چهارشنبه 29 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درمان ناباروری ، دریچه خوشبختی

اصفهان- دست کشیدن از رویا دشوار است، رویای خوشبختی که در خنده بی پایان و بازی های کودکانه در زندگی زوج نابارور رنگ واقعیت به خود می گیرد.
[درمان ناباروری ، دریچه خوشبختی]

امکانات فناوری پزشکی که امروزه در دسترس زوج ها قرار گرفته آنها را به کوششی بی پایان و خستگی ناپذیر واداشته تا برای خود فرزندی بیابند و خوشبختی را بهتر در قاموس زندگی معنی کنند.

آمارها متفاوت است ولی برخی می گویند ناباروری در ایران به شدت رشد داشته است ،به طوریکه از هر 10 زوج 2 زوج نابارور هستند ،شاید رقم واقعی کمتر یا بیشتر از این باشد ولی با این وجود علتهای زیادی برای این موضوع عنوان می شود .

*** بیماریهای عفونی، دلیل ناباروری مردان

مسئول آزمایشگاه مرکز باروری و ناباروری اصفهان با اشاره به دلایل مختلف ناباروری مردان در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: بیماریهای عفونی دوران جوانی مانند اوریون و عدم مراقبت در قبال آن یکی از مهمترین این عوامل است.

نصر اصفهانی افزود: اگر پسری در دوران نوجوانی یا جوانی مبتلا به اوریون شود اما استراحت و مراقبت کافی درباره آن نداشته باشد سلولهای باکتری اوریون، سلولهای زاینده اسپرم را از بین می برند و منجر به کاهش قدرت باروری می شوند.

وی یکی دیگر از عوامل ناباروری مردان را بیماریهای مقاربتی دانست و تصریح کرد: این بیماری که بیشتر در کشورهای خارجی شیوع دارد منجر به انسداد لوله در مردان و زنان می شود.

این کارشناس ادامه داد: این بیماری در کشور ما هم وجود دارد و رو به رشد است.

نصر اصفهانی، بهداشت ناباروری را نیز از عوامل موثر در این زمینه برشمرد و تصریح کرد: این مساله مانند بیماری ˈواریکوسلˈ ( گشاد شدن رگهای بیضه ) در بین درصدی از جامعه اتفاق می افتد که اگر به موقع درمان شود مشکل بیمار قابل حل است.

وی با اشاره به اینکه حدود 16 درصد از مردان جوان ما به این بیماری مبتلا هستند افزود: اگر پسران در دوران دبیرستان و دانشگاه معاینه صحیح شوند از ابتلا به بیماری واریفوسل پیشگیری می شود.

وی بیماریهای ژنتیکی، عوامل محیطی و آلاینده ها را نیز در نابارور شدن مردان موثر دانست و گفت: نوع شغل مردان نیز در ناباروری آنها تاثیر دارد.

به گفته وی برخی مشاغل مانند نانوایی و رانندگی به دلیل گرمای زیادی که به بیضه مردان می رسد، نشستن زیاد مانند هنگام استفاده از رایانه، فعالیت در آزمایشگاه ها، مراکز شیمیایی و رنگسازی و در معرض امواج الکترومغناطیسی یا دکل های برق فشار قوی قرار داشتن نیز در ناباروری مردان تاثیر می گذارد.

نصر اصفهانی تصریح کرد: هرچند احتمال مستعد بودن افراد نیز در این زمینه نقش دارد به طوریکه ممکن است فردی مستعد نابارور شدن بخاطر این مسائل باشد یا نباشد.

*** تنبلی تخمدان، شایعترین عامل ناباروری زنان

مسئول آزمایشگاه مرکز باروری و ناباروری اصفهان، شایعترین عامل ناباروری زنان را بیماری ˈتنبلی تخمدانˈ (PCO) دانست و گفت: در این بیماری، فلوکول ها ( تخمکهای داخل حفره) در تخمدان رشد نمی کنند.

نصر اصفهانی یکی از مهمترین دلایل ابتلای زنان ایرانی به این بیماری را تغییر برنامه غذایی آنها عنوان و اضافه کرد: خوردن غذاهای با کربوهیدرات بالا منجر به افزایش ترشح انسولین و اثر منفی بر روی تخمدانها می شود.

