پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تقاضای احمدی‌نژاد برای اجرای فاز دوم هدفمندی و دلايل مخالفت مجلس

خبرگزاری فارس: رئيس کميسيون ويژه طرح تحول اقتصادی گفت: رئيس جمهور در اين جلسه خواستار مجوز مجلس برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی يارانه‌ها و تعامل بيشتر دولت و مجلس شد.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد جلسه شب گذشته اعضای کميسيون تلفيق با رئيس جمهور گفت: جلسه با رئيس جمهور با دعوت ايشان از نمايندگان برای مطرح شدن سه بحث در مورد هدفمندی يارانه‌ها، صندوق توسعه ملی و همکاری دولت و مجلس بود.

رئيس کميسيون ويژه طرح تحول اقتصادی افزود:‌ رئيس جمهور در اين جلسه بياناتی ارائه کردند و خطاب به نمايندگان گفتند بگذاريد دست من باز باشد و مرحله دوم هدفمندی يارانه‌ها را شروع کنم. اگر امکان داشت امسال يا در عمر اين دولت هدفمندی تمام شود. با وجود تمام نگرانی‌هايی که شما نمايندگان داريد، هيچ جای نگرانی نيست، مطمئن باشيد، به خوبی اجرا می‌کنم و مشکلی پيش نخواهد آمد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مصباحی‌مقدم افزود: برای صندوق توسعه ملی رئيس جمهور اشاره کرد، هم‌اکنون ۳۵ ميليارد دلار در صندوق ذخيره وجود دارد که از آن به خوبی استفاده نمی‌شود، بگذاريد همانگونه که برای کشاورزی به شکل ارزی و ريالی اجازه داديد، برای بخش صنعت و توليد نيز به شکل ارزی و ريالی استفاده کنيم. يعنی تغييراتی در اساسنامه صندوق توسعه ملی داده شود.

به گفته مصباحی مقدم، احمدی نژاد افزود، در حال حاضر ارز موجود در صندوق توسعه ملی قفل شده است. ۱۰ درصدی که برای بخش کشاورزی مجوز داده شد با آن ۲ ميليون هکتار زمين کشاورزی به روش‌ نوين‌ آباد شد. اگر ارز تبديل به ريال شود برای بخش مسکن و صنعت هم می‌توان اين کارها را انجام داد.

وی در مورد آثار هدفمندی يارانه‌ها گفت: رئيس جمهور در اين جلسه يادآور شد تورم مربوط به هدفمندی يارانه نبود، بلکه مربوط به نوسانات ارزی بود. در اين جلسه همچنين بر تعامل بين دولت و مجلس تأکيد شد.

رئيس کميسيون ويژه طرح تحول اقتصادی افزود: من در اين جلسه به عنوان يکی از سخنرانان گفتم اولاً تشکر می‌کنم که جلسه با نمايندگان برگزار شد و ای کاش زودتر برگزار می‌شد و به جای اينکه حرف‌هايمان را از طريق رسانه‌ها و تريبون‌ها اعلام کنيم با هم از نزديک گفت‌وگو داشته باشيم و به نقاط مشترک برسيم.

مصباحی مقدم افزود: در اين جلسه گفتم سال قبل دولت می‌خواست فاز دوم هدفمندی را اجرا کند بدون اينکه مجلس در جريان باشد و ما نمی‌دانستيم دولت می‌خواهد چکار کند و بنابراين حرف‌هايی زده می‌شد که نگرانی ايجاد می‌کرد ثانياً نگرانی در اين وجود دارد که دولت هزينه‌هايی برای فاز دوم هدفمندی انجام دهد اما از کسب درآمد برای هدفمندی عاجز باشد. همانطور که در دوره اول برای پرداخت هزينه ۴۵ هزار تومان به خانوارها هزينه ايجاد شد اما منابع درآمدی از هدفمندی يارانه ايجاد نشد.

