شنبه 31 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز رسمی سه نرخی شدن ارز، نرخ دلار: ۱۲۲۶، ۱۵۰۰ و ۱۹۱۰ تومان

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) - با وجود هشدارهای برخی کارشناسان در مورد تبعات چند نرخی شدن ارز، برای واردات کالا از سه نرخ متفاوت ارز استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار بانک و بيمه خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، پيش از اين از سوی فعالان بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی نگرانی‌هايی بروز داده شده بود که با سه نرخی شدن ارز امکان رانت بيشتر خواهد شد.

با وجود اين،‌ طبق آنچه رييس کميسيون اقتصادی مجلس اعلام کرده اکنون برای کالاهای اساسی که جزء اولويت‌های وارداتی کشور هستند ارز با نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومانی لحاظ می‌شود. برای کالاهای سرمايه‌ای و واسطه‌ای ارز ۱۵۰۰ تومانی (ارز حاصل از صادرات) در نظر گرفته شده است و کالاهايی به مانند خودرو و عروسک هم که لوکس تشخيص داده شده باشند با ارز بازار آزاد (آخرين قيمت ۱۹۱۰ تومان) می‌توانند وارد کشور شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ارسلان فتحی‌پور در اين مورد به ايسنا گفته است: طرح جديدی در مورد تغيير قيمت ارز ارائه نشده است، بلکه همان درخواست قبلی ما توسط دولت اجرايی شده است. پيشنهاد قبلی ما اين بود که کالاهای اساسی جزء اولويت وارداتی قرار بگيرند و از ارز ۱۲۲۶ تومانی استفاده شود و دولت هم اين پيشنهاد را پذيرفته است.

پيش از اين نيز بانک مرکزی از اختصاص ارز به کالاهای در اولويت اول تا پنجم خبر داده و اعلام کرده بود: بانک‌های عامل صرفاً در خصوص کالاهايی که بر اساس تشخيص وزارت صنعت ، معدن‌ و تجارت در اولويت اول تا پنجم قرار دارند، با رعايت کامل مفاد مجموعه مقررات ارزی و ساير ضوابط مربوطه و با قائل‌شدن حق تقدم به ترتيب اولويت‌های مورد بحث، نسبت به گشايش اعتبار اسنادی ، ثبت برات اسنادی و يا حواله به نرخ رسمی اقدام خواهند کرد.

آغاز رسمی سه نرخی شدن ارز در حالی است که پيش از اين از سوی فعالان بخش خصوصی محمد نهاونديان، رييس اتاق بازرگانی ايران نسبت به اجرای اين چنين پيشنهادی ابراز نگرانی و عنوان کرده بود که اين موضوع رانت‌ به وجود خواهد آورد.

علاوه بر او، معاون ارزی سابق بانک مرکزی نيز در مورد پيشنهاد سه نرخی شدن ارز تصريح کرده بود که اين موضوع رانت‌زا خواهد بود. سيد کمال سيدعلی سه نرخی شدن ارز را منطقی ندانسته و بر تک نرخی شدن ارز تاکيد کرده بود.

همچنين حيدر مستخدمين‌حسينی، کارشناس امور بانکی در اين مورد به تجارب ايران طی سال‌های گذشته و اثرات منفی چند نرخی شدن ارز اشاره و تصريح کرده بود:سه نرخی شدن ارز منطقی نيست.

شوک‌های ارزی پشت سر هم

بی‌شک يکی از اقشاری که به صورت مستقيم از تحولات ارزی کشور متاثر می‌شوند فعالان بخش خصوصی هستند. آنها بارها درخواست خود مبنی بر تثبيت شرايط را خواستار شده‌اند و از سوی ديگر کارشناسان اقتصادی بارها هشدار داده‌اند که بايد از شوک‌ها و تحولات پرهيز کرد. با وجود اين، طی چند هفته اخير اخبار متعددی از سوی ارز منتشر شده است. ابتدا صحبت از پيشنهاد ارز سه نرخی در مجلس شد که هرچند هنوز مجلس اين موضوع را تاييد نکرد اما اين طرح رسما اجرا شد و اکنون واردکنندگان برای انجام واردات خود از سه نرخ متفاوت می‌توانند بهره ببرند.

در کنار اين، از سوی ديگر طی چند روز اخير پيشنهاد حذف ارز مسافرتی نيز مطرح شده است که هنوز مشخص نيست در اين مورد نيز چه تصميماتی اتخاذ خواهد شد.

قبل از اعلام رسمی سه نرخی شدن ارز موضوع اولويت‌بندی کالاها در دريافت ارز نيز مطرح و اجرا شد که حتی برخی توليدکنندگان نيز برای واردات مواد اوليه خود در اولويت اول قرار ندارند. از جمله اين گروه‌ها خودروسازان هستند که برای واردات مواد اوليه، قطعات منفصله و قطعات يدکی خودرو در اولويت ششم قرار گرفته‌اند و خودروهای کامل (CBU) نيز در اولويت دهم جای دارند. اين يعنی جزو پنج کالای اساسی در اولويت که می‌توانند ارز دولتی دريافت کنند قرار ندارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016