پنجشنبه 20 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حذف نماينده انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران از ديدار با رهبری، جرس

جرس: دفتر رهبری به انجمن اسلامی دانشگاه تهران اجازه نداد تا دغدغه های خود را در رابطه با بی عدالتی ها، عدم معرفی عاملان و آمران کوی دانشگاه و محروميت دانشجويان از تحصيل مطرح کند.

بدنبال حذف انجمن اسلامی دانشگاه تهران در جلسه شب گذشته رهبری، اين انجمن در وبسايت اطلاع رسانی خود نوشت:

امسال در حالی به استقبال ديدار ساليانه دانشجويان با رهبر انقلاب می رويم که متاسفانه تنگ نظری ها و کوته نگری های موجود در ميان مسئولين امر امکان حضور در اين محفل را از تشکل های دانشجويی منتقد و دلسوز گرفت. اين درحاليست که شخص ايشان نيز در ديدارهای گذشته بر لزوم پرهيز از يک جانبه گرايی در برگزاری اين گونه جلسات تاکيد داشته اند. انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران بر اين باور است که انتقال "واقع گرايانه" مطالبات دانشجويی و حساسيت های فضای موجود دانشگاه جز از طريق حضور طيف های مختلف فکری دانشجويان در اين ديدارها ممکن نيست. اين گونه تبعيض ها که به دور از عدالت اسلامی است خاصه نسبت به تشکل های معتقد به نظام، بی شک جز تنگ تر کردن فضای فعاليت دانشجويی و ياس دلسوزان ثمره ای در بر نخواهد داشت. متاسفانه اين بار هم عدالت قربانی مصلحت انديشی های ناصواب شد.

انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران متنی را که به اميد حضور در اين جلسه تهيه کرده بود اينک پيش روی ملت بزرگوار ايران قرار می دهد تا از بيان نظرات و نقد مشفقانه فروگذار نکرده باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم

لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظيم

آغاز و مطلع سخن را مدد می گيريم از کلام پير روشن ضمير جماران حضرت امام خمينی (ره) که امروز بيش از گذشته بدان محتاجيم:

“در حکومت اسلامی هميشه بايد باب اجتهاد باز باشد و طبيعت انقلاب و نظام همواره اقتضا می‏کند که نظرات اجتهادی- فقهی در زمينه‏های مختلف ولو مخالف با يکديگر آزادانه عرضه شود و کسی توان و حق جلوگيری از آن را ندارد . اگر آقايان از اين ديدگاه که همه می‏خواهند نظام و اسلام را پشتيبانی کنند به مسائل بنگرند، بسياری از معضلات و حيرتها برطرف می‏گردد ولی اين بدان معنا نيست که همه افراد تابع محض يک جريان باشند .انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه می‏شود. هيچ کس نبايد خود را مطلق و مبرّای از انتقاد ببيند. اگر در اين نظام کسی يا گروهی خدای ناکرده بی‏جهت در فکر حذف يا تخريب ديگران برآيد و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پيش از آنکه به رقيب يا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است. در هر حال يکی‏از کارهايی که يقيناً رضايت خداوند متعال در آن است، تأليف قلوب و تلاش جهت زدودن کدورتها و نزديک ساختن مواضع خدمت به يکديگر است.”

ما فرزندان نسل سوم انقلاب اسلامی در مجموعه انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به عنوان قديمی ترين تشکل دانشجويی کشور و ميراث دار هفتاد سال استقامت در راه اسلام اين آيين رهايی بخش، مفتخريم در اين مسير پر نشيب با استعانت از حضرت باری تعالی و تمسک به کلام رهايی بخش ختم المرسلين و ائمه طاهرين همواره ندای اعتدال، عقلانيت و دينداری را منادی بوده ايم.انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران چه در دهه های قبل از انقلاب اسلامی که در پرتو نوانديشی دينی پيشتاز تحول طلبی دانشجويان بود و چه بعد از انقلاب که با يافتن رهبری آرمانی خود يعنی حضرت امام خمينی (ره) به حق با نام دانشجويان خط امام شناخته شد؛ همواره سعی نموده است تا در بزرگترين دانشگاه کشور پرچم عدالت طلبی، آزادی خواهی و مردم سالاری دينی را برافراشته و ذره ای از اين خط راستين عدول ننمايد. ما تلاش کرده ايم در هياهوی سياسی و در تمام لحظات بر مبنای قانون اساسی، جمهوريت و اسلاميت که ميراث خون پاک شهيدانمان است، ذره ای در استيفای حقوق قانونی مردم عدول ننمائيم و از گوهر استقلال نهاد دانشجويی به عنوان لازمه حق گويی و آزادگی در مقابل کژی ها محافظت نمائيم.

سخن کوتاه، مغتنم فرصتيست تا نکاتی چند به عرض برسد:

يکم. تهاجم به کوی دانشگاه تهران در سحرگاه ۲۵ خرداد ۸۸ واقعه غمباری است که بارها و بارها شرح آن رفته و تکرار مکررات می نمايد. اما لازم است حضرتعالی و ملت شريف مستحضر باشند که سرانجامِ واقعه ای که رهبری نظام را متاثر کرد و رئيس دستگاه قضا را وادار به گله از عدم همکاری نيروهای امنيتی نمود، صدور احکام قضايی برای بيش از بيست نفر از دانشجويان و عدم معرفی مهاجمان بود. ما هنوز منتظريم تا کسانی که با تعدی خود، حرمت لباس خدمت به نظام و به تبع آن حرمت نظام را هتک کردند، محاکمه و به مردم معرفی شوند.

