دوشنبه 23 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تيم ملی برای صعود نبايد با ۲ قدرت برتر آسيا همگروه شود! افشين عبداللهيان (سردبير روزنامه ابرار ورزشی)، ايپنا

در ساليان اخير کمتر مطلبی را با «امضای خود» و به صورت احساسی در حمايت از يک فرد در جامعه فوتبال يا ورزش به نگارش درآورده‌ام اما برای دومين بار و همچون مرتبه قبلی پس از بازی ايران و بحرين، قصد تقدير از کارلوس کوئيروش را دارم.

پس از ساليان طولانی فردی سرمربی تيم‌ملی شده که از نظر کسوت و تجربه وجاهت لازم برای در اختيار گرفتن اين کرسی را دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




امروز کوئيروش را نه به خاطر اينکه مسابقه يک بر صفر باخته خارج از خانه را مقابل يک تيم درجه ۳ آسيا در نيمه مربيان به تساوی و تداوم صدرنشينی در گروه کشانده، بلکه به دليل اظهارات صادقانه قبل از بازی‌اش شايسته تعريف و تمجيد می‌دانم.

کوئيروش قبل از تقابل اخير با بحرين در گفتگويی تأکيد کرده بود: "قاره آسيا اکنون صاحب ۳ تيم بزرگ به اسامی استراليا، ژاپن و کره‌جنوبی است. ما بايد سخت کار کنيم تا به عنوان چهارمين قدرت مورد پذيرش واقع شويم."

سرمربی اسبق رئال‌مادريد نه خواسته کار صعود "احتمالی" به جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزيل را سخت‌تر از آنچه هست جلوه دهد و نه مثل برخی از مربيان ديگر، سعی کرده جامعه فوتبال را با وعده‌های فريبنده و آنچنانی اغوا کند.

او صادقانه و کارشناسانه ۳ کشور استراليا، ژاپن و کره‌جنوبی را که در فوتبال يک کلاس از ايران و ساير کشورهای آسيايی پيش افتاده‌اند، جزو مثلث قدرت آسيا می‌داند و می‌کوشد بتواند اين مثلث را با حضور ايران به مربع قدرت مبدل سازد.

اگر واقع‌بينانه در اظهارات کوئيروش تعمق کنيم، فوتبال ايران در ساليان اخير نه قطب اول آسياست و نه در زمره تيمهای درجه ۳ قرار می‌گيرد. ايران در کنار عربستان و چند کشور ديگر گاه به سطح اول می‌رسد و گاه به سطحی پايين‌تر تنزل می‌يابد.

نگارنده تصور می‌کند اگر در مرحله نهايی رقابتهای مقدماتی جام‌جهانی در قاره آسيا با يکی از ۳ قدرت برتر آسيا همگروه شويم، به لطف دانش کوئيروش امکان صعود به آوردگاه برزيل را پيدا می‌کنيم اما اگر با ۲ تيم از ۳ تيم کره‌جنوبی، استراليا و ژاپن همگروه شويم، شانسمان برای صعود مستقيم به جام‌جهانی کمرنگ می‌گردد و حتی اگر سر از پلی‌آف های ماراتن گونه دربياوريم، ‌اين بار چون در انتهای مسير با نماينده‌ای از آمريکای جنوبی برخورد می‌کنيم، کار به شدت سخت می‌شود.

قسمت آخر اظهارات سرمربی تيم‌ملی هم صادقانه و کارشناسانه است: "فکر می‌کنم آسيا با کمبود ستارگانی با کلاس جهانی که با ديگر رقبای بزرگ بين‌المللی رقابت کنند، مواجه است."

آری! صرفاً با يک عنوان چهارمی کره‌جنوبی که بيشترين سهم آسيا از ادوار مختلف جام‌جهانی است، نمی‌توان به راحتی به جنگ قاره‌ای رفت که ۵ بار برزيلش قهرمان دنيا شده است، ۲ مرتبه آرژانتين و ۲ بار اروگوئه!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016