پنجشنبه 20 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: به‌جز مواردی که نفسِ افشاگری، دارای مصلحت و فايده است، اسلام اجازه افشاگری نمی‌دهد، خبرآنلاين

سياست > رهبری - مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند: در مواردی که جرم اثبات شده است بجز مواردی که نفسِ افشاگری، دارای مصلحت و فايده است، اسلام اجازه افشاگری نمی​دهد.


به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حدود دو هزار نفر از دانشجويان و نمايندگان تشکلهای علمی - فرهنگی - سياسی - انقلابی و صنفی دانشگاههای سراسر کشور عصر امروز با حضرت آيت​الله خامنه​ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ديدار کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در اين ديدار صميمی و پرنشاط با تشريح روند انحرافات انقلاب​های جهان، به تبيين مفهوم ثبات و استقرار انقلاب اسلامی پرداختند و تأکيد کردند: انقلاب عظيم ملت ايران با اهداف مشخصی بوجود آمد و به عنوان يک استثناء در تاريخ، همچنان همان اهداف و ارزش​ها را بدون انحراف پيگيری می​کند.

ايشان اسلام خواهی، استکبار ستيزی - حفظ استقلال کشور - کرامت بخشی به انسان، دفاع از مظلوم، و پيشرفت و اعتلای همه جانبه ايران را از اهداف اصلی انقلاب خواندند و با تأکيد بر اتکای انقلاب اسلامی بر ايمان، اعتقادات، انگيزه ها و عواطف مردم افزودند: اين خط مستقيم، پس از ۳۲ سال همچنان بدون زاويه ادامه دارد و اين حقيقت پرطراوت، معنای واقعی ثبات و استقرار انقلاب است.

ايشان با تجليل از ايستادگی ملت ايران بر عهد خود با پروردگار خاطرنشان کردند: اين استقامت تحسين برانگيز از نسل قديم به نسل کنونی منتقل شده است به گونه ای که جوانان پرنشاط و صادق دانشجو، که دوران پيروزی انقلاب و زمان امام خمينی (ره) را درک نکرده اند، در جلسه امروز همان آرمانها و مطالباتی را مطرح می کنند که نسل اول انقلاب به آن معتقد بوده است.

ايشان خواست​ها و سخنان نسل امروز دانشجويی کشور را پخته تر - سنجيده تر و کارشناسانه تر از نسل اول انقلاب خواندند و افزودند: احساسات جوانان امروز همان احساسات جوانان دوران انقلاب است اما عقلانيت شان بيشتر شده است و اين مسئله بسيار با ارزش است.

رهبر انقلاب اسلامی پس از تبيين حرکت رو به تکامل انقلاب در ۳۲ سال اخير ادامه اين خط سعادت بخش و تکامل بيشتر آن را تکليف اصلی نسل جوان دانشجويی خواندند و افزودند: جوانان و دانشجويان امروز، مسئولان و تصميم گيران آينده کشور هستند و بايد با تداوم و تکامل اين راه، آن را به نسلهای بعدی بسپارند و اين واقعيت را اثبات کنند که اولين بار در تاريخ انقلابهای گوناگون جهان، انقلاب اسلامی همان حرف​ها و اصول و ارزش​های اوليه خود را با همه وجود و بدون انقطاع استمرار بخشيده و انشاءالله به هدف​های نهايی خود خواهد رساند.

ايشان، انگيزه، همت، شجاعت، قدرت تفکر و عزم راسخ نسل امروز را تضمين کننده تداوم راه انقلاب دانستند و خطاب به جوانان ميهن افزودند: کشوری که با قدرت و ايستادگی به اينجا رسيده بايد به پيش برود و الگويی تمام عيار برای جوامع اسلامی ايجاد کند و اين وظيفه مهم تاريخی، از عهده شما نسل پرنشاط و مصمم امروز بر خواهد آمد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان در تشريح و ثبات و استقلال انقلاب اسلامی به انحراف انقلاب​ها و حرکت​های بزرگ مردمی در چند قرن اخير و سرنوشت آنها اشاره کردند و افزودند: انقلاب کبير فرانسه نمونه ای از انقلاب​های بزرگ مردمی بود که بر ضد نظام سلطنتی آن زمان شکل گرفت اما به تدريج از اهداف اوليه مردمی خود فاصله گرفت و در نهايت پس از رنجهای فراوان بار ديگر نظام سلطنتی در فرانسه حاکم شد.

حضرت آيت الله خامنه ای استقلال امريکا و تشکيل اين کشور را نيز نمونه ديگری از حرکت​های مردمی برشمردند که در طول ساليان متمادی از اهداف اوليه فاصله گرفت و دچار جنگ​ها و کشتارهای داخلی شد.

ايشان افزودند: انقلاب شوروی نمونه ديگری است که مبانی ايدئولوژيک نيز داشت اما اين انقلاب از همان سال​های اول، به سرعت از اهداف اوليه فاصله گرفت و مردم از معادلات سياسی و اهداف انقلاب حذف شدند.

