دوشنبه 26 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرسپوليس: بازی نمی‌کنيم، فدراسيون: حذف می‌شويد

خبرگزاری آريا - در آستانه دور جديد ليگ برتر فوتبال ايران در حالی که باشگاه پرسپوليس اعلام کرده است در صورتيکه مراجع و علما با برگزاری اين بازيها در ماه رمضان موافقت نکنند بازی نمی‌کنند، فدراسيون فوتبال تصريح کرد اگر اين تيم در دو بازی متوالی حاضر نشود از ليگ کنار گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آريا ، باشگاه پرسپوليس با صدور بيانيه ای اعلام کرد اين باشگاه همچنان بر اين موضوع اصرار دارد که طبق نظر علما و با توجه به ارج نهادن به ايام مبارک ماه رمضان، شرايطی فراهم آيد تا با برگزاری مسابقات ليگ برتر خلل و نقصانی در انجام اعمال دينی بوجود نيايد.
به گزارش سايت باشگاه پرسپوليس، اين باشگاه با ابراز تاسف از طرح پاره­‌ای مسائل انحرافی از سوی بعضی رسانه‌ها و همچنين شخصيت‌ها در ادامه اعلام کرد، اين روزها از سوی برخی افراد مطرح می شود که هدف باشگاه از اعلام نظر در مورد حفظ شئون ماه مبارک رمضان، خريدن زمان برای آماده سازی بيشتر تيم است. متاسفانه بعضی عزيزان بدون در نظر گرفتن مسائل اجتماعی و دينی به بررسی موضوع پرداخته­‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در پاسخ اين افراد، بايد گفت: باشگاه پرسپوليس چگونه به دنبال خريدن زمان است که در عمل با سفر به آبادان و انجام اولين بازی، رقابت­‌های ليگ برتر را آغاز می­‌کند. از سوی ديگر نيز، اگر چنين هدفی وجود داشت، باشگاه از ابتدا آن را دنبال می‌کرد.
اظهار نظر مدير عامل باشگاه در مورد تعطيلی ليگ در ماه مبارک رمضان پس از آن ابراز شد که مشاهده گرديد بدون انجام بررسی­‌های لازم جام حذفی که می‌توانست باعث ايجاد رقابت، مشارکت و فرصت حضور تيم‌های دسته يکی باشد پس از سال­‌ها برگزاری مداوم، تعطيل شد. حال چگونه است که به احترام ماه مبارک رمضان، رقابت های ليگ برتر با يک ماه تاخير برگزار نمی شود. سوال اين است که چرا آن می شود و اين نمی شود؟ به هر حال پرسپوليس اگر به دنبال خريد زمان بود، اصلا بازی ها را آغاز نمی­‌کرد.
باتوجه به برنامه‌ريزی انجام شده از سوی سازمان ليگ ۳۶ بازی در ايام مبارک برگزار می شود. اين گونه توجيه می شود که انجام بازی ها در شب مانع از روزه خواری است اما تکليف تيم هايی که به خانه حريفان می روند چه می شود؟ آنها که از نظر شرعی نمی توانند روزه بگيرند.
بازيکن تيمی که برای انجام يک مسابقه از شهرش خارج می شود بين دو تا سه روز نمی تواند روزه بگيرند. تيم ها بايد روز قبل از مسابقه راهی شهر مقصد شوند. روز دوم بازی انجام می شود و با توجه به برگزاری دير هنگام بازی ها، تيم ها روز سوم هم در سفر خواهند بود. وادار کردن بازيکنان به مواجهه با اين شرايط نوعی بی توجهی به اين ماه مبارک است. به هر تقدير باشگاه پرسپوليس در صورتی که مراجع محترم نظر به برگزاری مسابقات در ماه مبارک رمضان نداشته باشند، به هيچ عنوان در اين ماه عزيز بازی­‌های خود را برگزار نخواهد کرد، اما در صورت اجازه و موافقت مراجع عاليقدر و يا احراز صحت مطالب اعلام شده از سوی مقام های فدراسيون مبنی بر دريافت اجازه علما، در مسابقات ليگ شرکت می کند. در غير ابن صورت باشگاه بر مواضع خود مبنی بر عدم حضور در بازی ها اصرار دارد. پيش از اين محمد رويانيان مديرعامل باشگاه پرسپوليس با اشاره به اينکه بسياری از مراجع تقليد از برگزاری ليگ برتر در ماه مبارک رمضان انتقاد کرده‌اند گفت:آيت الله استادی امام جمعه قم فرمايشاتی داشتند و از مديران باشگاه‌ها خواستند که باشگاه‌هايشان را در رقابت‌های ليگ در ماه رمضان شرکت ندهند و من خواستم اولين کسی باشم که برای اين کار اعلام آمادگی می‌کنم. همين جا هم می‌گويم که حاضر نيستيم وقتی علما و مراجع به برگزاری بازی‌ها در ماه رمضان انتقاد دارند، ما حتی به قيمت از دست دادن امتياز در ليگ شرکت کنيم.
