پنجشنبه 16 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامه دردسرهاي اندروید براي گوگل

همکاران سيستم - اين روزها پرسش خيلي‌ها اين است كه اندرويد گوگل چقدر بر بازار سيستم‌عامل موبايل مسلط خواهد بود؟ ظاهرا آنقدر مسلط هست كه تقريبا تمام رقباي اين صنعت را وادار كند وارد يك بازي 4.5 ميليارد دلاري عليه گوگل شوند.

هفته پيش کنسرسيومي متشکل از اپل، EMC، اريکسون، مايکروسافت، سوني و RIM توانستند در حراج 6 هزار اختراع شرکت ورشکست شده‌ي نورتل، گوگل را شكست دهند.

قيمت پيشنهادي اين کنسرسيوم 4.5 ميليارد دلار بود در حالي كه گوگل پيشنهادي 900 ميليون دلاري براي اين 6 هزار اختراع ارائه داده بود. گوگل قصد داشت با خريدن اختراعات، بتواند در مقابل ادعاهاي حقوقي عليه اندرويد به نحو موثرتري از آن دفاع کند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در اين مزايده شرکت‌هاي معدودي دعوت شدند، اما نکته مهم احساس خطر شرکت‌هاي RIM، مايکروسافت و اپل از اندرويد گوگل بود که آنها را به تشکيل يک کنسرسيوم ترغيب کرد.

سهم هر يک از اين شرکت‌ها در اين کنسرسيوم به اين ترتيب است: RIM 770 ميليون، اريکسون 340 ميليون، اپل حدود 2 ميليارد، و مايکروسافت و سوني نيز با هم حدود يك ميليارد دلار.

با وجود اينکه گوگل اعلام کرد براي دفاع از خود قصد خريد اختراعات نورتل را دارد، اما در مقابل مبلغ 4.5 ميليارد دلاري رقبا، گوگل احتمالا اين‌طور برآورد کرده که براي دفاع از خود بهتراست وکيل استخدام کند، زيرا با سرمايه‌گذاري اين مبلغ به سودي بيشتر از خريد اختراعات نورتل، دست خواهد يافت.

به گفته تحليلگران گوگل از نظر مالکيت معنوي و براي دفاع از اندرويد چيز چنداني درچنته ندارد.

طبق رويه‌هاي معمول، هنگامي که يک شرکت با ادعاي تخلف و نقض مالکيت معنوي مواجه مي‌شود، در مقابل، خود نيز ادعايي مشابه را عليه شاکي مطرح کرده و در نهايت دو طرف به توافقي ميانه مي‌رسند. در چنين وضعي، گوگل بدون داشتن مالکيت معنوي نمي‌تواند چنين دفاعي از خود کند.

به گفته برخي کارشناسان گوگل ممکن است براي باطل کردن اين معامله‌ي 4.5 ميليارد دلاري به قوانين آنتي‌تراست توسل جويد.

گوگل هم‌اکنون با شکايتي از سوي اوراکل روبه‌رو است و از هر ترفندي براي رهايي از اين شکايت استفاده خواهد کرد.

اما نبرد واقعي زماني خواهد بود که اعضاي کنسرسيوم به خاطر اندرويد از گوگل شکايت کنند. گوگل به زودي با شکايت اپل از اندرويد مواجه است. طبق برخي گزارش‌ها مايکروسافت هم مشغول جمع‌آوري حق امتياز براي شکايت از اندرويد است.

هرچند گوگل با خريد اختراعات نورتل نمي‌توانست تمام مشکلات اندرويد در زمينه مالکيت معنوي را برطرف سازد، اما مي‌توانست ديواره دفاعي مناسبي ايجاد کند.

با اين وضعيت، از دست دادن اختراعات موجب افزايش روزافزون شکايت‌ها عليه گوگل و اندرويد مي‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016