وی با بیان اینکه این بیماری در 30 سال گذشته روند رو به رشدی در کشور پیدا کرده است اظهار کرد: بیشتر زنان مبتلا به این بیماری به دلیل پرخوری یا تغذیه ناسالم، چاق هستند و موهای زاید بیش از حد دارند.

وی تصریح کرد: برای درمان این بیماری باید به دارو درمانی، ورزش و تغذیه مناسب روی آورد.

این پژوهشگر یکی دیگر از عوامل ناباروری زنان را بیماری ˈ آندومتریوز ˈ دانست و گفت: در این بیماری با رشد غیرطبیعی بافت رحمی در داخل شکم مواجه هستیم که منجر به نازایی می شود.

وی روند پیشرفت این بیماری در کشور را نیز رو به رشد عنوان و اضافه کرد: عوامل مختلفی از جمله آلودگی محیطی، دیر ازدواج کردن، بارداری در سنین بالا،‌ استفاده از ظروف پلاستیکی، یکبار مصرف و غذاهای کنسرو شده، مواد نگهدارنده و تزریق هورمون‌ها به دام و طیور در این زمینه نقش دارد.

نصر اصفهانی، یکی از مهمترین عوامل نازایی یا دیربچه دار شدن زوجین را ازدواج دیرهنگام دانست و گفت: با افزایش سن زنان، ذخیره تخمدان و در نتیجه شانس بارداری آنها کاهش می یابد.

وی بهترین سن بارداری برای زنان را زیر 35 سال اعلام کرد و افزود: در زنان بالای 35 سال ، شانس بارداری نسبت به زنان زیر این حد سنی حدود یک چهارم کاهش می یابد.

*** میکروانجکشن، بیشترین روش استفاده شده برای باروری

نصر اصفهانی، میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم داخل تخمک (ICSI ) را بیشترین روش استفاده شده در این مرکز بویژه برای درمان ناباروری مردان عنوان کرد و گفت: در این روش اسپرم در محیط آزمایشگاه داخل یک تخمک تزریق ، داخل رحم منتقل شده، به دنبال آن لقاح و تقسیم سلولی صورت می گیرد و جنین تشکیل می شود.

وی افزود: شانس لقاح در این روش بین 50 تا 70 درصد و شانس جنین گذاشتن بین 30 تا 40 درصد است.

وی با بیان اینکه برای درمان زوجهای نابارور ابتدا از روش میکرواینجکشن استفاده می شود اظهار کرد: در صورت عدم موفقیت در روش میکرو از روش لقاح آزمایشگاهی و انتقال جنین به داخل رحم (IVF) استفاده خواهد شد.

وی دیگر روش استفاده شده برای درمان ناباروری را تزریق اسپرم به داخل رحم (IUI) عنوان و اضافه کرد: برای درمان زنان بیشتر از دارو و درمان و برای درمان مردان بیشتر از روش میکرواینجکشن استفاده می شود.

*** رحم اجاره ای و اهدای تخمک، آخرین گزینه های بچه دار شدن

مسئول آزمایشگاه مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: در درمان زوجین نابارور تا حد امکان تلاش می شود که از اسپرم و تخمک خود آنها برای باردار شدن استفاده شود اما اگر این روشها پاسخ نداد گزینه های دیگری مانند رحم اجاره ای، اهدای تخمک و اهدای جنین به کار گرفته می شود.

وی بیان کرد: قوانین و نظر مثبت بیشتر مراجع تقلید درباره این روشها در کشور وجود دارد.

نصر اصفهانی افزود:اگر زن تخمک نداشته یا کیفیت تخمک او نامناسب باشد می تواند از روش اهدای تخمک استفاده کند که در این روش تخمک از سوی زنانی که مطلقه یا بیوه باشند یا توسط زوجین معرفی شده یا خودشان به مرکز باروری اصفهان مراجعه کرده باشند اهدا می شود.

وی تصریح کرد: در این روش صیغه محرمیت بین زن اهدا کننده تخمک و مرد خوانده شده و اسپرم مرد به تخمک اهدایی تزریق می شود.

