چهارشنبه 1 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجلس ایران طرح سئوال از احمدی نژاد را به خواست آیت‎الله خامنه‌ای متوقف کرد

در حالی که نمایندگان مجلس ایران خود را آماده طرح سئوال از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران می کردند، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار توقف این طرح شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ رهبر ایران نیمروز چهارشنبه اول آذر (بیست و یکم نوامبر) در یک سخنرانی در حضور شماری از بسیجیان گفته است "طرح سئوال از رئیس جمهور تا اینجا کار مثبتی بود، هم نشان دهنده احساس مسئولیت مجلس و هم آمادگی مسئولان دولتی برای پاسخگویی است، اما ادامه این کار آن چیزی است که دشمن می خواهد، از نمایندگان محترم، تقاضا می کنیم از اینجا به بعد ادامه ندهند."

درخواست آیت الله خامنه‌ای از نهادهای حکومتی در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران "حکم حکومتی" خوانده می شود و پیش از این در چند نمونه دیگر سابقه داشته اما در مورد اخیر نمایندگان مجلس، این تعبیر را درباره خواسته آیت الله خامنه ای، به کار نبرده اند.

با این همه کوتاه مدتی پس از اظهارات امروز آیت الله خامنه ای، نمایندگان طراح سئوال از رئیس جمهور در مجلس، با صدور بیانیه ای انصراف خود را از پیگیری این طرح اعلام کرده اند.

این بیانیه می گوید "رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرامین ایشان نصب العین و فصل الخطاب برای نمایندگان بوده است. با لبیک به فرمان ایشان نمایندگان سئوال کننده مراتب انصراف خود را از ادامه طرح سئوال از رئیس جمهور اعلام می کنند."

نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکی از وظایف خود را اجرای فرمان‌ها و خواسته‌های آیت الله خامنه‌ای عنوان می کنند.

پس از سخنرانی آیت الله خامنه‌ای، عوض حیدرپور سخنگوی گروه طراحان سئوال از محمود احمدی نژاد در مجلس، با حضور در جمع خبرنگاران پارلمانی، گفت که "مقام معظم دستوری صادر کرده اند که نمایندگان سئوال کننده به دنبال آن با صدور بیانیه ای انصراف خود را از طرح سئوال از رئیس جمهور اعلام کردند."

پیش از این رسانه های رسمی ایران فهرست اسامی ۷۶ نفر از نمایندگان مجلس را که امضاکنندگان طرح سوال از رئیس‌جمهور معرفی شده‌اند، منتشر کرده‌ بودند، هرچند فهرست‌های منتشر شده، تفاوت‌هایی جزئی با هم داشته است.

طرح سئوال از رئیس جمهور ایران در حدود دو هفته پیش در نشست علنی ۱۴ آبان اعلام وصول شده بود.

امضاکنندگان این طرح از رئیس‌جمهور خواسته‌ بودند که درباره عملکرد دولت در قبال تحولات بازار ارز و تاثیر آن بر تورم و شرایط اقتصادی ایران توضیح دهد.

در زمان قرائت متن سئوال از رئیس‌جمهور در نشست مجلس گفته شد که این طرح ابتدا به امضای ۱۰۲ نماینده رسیده بود، ولی در نهایت با امضای ۷۷ نماینده به هیأت رئیسه ارائه شده است. با این همه در نهایت تعداد امضا کنندگان طرح ۷۶ نفر اعلام شده بود.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس ایران، طرح سئوال از رئیس‌جمهور باید به امضای دست‌کم یک چهارم نمایندگان مجلس (۷۳ نفر) رسیده باشد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران پیش از این گفته بود که طرح سئوال از رئیس‌جمهور پیش از قرائت در صحن علنی، دو هفته در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس بررسی شده بود.

آیت‌الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی کمتر از یک ماه پیش طی سخنرانی عمومی خواستار علنی نشدن و پنهان ماندن اختلافات میان مقام های حکومت شده و گفته بود "یکی از موارد مضر، اختلاف میان مسئولان و بدتر از آن کشاندن اختلاف به میان مردم است."

رهبر ایران خواستار جلوگیری از "جنجالی شدن فضای کشور" در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شده است.

قرار است یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، ۲۴ خرداد سال آینده خورشیدی برگزار و طی آن جانشین محمود احمدی نژاد مشخص شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016