رهبر انقلاب اسلامی برخی شبه انقلاب​ها در اواخر دهه پنجاه و اوايل دهه ۶۰ ميلادی در منطقه، شمال افريقا و امريکای لاتين را نمونه های ديگری از انحراف انقلاب​ها از اهداف انقلابی اوليه دانستند و خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی ايران در طول چند صد سال اخير يک استثناء است زيرا توانسته است با قدرت و انسجام و با نشاط روز افزون، اهداف و اصول اوليه خود را پيگيری کند.

حضرت آيت الله خامنه ای در بخش ديگری از سخنانشان به تشکل​های دانشجويی چند توصيه کردند. نگاه جبهه ای به فعاليت دشمنان انقلاب و اسلام نخستين توصيه ايشان در اين زمينه بود.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ايران در روند مقابله با ايران اسلامی، به صورت به هم پيوسته و جبهه ای عمل می کنند و با نوعی تقسيم بندی وظايف در چارچوب يک طرح کلی، به فعاليت​های جبهه ای برضد انقلاب مشغولند که اگر اين واقعيت از سوی تشکل​های دانشجويی درک شود در عمل به وظايف انقلابی، کمک فراوانی به آنها خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی به عنوان مثالی از جبهه ای عمل کردن دشمنان انقلاب، به ترور شهيدان عليمحمدی و شهرياری و رضايی نژاد اشاره کردند و افزودند: اگر با نگاه صرفاً امنيتی به اين جنايات نگريسته شود انسان به خاطر از دست رفتن چند عزيز دچار غم و غصه می شود اما اگر به چشم جبهه ای به اين اقدامات تروريستی نگاه شود آشکار می شود که اين حرکت در مجموع حرکات دشمن، هدف مهمتری داشته است.

رهبر انقلاب اسلامی کوبيدن حرکت علمی در کشور را هدف اصلی اين ترورها دانستند و خاطرنشان کردند: جبهه مستکبران در چند حلقه بهم پيوسته، دشمنی خود با انقلاب را دنبال می کند که تحريم اقتصادی - ترويج ابتذال، ايجاد تزلزل در مبانی و مسائل اقتصادی از جمله آنهاست و ايجاد ترس در دانشمندان ايران و متوقف کردن حرکت علمی کشور، حلقه مکمل اين طرح کلان است.

ايشان خاطرنشان کردند: اگر با اين نگاه، حرکت تروريستی دشمنان هوشيارانه تحليل شود، احساس مسئوليت سنگين تری متوجه انسان می شود و مشخص می گردد که دشمن در حرکاتی به هم پيوسته قصد دارد مانع رشد و پيشرفت علمی کشور شود و از اين زاويه، ملت ايران را دچار عقب ماندگی مجدد کند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر نگاه به دشمن چنين نگاه هوشمندانه ای باشد، آن موقع حمايت او از برخی جريان​ها يا دخالت او در برخی مسائل کشور معنا پيدا می کند.

حضرت آيت الله خامنه ای تشکل​های دانشجويی را به کارهای فکری و فرهنگی برنامه مند، هدفمند و عميق توصيه و خاطرنشان کردند: در شرايط فعلی مجموعه های دانشجويی بايد توجه و توان خود را به سمت کارهای عميق فکری و تحقيق در زمينه مسائل کلامی، اخلاقی، تاريخی، مسائل انقلاب و مسائل گوناگون کشور معطوف کنند.

ايشان تأکيد کردند: در مورد مسائل سياسی هم بايد کارهای عميق و به دور از احساسات انجام شود.

پرهيز از ابتذال فرهنگی و اخلاقی يکی ديگر از توصيه های رهبر انقلاب اسلامی به تشکلهای دانشجويی بود.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: امروز يکی از سياست​های استکبار، ترويج برنامه ريزی شده ابتذال در جامعه و در ميان جوانان است، بنابراين بايد با اين طراحی دشمن، مقابله صحيح شود.

ايشان تشکل​های دانشجويی را به همکاری، همفکری و همدلی در جهت اهداف انقلاب و به منظور تأثيرگذاری در محيط های دانشگاهی توصيه و خاطرنشان کردند: مسئولان و تشکل​های دانشگاهی نيز بايد با يکديگر همکاری و همدلی داشته باشند.

رهبر انقلاب اسلامی فضای محيط های دانشگاهی را در مجموع خوب ارزيابی و تأکيد کردند: اين ارزيابی به معنای نبود لغزش و يا خطا نيست ولی کليت فضای دانشگاههای کشور، پرنشاط، پرتحرک، و معتقد و پايبند به مبانی دينی است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنين در اين ديدار با ابراز خرسندی فراوان از ديدار با جوانان پرنشاط، پرانگيزه و خوش روحيه دانشجو خاطرنشان کردند: تفکر، مطالبه براساس تفکر و بيان شجاعانه و با نشاط اين مطالبات که در جلسه امروز کاملاً مشهود بود، نياز امروز جوانان کشور است.

