چهارشنبه 5 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌مقدم: اقدامات فتنه‌گران عامل افزايش جرايم عادی، استفاده از يک فش‌فشه و مواد کم‌خطر در چهارشنبه‌سوری نه فلسفه‌ای دارد و نه خاصيتی،

ـ با توجه به حوادثی مثل کهريزک و حوادث خورده‌ريز در جاهای ديگر به منظور رعايت حقوق شهروندی اين کميته تشکيل می‌شود چرا که مجرمی که دستگير می‌شود شهروند است و بايد برابر قانون با او برخورد شود
ـ سيستم مانيتورينگ بايد در تحت‌نظرگاه‌ها نصب شود


ايلنا: فرمانده نيروی انتظامی به تشکيل کميته‌ای در سال ۸۹ برای صيانت از حقوق شهروندی در بازداشتگاه‌ها و تحت‌نظرگاه‌های ناجا خبر داد و با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: انشاء‌الله آب و هوای کشور هم در نوروز عوض شود و مردم سر زندگی خودشان بروند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سردار اسماعيل احمدی‌مقدم در همايش روسای پليس آگاهی کشور با اشاره به اينکه محيط جديد و محيط آينده جرايم حاکی از يک تحول در اين محيط است، گفت: استفاده از فن‌آوری‌های جديد و شگرف‌های نو و سوء استفاده‌ها و کلاهبرداری‌های اينترنتی روش‌هايی است که ما بايد به دنبال آنها بدويم يعنی تا ما به اين جرايم برسيم تعدادی از مردم متضرر شده‌اند.
وی افزود: اصلاح زيرساخت‌ها و قوانين و مقررات و تجهيز همه سازمان‌ها بايد برای مقابله با اين پديده‌ها صورت گيرد به عنوان مثال پديده پيش فروش ساختمان پديده جديدی است که اسنادی هم مبادله نمی‌شود و ممکن است که يک ساختمان به ۱۰۰ نفر فروخته شود.
فرمانده نيروی انتظامی با بيان اينکه فضای مجازی در خدمت جرايم اخلاقی اغفال و فريب دختران و پسران و بردن آنها به برخی مراکز فساد قرار گرفته است تصريح کرد: از طريق اينترنت به خانه همه سرکشی می‌کنند و برای همه دامی هستند از اين‌رو شناخت اين موضوع بسيار مهم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرمانده ناجا به اصلاح بسترها به عنوان مثال تغيير قواعد ثبت شرکت‌ها تاکيد کرد و گفت: ثبت شرکت‌ها از سوء استفاده و کلاهبرداری‌ها جلوگيری می‌کند و در مورد ليزينگ خودرو قوانينی لازم است که راه بر مجرمان بسته شود.
احمدی‌مقدم ادامه داد:‌ اقدامات ما الزامات وسيعی می‌طلبد و ما همواره پشت سر مسئله حرکت می‌کنيم و بايد تلاش شود که اين فاصله را کم کنيم.
وی با اشاره به اينکه ماهيت آگاهی پيگيری جرائم است گفت‌: بايد بخشی از آن را به پيشگيری تبديل کنيم و لازمه پيشگيری، داشتن اطلاعات از حوزه جديد جرم بوده و نيازمند تحقيقات است.
فرمانده نيروی انتظامی خاطر نشان کرد: به دليل پيچيدگی جرايم بايد ساختارهايمان را متحول کنيم ما يک روز پليس مبارزه با جرايم رايانه‌ای نداشتيم اما حالا اين پليس تشکيل شده است پس از حوزه پيشگيری نياز به مطالعات و رصد کردن تحولات جامعه جهانی و جامعه خودمان دارد.
احمدی‌مقدم به آگاه کردن مردم در رابطه با جرايم نيز تاکيد کرد و افزود: اخيرا در لايه‌های نامحسوس فيلم‌ها اين آگاه‌سازی‌ها صورت می‌گيرد که خيلی خوب و موثر است.
