یکشنبه 13 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دايي: بايد سياسي باشي تا رييس فدراسيون شوي، ایسنا

علي دايي مي‌گويد، همه بايد از تيم ملي و كي‌روش حمايت كنيم. او معتقد است ايران پتانسيل صعود به عنوان يكي از چهار تيم برتر آسيا به جام جهاني را دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي دايي كه در برنامه « 90 در 90 » شبكه دو جام جم حضور يافته بود، صحبت‌هاي جالبي را در مورد خاطراتش از زمان حضور در تيم ملي، علت باخت ايران به قطر در مقدماتي جام جهاني 1998، بازي ايران مقابل اندونزي و خيلي از مسايلي كه تاكنون مطرح نكرده بود، صحبت كرد كه چكيده آن در زير مي‌آيد:

* همه بازي‌هاي تيم ملي براي من خاطرات خوبي را تداعي مي‌كند، بازي‌هايي كه آدم جواني‌اش را در آن گذاشته و براي كشورش زحمت كشيده است، همه اين بازي‌ها قشنگ و زيبا هستند، چرا كه براي ايران زحمت كشيده‌ايم.

* من با واقعيات زندگي مي‌كنم، شايد بعضي مواقع حسرت مي خورم كه تيم ملي نمي‌تواند موفق باشد و شايد من مي توانستم با حضورم به ايران كمك كنم، اما بايد واقع بين بود. من فقط حسرت مي خورم كه چرا كمي دير به تيم ملي آمدم. با اين حال در حال حاضر خيلي از بازيكنان هستند كه در سن كم به تيم ملي آمدند، بازيكناني مثل حاج صفي و انصاري فرد فرصت دارند كه كارهاي بزرگتري در تيم ملي انجام دهند.

* لذتي كه در خدمت به مردم هست، در هيچ چيز نيست. يك بار يك نفر به من گفت: "زماني كه يك سرباز براي كشورش جان مي‌دهد، پرچم آن كشور را بر روي تابوتش مي‌كشند." افتخار من اين است كه در زماني كه زنده بودم، اين پرچم را روي دوش خودم كشيدم.

* در حال حاضر خلاء زيادي در خط حمله تيم ملي احساس نمي‌شود، با وجود بازيكناني مثل انصاري فرد و مجيدي مي‌توان شاهد تغييرات مثبتي در تيم بود. من فقط يك خواهش از بازيكنان جوان دارم و آن اين است كه تمريناتشان را بيشتر كنند و بيشتر از قبل در محوطه جريمه كار كنند. كاري كه خود من در زمان بازيگريم انجام دادم و پس از تمرينات نيم ساعت بيشتر مي‌ماندم و روي ضربات ايستگاهي كار مي‌كردم.

* فوتبال ورزشي است كه مي‌تواند خيلي چيزها را عوض كند. مثلا برزيل با فوتبالش بيشتر از آن چيزي كه ما از نفت به دست مي‌آوريم، درآمدزايي مي‌كند. درآمدي كه در حال حاضر يك فوتباليست حرفه‌اي دارد را نمي‌توان با يك پزشك مقايسه كرد. مثلا درآمد هفتگي كريستيانو رونالدو، بيشتر از يك مقام بلند پايه انگليس است. متاسفانه ما به خاطر محدوديت‌هايي كه در كشورمان داريم نمي‌توانيم اين چيزها را شاهد باشيم. يك فوتباليست تنها هفت هشت سال مي‌تواند درآمد كسب كند و به دليل آن زندگي خود و خانواده‌اش را در آينده تامين كند.

* زماني كه ما در تيم ملي بازي مي كرديم اصلا پاداشي وجود نداشت و ما چشم داشتي به گرفتن پاداش نداشتيم. تازه هنوز پاداش صعود خود به جام جهاني 2006 را نگرفته‌ايم، اما در حال حاضر وضعيت فرق مي‌كند. من از يكي از بازيكنان تيم ملي شنيدم و راست و دروغش را نمي‌دانم، اما شنيدم كه در زمان قطبي براي يك بازي به بازيكنان تيم ملي 10 هزار دلار پاداش داده بودند. در زمان مربيگري خودم كه بايد با هزار مكافات پاداش مي‌گرفتيم، اما مي‌دانم كه بعد از آن و در جام ملت‌ها وضعيت بهتر شد. در كل اين پول يك پول تشويقي است. مثلا مسي احتياجي به 200 هزار دلار پولي كه از آرژانتين مي‌گيرد، ندارد؛ خود فيفا اين قانون را وضع كرده است كه يك مقدار از پاداش صعود يك تيم به جام جهاني به بازيكنان داده شود.

