پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توافق کميسيون تلفيق با احمدی‌نژاد: اجرای هدفمندی يارانه‌ها در چند گام


خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ـ يک عضو هيات رييسه کميسيون تلفيق به تشريح ديدار چهارشنبه شب برخی از اعضای هيات رييسه و اعضای کميسيون تلفيق لايحه بودجه ۹۱ با رييس‌جمهور پرداخت.

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: از ساعت ۷:۱۵ تا ۲۱:۳۰ چهارشنبه مباحثی چون علت گرانی ارز، گرانی گسترده کالا، گرانی‌های کالا و خدمات،‌ راه‌های مهار گرانی، نحوه اجرای قانون هدفمندسازی يارانه‌ها، راه‌های حمايت از توليد و کشاورزی، قيمت‌های ترجيحی برای توليد و کشاورزی، برق چاه‌های کشاورزی و بسياری ديگر از مشکلات و آثار منفی اقتصادی از سوی نمايندگان به اطلاع احمدی‌نژاد رسيد.

به گفته ثروتی، احمدی‌نژاد نيز علل افزايش قيمت‌ها را ناشی از تحريم‌های اقتصادی، تورم ۱۵ درصدی از ناحيه اجرای هدفمندسازی يارانه‌ها، برخی سوء استفاده‌گران و مديريت ضعيف بخش‌هايی از دولت عنوان کرده است.

نماينده مردم بجنورد با خوب ارزيابی کردن اين جلسه گفت: تا قبل از اين ديدار نگاه مثبتی به نحوه اجرای فاز دوم هدفمندسازی يارانه‌ها وجود نداشت ولی با برگزاری اين جلسه و مطرح شدن نگرانی‌های مردم، ديدگاه‌ها کمی به يکديگر نزديک‌تر شد. در اين جلسه عبداللهی، مصباحی‌مقدم و تعدادی از نمايندگان ديگر نظرات و دغدغه‌های مردم در خصوص چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندسازی يارانه‌ها، نحوه قيمت‌گذاری‌ها در اين مرحله صحبت کردند و احمدی‌نژاد نيز نظراتش را بيان کرد، در نهايت به نقطه‌ی تفاهم رسيديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تداوم اجرای هدفمندسازی يارانه‌ها را نقطه تفاهم اين جلسه دانست و افزود: در اين جلسه آمار مختلفی از سوی مجريان قانون هدفمندسازی يارانه‌ها و وزارت اقتصاد مطرح شد ولی نمايندگان معتقد بودند که بايد آمار دقيق‌تری به کميسيون تلفيق ارائه شود. ادامه چنين جلساتی نيز به جلسات کميسيون تلفيق محول شد.

اين عضو هيات رييسه کميسيون تلفيق بودجه ۹۱ با اشاره به تفاهمات انجام شده با احمدی‌نژاد، گفت: توافق شد مقداری اجرای قانون طولانی‌تر شود البته از سوی دولت نيز درخواست شد که اختيارات اجرای قانون نيز بيشتر شود. احمدی‌نژاد مسئوليت اجرای فاز دوم هدفمندسازی يارانه‌ها را پذيرفت و تاکيد زيادی داشت که فاز دوم اجرای قانون، گام آخر اجرای آن می‌باشد ولی با استدلالاتی که نمايندگان مطرح کردند و دغدغه‌هايی که از سوی مردم و جامعه به وی انتقال داده شد، قرار شد قانون هدفمندسازی يارانه‌ها طی سه سال باقيمانده از عمرش، با تانی بيشتری انجام شود.

وی با اشاره به صرفه‌جويی کلان ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی يارانه‌ها گفت: در آمار وزارت اقتصاد ۲۰ هزار ميليارد تومان صرفه‌جويی اعلام شد ولی در آمار صندوق بين‌المللی پول اين ميزان صرفه‌جويی ۶۰ ميليارد دلار اعلام شده است.

