شنبه 9 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كلاني در گفت‌وگو با ايسنا: براي صعود به جام جهاني بايد مثل زمان جنگ متحد شويم

يك كارشناس فوتبال گفت: برگزاري بازي‌هاي تداركاتي نمي‌تواند عامل مهمي براي بالا بردن آمادگي تيم ملي و ارتقاي اعتماد به نفس بازيكنان در مسابقات ملي باشد و القاي روحيه پيروزي به آنها مهمتر است.

حسين كلاني در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره بحث آماده‌سازي تيم ملي با انجام بازي‌هاي تداركاتي و مشكلاتي كه در اين‌باره براي فدراسيون فوتبال بوجود آمده، اظهار كرد: چون بنده در ارتباط با سيستم بين‌المللي فدراسيون و ديپلماسي آنها براي فراهم كردن بازي‌هاي تداركاتي نيستم نمي‌توانم قضاوتي يا پيشنهادي درباره عملكردشان داشته باشم اما مهمترين مساله‌اي كه در اين زمان براي آماده‌سازي و موفقيت تيم ملي لازم مي‌دانم اين است كه همه ما بايد در كشور دست به دست هم دهيم و به فدراسيون در راستاي خدمت به تيم ملي، كمك كنيم. من حتي از ايراني‌هاي مقيم خارج هم مي‌خواهم اگر با ارتباطات‌شان كمكي مي‌توانند داشته باشند، دريغ نكنند.

وي افزود: كره شمالي كه حضور چشمگيري در جام جهاني 1974 داشت و ايتاليا را هم حذف كرد، تا شروع آن بازي‌ها حتي يك مسابقه تداركاتي خارجي نداشته بود. آماده كردن تيم براي كسب موفقيت فقط انجام بازي‌هاي تداركاتي نيست. ضمن اينكه ما حريفان قدرتمندي هم براي مسابقات تداركاتي فراهم نمي‌كنيم، امثال امارات كه حريفي براي تيم ايران نيستند. معتقدم يكي از آسان‌ترين‌ و مناسب‌ترين راه‌ها براي انجام بازي‌هاي تداركاتي، بازي با تيم‌هاي باشگاهي ايران است چرا كه آنها به دليل انجام بازي‌هاي زيادي كه از ابتداي فصل تاكنون داشته‌اند، از هماهنگ و آمادگي خوبي هم برخوردارند.

كلاني گفت: كادر فني بهتر است تيم را تقويت كند. كي‌روش الان ديگر به شناخت و تجربه خوبي از فوتبال ايران و بازيكنان ايراني رسيده كه مي‌تواند تيم قدرتمندي را از اين فوتبال بسازد. سوالم اينجاست كه چرا از تيم‌هاي باشگاهي قدرتمند جهان چون بارسلونا و رئال مادريد كه نوين‌ترين سيستم‌هاي تاكتيكي و هماهنگي را پياده مي‌كنند، الگوبرداري نمي‌كنيم؟ بازيكنان ايراني توانمندي‌هاي زيادي دارند كه بيشتر بايد به لحاظ روحي و رواني تقويت شده و تفهيم شوند قابليت پيروزي در هر مسابقه‌اي را دارا هستند. آنها اگر بپذيرند نمايندگان يك ملت هستند و بخواهند پيروز باشند، قطعا با يكديگر متحد شده و قدرت فوق‌العاده‌اي براي هر حريفي خواهند شد.

