چهارشنبه 14 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بررسي وضعيت پرچمدار ايران در المپيك لندن، معادله‌اي كه هنوز حل نشده است، ایسنا

گويا موضوع انتخاب پرچمدار ايران در المپيك لندن در حالي كه هنوز هفت ماه به گشايش اين بازي‌ها باقي مانده، معادله‌اي است كه چند مجهول پيش رويش قرار دارد. مجهول‌هايي كه از بهداد سليمي گرفته تا حسين رضازاده و هادي ساعي امتداد مي‌يابد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از چندي پيش بود كه كميته ملي المپيك با بررسي نحوه حضور ورزشكاران ايران در لندن اعلام كرد، وزنه‌برداري از جمله رشته‌هايي است كه در نخستين روز بازي‌ها در لندن است و با توجه به حضور بهداد سليمي در اين تيم، او بهترين گزينه براي پرچمداري المپيك محسوب مي‌شود. در همان روزهاي ابتدايي انتشار اين خبر، كميته ملي المپيك به صورت رسمي اعلام كرد كه هنوز انتخاب سليمي قطعي نشده است. با اين حال هرچه كه به المپيك نزديك‌تر مي‌شديم، موضوع پرچمداري جدي‌تر شده و به يكي از موضوع‌هاي اصلي مورد بحث در هيات اجرايي كميته ملي المپيك بدل شده است.

نظر اعضاي هيات اجرايي

در هيات اجرايي نظرات مختلفي در اين رابطه مطرح شده است. برخي، نام ورزشكاران برتر كشور را اعلام مي‌كردند و برخي ديگر پا را فراتر گذاشته و بازي را به زمين قهرمانان سابق از جمله هادي ساعي و حسين رضازاده برده‌اند. در همين رابطه اعضاي هيات اجرايي اين وظيفه را به افشارزاده داده‌اند تا بار ديگر هم وضعيت ورزشكاران را مشخص كند و هم اين موضوع را بررسي كند كه آيا فردي غير از ورزشكاران مي‌تواند پرچمدار شود و آيا اين موضوع سابقه‌اي در ساير كاروان‌ها دارد يا خير؟

در همين راستا، افشارزاده در نخستين قدم تكليف بهداد سليمي را مشخص كرد. او با حضور در اردوي تيم ملي وزنه‌برداري از باقري خواست تا شرايط پرچمداري سليمي را مهيا كند، اما دلايل فني سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري باعث شد تا افشارزاده خط قرمز را بر روي نام سليمي براي پرچمداري در المپيك بكشد.

با كنار رفتن سليمي از چرخه پرچمداران،‌ باز در عين حال كه پرونده قهرمانان بسته نشده بود، اما موضوع پرچمداري ساعي و رضازاده نيز به صورت جدي مطرح شد. موضوعي كه هم موافق دارد و هم مخالف.

هاشمي‌طبا: سليمي نشد، برويد سراغ حدادي

مصطفي هاشمي طبا ـ رييس اسبق سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك كه خود سال‌ها عضوي از اعضاي كميته بين‌المللي المپيك بوده، ضمن مخالفت با پرچمداري بازنشسته‌هاي ورزش در جريان بازي‌هاي المپيك به ايسنا مي‌گويد: «عرف اين است كه يكي از ورزشكاران برجسته هر كشور كه سمبلي از ورزش قهرماني و نيروي شادابي و جواني است، به عنوان پرچمدار يك كاروان باشد. همان گونه كه ما در سال‌هاي پيش چنين كاري را كرده‌ايم.»

وي در مورد اينكه آيا منشور المپيك مخالفتي با اين موضوع دارد يا خير و رسم ساير كشورها چگونه است نيز گفت: «موضوع حمل پرچم يك افتخار بزرگ براي هر ورزشكار است، اما منشور به صراحت به اين موضوع اشاره نكرده است. با اين حال بر اساس تجربه حضور من در بازي‌هاي المپيك تاكنون به ياد ندارم كشوري فردي را پرچمدار گذاشته باشد كه ورزشكار نباشد.

اگر اين طور بود بايد براي احترام به پيشكسوتان، يك مو سپيد را پرچمدار كاروان مي‌كرديم. من فكر مي‌كنم اگر بهداد سليمي مشكل دارد بايد سراغ كسان ديگري همچون احسان حدادي رفت. ما اكنون ورزشكاران شايسته‌اي براي پرچمداري در المپيك داريم.»

