دوشنبه 18 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران - بحرين در سيزدهمين مصاف، در انتظار يک پيروزی بزرگ، ايسنا

تيم ملی فوتبال ايران سه شنبه شب مقابل بحرينی به ميدان می‌رود که حتی نامش برای ايران و ايرانی يادآور تلخ‌ترين لحظات فوتبالی در دو دهه‌ی اخير است. شاگردان کی‌روش به دنبال يک پيروزی شيرين هستند و البته در صورت کسب سه امتياز احيانا با پرچم اندونزی يا اردن در ورزشگاه آزادی دور افتخار نمی‌زنند!

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، تيم ملی فوتبال ايران در سومين ديدار خود در مرحله‌ی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزيل در قاره‌ی آسيا مقابل بحرين به ميدان می‌رود. مهم‌تر از سه امتياز اين بازی که می‌تواند تا حدی خيال ايران را به عنوان اولين تيم صعودکننده راحت کند، مسائل حاشيه‌ای است که هميشه بين دو تيم وجود داشته است. مسائلی که هميشه از سوی حريف آغاز شده و متاسفانه با رفتار احساساتی بازيکنان ما گاهی اوقات برای بحرين مثمرثمر بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




* ده سال پيش، تلخ‌ترين شکست ايران

جدا از اختلافات سياسی که در طی يک سال گذشته بين دو دولت به وجود آمده، مشکل فوتبال ايران با بحرين ريشه در گذشته دارد. ۲۹ مهر سال ۱۳۸۰، يعنی تقريبا ده سال پيش اتفاقی در منامه رخ داد که ايران و ايرانی را از فوتبال بحرين و هر چه به آن مربوط بود، منزجر کرد. ايران برای صعود به مرحله‌ی نهايی جام جهانی ۲۰۰۲ و تکرار خاطره‌ی خوش حضور در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه نياز به يک پيروزی در خاک بحرين داشت تا بدون توجه به نتيجه‌ی بازی عربستان به جام جهانی صعود کند. شکست ناباورانه‌ی ۳ بر يک اما مانع از صعود تيم بلاژويچ شد تا ميليون‌ها مردمی که آماده‌ی تکرار جشن خيابانی پس از حماسه‌ی ملبورن بودند، بهت زده به خانه بازگشته و لحظه لحظه‌ی بازی ناجوانمردانه و کثيف بحرين را در ذهن مرور کنند.

* کشوری کم نام و نشان و دور افتخار با پرچم بيگانه!

تلخ‌تر از بازی اعصاب خرد کن بحرينی‌ها که با انواع و اقسام وقت‌کشی‌ها و شيوه‌های غير فوتبالی تيم ملی ايران را در منامه شکست دادند، حرکت بازيکنان اين تيم در پايان بازی بود. شکست ايران برای بحرين سودی به همراه نداشت چرا که اين تيم شانسی برای صعود پيدا نمی‌کرد. دور افتخار با پرچم سبز عربستان در ورزشگاه ناراحتی شکست را بيشتر کرد. لحظات شادی و غم در دنيای فوتبال هميشه وجود داشته‌اند و بخشی از زيبايی آن را تشکيل می دهند، اما اين شادی غيرمتعارف برای ايرانی‌ها بسيار تکان دهنده بود. حتی تکان دهنده‌تر از شادی عربستانی‌ها که تيم دايی را در ورزشگاه آزادی شکست دادند. حرکت بحرينی‌ها در آن ديدار بسيار عجيب بود، اما از کشوری کم سابقه که ۵۰ سال از استقلالش هم نمی گذرد جز اين انتظار نمی‌رود. شايد بهتر بود در ثبت تابلوی نتايج در آن ديدار منحوس نوشته شود: تيم ملی ب عربستان ۳ – ايران يک.

* به دنبال ششمين برد در بازی سيزدهم

تيم‌های ايران و بحرين تاکنون ۱۲ بار به مصاف هم رفته‌اند که حاصل آن ۵ پيروزی برای ايران، ۳ تساوی و ۴ برد برای بحرين بوده است.