مسوول آزمایشگاه مرکز باروری و ناباروری اصفهان اظهار کرد:در حالتی که رحم زن امکان نگهداری جنین را ندارد و سقط مکرر دارد از روش رحم اجاره ای استفاده می شود.

نصراصفهانی افزود:اگر مرد دارای اسپرم نباشد می توان روش جنین اهدایی را بکار برد که این روش نیاز به مجوز دادگاه و اهدای نطفه و تخمک از سوی یک زوج دیگر دارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اهدای اسپرم نیز یکی از روشهای درمان ناباروری است اما در ایران قانونمند نشده و علما درباره آن نظرات متفاوتی دارند.

وی با تاکید بر اینکه ایران دارای وضعیت بسیار خوبی در زمینه قوانین مربوط به اهدای تخمک و جنین است، گفت: مرکز باروری اصفهان بدنبال این است که راهکارهای دیگر مانند امکان اهدای جنین از خویشاوندان درجه یک نیز قانونمند شود.

به گفته وی بر اساس قانون ˈاهدای جنین به زوجین نابارور ˈ مصوب سال 1382 ، این کار باید به صورت محرمانه صورت گیرد به همین دلیل امکان دریافت جنین از خویشاوندان درجه یک وجود ندارد.

*** هزینه های درمان ناباروری، سنگین است

نصر اصفهانی با اشاره به هزینه بالای تجهیزات و داروهای درمان ناباروری گفت: 99 درصد تجهیزات و مواد پزشکی به کار رفته برای این درمان ، وارداتی و بیشتر از امریکا، کشورهای اروپایی و ژاپن است.

وی هزینه تمام شده برای داروها را بین 500 هزار تا یک میلیون تومان و هزینه عمل میکرواینجکشن را حدود یک میلیون و 200 هزار تومان اعلام و اضافه کرد:داروهای درمان ناباروری گران است و بیمه ها آنها را پوشش نمی دهد.

وی با بیان اینکه درمان نازایی تحت پوشش بیمه قرار ندارد تصریح کرد: اما در اروپا سه دوره اول درمان نازایی، بیمه می شود.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه با شدت گرفتن تحریم ها علیه ایران قیمت این داروها و تجهیزات تا دو برابر افزایش یافته است،تاکید کرد: کمک خیران در این بخش بسیار ضروری و موثر است.

*** دستاوردهای مرکز باروری اصفهان

نصر اصفهانی که بعنوان رییس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان در اصفهان نیز فعالیت می کند با اشاره به دستاوردهای مرکز درمان باروری و ناباروری اصفهان گفت: این مرکز تا کنون به سه روش نوین برای درمان نازایی دست یافته است.

وی روش انتخاب اسپرم مناسب بر اساس میزان بار الکتریکی سطح آن را یکی از دستاوردهای این مرکز دانست و افزود: بر اساس تحقیقات حاصل از این روش، هرچه اسپرم منفی تر باشد سالمتر است.

وی با بیان اینکه پیش از این اسپرم سالم فقط بر اساس دو معیار شکل ظاهری و حرکت انتخاب می شد تصریح کرد: با استفاده از روش انتخاب اسپرم بر اساس بار الکتریکی منفی، شانس بارداری تا دو برابر افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه این روش اکنون برای تعدادی از بیماران بکار گرفته شده است اظهار کرد: مطالعه بر روی این روش ادامه دارد و نتایج آن بزودی منتشر خواهد شد.

به گفته وی این روش اکنون در دنیا فقط توسط یک فرد استرالیایی و به گونه ای متفاوت اجرا می شود.

این پژوهشگر برتر ، روش دوم را فعال سازی مصنوعی تخمک عنوان و اضافه کرد: دستیابی به این روش با همکاری پژوهشگاه رویان و یک گروه فرانسوی صورت گرفت.

نصر اصفهانی با بیان اینکه اسپرم تعدادی از مردان ، قدرت خوبی برای فعال سازی تخمک زنان ندارد، اظهار کرد: در این روش و از طریق مواد در محیط آزمایشگاه به راهکاری برای رفع این نقیصه دست یافته ایم.