امير حسيني: تبليغ خوبي است

البته قصه به همين جا ختم نمي‌شود. در اين ميان هستند كساني كه چندان با اين موضوع مخالف نيستند. سيد امير حسيني كه خود روزي هم دبيركل و هم نايب رييس كميته ملي المپيك بوده در اين باره اظهار مي‌كند: «طبق منشور كميته ملي المپيك معرفي ورزشكاران و كادر همراه بر عهده كميته ملي المپيك هر كشور است.

در مورد پرچم‌دار هم بر اساس مصلحت مي‌تواند يكي از اعضاي كاروان را انتخاب كند. تاكنون معمول بوده كه ورزشكاران پرچمدار باشند. آن هم بايد يكي از باافتخارترين ورزشكاران باشد.

به عقيده من چندان جالب نيست كه يك غير ورزشكار، پرچمدار كاروان ايران در المپيك شود. البته ممانعتي در اين زمينه وجود ندارد.

با اين حال، اكنون كه موضوع ساعي مطرح شده از جهاتي چندان هم بد نمي‌تواند باشد، چرا كه وقتي او به عنوان پرچمدار به عنوان نماينده ايران وارد ورزشگاه مي‌شود،‌ از او به عنوان قهرمان دو دوره المپيك ياد مي‌شود.»

كلام اميرحسيني به اينجا هم ختم نمي‌شود. او در ادامه در روزهايي كه يادواره جهان پهلوان تختي است، خاطره‌اي بسيار جالب را از اين قهرمان پرآوازه بيان مي‌كند. امير حسيني در اين رابطه به ايسنا گفت: «چندين سال پيش بود كه من دبيركل كميته ملي المپيك بودم و به همراه علي مرادي به عنوان رييس وقت فدراسيون وزنه‌برداري خدمت جعفر سلماسي در قم رفتيم.

او در آن زمان خاطره‌ي بسيار جالبي را براي ما بيان كرد. او گفت كه در جريان بازي‌هاي المپيك 1960 ميلادي، مسئولان تصميم گرفتند تا پرچمدار كاروان ايران جهان پهلوان تختي باشد. چرا كه او در آن زمان يكي از پرافتخارترين ورزشكاران ايران بود.

وقتي اين موضوع را به او گفتند، تختي گفت كه كاروان ايران بزرگترها و پيشكسوتان بهتري براي پرچمداري نسبت به من دارد.

او به سمت من (جعفر سلماسي) آمد و پرچم را به من داد و گفت كه سلماسي اولين مدال‌آور ايران در المپيك است و بايد او پرچمدار المپيك باشد. سلماسي مي‌گفت هرچقدر خواهش كردم، قبول نكرد كه خودش پرچمدار باشد و به ناچار من پرچمدار ايران در المپيك بودم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تاريخچه پرچمداران ايران در المپيك

وقتي به تاريخچه پرچمداران ايران در بازي‌هاي المپيك نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه تاكنون در طول تاريخ حضور ايران در بازي‌هاي المپيك تاكنون تنها سه بار غير ورزشكاران پرچمدار ايران در بازي‌هاي المپيك شده‌اند. در باز‌ي‌هاي 1948 لندن مصطفي بهاردوست به عنوان نماينده انجمن ورزشي ارتش، در بازي‌هاي 1960 رم جعفر سلماسي به عنوان مربي تيم ملي و در بازي‌هاي 1964 توكيو نصرت الله شاهمير به عنوان رييس فدراسيون شنا مسئوليت حمل مشعل را بر عهده گرفته‌اند. در جدول زير پرچمداران ايران در بازي‌هاي المپيك را خواهيد خواند.

1ـ المپيك 1948 لندن ـ مصطفي بهاردوست

2- المپيك 1952 هلسينكي - محمود نامجو

3- المپيك 1956 ملبورن - محمود نامجو

4- المپيك 1960 رم - جعفر سلماسي

5- المپيك 1964 توكيو - نصرت الله شاهمير

6- المپيك 1968 مكزيكوسيتي - ابوالفضل انوري

7- المپيك 1972 مونيخ - عبدالله موحد

8- المپيك 1976 مونترال - مسلم اسكندي فيلابي

9- المپيك 1988 سئول - حسن زاهدي

10- المپيك 1992 بارسلون - عليرضا سليماني

11- المپيك 1996 آتلانتا - ليدا فريمان

12- المپيك 2000 سيدني - اميررضا خادم

13- المپيك 2004 آتن - آرش ميراسماعيلي

14- المپيك 2008 پكن - هما حسيني


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016