پنجشنبه 26 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگوي ايسنا با نخستين وزنه‌بردار محجبه جهان: حجاب براي زنان مسلمان محدوديت نيست

وزنه برداري هميشه از جمله ورزشهايي بوده که به خاطر قوانين خاصي که دارد، ورزشکاران زن مسلمان اجازه حضور در رقابتها رسمي را نداشتند. مهمترين علت اين مسئله نيز اين بود که بنابر قوانين بايد آرنجها و زانوهاي وزنه برداران بدون لباس باشد تا داوران يکي از خطاهاي اصلي اين مسابقات را که همان کمک گرفتن از پاها براي بلند کردن وزنه است را تشخيص دهند. براي همين زنان مسلمان در طول تاريخ اين ورزش يا نمي‌توانستند در رقابتها شرکت کنند يا بايد از پوشش استاندارد بين المللي استفاده مي‌کردند. اين مسئله اي است که کلثوم بينظير عبدالله يک تنه با آن مبارزه کرده تا نام خود را به عنوان نخستين وزنه بردار زن مسلماني در کتاب تاريخ اين ورزش ثبت کند که با حجاب کامل در رقابتهاي جهاني شرکت کرد.

در ادامه گفت‌وگوي خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به پاريس را با کلثوم بينظير عبدالله خواهيد خواند.

• خانم عبدالله، شما درست است که ريشه‌اي پاکستاني داريد، اما فکر مي‌کنم بيشتر آمريکايي هستيد، از خودتان بگوئيد و اينکه چگونه به اين ورزش گرايش پيدا کرديد.

- در ابتدا من تکواندو کار مي‌کردم. سپس تصمصم گرفتم ورزشهاي قدرتي‌تري کار کنم و در اينترنت دنبال ورزشهاي قدرتي گشتم. بعد از اينکه در مقطع دکتري فارغ التحصيل شدم، در يکي از سايتها راجع به وزنه برداري و بازيهاي المپيک مطلبي خواندم و به اين رشته علاقه‌مند شدم. در شهري که من زندگي مي‌کنم - آتلانتا، يک ورزشگاه مخصوص وزنه برداري وجود دارد و دو نفر از دانشگاه ما هم آنجا ورزش مي‌کردند. من هم به آن باشگاه رفتم و تمرين را شروع کردم. بعد از حدود دو سال تمرين، مربي من در آن ورزشگاه به من گفت در شرايطي هستم که مي‌توانم در مسابقات شرکت کنم. اما من آن موقع تنها به عنوان يک ورزش براي آماده سازي به آن نگاه مي‌کردم، اما در نهايت در يکي از مسابقه‌هايي که همه مي‌توانستند شرکت کنم، شرکت کردم که تجربه بسيار خوبي براي من بود. ورزشکاران و مربيان ديگر هم به من اميدواري مي‌دادند که بايد اين رشته را ادامه بدهم و در مسابقه‌هاي بيشتري شرکت کنم. بنابراين در رقابتهاي بيشتري در شهرهاي اطراف شرکت کردم.

• اين راه را طي کرديد تا وارد مسابقه‌هاي ملي شويد؟ شما که با حجاب شرکت مي‌کرديد، مشکلي براي حضور در مسابقه‌هاي ملي آمريکا نداشتيد؟

- پس از اين رقابتها توانستم وارد مسابقه‌هاي ملي شوم، اما با توجه به اينکه هيچ وقت هيچ زن محجبه‌اي در رقابتهاي ملي آمريکا شرکت نکرده بود، مسئولان گفتند که در مورد موضوع شما بايد تصميم گيري کنيم. براي همين به من اجازه ندادند در رقابتهاي سال 2010 شرکت کنم. يکي از دلايلش نيز اين بود که من از لباسهاي استاندارد استفاده نکرده بودم. من چندين بار برايشان نامه نوشتم و شرايط را توضيح دادم و آنها مي‌گفتند امکانش نيست و ما پيرو قوانين فدراسيون بين المللي هستيم. بعد، اين موضوع به رسانه‌هاي محلي کشيده شد و در نهايت با مطبوعاتي شدن ماجرا، کميته ملي المپيک آمريکا گفت که بايد در مورد موضوع لباس شما با iwf مذاکره کنيم. من در طي چندين سال با توضيحات کاملي که دادم و حتي لباسي که پوشيدم و برايشان توضيح دادم، در نهايت قبول کردند و من توانستم در ماه جولاي گذشته در رقابتهاي ملي شرکت کنم.

