شنبه 29 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چرا ووووزلا آزاردهنده است! / نرم افزار فیلتر ووووزلا هم به بازار آمد، مهر

دانشمندان با ارائه دلایلی علمی نشان دادند که چرا استفاده از شیپور بومی ووووزلا تا این حد آزاردهنده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هنوز یک هفته از شروع بازیهای جام جهانی 2010 نگذشته است که ووووزلا شیپور پلاستیکی که در استادیومهای آفریقای جنوبی نواخته می شود به نماد این دوره از رقابتهای جام جهانی فوتبال تبدیل شده است. نمادی که برای تماشاچیان تلویزیونی، بازیکنان و سازمان دهندگان این رقابتها بسیار آزاردهنده است. اما چرا این آلات موسیقی تا این حد باید ناخوشایند باشد؟




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




براساس گزارش نیوساینتیست، در این خصوص ترور کاکس رئیس موسسه آکوستیک و مهندسی صدا در انگلیس توضیح داد: "ووووزلا نوعی شیپور بسیار دراز است. لرزش لبها به رزنانس مخروطی شکل آلت موسیقی می رسد و صدای بسیار ویژه ای تولید می کند. یک نوازنده ماهر می داند که با استفاده از شیپور یک صدای پایین، عمیق و خوشایند به دست آورد اما یک هوادار معمولی فوتبال به سختی می تواند صدای خوش از این شیپور خارج کند و یک جریان هوای ثابت و مناسب را به داخل شیپور بفرستد. حال تصور کنید که همزمان هزار ووووزلا با هم اما در ریتمها و حجمهای مختلف نواخته شوند. طبیعی است که به نظر می رسد میلیاردها مگس بالای زمین مسابقه مشغول وزوز کردن هستند."

همچنین محققان دانشگاه پرتوریا در آفریقای جنوبی در تحقیقات خود نشان دادند که این شیپورها در فاصله یک متری از گوش می توانند بیش از 116 دسی بل صدا تولید کنند. بنابراین تصور کنید زمانی که یک شیپور به مدت 90 دقیقه به طور مستمر و مداوم نواخته می شود چه آسیبی به قدرت شنوایی وارد می کند.

به همین منظور گروهی از دانشمندان مرکز موسیقی دیجیتال کوئین مری دانشگاه لندن نرم افزار ویژه ای را توسعه داده اند که با نصب بر روی رایانه می توانند صدای ووووزلا را در مدت تماشای آنلاین رقابتها فیلتر کند.

این نرم افزار به محض دریافت فرکانس 230 هرتز (فرکانسی که ووووزلا در آن نواخته می شود) صداهای این بسامد را فیلتر می کند.

همچنین تلویزیونهای نسل جدید این توانایی را دارند که با ورود به منوی صدا به صورت دستی این بسامد را کم کنند.

این درحالی است که در فروشگاه آنلاین اپل 11 نرم افزار ووووزلا ارائه می شود که نسخه 2010 آن تاکنون بیش از 750 هزار بار بارگذاری شده است و در حال حاضر محبوب ترین نرم افزار رایگان بخش سرگرمی های آی تیونز به شمار می رود. بیشتر ووووزلاهای مجازی آی فن را باید با دمیدن در میکروفن داخلی گوشی نواخت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016