وی در رابطه با سرقت لوازم خودرو گفت: کدگذاری قطعات خودرو بايد انجام شود و خودروسازان بايد در اين زمينه اقدام کنند و ما نيز بايد بگوييم فلان خودرو از ايمنی پايينی برخوردار است و مدام سرقت می‌شود اما هرچه به شرکت خودروساز می‌گوييم توجه نمی‌کند از اين‌رو بايد اين را اعلام کنيم و اين شرکت زير فشار افکار عمومی قرار گيرد تا خودروی توليديش را اصلاح کند.
فرمانده نيروی انتظامی با بيان اينکه نبايد از کنار جرايم سنتی نيز بگذريم گفت: آثار روانی يک کلاهبرداری چند ميلياردی کمتر از زورگيری يک ساعت است چرا که اين نوع جرايم جامعه را تحت تاثير قرار می‌دهد و آثار جرايم سنتی خيلی بيشتر است.
احمدی‌مقدم با اشاره به فرارسيدن فصل خريدهای نوروزی اظهارداشت: مردم بايد پول کمتری همراه خودشان ببرند و ما نيز با مجرمان سابقه‌دار برخورد شديدی می‌کنيم تا مردم نيز احساس امنيت کنند.
وی با بيان اينکه در چند ماه گذشته فتنه‌گران روال زندگی مردم را به هم ريختند گفت: انشاء‌الله آب و هوای کشور هم در نوروز عوض شود و مردم سر زندگی خودشان بروند.
فرمانده نيروی انتظامی ادامه داد: ظلمی که فتنه‌گران کردند اين بود که اقدامات آنها منجر به افزايش جرايم عادی هم شد چرا که مامورين ما يا بايد جلوی اغتشاش را بگيرند يا گشت بزنند و سارقان را دستگير کنند و نمی‌شود جلوی همه اينها را همزمان گرفت.
احمدی‌مقدم با بيان اينکه قوه قضائيه در برخورد با جرايم امنيت اجتماعی، توزيع‌کنندگان مواد مخدر، کيف‌قاپان، متجاوزان، زورگيران و ... برخورد جدی می‌کند تصريح کرد: حکم صريح و قاطع منجر به بازدارندگی می‌شود و کشف سريع نيز بايد در دستور کار پليس قرار گيرد.
احمدی مقدم در رابطه با برخورد با توليد و توزيع‌کنندگان مواد محترقه نيز گفت: سابقه‌داران در اين زمينه نيز تحت تعقيب قرار دارند و با توليدکنندگان و توزيع‌کنندگان با شدت و قاطعيت برخورد شود.
وی با طرح اين پرسش که چرا برای يک بازی بی‌مزه چشم بچه کور شود و خودروی مردم آتش بگيرد؟ اظهار داشت: در چهارشنبه سوری امسال نبايد شاهد هيچ خسارتی باشيم البته اگر از يک فش‌فشه و مواد کم خطر استفاده شود ايرادی نمی‌گيريم هر چند که ما همان را هم توصيه نمی‌کنيم چرا که نه فلسفه‌ای دارد و نه خاصيتی.
فرمانده نيروی انتظامی تصريح کرد: ننه و بابا باشند و مراقبت کنند که رفتار پرخطر از سوی بچه‌هايشان سر نزند.
وی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه قضايی گفت: تنها قراری که برای دستگيرشدگان مرتبط با مواد محترقه خطرناک صادر می‌شود قرار بازداشت است و اين افراد ايام نوروز را در بازداشتگاه استراحت می‌کنند تا مردم از دستشان راحت باشند.
وی برخی اقدامات در چهارشنبه سوری را يک رفتار قرون وسطايی در عصر مدرن خواند.
فرمانده نيروی انتظامی به ورود فن‌آوری‌های جديد و نرم‌افزاری اشاره کرد و گفت: در زمينه‌های بيومتريک بايد به سرعت جلو برويم و بانک‌های اطلاعات جمعيت در کشور يکپارچه شود تا مجرم نتواند در جاهای مختلف با هويت‌های متفاوت مرتکب جرم شود.
