چهارشنبه 28 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز آخرين ليگ ۱۸ تيمی با طعم پرتغال، ضربان قلب فوتبال بالا می‌رود

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: دوازدهمين دوره رقابتهای فوتبال ليگ برتر در شرايطی از روز پنجشنبه آغاز خواهد شد که اين فصل شاهد حضور چند بازيکن و مربی پرتغالی در تيم های مختلف خواهيم بود. ضمن اينکه اين آخرين دوره ليگ برتر است که با ۱۸ تيم برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ۶۹ روز پس از پايان يازدهمين دوره مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه‌های کشور که با قهرمانی تيم سپاهان اصفهان به اتمام رسيد، ليگ دوازدهم آغاز می‌شود، آخرين ليگ ۱۸ تيمی که با توجه به حذف قريب الوقوع مسابقات جام حذفی چهار تيم برتر آن شانس راهيابی به مسابقات ليگ قهرمان آسيا را دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ليگی که چهار تيم برتر آن آسيايی می‌شوند و چهار تيم آخر جدول آن به ليگ دسته اول سقوط می کنند و تيم چهاردهمش بايد در جدال با تيم سوم مسابقات ليگ دسته اول برای حضور در ليگ سيزدهم تلاش کند، ليگی سخت و فرسايشی است که اگر تيم‌ها از همين هفته اول برای جمع کردن امتيازات تلاش نکنند در دستيابی به اهداف خود به مشکل برخواهند خورد.

ليگ دوازدهم هنوز آغاز نشده، حواشی آن فوتبال را تحت تاثير قرار داده است. کمبود امکانات، افزايش بدهی تيم‌های حاضر در اين مسابقات، کاهش پديده‌ها، مناقشه بی حاصل صداوسيما و فدراسيون فوتبال برای پرداخت حق پخش تلويزيونی و احتمال پخش نشدن مسابقات و ... در همين ابتدای راه نگرانی‌هايی را به وجود آورده است. در اين شرايط برگزاری مسابقات در ساعات بعد از افطار و رغبت نشان دادن تماشاگران برای تماشای مسابقات در اين ساعت باعث می‌شود تا حداقل اين اميدواری را داشته باشيم که ليگ در آغاز راه با حضور تماشاگران گرم می‌شود و داغ.

- در زير اشاره‌ای گذرا به ديدارهای هفته نخست دوازدهمين دوره مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه‌های کشور خواهيم داشت:

فجرسپاسی شيراز - ذوب آهن اصفهان
يکی از تيم‌هايی که بی سروصدا فصل نقل و انتقالات را پشت سر گذاشت و بازهم با تکيه بر نيروهای جوان قصد حضور در ليگ برتر را دارد، فجرسپاسی شيراز است. اين تيم شيرازی در هفته اول مسابقات ليگ برتر ميزبان ذوب آهن اصفهان که در فصل پيش رو با شمايلی متفاوت پای به ميدان خواهد گذاشت. کوچ ستاره‌ها و بازيکنان اسم و رسم‌دار و بازگشت رسول کربکندی به جمع سپيدپوشان اصفهانی چهره‌ای متفاوت از اين تيم ساخته است.
اين بازی البته تقابل محمود ياوری با تيم سابقش و رسول کربکندی است که به مانند خيلی از فوتبالی‌های ايران روزگاری شاگرد او بوده است. رويارويی مهدی رجب‌زاده با همبازی‌های سابقش در تيم فجر از ديگر نکات جالب توجه اين ديدار است.

صنعت نفت آبادان - پرسپوليس تهران
همه منتظر رونمايی از کهکشانی‌های ليگ دوازدهم هستند. تيمی که شهاب گردان، سيدجلال حسينی، محسن بنگر، مهرداد پولادی، حسين ماهينی، علی کريمی، محمد قاضی، کريم انصاريفرد و ... را دارد و يک مربی نامدار چون "مانوئل ژوزه" را بالای سر خود می‌بيند، قطعا تماشايی است و انتظار فوتبالدوستان برای رونمايی از آن به حق. تيم پرسپوليس که در ديدارهای دوستانه دو شکست مقابل صبای قم و آلومينيوم هرمزگان و يک پيروزی مقابل فولادخوزستان به دست آورده است، در نخستين ديدار رسمی خود با هدايت ژوزه در آبادان به مصاف صنعت نفت می‌رود.
اين بازی که در گرمای هوای آبادان برگزار می‌شود، نخستين دربی پرتغالی‌ها در فوتبال ايران است. "آلبرتو کاستا" با صنعت نفت آبادان از يک طرف و "مانوئل ژوزه" با پرسپوليس از سوی ديگر پنجشنبه شب مقابل هم می‌ايستند و با راهکارهای ويژه پرتغالی‌ها برای رسيدن به سه امتياز و نشان دادن توانايی خود تلاش می‌کنند. رويارويی پيرمردهای پرتغالی يکی از اتفاقات مهم هفته اول ليگ برتر است.
پرسپوليس با هدف قهرمانی وارد ليگ دوازدهم می‌شود. اين تيم که چهار فصل از آخرين قهرمانی‌اش در ليگ برتر می‌گذرد اگر به دنبال قهرمانی در اين مسابقات است بايد از همين هفته اول بارش را محکم ببندد، چرا که در غير اينصورت دچار بحران‌هايی می‌شود که فصل گذشته ناکامی‌های بی سابقه اين تيم را به دنبال داشت. اين بازی برای پرسپوليس البته يک بازی انتقامی است. سرخپوشان که فصل گذشته در ديدار برگشت مقابل صنعت نفت آبادان با نتيجه ۴ بر ۲ شکست خوردند، اميدوار به جبران اين شکست در بازی فردا هستند، آنهم در شرايطی کاملا متفاوت با بازی پنجم بهمن ماه ۱۳۹۰.
در آن بازی به يادمانی چهره‌های شاخص ميدان "فونيکه سی"، مهاجم صنعت نفت آبادان بودند و ميثاق معمارزاده، دروازه بان پرسپوليس که اولی با درخشش خود و دومی با اشتباهش زمينه ساز پيروزی پرگل آبادانی‌ها را فراهم آوردند. در بازی پنجشنبه شب نه خبری از فونيکه سی هست و نه معمارزاده. بايد ديد در اين شرايط چه سرانجامی برای بازی صنعت نفت آبادان - پرسپوليس رقم خواهد خورد.