اين پيشكسوت فوتبال در پاسخ به اين سوال كه آيا براي بالا بردن تجربه بازيكنان در مسابقات ملي و ارتقاي اعتماد به نفس آنها در اين زمينه گزينه ديگري به جز انجام بازي‌هاي تداركاتي وجود دارد، به ايسنا گفت: براي بالا بردن اعتماد به نفس راه‌هاي ديگري هم غير از انجام بازي‌هاي تداركاتي وجود دارد. بنده نه به عنوان يك كارشناس مربيگري در فوتبال بلكه فقط در كسوت كسي كه سال‌ها بازيكن بوده و زاويه تجربه بازيگري نظر مي‌‌دهد مي‌گويم 2 ساعت بازي به يك بازيكن نكات تاكتيكي و فني زيادي را به بازيكنان ياد نمي‌دهد چه برسد به اينكه حريف تداركاتي بوده و بعضا براي تفريح و گرفتن پول مقابل ما مي‌ايستند و از همه توانايي‌هايشان استفاده نمي‌كنند اما مي‌گويم من زماني كه بازيكن بودم وقتي وارد زمين مي‌شدم مقابل هيچ تيمي احساس ضعف نداشتم. هميشه گفتم فوتباليست‌هاي ايراني توان قدرتمند بودن را كمتر از ديگران ندارند. مگر بازيكن‌هاي برزيلي و ايتاليايي از سياره‌هاي ديگر به زمين آمدند؟! اگر به روحيه بازيكنان ايراني اعتماد به نفس را القا كنيم، بهترين نتيجه را مي‌گيريم. زمان ما هم بازيكناني در همين ايران بودند كه قابليت ليونل مسي يا كريستينانو رونالدو شدن را داشتند اما شرايط براي نشان دادن توانايي‌هايشان مهيا نبود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




كلاني افزود: الان با گسترش ارتباطات، ابزارهاي آناليز تيم‌ها و بازيكنان و ساير امكانات ديگر، شرايطي مهيا شده تا بتوانيم سيستم‌هاي تاكتيكي روز دنيا را بررسي كرده و در تيم ملي پياده كنيم. اين بازيكنان هستند كه بايد تفكرات را به عمل درآوردند و مربي يك تيم هر چقدر هم كه حرفه‌اي باشد بيشتر در نقش هماهنگي كردن نفرات با هم، پياده‌سازي تاكتيك‌ها در تيم و تلقين روحيه اعتماد به نفس مي‌تواند موثر باشد. مگر تيم‌هاي بزرگ دنيا با مربيان بزرگ چه كار مي‌كنند؟ آنها هم همين رويه را دنبال مي‌كنند.

وي ادامه داد: در طي ادوار گذشته بارها ديديم زماني چند روز قبل از يك مسابقه مهم، يك روز و يا حتي روز بازي، ملي‌پوشان طوري با يكديگر متحد شدند كه ما در آن مسابقه حساس موفق بوديم. من بازيكن بودم و مي‌دانم اين فقط به خاطر اين است كه آنها خواسته‌اند به هر قيمتي پيروز شوند. اوج اين مساله را در بازي ايران و استراليا شاهد بوديم. هميشه وقتي بازيكنان تيم ملي خواسته‌اند به جام جهاني صعود كنند، ما در آن دوره نتيجه گرفتيم. يك مربي به بازيكنان سطح اولي چون علي دايي، علي كريمي، مهدي مهدوي‌كيا و... چه تكنيك فردي را مي‌خواهد ياد دهد؟ آيا غير از اين است كه فقط او را با ساير بازيكنان و برنامه‌اي كه براي بازي دارد، هماهنگ كند؟ مربي با شناختي كه از روحيات و قابليت‌ بازيكنان مختلف، از آنها استفاده مي‌كند.

كلاني تاكيد كرد: ما الان در شرايط نامناسبي از نظر سياسي در جهان هستيم و همه مي‌خواهند به ما زورگويي كنند. ما بايد خودمان به فكر خودمان باشيم. همه ما يك خانواده‌ هستيم و وقتي مشكلات بيروني بوجود مي‌آيد، تاريخ ثابت كرده كه تمام اختلافات‌مان را فراموش كرده و متحد شديم. مگر جنگ هشت ساله را فراموش كرديم؟ مگر تمام كساني كه در جنگ حضور پيدا كردند عقايدشان يكي بود؟ همه آنها براي حفظ تماميت ارضي مملكت به ميدان رفتند. من از تمام مسوولان و رسانه‌ها مي‌خواهم از اين تيم حمايت كنند و در مقابل از فدراسيون هم مي‌خواهم به همه كساني كه سهمي در تيم كشورشان دارند اهميت داده و برنامه‌ها را به جدي‌ترين شكل پيش ببرند تا بلكه با موفقيت تيم ملي در مسير جام جهاني 2014 بخشي از غرور جريحه‌دار شده مردم ايران بخاطر اتفاقات دو سه سال اخير جبران شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016