پنجشنبه 20 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نرم افزار خطایاب املایی زبان فارسی رونمایی شد، مهر

نرم افزار ویراستیار به عنوان اولین نرم افزار خطایاب املایی به همت کارگروه خط و زبان فارسی در محیط رایانه ای دبیرخانه شورایعالی اطلاع رسانی در سالن دولت الکترونیک شانزدهمین نمایشگاه بین المللی الکامپ رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سالاریان چهارشنبه در مراسم رونمایی نرم افزار غلط یاب املایی خط و زبان فارسی با اشاره به تلاش یکساله کارگروه خط و زبان فارسی برای عرضه این نرم افزار بر نقش خط و زبان فارسی در محیط رایانه ای در ارائه خدمات الکترونیک تاکید کرد و گفت: بستر خدمات الکترونیکی نیازمند صفحه رابط است که هر نوع ارائه خدماتی از طریق این ملزومات برای تمامی اقشار مردم قابل استفاده باشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




قائم مقام دبیر شورایعالی اطلاع رسانی با بیان اینکه در حال حاضر فضاهای رایانه به صورت لاتین است که برای برخی اقشار مردم استفاده از آن غیرقابل انجام است تاکید کرد: باید فضاهای رایانه ای به گونه ای طراحی شود که بتوان از خدمات الکترونیکی به راحتی استفاده کرد.

وی پروژه خطایاب املایی زبان فارسی را از جمله پروژه های سرآمد این بخش عنوان کرد و افزود: ارائه رسمی این نرم افزار همزمان با برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک آغاز شده است و از هفته آینده نسخه کامل آن روی سایت شورایعالی اطلاع رسانی و در قالب لوح فشرده در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

به گفته سالاریان نسخه های بعدی این نرم افزار برای فضاهای دیگر دیجیتالی تعریف شده است.

براساس این گزارش نرم افزار ویراستیار از تمامی سیستم عامل ها و محیطهای رایانه ای پشتیبانی می کند و قابلیت خطایابی املایی، ‌ویرایش و اصلاح علائم نگارشی، مبدل پینگلیش،‌ مبدل اعداد، تقویم و تکمیل خودکار کلمه را دارا است.

از جمله قابلیتهای فنی این نرم افزار می توان به مصرف بسیار کم - 60 مگابایت - و پشتیبانی کامل از قواعد تصریف بیش از 2800 تعریف مختلف از هر کلمه با در نظر گرفتن نقش کلمه در تصریف و بیش از 46 هزار فعل ساده و پیشوندی اشاره کرد.

پشتیبانی کامل از قواعد آواشناسی و اصلاح نویسه های متن از دیگر قابلیتهای این نرم افزار است. برای مثال این نرم افزار قادر است انواع حروف "گ" و "ی " را اصلاح کرده و ارقام عربی را به معادل فارسی تبدیل کند.

حذف نیم فاصله های تکراری، پیش پردازش املایی متن با قابلیت فاصله گذاری "ها" در انتهای واژه ها، "می" در ابتدای واژه ها و تبیدیل همزه بدل از کسره مضاف به "ی" و اصلاح فاصله گذاری پسوندها از دیگر قابلیتهای این نرم افزار عنوان شده است.

این نرم افزار غلط یاب املایی سرعت مناسبی در اصلاح وا‍ژه ها و ارائه فهرست از پیشنهادهای جایگزینی و انواع غلط های فاصله گذاری داشته و اصلاح نشانه گذاری متن ویرگول، نقطه، نقطه ویرگول و علامت سئوال و تعجب از دیگر ویژگیهای این نرم افزار است.

ویراستیار همچنین قابلیت تبدیل تقویم و تاریخ با گونه های مختلف نوشتاری به صورت عددی و انگلیسی و فارسی دارا است.
قابلیت شخصی سازی مانند خطایاب، اصلاح نویسه ها، پیش پردازش املایی، میانبر و ایجاد واژه نامه های شخصی از دیگر امکانات این نرم افزار عنوان شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016