صبای قم - پيکان تهران
عبدالله ويسی فصل گذشته سرمربی تيم صبای قم بود و با اين تيم عنوان چهارم ليگ برتر را به دست آورد. ويسی در فصل دوازدهم هدايت پيکان تهران را برعهده خواهد داشت و از قضا در همين هفته اول ليگ به قم می‌رود تا با صبا، تيم فصل گذشته خود روبه‌رو شود. اين بازی علاوه بر رويارويی ويسی با تيم سابقش، مجالی است برای تقابل دو مربی جوان فوتبال ايران که در اين فصل حرف‌های زيادی برای گفتن خواهند داشت.

گهر دورود - ملوان بندرانزلی
تيم تازه وارد به ليگ برتر گهردورود که تا همين يک ماه پيش معلوم نبود در ليگ شرکت می‌کند يا نه با هزار اميد و آرزو پنجشنبه شب اولين بازی ليگ برتری خود را مقابل ملوان برگزار می‌کند. اين تيم در فاصله يک ماه آماده حضور در ليگ برتر شده و ناچار است به علت اينکه در استان لرستان زمين استاندارد نيست در کرج بازی‌های خانگی خود را ميزبانی کند. شاگردان تارتار اين هفته در ديدار خانگی در ورزشگاه انقلاب کرج ميزبان ملوان بندرانزلی هستند. قطعا ملوان اين فصل با مديريت هدايتی و درودگر و جذب مهره‌هايی چون پژمان نوری، مازيار زارع، حسين بادامکی و ... تماشايی‌تر از فصول گذشته خواهد بود.

نفت تهران - راه آهن شهرری
نفت از اين فصل بدون فرکی و با هدايت منصور ابراهيم‌زاده به ميدان خواهد آمد، مربی که با هدايت درست ذوب آهن در فوتبال ايران برای خود شان و جايگاه به دست آورد و اين فصل به عنوان مربی يکی از تيم‌های پايتخت به ليگ برتر خواهد آمد. نفت و ابراهيم‌زاده اين هفته در "دربی اکباتانی‌ها" به مصاف راه آهن می‌روند. راه آهن در اين فصل نيز به مانند فصل گذشته در آخرين لحظه برای حضور در ليگ برتر آماده شد و با يک هفته تمرين به ليگ دوازدهم وارد می‌شود. زردپوشان راه آهن فصل گذشته نيز ليگ برتر را با بازی مقابل تيم ابراهيم‌زاده (ذوب آهن اصفهان) آغاز کردند که به تساوی ۲ بر ۲ انجاميد. دايی که در مصاف با ابراهيم زاده بيشتر با پيروزی زمين را ترک کرده است، اميدواراست اين بازی نيز دست پر ميدان را ترک کند.

تراکتورسازی تبريز - سايپای البرز
نايب قهرمان دوره گذشته ليگ برتر اين فصل با لقب "مدعی" وارد ميدان می‌شود. اين تيم ديگر نه قلعه نويی را دارد نه ستاره‌هايی چون صادقی، اکبرپور، توسی و ... اما با حضور تونی و جذب نيروهای جديد و البته با حمايت تماشاگران پرشورش کم از تيم فصل قبل نيست. تراکتورسازان در هفته اول با حمايت خيل هواداران خودی به مصاف سايپای البرز می‌روند که به مانند تيم آنها به نسبت فصل گذشته ستاره‌هايی را از دست داده است. سايپا که تا سال گذشته از زوج انصاريفرد و منوچهری در ترکيب خود بهره می‌برد، از اين فصل بدون حضور آنها بازی خواهد کرد. بايد ديد سايپای مدل ۹۱ توان غلبه بر تراکتور را دارد يا خير.

