم از ديگر بازيكنان اصلي آرسنال بودند كه از اين تيم جدا شدند.

سرمربي آرسنال كه در رسانه‌هاي انگليسي به يك مربي خسيس شناخته مي‌شود ابتدا اعلام كرده بود كه با وجود از دست دادن دو بازيكن كليدي‌اش قصد خريد بازيكنان جديد را ندارد، اما شكست سنگين 8 بر 2 مقابل منچستريونايتد كافي بود تا آرسنال در آخرين روزهاي نقل و انتقالات مرته‌ساكر، پارك چو يانگ، آرتتا و يوسي بنايون را به خدمت بگيرد تا حدي از فشار انتقادها عليه پيرمرد فرانسوي كاسته شود. پيش از اين هم بازيكناني مانند چامبرلاين و ژروينيو راهي لندن شده بودند.

ونگر قصد داشت براي جانشيني فابرگاس خوان ماتا را از والنسيا به خدمت بگيرد اما اين بازيكن علنا اعلام كرد با توجه به اين كه آرسنال شانس چنداني براي قهرماني ندارد، به اين تيم نمي‌رود. بازيكن ملي پوش اسپانيايي سرانجام چلسي را براي ادامه‌ي فوتبالش انتخاب كرد.

چلسي، كم فروغ اما متعادل

آبي‌هاي لندن در فصل نقل و انتقالات خريد چشمگيري نداشتند و البته بازيكنان‌شان‌ را هم از دست ندادند تا در اين ميان نمره متوسط بگيرند.

جدايي چند بازيكن از تيم دوم يا قرض دادن بازيكنان نيمكت نشين مسلما آسيبي به اسكلت اين تيم مدعي وارد نخواهد كرد. چلسي در فصل نقل و انتقالات رائول ميرلس، لوكاكو و خوان ماتا را به خدمت گرفت و يوسي بنايون و يوري ژيركوف را از دست داد. وياس بواس سرمربي جوان اين تيم قصد داشت چند تن از بازيكنان تيم قبل‌اش پورتو را به لندن بياورد اما انتقال بازيكناني مانند فالكائو نهايتا به سرانجام نرسيد. آبي پوشان در فصلي كه پيش رو دارند بايد جام قهرماني را از رقيب قدرتمند خود منچستريونايتد پس بگيرند.

سري A

اينتر، فعال تا آخرين روز

آبي و مشكي پوشان در فصل نقل و انتقالات لقب فعال‌ترين باشگاه را به خود اختصاص دادند. جدايي نزديك به 20 بازيكن از اين تيم – هرچند عده بسياري بازيكنان كليدي نبودند – باعث شد تا باشگاه اينتر به عنوان يك تيم فروشنده مطرح شود. اينتر در ميان سيلي از بازيكنان گمنام كه از اين تيم جدا شدند ستاره‌هاي خوشنامي مانند ساموئل اتوئو، داويد سوآزو، گوران پاندف و داويده سانتون را از دست داد.

در ميان بازيكنان نامدار تنها مي‌توان از زاراته و جوناتان نام برد كه به ترتيب از لاتزيو و سانتون راهي اين تيم شدند. باشگاه اينتر تا آخرين روز فصل نقل و انتقالات فعال بود و در روز سي‌ام آگوست 4 بازيكن خريد و يك بازيكن را به فروش رساند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ميلان، از توليد به مصرف!

باشگاه ميلان در فصل نقل و انتقالات عملكرد عجيبي داشت. بازيكنان زيادي آمدند و هنوز مهر قراردادشان خشك نشده بود از اين تيم جدا شدند. فيليپ مكسس از رم، كوين پرينس بوآتنگ از جنوا بازيكنان سرشناسي بودند كه به جمع سرخ ومشكي پوشان پيوستند و بازيكناني مانند بوريلو و ماسيمو اودو سن سيرو را ترك كردند.

خريد و فروش باشگاه ميلان در فصل نقل و انتقالات مانند واكنش‌هاي شيمايي بودند كه در اين ميان بازيكناني مانند فريرا، اوسجي و چند بازيكن ديگر مانند عناصر واسطه از يك طرف وارد باشگاه و از طرف ديگر خارج شدند. در فهرست نقل و انقتالات ميلان انواع و اقسام قراردادها مانند قرارداد دائمي، قرضي و مالكيت مشترك به چشم مي خورد.

سران باشگاه ميلان قرارداد قرضي زلاتان ابراهيمويچ از بارسلونا را هم دائمي كردند. اتفاقي كه با توجه به وقايع فصل پيش اين مهاجم سوئدي در بارسلونا كاملا محتمل به نظر مي‌رسيد.

در اين ميان تيم‌هايي مانند المپيك مارسي و آنژي ماخاچكالا هم بودند كه با خريد چند ستاره گران قيمت تلاش كردند تا جايي در فوتبال اروپا پيدا كنند.

در مجموع باشگاه‌هايي مانند بارسلونا، منچستريونايتد و منچسترسيتي را مي‌توان از تيم‌هاي موفق اروپا در فصل نقل و انتقالات دانست. تيم‌هايي مانند آرسنال و اينتر هم در آن سوي پاره خط در فهرست ضعيف‌ترين‌ها هستند. ارزيابي تيم‌هايي مانند رئال مادريد و چلسي را هم بايد به آينده موكول كرد، هر چند به نظر مي‌رسد اين دو باشگاه حداقل روي كاغذ عملكرد قابل قبولي نداشته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016