شنبه 16 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صادق زيباکلام: وضع همين باشد ولايتی رييس جمهور است

فرارو ـ صادق زيبا‌کلام، استاد دانشگاه تهران و تحليلگر مسائل سياسی کانديداتوری حسن روحانی را تنها در حد گمانه‌زنی می‌داند و از علی‌اکبر ولايتی به عنوان کانديدای نهايی اصولگرايان نام می‌برد.

گزيده سخنان اين استاد دانشگاه در گفت و گو با نشريه مثلث به اين شرح است:

اگر اوضاع و احوال سياسی ايران ظرف شش ماه آينده کم و بيش در همين وضعيت فعلی بماند، يعنی ما حداکثر شاهد صحبت‌هايی از آقای احمدی‌نژاد باشيم و دلار فقط ۵۰۰ يا ۱۰۰۰ تومان افزايش قيمت داشته باشد و اتفاق خاصی نيفتد، بنده معتقدم دکتر حسن روحانی در انتخابات کانديدا نخواهند شد و صحبت‌ها در حد گمانه‌زنی باقی خواهد ماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اگر ايشان کانديدا شوند علی‌القاعده بخش عمده‌ای از سبد رای ايشان از سوی اصلاح‌طلبان است البته بخش ديگری از رای ايشان از جانب اصولگرايان معتدل می‌تواند باشد. در واقع کسانی که قصد حضور در انتخابات را ندارند، قطعاً به ايشان رای نخواهند داد. از طرفی حسن روحانی منتخب اصولگرايان راديکال و تند‌رو هم نخواهد بود. بنابراين رای ايشان فقط از ناحيه اصولگرايان معتدل و ميانه‌رو همچنين اصلاح‌طلبان معتدل و ميانه‌رو است.
مسلم است حسن روحانی هر قدر بخواهد در انتخابات شرکت کند و هر قدر هم مورد نظر و تاييد آقای هاشمی رفسنجانی قرار گيرد که در انتخابات شرکت کند و حتی موافقت آقای خاتمی را هم کسب کند، از آنجايی که ايشان سرد و گرم مسائل سياسی را چشيده‌اند می‌دانند که اگر رهبری اصولگرايان با آمدنش موافق نباشند برای نامزد شدن و رای آوردن با مشکل مواجه خواهد شد و حتی اگر رئيس‌جمهور هم شود يقينا رئيس‌جمهوری نخواهد شد که بتواند کاری از پيش ببرد.
آقای روحانی بين اصولگرايان تندرو و راديکال جايگاهی ندارند زيرا ايشان به جای پيوستن به اين بخش از اصولگرايان ترجيح داده‌اند در کنار آقای هاشمی رفسنجانی باقی بماند. يعنی دقيقا به همان دليلی که آقای هاشمی رفسنجانی جايی بين اصولگرايان تندرو و راديکال ندارد، به همان دليل حسن روحانی هم بين اين بخش از اصولگرايان جايگاهی ندارند.
آقای دکتر ولايتی به هاشمی نزديک است، اما نزديک بودن ايشان به هاشمی يک نزديکی سازمان يافته و ارگانيزم نيست، يک نزديکی تشکيلاتی و سياسی هم نيست، بلکه دکتر ولايتی يک احترام عميق برای هاشمی رفسنجانی قائل است و اين موضوع به سال‌های قبل از انقلاب دوران جنگ و دهه اول و دوم انقلاب بازمی‌گردد.
بنده همانطو ر که بارها گفته‌ام بهترين گزينه برای دولت آشتی ملی آقای ناطق‌نوری است البته گزينه دوم و با اختلاف زياد آقای حسن روحانی است. در واقع از بين نامزد‌هايی که مطرح هستند مثل آقايان قاليباف، ولايتی، حداد عادل و سعيد جليلی از ميان همه اينها حسن روحانی به دليل صلابت و ريشه‌های سياسی که دارند از شانس بيشتری برخوردار است تا بتواند دولت آشتی ملی را تشکيل دهند، اما شخصت اصلی و واقعی که می‌تواند دولت آشتی ملی را تحقق ببخشد قطعا ناطق‌نوری است.
چون آقای دکتر ولايتی را اصلاح‌طلبان نامزد اصولگرايان می‌دانند و اين درصدی هم که گفتم حاضر می‌شوند به آقای ولايتی رای بدهند، بخشی از آن به دليل حمايت آقای هاشمی رفسنجانی از ولايتی خواهد بود و بخش ديگر هم به دليل معتدل و ميانه‌رو بودن آقای ولايتی است؛ از اين رو ممکن است اين درصد از اطلاح‌طلبان به ايشان رای بدهند.
اگر از حالا تا ۲۴ خرداد ۹۲ تحول خاصی رخ ندهد، رئيس‌جمهور آينده دکتر علی‌اکبر ولايتی خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016