* در بازي ايران مقابل قطر در مقدماتي جام جهاني 98 كه دو بر صفر به اين تيم باختيم در واقع ما بازي را از قبل باخته بوديم. پيش از آن بازي ما با عربستان مساوي كرده بوديم و به خاطر آن مساوي پاداش گرفتيم، در واقع بازيكنان ما در باد غرور بازي با عربستان بودند و فكر مي كرديم حتما قطر را مي‌بريم. اين كه مي‌گويند به خاطر جريان‌هاي مثل تغيير قيافه كريم باقري باختيم، اصلا درست نيست و من آن را تكذيب مي‌كنم. باقري دوست داشت كه سبيلش را بزند و باخت ما ربطي به اين چيزها نداشت. حتي اگر مربي ما در آن زمان كسي غير از مايلي كهن بود هم اين حرف‌ها را مي‌گفتند.

* عشق فوتبال به هوادارانش است. ما هميشه با تشويق هوادارانمان انگيزه خاصي مي‌گرفتيم و با حمايت آن‌ها حريفان را مي‌برديم. بدون تماشاگر فوتبال معنا و مفهومي ندارد. اميدوارم كه در بازي بعدي تيم ملي 100 هزار نفر پيش از آغاز بازي به ورزشگاه بيايند كه زماني كه تيم حريف براي گرم كردن وارد زمين مي‌شود، همان لحظه روحيه‌شان را ببازند. مطمئنا تيم ملي هر چقدر بهتر باشد، تماشاگران بيشتري هم به ورزشگاه مي‌آيند.

* از زماني كه پول وارد فوتبال ما شد، حاشيه هم به فوتبالمان آمد. شما ببينيد در دهه 70 تعداد روزنامه‌هاي ورزشي خيلي كمتر از الان بود. مطمئنا رسانه‌ها براي اين كه مخاطب بيشتري پيدا كنند، به حاشيه‌ها مي‌پردازند. در حال حاضر در فوتبالمان حاشيه‌ها خيلي بيشتر از متن شده است. در اين چند سالي كه مربيگري مي‌كنم شايد باور نكنيد، اما 50 ـ 60 درصد انرژي‌ام را صرف خنثي كردن حاشيه‌ها مي‌كنم. مخصوصا زماني كه در پرسپوليس بودم.

* هر زمان كه بحثي پيش آمده دنبال حقم رفتم و جلوي حرف زور ايستاده‌ام. حق گرفتني است و تا آخر عمرم هم حقم را خواهم گرفت. شما نمي توانيد در خانه بنشينيد كه حقتان را دو دستي تقديمتان كنند. برخي‌ها انتقاد كردند كه چرا من دنبال پولم رفتم. شما اسطوره بودن را در چه چيزي تعريف مي‌كنيد. من معناي خاصي از اسطوره براي خودم دارم. اسطوره يعني با مردم بودن و بين مردم بودن. اسطوره يعني كه حرف مردم را بزند و با آن‌ها رو راست باشد و حقشان را بگيرد. من نمي توانم كس ديگري باشيم و ريا كنم. مثلا جلوي شما اين گونه صحبت كنم و همين كه از اين در بيرون رفتم كارهاي ديگري انجام دهم.

* در زمان بحث با مايلي كهن از يك نقطه به بعد ديگر صحبت‌هايش را جواب ندادم، چرا كه او در يك مقطعي به مغازه برادر بزرگ‌تر من رفته بود و بابت حرف‌هايش عذرخواهي كرده بود، اما پس از مدتي دوباره حرف‌هايي مي‌زد كه نتيجه‌ نداشت. مثلا يك بار گفته بود دايي تا پولش را از پرسپوليس نگيرد، كار نمي‌كند. من فقط مي خواهم به مايلي كهن يادآوري كنم كه مي توانيد از آقاي فراهاني كه در سازمان بارزسي كل كشور مسئول است، بپرسيد كه من چه كرده‌ام. من از پرسپوليس در زمان مديريت غمخوار پول زيادي طلب داشتم، اما به خاطرم عشقم به پرسپوليس از اين پول گذشتم و به سازمان بازرسي نامه دادم كه من از پرسپوليس هيچ طلبي ندارم. متاسفانه بعضي‌ها راجع به همه چيز صحبت مي‌كنند كه هيچ فايده اي هم ندارد.