سپاهان اصفهان - مس کرمان
قهرمان سه دوره گذشته مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه‌های کشور که اتفاقا پرافتخارترين اين مسابقات است با جدايی رحمان احمدی، سيدجلال حسينی، محسن بنگر، فابيو جانوآريو، برونو سزار، سيدمهدی سيدصالحی و ... چهره‌ای جوان‌تر به خود گرفته است. راه دشوار اين تيم برای کسب چهارمين قهرمانی در ليگ برتر جمعه شب با ديدار مقابل مس کرمان در ورزشگاه فولادشهر آغاز می‌شود، تيمی که قرار بود کهکشانی شود اما به قول ابراهيم قاسمپور از راه آهن هم کم مهره‌تر است! مسی که اين بار می‌خواهد در ميانه جدول روزگار بگذارند و در خط سقوط نباشد بدون شک کاری دشوار مقابل تيم "پوست انداخته" زلاتکو کرانچار خواهد داشت، آنهم مقابل تماشاگران اين تيم که ديگر حتی باخت در ديدارهای تدارکاتی را هم قبول نمی‌کنند!

داماش گيلان - فولاد خوزستان
شمال و جنوب فوتبال ايران خيلی زود در هفته اول اين مسابقات بهم رسيدند. داماش گيلان که غرق در مشکلات مالی است و فصل آماده سازی پيش فصل را به زحمت پشت سر گذاشته جمعه شب در خانه پذيرای فولاد خوزستان است که از قضا با هدايت حسن فرکی به خوبی مهيای حضور در ليگ برتر شده و با ترکيبی تقويت شده به دنبال جبران ناکامی ليگ يازدهم است. اميد هرندی که برای نخستين بار در ليگ برتر هدايت يک تيم را برعهده گرفته در گام اول کار دشواری پيش رو دارد، چرا که برای جلب اطمينان تماشاگران سختگير رشتی راهی جز شکست فولاد ندارد.

استقلال تهران - آلومينيوم هرمزگان
امير قلعه نويی پس از سه فصل حضور در تيم‌های سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبريز به استقلال بازگشته است تا اين تيم را به قهرمانی ليگ برتر برساند. او در اين ماموريت دشوار البته استقلال کهکشانی را قوی‌تر از فصل قبل در اختيار دارد و به مراتب قدرتمندتر. گرچه آندو تيموريان از استقلال رفته اما آمدن فابيو جانواريو، رودريگو توسی، ميثم بائو، سياوش اکبرپور و ... عيار استقلال را بالاتر برده و انتظار قهرمانی داشتن از اين تيم که در دو فصل گذشته با اختلاف ۲ و يک امتياز قهرمانی را از دست داده، بيراه نيست.
قلعه نويی که با خود محروميتی دو جلسه‌ای را از تراکتورسازی به استقلال آورده است در هفته اول و بازی مقابل آلومينيوم روی نيمکت نمی‌نشيند تا در کنار هواداران مشتاق استقلال بازی شاگردان خود را تماشاگر باشد. از قضا مربی تيم مقابل هم با محروميت مواجه است تا دو تيم تهرانی و بندرعباسی با شرايطی تقريبا برابر به مصاف هم بروند.
استقلال در ظاهر قرعه‌ای بهتر از ديگر مدعيان دارد، چرا که در بازی اول مقابل تيمی تازه وارد به ليگ برتر به ميدان می‌رود که تجربه بازی در اين مسابقات را ندارد. اما زمانی که متوجه می‌شويم تيم مقابل مربی به نام ميثاقيان دارد که به سختکوشی شهره است و از سوی ديگر ناشناخته برای استقلال و ديگر حريفان، به اين نتيجه می‌رسيم آبی پوشان کار آسانی ندارند و نمی‌توانند خود را از پيش برنده بدانند.

- برنامه ديدارهای هفته اول مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زير است:
پنجشنبه - ۲۹/۴/۹۱
* فجرسپاسی شيراز - ذوب آهن اصفهان، ساعت ۲۰:۳۰، ورزشگاه شيراز فارس
* صنعت نفت آبادان - پرسپوليس تهران، ساعت ۲۰:۴۵، ورزشگاه تختی آبادان
* صبای قم - پيکان تهران، ساعت ۲۰:۴۵، ورزشگاه يادگار امام (ره) قم
* گهر دورود - ملوان بندرانزلی، ساعت ۲۰:۴۵، ورزشگاه انقلاب کرج
* نفت تهران - راه آهن شهرری، ساعت ۲۰:۴۵، ورزشگاه دستگردی تهران
جمعه ۳۰/۴/۹۱
* تراکتورسازی تبريز - سايپای البرز، ساعت ۲۰:۱۵، ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز
* سپاهان اصفهان - مس کرمان، ساعت ۲۰:۴۵، ورزشگاه فولادشهر اصفهان
* استقلال تهران - آلومينيوم هرمزگان، ساعت ۲۰:۴۵، ورزشگاه آزادی تهران
* داماش گيلان - فولاد خوزستان، ساعت ۲۱، ورزشگاه شهيدعضدی رشت


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016