• چگونه به رقابتهاي جهاني راه يافتيد؟

- من در مسابقات جهاني سال جاري از طرف پاکستان شرکت کردم، چون که آنها هيچ وزنه برداري نداشتند و به من گفتند که اگر بخواهم مي‌توانم از پاکستان شرکت کنم و من هم قبول کردم. با اين حال من خودم را چندان ورزشکار حرفه‌اي نمي‌دانم، چرا که بايد در مسابقات بيشتري شرکت کنم تا بتوانم به يک آمادگي نسبي دست پيدا کنم.

• همانطور که مي‌دانيد شما نخستين زن مسلمان در تاريخ اين رقابتها هستيد که با پوشش کامل اسلامي در آن شرکت کرديد، در اين مورد چه احساسي داريد؟

- من از اين بابت خيلي خوشحال هستم. هرچند که هيچ وقت فکر نمي‌کردم که در اين موقعيت قرار بگيرم. هميشه براي خودم تمرين مي‌کردم و تازه مسابقات رقابتي را شروع کردم. من هيچگاه نقش الگو را نداشتم، اما خوشحالم که امروز من الگو شدم و اولين زن محجبه‌اي بودم که در رقابتهاي وزنه برداري شرکت کردم. اميدوارم زنان مسلمان بيشتري بتوانند در رقابتهاي جهاني نماينده زنان مسلمان باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




• فکر مي‌کنيد بتوانيد روزي عضو تيم ملي آمريکا باشيد؟

- من در رقابتهاي ملي آمريکا شرکت کردم، اما نتوانستم عضو تيم ملي باشم. براي ورود به تيم ملي بايد نتايج بسيار خوبي در مسابقات ملي کسب کرد که در نهايت بتوان در تيم ملي آمريکا بود. البته دليل عمده ديگري هم که باعث شد من نتوانم عضو تيم ملي شوم، سنم بود. براي من خيلي سخت خواهد بود. اگر جوانتر بودم شايد برايم راه پيشرفت کمي بازتر بود. البته مي‌دانم که در بازيهاي المپيک پکن يک وزنه بردار با سن بالا از تيم آمريکا شرکت کرده بود. با اين حال من هم تمام تلاش خودم را خواهم کرد و شايد روزي عضو تيم ملي آمريکا شوم.

• در پايان مي‌خواهيم بدانيم که چه توصيه‌اي داريد براي زنهاي مسلمان. شايد بعضي از آنها فکر مي‌کنند با حجاب نمي‌توانند يک ورزشکار شوند؟

- شايد براي برخي رشته‌هاي سرعتي و رکوردي موضوع حجاب کمي مشکل ساز باشد، اما وزنه برداري از جمله رشته‌هايي است که با حجاب هم مي‌شود بدون سختي اين را انجام داد. اکنون پارچه‌هاي خوبي هم هست که مي‌توان لباس مناسب و متناسب با قوانين وزنه برداري را دوخت. حتي اکنون پارچه‌هايي وجود دارد که مي‌توان با آن لباسهاي مناسب شنا دوخت. به نظر من زنان مسلمان نبايد پوشش را يک محدوديت ببينند بلکه اين يک قدرت است که مي‌توان با کمک آن نتايج بهتري گرفت. زنان مسلمان نبايد حجاب را محدوديت بدانند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016