* ديگر راجع به پرسپوليس صحبتي نمي‌كنم، چرا كه اين تيم را دوست دارم. من پيش از اين همه حرف‌هايم را زده ام، اگر صحبتي كرده‌ام با دليل و مدرك بوده. سال گذشته كه در جام حذفي قهرمان شديم همه گفتند رقيبان پرسپوليس ضعيف بودند يا دسته يكي بودند، اما امسال ما سپاهان و فولاد و ملوان را برديم تا قهرمان شديم. قبل از بازي با سپاهان هيچ كس فكر نمي كرد كه اين تيم را ببريم، باشگاه در روزنامه‌اش كلي تبليغ كرد كه ما به بازيكنان و مربيان تيم در صورت قهرماني پاداش ويژه‌ مي‌دهيم، اما الان هيچ خبري از پول نيست و پاداشي به ما ندادند، چون اصلا فكر نمي كردند كه ما قهرمان شويم. پدرم هميشه مي‌گفت خيلي جاها كه آب خنك بهت مي‌دهند، اول آن را فوت كن و بعد بخور. وضعيت ما هم همين گونه بود. ما بايد 100 تا چشم و گوش داشته باشيم كه ببينيم در اطرافمان چه مي‌گذرد. پس از رفتن من استيلي آمد. من از سه ماه قبل همه اينها را پيش‌بيني كرده بودم و مي دانستم كه آن‌ها با چه كسي تمام كرده‌اند. البته من با استيلي مشكلي ندارم و رابطه ما با هم شكر آب نشده، اما مي خواهم بگويم چرا بايد حرف شما را از زبان استيلي بشنوم. من نگاهي به نيمكت پرسپوليس نداشته و ندارم، چرا كه خيلي زود با راه‌آهن قرارداد امضا كردم. شايد باور نكنيد، اما من هنوز بيشتر از 50 درصد قرارداد سال قبلم را نگرفته‌ام.

* من به احترام اسم ايران از فدراسيون به فيفا شكايت نكردم. مدارك من آماده است و مطمئن باشيد كه اگر شكايت كنم، پول دو سال از قراردادم را مي‌گيرم. قانون كار مي‌گويد كه اگر كسي را اخراج كنيد، بايد پول او را طبق قرارداد بدهيد. من خيلي جاها از حقم به خاطر بيت المال گذشتم، اما آقايان مي‌آيند و بيانيه صادر مي‌كنند كه اين پول بيت المال است و شما به آن چشم دوخته‌ايد.

* مي خواهم به مردم عزيز ايران بگويم كه ارتباط بين علي دايي و شما هميشه دو طرفه بوده است، از خدا مي خواهم كه اين افتخار را به من بدهد كه تا آخر عمر نوكري مردم را بكنم.

* از من مي‌پرسند كه چرا رييس فدراسيون نمي‌شوي؟ اما بايد بگويم در اين مملكت اگر بخواهي رييس فدراسيون شوي بايد سياسي باشي، ولي من آدم سياسي نيستم و تا زماني كه اين فضا حاكم باشد، اين كار را قبول نمي كنم چرا كه شما استقلال كاري نخواهيد داشت. همچنين اگر بخواهيد در AFC خودتان را مطرح كنيد و رييس و نايب رييس باشيد، بايد حمايت داخلي داشته باشيد و از لابي‌هاي ويژه‌ اي برخوردار باشيد، متاسفانه چنين چيزي در ايران امكان ندارد. من پشت ميز نشستن را زياد دوست ندارم و عاشق اينم كه كنار زمين باشم. شما ببينيد «بكن باوئر» چگونه به اين مرحله رسيد. يك آلمان پشت بكن باوئر بود، يك آلمان دوست داشت كه بكن باوئر را به دنيا معرفي كند و حتي براي خيلي از كارهاي او معلم گرفتند.

