چهارشنبه 28 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پس از ۳۶ سال، رونمايي از شمشيربازي ايران با مجتبي عابديني

پس از 36 سال، كاروان اعزامي ايران به المپيك، يك شميشرباز در كنار خود دارد، شمشيربازي كه در لندن به دنبال اثبات ارزشمندي اين رشته در ورزش ايران است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كاروان ورزشي ايران در المپيك پس از انقلاب اسلامي براي نخستين بار نماينده اي از شمشيربازي دارد. پس از سال‌ها تلاش، ورزشكاران ايراني در شمشيربازي بالاخره در رقابت هاي قهرماني آسيا در ژاپن به نتيجه رسيدند و ايران پس از 36 سال در شمشيربازي و در اسلحه سابر سهميه المپيك گرفت تا كاروان اعزامي به المپيك لندن در كنار خود يك شمشيرباز نيز داشته باشد. مجتبي عابديني شمشيرباز تيم ملي سابر ايران در رقابت هاي قهرماني آسيا توانست برابر حريف ژاپني خود به پيروزي برسد و پس از قهرماني، سهميه المپيك را نيز بدست آورد. عابديني نخستين نماينده ايران در المپيك پس از المپيك 1976 كانادا است و بايد در لندن به مصاف حريفان قدرتمندش برود.

شمشيربازي در المپيك

شمشيربازي از جمله ورزش هايي است كه از همان ابتدا در المپيك نقش داشته و جزو يكي از رشته هاي المپيك 1896 آتن(اولين دوره المپيك مدرن) شناخته مي شود. شمشيربازي در المپيك هم در سه اسلحه سابر، اپه و فلوره برگزار مي شود و ورزشكاران به صورت انفرادي و تيمي در اين سه اسلحه با يكديگر به مبارزه مي پردازند. هم اكنون در تاريخ شمشيربازي المپيك كشور ايتاليا با كسب 45 مدال طلا، 38 مدال نقره و 31 مدال برنز در صدر مدال‌آوران شمشيربازي در المپيك است. پس از آن فرانسه با كسب 41 مدال طلا، 40 مدال نقره و 34 مدال برنز و مجارستان با كسب 34 مدال طلا، 22 مدال نقره و 27 مدال برنز به ترتيب دوم و سوم هستند. تيم ملي شمشيربازي ايران نيز تا كنون در تاريخ المپيك بدون مدال بوده و وارد جدول توزيع مدال نشده است.

شمشيرباز تاريخي ايران در عهد قاجار!

در حالي كه اولين حضور كاروان ايران در ادوار المپيك به 1948 لندن برمي گردد، برخي منابع به حضور يك ايراني به نام فريدون ملكم در المپيك 1900 پاريس اشاره مي‌كنند. ملكم كه در زمان قاجار در خارج از كشور دانشجو بوده در المپيك 1900 پاريس در اسلحه اپه تحت عنوان تنها نماينده "پرشيا" مسابقه داد كه با يك باخت نوزدهم شد. البته در تاريخچه المپيك اولين حضور كاروان ايران سال 1948 ثبت شده است اما منابع تاريخي ملكم را اولين المپيكي تاريخ ايران مي دانند كه 112 سال پيش مسابقه داده است.

1964 – توكيو – 4 نماينده

ايران در المپيك 1964 ژاپن چهار شمشيرباز داشت كه در سه اسلحه و به صورت انفرادي و تيمي به مصاف حريفان رفتند. هوشمند الماسي نماينده ايران در سه اسلحه اپه، سابر و فلوره بود كه به ترتيب در جايگاه هاي شصت و چهارم، چهل و ششم و چهل و يكم قرار گرفت.

بيژن زرنگار ديگر نماينده ايران بود كه در سه اسلحه شركت كرد و در سابر چهل و يكم شد، مقام چهل و ششم اسلحه فلوره را بدست آورد و در اسلحه اپه پنجاه و هفتم شد.

ناصر معدني ديگر نماينده شمشيربازي ايران در المپيك توكيو بود كه در دو اسلحه فلوره و سابر به مصاف حريفانش رفت و به ترتيب هفدهم و چهل و يكم شد.

شاپور زرنگار تنها نماينده ايران در المپيك 1964 بود كه در يك اسلحه به صورت انفرادي حضور داشت و در رده پنجاه و هفتم اسلحه اپه قرار گرفت.

نماينده هاي شمشيربازي ايران در بخش تيمي نتايج خوبي كسب كردند. ورزشكاران ايراني در اپه يازدهم، در فلوره و سابر هم نهم شدند.

1972 – مونيخ – 2 نماينده

كاروان ورزشي ايران در المپيك مونيخ كه در آلمان غربي برگزار شد، تنها دو نماينده در رشته شمشيربازي داشت. پيروز آدميت و علي اصغر پاشاپور شمشيربازهاي ايران بودند كه در مونيخ حضور داشتند. آدميت تنها در اسلحه اپه به ميدان رفت و در نهايت پنجاه و نهم شد و پاشاپور نيز كه در اسلحه هاي اپه و فلوره به مصاف حريفانش رفت به ترتيب شصتم و چهل و هشتم شد.

1976 – مونترال – 13 نماينده – نخستين حضور بانوان شمشيرباز

المپيك 1976 براي شمشيربازي ايران پربار بود. 13 سهميه المپيك بدست آمده بود و ايران براي نخستين بار در شمشيربازي بانوان نيز نماينده داشت. 9 آقا و 4 بانو تيم ملي شميربازي ايران را در المپيك مونيخ تشكيل مي دادند كه در سه اسلحه و به صورت انفرادي و تيمي برابر حريفانشان مبارزه مي كردند. كاروان شمشيربازي ايران در اين دوره از رقابت ها نيز مدال آور نبود اما نتايج نسبتا بهتري از دوره گذشته بدست آورد.