اولين پيکار دو تيم در سال ۱۹۷۴ برگزار شده که ايران با ۶ گل بحرين را در هم کوبيده و اين بهترين پيروزی ايران در تاريخ رويارويی دو تيم است. پيروزی ۴ بر ۲ در ديدار رده بندی جام ملت‌های آسيا در سال ۲۰۰۴ در چين ديگر پيروزی پرگل ايران بوده است. در سوی مقابل بهترين برد بحرينی‌ها در يک بازی دوستانه‌ در سال ۲۰۰۹ بود که با نتيجه‌ی ۴ بر ۲ ايران را شکست داده‌اند.

در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی هم دو تيم چهار بار با هم روبرو شده‌اند که حاصل آن يک پيروزی برای دو تيم و دو تساوی بدون گل بوده است.

* رفتار حرفه‌ای کی‌روش در قبال بحرين

نگرانی‌های فوتبالدوستان برای رويارويی با بحرين حتی با وجود مربی حرفه‌ای مانند کارلوس کی‌روش وجود دارد. نگرانی از اين که يک مربی حرفه‌ای آشنايی با شيوه‌ی بازی تيم‌هايی مانند بحرين نداشته باشد و اسير تاکتيک‌های روانی آنها شود. سرمربی تيم ملی اما در نشست خبری که پيش از تمرين تيم ملی برگزار شد نشان داد که شناخت بسيار خوبی نسبت به تيم بحرين و نحوه‌ی رفتار آنها دارد. کی‌روش با پرهيز از جنگ روانی در پاسخ به سرمربی بحرين که گفته بود "برای سه امتياز به تهران می‌آييم" عنوان کرد که او وظيفه‌اش اين گونه حرف زدن است و ما بايد آماده باشيم تا در زمين جواب‌شان را بدهيم.

* در انتظار همراهی يکصد هزار نفری

با توجه به حساسيت‌هايی که هميشه بين فوتبال ايران و بحرين وجود دارد، دور از انتظار نيست که ورزشگاه آزادی فردا شب پر از تماشاگر شود. دعوت سرمربی پرتغالی از دوستداران فوتبال ايران در ديدار برابر اندونزی با پاسخ مثبت بيش از ۸۰ هزار تماشاگر روبه‌رو شد و حالا برای رويارويی مهم برابر بحرين باز هم کی‌روش دست ياری به سوی هواداران دراز کرده است تا آنها اين بار هم نقش "يار دوازدهم" را ايفا کنند.

* پيکار برای صدرنشينی

تيم‌های ايران و بحرين هر دو با ۴ امتيازی که از دو بازی خود اندوخته‌اند به حکم تفاضل گل در رده‌های اول و دوم ايستاده‌اند. ايران يک پيروزی ۳ بر صفر مقابل اندونزی و يک تساوی يک بر يک مقابل قطر به دست آورده است. در آن سوی ميدان بحرين با همين وضعيت و تفاضل گل کمتر در رده‌ی دوم قرار گرفته است. پيروزی هر يک از دو تيم تکليف صدرنشين را در پايان دور رفت مرحله‌ی اول گروهی مقدماتی جام جهانی در گروه E روشن خواهد کرد.

* آمار پيکارهای ايران – بحرين

شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۵۳ ، ايران ۶ – بحرين صفر (دوستانه - تهران)

دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۷۳، ايران صفر – بحرين صفر(دوستانه - هيروشيما)

سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۷۹، بحرين يک – ايران صفر (مقدماتی جام ملت‌های آسيا ۲۰۰۰– دمشق)

جمعه ۱۹ فروردين ۱۳۷۹، ايران ۳ – بحرين صفر(مقدماتی جام ملت‌های آسيا ۲۰۰۰- تهران)

جمعه ۲۳ شهريور ۱۳۸۰، ايران صفر – بحرين صفر(مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ - تهران)

يک‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۰، بحرين ۳ – ايران يک (مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲- منامه)

جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۳، ايران ۴ – بحرين ۲ (جام ملت‌های آسيا ۲۰۰۴ - چين)

چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۳، ايران صفر- بحرين صفر(مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ - منامه)

چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۴، ايران يک – بحرين صفر(مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶- تهران)

جمعه ۲ فروردين ۱۳۸۷، بحرين يک – ايران صفر( دوستانه - منامه)

دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۸، بحرين ۴ – ايران ۲ (دوستانه - منامه)

جمعه ۲ مهر ۱۳۸۹، ايران ۳ – بحرين صفر(دوستانه - عمان)

سه شنبه ۱۹ مهر۱۳۹۰، ايران (؟-؟) بحرين (مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ – تهران)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016