دوم. حضرتعالی بارها بر لزوم وجود فضای نقد و نظريه پردازی در دانشگاه ها و تشکيل کرسی های آزادانديشی تاکيد نموده ايد. ما نيز معتقديم دانشگاه دارای اقتضائات خاصی است و از مهمترين آنها پرسشگری است. اين پرسشگری نياز به مجوز ندارد و پرسش را به خوب و بد نمی توان تقسيم کرد. بالا بردن هزينه پرسشگری از بروز پرسش ها می کاهد اما به حجم پرسش های پنهان می افزايد. به تعبير استاد شهيد مرتضی مطهری پرسش گذار خوبی است ولی توقفگاه خوبی نيست. از اين رو وقتی به پرسشگر پاسخ قانع کننده داده نشود و يا پرسش او جرأت ظهور نيابد، او از پرسش به مرحله شک می رسد و با متراکم شدن شک و ترديد ايمان فرو می ريزد. ايمان به مکتب، ايمان به نظام و … از اين رو رشد علمی و معنوی و ساختن دانش بومی و زمينه مند جز با آزادی فکری و گسترش فضای نقد و پرسشگری ميسر نمی شود. اما متاسفانه روند حاکم شدن فضای تک صدايی در دانشگاه و محدوديت های فعاليت خاصه برای منتقدان، زنگ خطری است که اميدواريم مسئولين امر سريعتر آن را بشنوند.

سوم. حق تحصيل از حقوق اوليه انسانهاست که در قانون اساسی کشور نيز بر آن تصريح شده است. اما متاسفانه روندی که در طول سالهای گذشته موجب ستاره دار شدن دانشجويان و محروميت هايی برای تحصيل در مقاطع تحصيلات تکميلی می شد، اکنون تبديل به سهميه بندی های ناعادلانه و پايمال شدن حقوق شرکت کنندگان در کنکور شده است. تا جايی که دانشجويان بايد در سازمان سنجش آموزش کشور مورد بازخواست و تهديد قرار گيرند تا شايد بتوانند با سپردن تعهد، امکان ادامه تحصيل بيابند. ما معتقديم چنين اقداماتی موجب بی اعتمادی دانشجويان به آزمون های ورودی و نظام آموزشی و خروج نخبگان از کشور می گردد.

چهارم. متاسفانه همانطور که جنابعالی نيز تصريح داشته ايد وضعيت عدالت در کشور به هيچ روی رضايت بخش نيست و نيازمند عمل خردمندانه و فارغ از شعارهای هيجانی است. جامعه سالم از جمله سرمايه های بنيادين هر کشوری است. اما آسيب ها و معضلات اجتماعی از قتل و اعتياد و فقر و بيکاری تا بداخلاقی های سياسی و رسانه ای موجب از دست رفتن سرمايه های اجتماعی و دور ماندن از پيشرفت و عدالت می گردد. نگرانی ما از اين است که آرمان عدالت اجتماعی و رسيدگی به حال محرومان نزد مسئولان کمرنگ شود و سلامت جامعه از کف برود.

و اما سخن آخر:

رهبری معظم! نگرانی اصلی ما امروز از تفرقه ايست که چون زهری در رگ جامعه تزريق می گردد. نگرانيم از به مسلخ رفتن ديانت در پای اهداف ناپاک سياسی؛ بيمناکيم از گسترش خرافات و حاشيه هايی که جايگزين متن ديانت می شوند؛ نگرانيم از حرمت شکنان و متعديانی که هيچ حدی برای خود نمی شناسند و حتی حرمت مراجع عظام و بزرگان نظام را هتک می کنند و تا دستی برای وحدت و تاليف قلوب و نزديکی نيروهای وفادار انقلاب بلند می گردد آن را به زبان ها و قلم های بی تقوای خود در هم می کوبند.ما معتقديم وحدت، شجره طيبه ايست که می تواند تمام نيروهای سياسی کشور را در کنار هم گرد آورد و مجال را از بدخواهان و بدگوهران بستاند. امروز بی شک بيش از هر زمانی کشور نيازمند تنفس در فضای اعتدال، عقلانيت و دوری از نزاع های بی پايه است. ما معتقديم سخنان حضرتعالی مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی بايد سرلوحه قرار گيرد و خداوند را شاهد می گيريم که رفع هموم و تنگناها و حبس های طولانی مدت به عنوان نخستين گام جز بر اعتبار، بزرگی و شوکت نظام نمی افزايد.مجموعه انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی همچون گذشته علی رغم تمامی محدوديت ها و فشارها بر مسير راستين انقلاب و پيمانی که با امام امت بسته پايدار است و نقد دلسوزانه و مشفقانه را عين تعلق خاطر به نظام می شمارد. اميد است که به برکت ماه رحمت الهی شاهد اعتلای روزافزون نظام جمهوری اسلامی باشيم.

والعاقبه للمتقين
والحمدلله و صلی الله علی محمد و آله الطاهرين


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016