ثروتی با تاکيد بر اينکه تفاهم شد گام دوم اجرای قانون هدفمندسازی يارانه‌ها آهسته‌تر برداشته شود، گفت: بر اساس تفاهم نمايندگان با رييس‌جمهور قرار شد اجرای قانون هدفمندسازی يارانه‌ها به گام دوم ختم نشود و به مرور و در گام‌های بعدی انجام شود. هم‌چنين تفاهم شد سهم مردم و توليد از يارانه‌ها ۸۰ ـ ۲۰ پرداخت شود در عين حال يارانه نقدی متناسب با درآمدها افزايش يابد. همچنين تفاهم شد به بنگاه‌های توليدی توجه ويژه‌تری شود.

اين عضو هيات رييسه کميسيون تلفيق بودجه ۹۱ افزود: در خصوص پرداخت غيرنقدی يارانه‌ها نيز بحث زيادی شد. احمدی‌نژاد وعده داد پزشک خانواده و سيستم ارجاع تا پايان سال جاری اجرايی شود. همچنين قول داد پس از ابلاغ قانون بيمه بيکاری از سوی شورای نگهبان آن را اجرا کند.

نماينده مردم بجنورد تاکيد کرد: تمامی تفاهمات انجام شده در ديدار با احمدی‌نژاد منوط به مصوبات کميسيون تلفيق در روز شنبه است.

وی افزود: احمدی‌نژاد اعلام آمادگی کرد تا سقف درآمدهای هدفمندسازی يارانه‌ها ۱۳۵ هزار ميليارد تومان اجازه اجرا داشته باشد اين به مفهوم آن است که دولت اجازه داشته باشد تا سقف اين مبلغ و به مرور زمان قيمت حامل‌های انرژی را افزايش دهد.

ثروتی با اشاره به درخواست مردم برای به مهار درآوردن افزايش افسارگسيخته قيمت‌ها گفت: در اين جلسه پذيرفته شد که بايد کنترل بيشتری بر اقتصاد شود. احمدی‌نژاد در اين جلسه پذيرفت که سهم برنامه‌ريزی و مديريت ضعيف برخی از همکارانش موجب گران شدن نرخ ارز و به تبع آن گران شدن کالا و خدمات شد. احمدی‌نژاد هم‌چنين پذيرفت که برخی غفلت‌ها از سوی همکارانش در نابسامانی‌های بازار ارز موثر بوده است.

اين عضو هيات رييسه کميسيون تلفيق بودجه ۹۱ از برگزاری جلسه هيات رييسه اين کميسيون طی امروز سخن گفت و افزود: در جلسه امروز که با حضور اعضای هيات رييسه کميسيون برگزار می‌شود مباحث باقيمانده از لايحه بودجه را مرور می‌کنيم و بخش‌های باقيمانده از لايحه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهيم.

وی از نهايی شدن رديف‌های مربوط به قانون هدفمندسازی يارانه‌ها، درآمدهای نفتی،‌ اوراق مشارکت و الحاقی‌های مربوط به توليد ملی در جلسه روز شنبه کميسيون تلفيق خبر داد.

ثروتی سقف درآمدهای قانون هدفمندسازی يارانه‌ها را بر اساس خواست احمدی‌نژاد تا سقف ۱۳۵ هزار ميليارد تومان اعلام کرد و افزود: در حالی که احمدی‌نژاد چنين درخواستی دارد اما پيشنهاد کميسيون طرح تحول اقتصادی تصويب ۷۲ هزار ميليارد تومان است ولی احتمال موافقت نمايندگان تا ۱۰۰ هزار ميليارد تومان نيز وجود دارد.

اين عضو هيات رييسه کميسيون تلفيق بودجه ۹۱ افزود: حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان از ناحيه فاز اول هدفمندسازی يارانه‌ها، هفت هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان از ناحيه يارانه آب، آرد و انرژی و حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان از ناحيه اجرای فاز دوم هدفمندی‌سازی يارانه‌ها برآورد اوليه است به همين دليل پيش‌بينی می‌شود کميسيون تلفيق سقف درآمدهای ناشی از قانون هدفمندسازی يارانه‌ها را بين ۷۰ تا ۱۰۰ هزار ميليارد تومان به تصويب برساند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016