وی افزود: در فاز اول هدفمندی ۹ هزار ميليارد تومان از بانک مرکزی استقراض و ۳ هزار ميليارد تومان از نفت برداشت شد که اينها اثر تورمی دارد اما رئيس جمهور گفت تورم از اين ناحيه نيست چون نرخ رشد نقدينگی کاهش پيدا کرد و در حالی که سال‌ گذشته نرخ رشد نقدينگی حدود ۲۴ تا ۲۵ درصد بود در پايان سال ۹۰ اين ميزان به ۱۹.۵ درصد کاهش يافت.

رئيس کميسيون ويژه طرح تحول اقتصادی افزود: من از اين سخنان رئيس جمهور قانع نشدم چون نرخ نقدينگی با چند ماه تأخير آثارش را نشان می‌دهد و در هنگام اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها يکی از لوازم اين بود که کاهش نرخ رشد نقدينگی صورت گيرد پس اين کار بايد انجام می‌شد تا اثر تورمی نداشته باشد و براين اساس کاهش نرخ رشد نقدينگی بايد بيش از اين اتفاق می‌افتاد.

وی در مورد صندوق توسعه ملی گفت: چرا در مجلس به شکل ارزی تصويب شد به خاطر اينکه تصميم تشکيل صندوق توسعه ملی براساس سياست‌های کلی مقام معظم رهبری بود که ايشان فرمودند پول نفت را خرج نکنيد بلکه سرمايه‌گذاری کنيد و سال گذشته در ديدار از پژوهشکده صنعت نفت نيز بر اين نکته تأکيد داشتند و امسال هم تأکيد کردند.

مصباحی مقدم گفت: اگر بنا باشد ارز صندوق توسعه ملی مشابه حساب ذخيره ارزی توسط دولت برداشته شود چيزی از آن باقی نمی‌ماند و آنگاه توسعه ملی بی‌معنا است. تبديل ارز به ريال به دو شکل ممکن است يکی اينکه ارز را به بازار آزاد ارائه کند و ريال جمع کند که البته نفس کار خوب است، اما کسانی که ارز را می‌خرند، در نهايت به واردات اقدام می‌کنند که آيا ما می‌خواهيم واردات اضافه شود و آيا نبايد واردات مهار شود.

رئيس کميسيون ويژه طرح تحول اقتصادی گفت: اين نگرانی وجود دارد که ارز صندوق توسعه ملی در بازار منجر به واردات کالای مصرفی شود که جای نگرانی دارد روش دوم اين است که ارز به صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی تبديل به ريال شود که تورم سنگين‌تری ايجاد می‌کند، اما آقای احمدی‌نژاد پاسخ گفتند که نمی‌خواهيم ارز صندوق توسعه ملی را به بانک مرکزی بدهيم.

مصباحی مقدم در ادامه گفت:‌ همين نقدينگی که از طريق يارانه‌ها بين مردم توزيع می‌شود از خانوارهای ثروتمند گرفته و به نيازمندان پرداخت می‌شود اما آنها بلافاصله تقاضای مصرفی می‌کنند و اين باعث افزايش تقاضا در جامعه شده و به خريد کالاها اقدام می‌کنند که باعث گرانی و تورم می‌شود. در حالی که رشد جانب عرضه کالا اتفاق نيفتاده مگر اينکه از توليد حمايت شود و يارانه‌ها به ساختار توليد اختصاص يابد.

وی ادامه داد: در حالی که رئيس جمهور می‌گويد بايد به توليدکننده فشار وارد شود تا هزينه‌هايش را کاهش دهد و من در پاسخ گفتم توليدکنندگان منابع مالی ندارند، قبلاً هم گفته شد بايد سهم توليد از هدفمندی پرداخت شود.

مصباحی‌مقدم يادآور شد: رئيس جمهور در ادامه گفت قرار است قانون هدفمندی ۵ ساله اجرا شود ما سال‌های اول از پرداخت نقدی شروع کرديم و بعد از آن کم کم جوانب ديگر قانون پياده می‌شود و من به ايشان گفتم از اين پاسخ قانع نشدم، چون نقدينگی افزايش و تقاضا بالا می‌رود و برداشت از منابع بانک مرکزی نيز موجب تورم می‌شود. در نهايت قرار شد جلسه‌ ديگری با کمک آقای ميرتاج‌الدينی برگزار شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016