وی افزود: من متاسفم که نه مجلس و نه هيچ کدام از مسئولان ورزش هيچ عکس‌العملی به صحبت‌های مراجع تقليد نشان نداده‌اند و حتی يک پاسخ قانع کننده برای اين موضوع نداده‌اند. آيات عظام و علمای بزرگی چون مکارم شيرازی، صافی گلپايگانی، محفوظی، استادی، شاهرودی، نمازی، علوی گرگانی و واعظ موسوی به برگزاری ليگ در ماه رمضان انتقاد دارند. حالا من نمی‌دانم مسئولان فدراسيون از چه علمايی مجوز برگزاری بازی‌ها را در ماه رمضان گرفته‌اند؟ من آيت‌اللهی را فرد متشرع و متدينی می‌دانم اما اگر واقعا او و ساير مسئولان فدراسيون از مراجع استعلام گرفته باشند و برگزاری ليگ در ماه رمضان مشکلی نداشته باشد، ما هم تمکين می‌کنيم و مشکلی نداريم اما بحث من اين است که وقتی علما نظر بدهند نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت باشيم. آيت‌الهی:پرسپوليس دوهفته پياپی بازی نکند، حذف می‌شود
نايب رييس فدراسيون فوتبال با هشدار به پرسپوليسی‌ها گفت: اگر در دو بازی متوالی حاضر نشوند از ليگ کنار گذاشته می‌شوند.
سيدمحمدهادی آيت‌الهی درگفتگو به سوالات مختلفی درباره توافق فدراسيون با صداوسيما برای حق پخش تلويزيونی، چگونگی نمايش ليگ برای مردم، کناره‌گيری احتمالی پرسپوليس از بازی‌های ماه مبارک رمضان، اردوی تيم ملی درمجارستان و ... پاسخ داد که مشروح آن در زير می‌آيد:
نايب‌رييس اول فدراسيون در واکنش به موضع‌گيری محمد رويانيان مديرعامل باشگاه پرسپوليس مبنی بر کناره‌گيری تيمش از چهار مسابقه برنامه‌ريزی شده درماه مبارک رمضان، اظهار کرد: با پرسپوليس يا هر تيم ديگری که بخواهد درماه مبارک رمضان از حضور دربازی‌های ليگ کناره‌گيری کند طبق قانون برخورد می‌‌کنيم. قانون دراين‌باره می‌گويد اگر تيمی دردو بازی متوالی شرکت نکند، بايد از رقابت‌های ليگ برتر کنار گذاشته شود.
وی افزود: آيت‌الله مکارم شيرازی برگزاری مسابقات درماه مبارک رمضان پس از افطار را بلامانع دانستند. ساير آيات عظام نظری نداده‌اند؛ البته آيت‌الله نوری همدانی هم روزه‌خواری درماه مبارک رمضان را حرام دانسته‌اند. بنابراين برگزاری بازی درشب و زمانی که مردم روزه‌هايشان را با افطار باز کرده‌اند، مشکلی ندارد.
نايب‌رييس فدراسيون درهمين راستا تاکيد کرد: برای اينکه بهانه‌ای دست کسی نيافتد به تمامی باشگاه‌ها الزام کرديم که بايد پس از افطار تمرينات‌شان را برگزار کنند. البته اصول حرفه‌ای هم ايجاب می‌کند که تمرين‌ها در زمان مشابه وقت انجام مسابقات باشد. از ورزشگاه‌های محل برگزاری بازی‌ها استعلام‌ گرفتيم و اکثر آنها نور کافی برای برگزاری بازی‌ها دارند؛ برخی استاديوم‌ها مشکلاتی در اين باره دارند که مشغول برطرف کردن آنها هستند.
آيت‌الهی در پاسخ به اين سوال که آيا تمرينات تيم ملی در مردادماه را هم پس از افطار برگزار می‌‌کنيد و آيا کارلوس کی‌روش با اين برنامه مشکلی ندارد، اظهار کرد: تمام برنامه‌های تمرينی تيم ملی در ماه مبارک رمضان که درتهران برگزار می‌شود هم پس از افطار خواهد بود. به هر حال ما در کشورمان شرايطی داريم که می‌بايست تعهدات اخلاقی و الزام‌های آن را رعايت کنيم.