مسئول آزمایشگاه مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: دستاورد سوم این مرکز نیز روش جداسازی اسپرم بر اساس حرکت میکروفیلوئیت است.

وی با تاکید بر اینکه این روش نخستین بار در کشور در این مرکز انجام شده است افزود: در روشهای معمولی از دستگاه سانترافیوژ برای جداسازی اسپرم استفاده می شود که ممکن است به برخی اسپرم ها آسیب وارد کند اما در روش جداسازی بر اساس حرکت میکروفیلوئیت این مرحله حذف می شود.

به گفته وی این روش نیز باعث افزایش شانس باروری بیمار خواهد شد.

*** 50 هزار جنین منجمد در مرکز باروری اصفهان

رییس آزمایشگاه مرکز باروری و ناباروری اصفهان همچنین از نگهداری 50 هزار جنین منجمد حاصل از لقاح آزمایشگاهی در این مرکز خبر داد.

وی اظهار کرد: این جنین ها متعلق به بیش از 10 هزار زوج است که برای درمان به این مرکز مراجعه کرده اند.

نصر اصفهانی با بیان اینکه نگهداری جنین منجمد از سال 1372 در مرکز باروری و ناباروری اصفهان آغاز شده است، افزود: این جنین های منجمد از پنج تا 12 سال عمر دارند.

وی گفت: در لقاح مصنوعی و آزمایشگاهی 10 تا 20 تخمک بارور می شود و در روشهای موجود یک یا دو تخمک به رحم مادر منتقل و مابقی منجمد می شود تا در سالهای آینده در صورت نیاز یا درخواست زوجین مورد استفاده قرار گیرد.

وی مزیتهای روش نگهداری جنین منجمد را جلوگیری از بیهوشی مجدد مادر، هزینه کمتر، جلوگیری از تحریک مجدد تخمک گذاری و حفظ شانس باردار شدن مادر دانست.

نصر اصفهانی گفت: از هر یکهزار جنین منجمد شده حدود 300 نوزاد متولد می شوند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




*** همکاری رویان با مرکز باروری اصفهان

نصر اصفهانی از همکاری نزدیک و تنگاتنگ پژوهشگاه رویان با مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت و تاکید کرد: این دو مجموعه تا کنون کارهای تحقیقاتی بزرگی به صورت مشترک انجام داده اند که دستاورهای یادشده بخشی از نتایج آن است.

وی با بیان اینکه مرکز باروری و ناباروری اصفهان روزانه با مراجعه تعداد زیادی از مردم از نقاط مختلف کشور و کشورهای خارجی روبرو است تصریح کرد: تعداد زیادی از این افراد ایرانیان مقیم خارج مانند امریکا، سوئد و اتریش هستند که به دلیل هزینه های سنگین درمان ناباروری در این کشورهای به ایران می آیند.

وی افزود:تعداد زیادی نیز از کشورهای همسایه بویژه کشورهای عربی مانند کویت و عراق برای درمان نازایی به اصفهان می آیند.

وی با اشاره به اینکه از بین مراجعه کنندگان 30 تا 40 درصد در همان مرحله اول باردار می شوند بیان کرد: در این مرکز خدمات دیگری مانند روشهای ناباروری و تعیین جنسیت جنین انجام می شود.

در حالیکه این پژوهشگر پر افتخار ایران از مسائل و مشکلات مختلف درمان ناباروری در کشور صحبت می کند تاکید بسیاری دارد که کمک مردم و خیران در این راستا بسیار حیاتی است.

این پژوهشگر همچنان به کمک مردم امیدوار است و می گوید: ایکاش همانطور که مردم برای مسجد سازی و مدرسه سازی هزینه و کمک می کنند همین رویکرد را در راه تحقیقات علمی و پژوهشی بویژه در مسائلی که به سلامت جامعه مربوط است اعمال می کردند.

درد و دلهای نصر اصفهانی در این زمینه بسیار است اما آنچه در پس جملات وی می توان دریافت این است که با وجود تمام مشکلات همچنان به ادامه راه مصمم و امیدوار است و روزی را تصور می کند که ایده و تلاش ایرانی حرف اول را در جهان بزند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016