سركيس آسادوريان،‌اسفنديار زرنگار و ايرج دستگردي در اسلحه اپه مبارزه كردند كه به ترتيب سي و دوم، پنجاه و هشتم و چهل و نهم شدند. حسين نيكنام، احمد اكبري و علي‌اصغر پاشاپور نماينده هاي ايران در فلوره بودند كه نيكنام سي و سوم و دو نماينده ديگر نيز سي و هشتم شدند. احمد اسكندرپور، اسماعيل پاشاپور و عبدالحميد فتحي شمشيربازان ايران در اسلحه سابر بودند كه به ترتيب سي و هفتم، سي و چهارم و چهل و سوم شدند.

تيم شمشيربازي اپه ايران در المپيك كانادا از آسادوريان، دستگردي، علي اصغر پاشاپور و زرنگار تشكيل شد كه در نهايت در رده يازدهم قرار گرفت.

علي اصغر پاشاپور، آسادوريان، نيكنام و اكبري چهار شمشيرباز تيم ملي فلوره بودند كه در المپيك مونترال در رده نهم جاي گرفتند.

فتحي، اسكندرپور، اكبري و اسماعيل پاشاپور تيم ملي سابر ايران را تشكيل مي دادند كه اين تيم نيز نهم شد.

تيم ملي شمشيربازي بانوان ايران در اين دوره از المپيك تنها در اسلحه فلوره مبارزه كرد.

ژيلا الماسي، گيتي محبان و مهوش شفيعي نماينده هاي ايران در فلوره بودند كه به ترتيب سي و هفتم، چهل و دوم و چهل و پنجم شدند.

مريم آچاك به همراه اين سه شمشيرباز، تيم بانوان ايران را تشكيل مي‌دادند.

2012 – لندن – يك نماينده – چشم ها به تك شمشير عابديني پس از 36 سال

مجتبی عابدینی

كاروان ايران پس از المپيك 1976 تا امروز سهميه اي در المپيك نداشت و حالا پس از 36 سال توسط مجتبي عابديني براي المپيك 2012 لندن يك بليت دارد. عابديني تنها شمشيرباز ايران در لندن است و حالا براي مبارزه با رقيباني قدرتمند آماده مي شود. عابديني تمرين هاي پرفشاري را پشت سر گذاشته و حالا براي ادامه تمرين هاي آماده سازي راهي بلاروس شده تا در اين كشور در كنار بهترين هاي شمشيربازي جهان به تمرين و مسابقه بپردازد تا آماده شود.

رسيدن به مدال براي شمشيرباز كار بسيار دشواري است اما عابديني خود به دنبال نتيجه اي شايسته براي كاروان ايران است تا نشان دهد شمشيربازي نيز مي تواند نام ايران را سرفراز كند اگر به آن توجه شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




عابديني: نمي‌خواهم تنها يك شركت كننده باشم

عابديني حضور در المپيك لندن را اين گونه توصيف مي‌كند: "ورزشكاران ايراني هميشه بهترين بوده‌اند و ما در شمشيربازي نيز در خودمان مي بينيم كه در المپيك نتيجه بگيريم. شمشيربازي ورزشي است كه هزاران اتفاق پيش رويش قرار دارد و من نمي‌خواهم كه در المپيك تنها شركت كننده باشم. اميدوارم بتوانم در لندن عملكرد قابل قبولي به نمايش بگذارم و نام ايران را سربلند كنم. "

عابديني پس از كمپ تمريني بلاروس دوباره به ايران برمي گردد و به همراه كاروان ايران راهي لندن خواهد شد.

بيوگرافي:

مجتبي عابديني شورمستي متولد 20 مرداد 1363 در تهران

دانشجوي كارشناسي ارشد در رشته تربيت بدني، متاهل و داراي يك دختر

شروع فعاليت از سال 76 در تهران

مربي كنوني: پيمان فخري

عناوين قهرماني:

كسب نخستين مدال طلاي شميشيربازي ايران در جوانان آسيا در سال 1383

كسب مدال طلا در بازي هاي كشورهاي اسلامي

كسب مدال طلا در رقابت هاي بين المللي كيش

كسب مدال طلا در رقابت هاي قهرماني آسيا

برنامه بازي هاي عابديني در لندن: 9 صبح يكشنبه هشتم مرداد (29 جولاي) در سالن Excel Exhibition Center

* آيا مي‌دانيد؟

در المپيك 1924، شمشيربازان ايتاليا و مجارستان بر سر امتياز دچار اختلاف شدند (نبود سيستم الكترونيكي) و يك دوئل واقعي با شمشير ترتيب دادند!

ندو نادي شمشير بازي ايتاليايي تنها ورزشكار اين رشته است كه توانسته در رقابت‌هاي المپيك در تمام اسلحه‌ها به نشان طلا دست پيدا كند. وي اين موفقيت را در المپيك 1920 رقم زد

زبان رسمي رقابت‌هاي شمشيربازي فرانسوي است. در سال 1573 هنر سنت ديديه، كه يكي از پيشگامان اين رشته به شمار مي‌رود در فهرستي اصطلاحات شمشيربازي را به ثبت رساند و از آن زمان تاكنون اين عبارات استفاده مي‌شود


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016