وی از برگزاری اردوی اروپايی تيم ملی در مجارستان خبر داد و درباره ديدار تدارکاتی ۲۵ مرداد در اروپا نيز گفت: رايزنی‌هايی برای محل اردوی اروپايی تيم ملی انجام شده و به احتمال فراوان اين اردو را در کشور مجارستان برگزار خواهيم کرد. همچنين رايزنی‌هايی برای فراهم شدن بازی تدارکاتی انجام داديم و تنها می‌گويم تيم ملی با تيم‌های باشگاهی ديدار تدارکاتی نخواهد داشت و حريف ملی را برای تيم ايران انتخاب می‌کنيم که به احتمال فراوان يک تيم خوب آفريقايی خواهد بود.
نايب‌رييس فدراسيون درباره روشن شدن وضعيت حق پخش تلويزيونی و اينکه آيا توافق با صداوسيما برای پخش زنده بازی‌ها به کلی لغو شده، اظهار کرد: توافق ما با صداوسيما هنوز به کلی منتفی نشده است. فدراسيون همچنان به دنبال برگزاری جلسات با مديران سازمان صداوسيما هستيم. فدراسيون آمادگی هرگونه گفت‌وگو برای حل اين مساله را دارد. ما معتقديم بايد حقوق فوتبال تا حدی ادا شود و در آخرين اقدام الان منتظر معاونت اداری مالی صداوسيما هستيم تا زمان جلسه جديد و تنظيم قرارداد احتمالی را تعيين و به ما اعلام کند.
وی درپاسخ به اين سوال که اگر با صداوسيما به توافق نرسيد ممکن است بازی‌ها از شبکه‌های خارجی پخش شود و در غير اين صورت عرضه تصاوير بازی‌ها برای مردم به چه شيوه‌ای خواهد بود نيز گفت: بازی‌های ليگ برتر به هيچ وجه از هيچ شبکه خارجی پخش نخواهد شد. آنها راه‌هايی را بررسی کردند و درصورتی که نهايتا با صداوسيما توافق نکنيم، مجبور می‌شويم تا بازی‌ها را به طور زنده پخش نکنيم. در آن صورت تصاوير بازی‌ها در قالب cd از طريق مراکز مختلف در جامعه پخش می‌شود. باشگاه‌ها هم از ما انتظار دارند حقوق فوتبال در اين رابطه ادا شود. باز هم می‌گويم که فدراسيون آمادگی هرگونه صحبت دوباره با مسوولان صداوسيما را دارد. انجام تمرين تيم‌های فوتبال در ساعات قبل از افطار ممنوع شد
علی کفاشيان درباره برگزاری رقابتهای فوتبال در ماه مبارک رمضان نامه ای خطاب به مديران باشگاههای فوتبال کشور نوشت.
به گزارش سايت فدراسيون فوتبال؛ در اين نامه آمده است: رمضان ماه ضيافت خداست. ماهی که با ارزش ترين شب سال در آن واقع شده است و آنکه در اين ماه پر فضيلت بازنده باشد، چه باخت سنگينی داده است. فدراسيون فوتبال جمهوری اسلامی ايران همواره به پاسداشت ارزش ها و شعائر دينی تاکيد ورزيده و در اين برهه هم ارشادات حضرات آيات عظام و مراجع محترم تقليد را به عنوان راهنمايی راهگشا سرلوحه برنامه ها قرار داده و اعلام می دارد:
۱-در ماه مبارک رمضان کليه مسابقات يک ساعت و نيم بعد از افطار برگزار می شود.
۲-به تبع انجام بازيها در آن ساعت، اصول حرفه ای ايجاب می کند که تمرينات تيم ها نيز همزمان با ساعت بازيها برگزار شود، لذا انجام تمرين در ساعات قبل از افطار ممنوع است.
۳-برگزاری مراسم فرهنگی جهت ترويج و گسترش فرهنگ اسلامی در فوتبال، بين دو نيمه مسابقات ضروری و مورد تاکيد است.
۴-در ايام ليايی قدر مسابقات تعطيل خواهد بود تا اهالی فوتبال از فضيلت آن شب های عزيز محروم نشوند و ما را نيز از دعای خير خود برخوردار سازند.
۵-اطمينان کامل داريم توجه به ارزش های اسلامی و رعايت موازين شرعی می تواند فوتبال ما را زودتر به آنچه به عنوان هدف به آن می نگرد، رسانده و در سالم سازی محيط آن تاثير بسيار داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016