ايشان سخنان دانشجويان در اين ديدار را، سنجيده، منطقی و مستدل خواندند و در پاسخ به درخواست يکی از دانشجويان درباره طرح ديدگاه​های انتخاباتی افزودند: وقت طرح و بيان مسائل انتخاباتی هنوز نرسيده و انشاءالله در آينده بيان خواهد شد.

حضرت آيت الله خامنه ای تشکيل گروه​های مطالعاتی و تحقيقاتی دانشجويی در زمينه های مختلف از جمله اقتصاد مقاومتی را بسيار جالب برشمردند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وارد بودن برخی انتقاداتی که دانشجويان از دستگاه​های مختلف بيان کردند افزودند: البته در مقام عمل به آرمان​ها و آرزوها، مشکلات و موانع مختلفی بوجود می آيد که بايد هنگام قضاوت کردن، آنها را هم در نظر گرفت.

ايشان در پاسخ به يک دانشجوی ديگر، تحرک و فعاليت​های دستگاه​های ذيربط را در مسائل جاری و تحولات منطقه بسيار خوب دانستند و افزودند: اعلام نظر دانشجويان در اين زمينه به روند کارها کمک خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تمجيد از مطالب سنجيده و دقيق يکی از دانشجويان درباره علوم انسانی افزودند: فکر و انديشه، مبدأ و مبنای تحول ملت​ها در طول تاريخ بوده است و حساسيت درباره علوم انسانی نيز از همين واقعيت سرچشمه می گيرد.

ايشان با رد تقليد از علوم انسانی غربی تأکيد کردند: مبانی تفکرات ما با مبانی تفکرات مادی متفاوت است به همين علت تقليد از علوم انسانی غربی، نمی تواند مشکلی را برای ما حل کند.

حضرت آيت الله خامنه ای در همين زمينه افزودند: ما از يادگيری علوم انسانی و ديگر علوم غرب و شرق به هيچ وجه احساس سرشکستگی نمی کنيم به شرط اينکه اين يادگيری به آگاهی و دانايی و افزايش قدرت تفکر ما منتهی شود و با بومی کردن اين علوم، از شاگردی به استادی برسيم.

رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به ابهام يکی از دانشجويان درباره فرمايش اميرمؤمنان در زمينه رسوا کردن مفسدان و سوءاستفاده کنندگان افزودند: اين سخن مولای متقيان به هيچ وجه درباره موارد اثبات نشده و اتهامات افراد نيست و برمبنای منطق اسلام، قطعاً نمی توان به صرف اتهام، اصطلاحاً دست به افشاگری زد.

ايشان خاطرنشان کردند: حتی در مواردی که جرم اثبات شده است بجز مواردی که نفسِ افشاگری، دارای مصلحت و فايده است، اسلام اجازه افشاگری نمی دهد چرا که با اين کار خانواده و وابستگان مجرم، بدون هيچ تقصيری، دچار آسيب می شوند.

رهبر انقلاب اسلامی، کارهای انجام شده درخصوص سياستهای اصل ۴۴ را در مجموع خوب دانستند اما افزودند: طبعاً اين کارها نيز کامل و راضی کننده نيست اما براساس گزارش​های مسئولان در اين زمينه فعاليت|​های خوبی صورت گرفته است.

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به تدابير انديشيده شده برای افزايش فعاليت​ها و تأثير شورايعالی انقلاب فرهنگی به سخنان يکی از دانشجويان درباره لزوم ورود نسل جوان به ميدان مسئوليت​ها پرداختند و افزودند: اين ايده، خوب و لازم است اما قبل از ورود به عرصه قبول مسئوليت، بايد صلاحيت​های علمی و عملی را در خود بوجود آورد و با شناخت مقتضيات مسئوليت، وارد اين عرصه شد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به انتقادات صريح دانشجويان از دستگاه​های مختلف خاطرنشان کردند: بنده قلباً اين انتقادها را تحسين می کنم البته ممکن است برخی از آنها را قبول نداشته باشم اما همين انتقادات نشان می دهد که جوانان برای به عهده گرفتن مسئوليت​های کشوری، بايد ظرفيت تحمل انتقاد را درخود افزايش دهند چرا که هرکسی کاری بر عهده گيرد طبعاً با انتقادهايی مواجه خواهد بود.

در ابتدای اين ديدار يازده نفر از دانشجويان و نمايندگان تشکلها به بيان ديدگاههای جامعه دانشجويی درباره مسائل مختلف دانشگاهی - علمی - فرهنگی - اجتماعی و سياسی پرداختند.

در پايان اين ديدار نيز نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه شد و دانشجويان روزه خود را همراه با ايشان افطار کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016