* تمام مشكلاتي كه من در اين مدت در مسايل حاشيه‌اي داشتم بدين خاطر بود كه مسايل غير فني برايم مطرح مي‌كردند، اگر كسي از من انتقاد فني بكند، من مخلص او هم هستم، يا ايرادش را قبول مي‌كنم يا قبول نمي‌كنم، اما متاسفانه بعضي‌ها پايشان را فراتر مي گذارند و چيزهايي كه نمي دانند به من نسبت مي‌دهند، اگر در اين زمان پاسخگو نباشي، مي‌گويند ذهن مردم منحرف شده است، شما فكر مي‌كنيد من به چه علت در اين مدت دو سه بار به برنامه «90» رفتم، براي اين كه مردم روشن شوند و خيلي چيزها را بدانند. شايد من 30 ـ 40 درصد هر موضوعي را به مردم مي‌گويم و باقي آن را پيش خودم نگه مي دارم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




* من با راه‌آهن قرارداد دارم و تا پايان اين فصل به هيچ عنوان امكان ندارد كه به پرسپوليس بروم. هر اتفاقي كه مي‌خواهد بيفتد. من امسال به پرسپوليس نمي روم. با وجود اين كه تيم‌مان را دير بستيم، اما از يارگيري راه‌آهن راضي‌ام. راه‌آهن تيمي بود كه هميشه براي نيفتادن مي‌جنگيده و براي سال جديد تمام تلاشمان اين است كه اين ذهنيت را عوض كنيم. هدف ما با راه‌آهن در اين فصل اين است كه جزو 10 تيم بالاي جدول باشيم. خيلي دوست دارم كه يك روز در اروپا مربيگري كنم. خوشبختانه در كميته فني فيفا اطلاعات جديدي به دست مي‌آورم، مثلا يك بار در كلاس A مربيگري بوديم كه بر روي يك موضوع خيلي تاكيد داشتند. اين در حالي بود كه من آن تاكتيك را از سه ماه قبل در تيمم اجرا مي‌كردم.

* همه ما بايد از تيم ملي و كي‌روش حمايت كنيم. اين تيم پتانسيل موفقيت را دارد. پيروزي سه بر صفر مقابل اندونزي براي استارت خيلي خوب بود و خود من را خيلي اميدوار كرد، مطمئنم تيم ملي مي‌تواند در بازي‌هاي بعد موفق‌تر باشد. اين كه مي‌گويند بازيكنان تيم ملي با حضور بازيكناني همچون كريمي و مجيدي بالا رفته را قبول ندارم. بازيكنان زماني كه آماده باشند، بايد به تيم ملي دعوت شوند، شما ببينيد نكونام دو گل براي تيم ملي مي‌زند، مجيدي بهترين بازيكن ليگ است، علي كريمي خودش يك تيم است و هادي عقيلي كه قطري‌ها آمده اند يك مدافع از ايران گرفتند، تركيب بازيكنان جوان و با تجربه به تيم ملي كمك مي‌كند. بايد يك مديريت قوي هم كنار تيم ملي باشد، كي‌روش فقط 30 ـ 40 درصد تاثيرگذار است.

* ما در فوتبالمان احتياجي به مدير سياسي نداريم. فوتبال خودش درآمدزاست. دادگان زماني كه در فدراسيون بود، كلي درآمدزايي كرد و حتي وقتي كه رفت مقداري پول براي فدراسيون باقي گذاشت، متاسفانه ما در فوتبالمان در كار يكديگر دخالت مي‌كنيم، بايد كار را به كاردان بسپاريم. مديريت و برنامه‌ريزي، نقش مهمي در موفقيت فوتبال ما بازي مي‌كند، بايد تيم ملي را حمايت كنيم. فوتبال زندگي ما است، نبايد اين زندگي را از مردم بگيريم، هر زمان كه فوتبالمان خوب بوده، مشكلات اجتماعي‌مان هم كمتر بوده است. شما ببينيد كه مردم پس از يك برد تيم ملي چقدر خوشحال مي‌شوند.

* استقلال تا اينجاي ليگ بهتر از تمام تيم‌ها كار كرده و شانس بيشتري براي قهرماني دارد، البته استقلال در يارگيري‌اش قهرمان بوده و همين باعث شده كه الان در صدر جدول باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016