احمدی‌مقدم يادآور شد: در سال ۸۹ سيستم‌های بيومتريک بايد مستقر شوند تا بانک‌های اطلاعاتی يکپارچه باشند از طرفی از ابزار فشار و زور در آگاهی نبايد استفاده کنيم.
فرمانده نيروی انتظامی به تشکيل کميته‌ای در سال ۸۹ در اين رابطه اشاره کرد و گفت: با توجه به حوادثی مثل کهريزک و حوادث خورده‌ريز در جاهای ديگر به منظور رعايت حقوق شهروندی اين کميته تشکيل می‌شود چرا که مجرمی که دستگير می‌شود شهروند است و بايد برابر قانون با او برخورد شود.
وی با تاکيد بر اينکه مامور ما نبايد به خودش اجازه دهد که متهم را مورد ضرب و جرح قرار دهد گفت: با متجاوز هم بايد برابر قانون برخورد کرد و دادگاه برای او حکم صادر کند.
رئيس پليس کشور تصريح کرد: در سال ۸۹ تيم‌های بازرسی از بازرسی کل ناجا تشکيل می‌دهيم و تمام بازداشگاه‌ها و تحت‌نظرگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گيرد.
احمدی مقدم ادامه داد: بعضا بعضی جاها ديديم که برخورد بدی شده و ما بعد از اين برخورد متوجه شده‌ايم از اين‌رو بايد سيستم مانيتورينگ در تحت نظرگاه‌ها نصب شود.
به گفته وی امروز اگر يک حادثه در يک پاسگاه مرزی اتفاق بيفتد تبديل به مسئله‌ای ملی و حتی جهانی می‌شود از اين‌رو پليس برای صيانت از سازمان و آبرويش بايد تلاش کند که سال ۸۹ پايانی بر اين مسئله باشد.
وی تاکيد کرد: سيستم‌های نظارتی از بازرسی استانها و بازرسی کل ناجا بايد بررسی‌های لازم را انجام دهد و برخوردهای نادرست در بازداشتگاه‌ها به صفر برسد و چنان‌چه اقدام نادرستی شد بايد برخورد محکم صورت گيرد.
فرمانده نيروی انتظامی با بيان اينکه هر موردی به من اطلاع داده می‌شود و من از آن مطمئن می‌شوم دستور عزل مامور و مسئول آگاهی شهرستان را صادر می‌کنم گفت:‌در اين چند سال هم اين را نشان داده‌ام.
وی ادامه داد: در اهواز يک نفر به چند قتل اعتراف کرده بود و در دادگاه نيز به اعدام محکوم شده بود اما پس از مدتی قاتل اصلی دستگير شد و مشخص شد که فرد قبلی تحت فشار اعتراف کرده است از اين‌رو موضوع را پيگيری کرديم و از قاضی نيز شکايت کرديم چراکه متهم اگر در آگاهی تحت فشار بوده در دادگاه چه‌طور اعتراف کرده است؟
فرمانده نيروی انتظامی به کشف فنی و علمی در پليس آگاهی تاکيد کرد و گفت: يکپارچه کردن اطلاعات با ديگر دستگاه‌ها همچون وزارت اطلاعات و حراست‌ها بايد صورت گيرد و مجرم نبايد از يک شکاف اطلاعاتی استفاده کند.
به گفته فرمانده نيروی انتظامی پليس آگاهی در تعداد کشف جرم افزايش داشته اما در نسبت کشف به جرم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
احمدی‌مقدم به دستگيری عبدالمالک ريگی نيز اشاره کرد و گفت: ريگی عامل CIA و اينتليجنس سرويس بود که با يک کار زيبای اطلاعاتی و فنی دستگير شد.
فرمانده نيروی انتظامی تاکيد کرد: اقتدار امنيتی جمهوری اسلامی ايران اقتدار بالايی است و اين‌جا پاکستان، افغانستان و عراق نيست. اين‌جا همه چيز تحت کنترل است و روز به روز دقيق‌تر هم می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016