دوشنبه 26 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هجوم دلالان فوتبال به بازار دکل‌ حفاری!

جدول کرايه دکل‌ نفت در ايران

خبرگزاری مهر ـ با وجود مقابله با تحريم‌های بين‌المللی اما ورود غير قانونی برخی از دلالان و واسطه‌های سابق فوتبال به بازار خريد و فروش دکل‌های حفاری نفت و گاز منجر به ايجاد يک حباب قيمتی کاذب برای ورود دکل‌های جديد حفاری به‌صنعت نفت کشور شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حفظ و نگهداشت توليد فعلی نفت و افزايش روزانه يک ميليون بشکه‌ای توليد نفت از مهمترين اولويت‌های صنعت نفت کشور در برنامه پنجم توسعه است.

به منظور تحقق اهداف افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز بايد تا سال ۱۳۹۳ حدود دو هزار و ۵۰۰ حلقه چاه جديد نفت و گاز در بخش‌های مختلف خشکی و دريايی ايران حفاری شود که برای انجام اين عمليات گسترده حفاری به حدود ۴۰ ميليارد دلار سرمايه گذاری نياز است.

در شرايط فعلی در کنار حفاری چاه‌های جديد نفت و گاز، تامين دکل‌های حفاری و خشکی به يکی از مهمترين پيش نيازهای توسعه‌ای بخش بالادستی صنايع نفت و گاز کشور تبديل شده است.

آمارهای رسمی شرکت ملی نفت ايران حاکی از آن است که برای تحقق اهداف حفاری به ۳۶ دستگاه دکل جديد دريايی و ۱۲۰ دستگاه دکل جديد حفاری خشکی در صنعت نفت نياز است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




از اين رو برای توسعه ناوگان حفاری خشکی و دريايی صنعت نفت علاوه بر سفارش ساخت تعدادی از دکل‌های حفاری خشکی به پيمانکاران و سازندگان داخلی، سفارش‌هايی هم برای خريد دکل به برخی از سازندگان خارجی و به ويژه چينی‌ها ارائه شده است.

از سوی ديگر همزمان با واگذاری طرح توسعه اکثر ميادين نفت و گاز ايران به پيمانکاران داخلی، تامين دکلهای حفاری اين ميادين هم به پيمانکاران ايرانی واگذار شده است و اين شرکتها برای تامين دکل شامل خريد و يا اجاره دست به دامن شرکت‌های واسطه‌ای شده اند.


هزينه اجاره يک دکل حفاری در ايران چقدر است؟

به گزارش مهر، در حال حاضر کرايه هر دستگاه دکل حفاری دريايی برای فعاليت در ميادين نفت و گاز ايران تابع شرايط متفاوتی نسبت به ساير کشورهای نفت و گاز خيز جهان است.

برای اجاره يک دکل حفاری کارفرمايان نفتی همچون مديريت اکتشاف، شرکت نفت مرکزی، فلات قاره و مناطق نفتخيز جنوب قيمت‌های کرايه روزانه دکل را بر اساس نوع دکل چينی و غير چينی تعيين می کنند.

در شرايط فعلی هزينه اجاره يک روزه يک دکل حفاری دريايی غير چينی نو با توان ۲ تا ۳ هزار اسب بخار بين ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار دلار است، همچنين برای کرايه روزانه يک دکل حفاری غير چينی کارکرده با توان ۲۰۰۰ اسب بخار حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار دلار هزينه توسط شرکتهای کارفرمای نفتی پرداخت می شود.

هزينه کرايه دکل‌های حفاری چينی نو با توان ۲۰۰۰ اسب بخار روزانه حدود ۱۵۰ هزار دلار است، ضمن آنکه برای يک دکل حفاری قديمی با توان ۲۰۰۰ اسب بخار چينی حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار دلار کرايه پرداخت می‌شود.

در همين حال برای يک دکل حفاری خشکی غير چينی نو با توان ۲۰۰۰ اسب بخار روزانه حدود ۴۰ هزار دلار و برای همين دکل حفاری با برند چينی روزانه ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار کرايه پرداخت می شود.

هزينه کرايه دکل حفاری خشکی قديمی و کارکرده با توان ۲۰۰۰ اسب بخار هم بين ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار هزينه توسط کارفرماهای نفتی پرداخت می شود، ضمن آنکه هزينه‌هايی برای ارائه برخی از خدمات جانبی حفاری به طور جداگانه توسط کارفرما پرداخت می شود.

ورود دلالان فوتبال به بازار حفاری ايران

در حال حاضر با اجرای همزمان چندين طرح بزرگ مشترک و غير مشترک در بخش بالادستی صنعت نفت همچون فازهای مختلف پارس جنوبی، طرح توسعه لاوان، هنگام، فروزان، اسفنديار، فرزاد ای، فاز سوم دارخوين، آذر، آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی و يادآوران هزينه خريد و يا اجاره دکل به ميزان قابل توجه ای افزايش يافته است.

يک مقام مسئول در گفتگو با مهر با بيان اينکه برای خريد يک دستگاه دکل حفاری با توان ۲۰۰۰ اسب بخار در بازار چين و سنگاپور تا ۲ سال قبل حدود ۱۵۰ ميليون دلار پرداخت می شد، اظهار داشت: اما در شرايط فعلی هزينه خريد همين دکل از سازندگان چينی به ۲۷۰ تا ۲۸۰ ميليون دلار افزايش يافته است.

وی با تاکيد بر اينکه برخی از دلالان و واسطه‌ها که پيشتر در نقل و انتقال بازيکنان فوتبال فعاليت می‌کردند، به بازار خريد و فروش دکل‌های دسته دوم برای پيمانکاران ايرانی روی آورده اند، اظهار داشت: فعاليت همين واسطه‌ها و دلالان به افزايش چند برابری هزينه خريد يک دکل دريايی منجر شده است.

اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه با وجود افزايش تحريم‌ها اما اين محدوديت‌ها تاکنون در افزايش هزينه خريد دکل حفاری توسط پيمانکاران ايرانی تاثيری نداشته است، خاطرنشان کرد: اما فعاليت اين واسطه‌ها به شدت منجر به بالارفتن قيمت دکل حفاری دريايی و خشکی به ويزه در بازار چين و جنوب شرق آسيا شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016