یکشنبه 17 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ محسن‌ هاشمی رفسنجانی به حميد رسايی

گفتگوی آرمان با محسن هاشمی - آقای رسايی در وبلاگ شخصی خودش، موضوعاتی را در مورد پاسخ‌های شما به وی پس از نطقی که در مجلس درباره مترو داشت، منتشر کرد. شما آن يادداشت را ديد‌ه‌ا‌يد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بله آن را خوانده‌ام. اين مطالبی که ايشان نوشته‌اند به هيچ وجه صحت ندارد.

شما در گفت‌وگويی عنوان کرديد که قراردادهای بزرگ مترو با بنياد تعاون سپاه يا نيروی انتظامی بسته شده است اما آقای رسايی نوشتند قرارداد هزار و ۲۳۰ميليارد تومانی بسته شده با شرکتی کاملاً خصوصی به نام «ب» است و برخی سهامداران آن از وزرای دولت‌های گذشته و نمايندگان سابق مجلس هستند. ماجرا چيست؟
قرارداد با کنسرسيومی متشکل از شرکت مهرگان که شرکت بلندپايه را به عنوان شرکت همکار به مترو معرفی کرده است، بسته شد. شرکت مهرگان وابسته به بنياد تعاون نيروی انتظامی است که منابع مالی را از طريق بانک قوامين به دست می‌آورد و اين شرکت برای عقد قرارداد برای بودجه‌های غير نقدی مترو به مترو مراجعه کرد.

اين بودجه غيرنقدی چيست؟
در شهرداری غير از بودجه نقدی، يک بودجه غيرنقدی هم وجود دارد. چون بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری از طريق شورای شهر تعلق می‌گيرد که بايد اين بودجه غيرنقدی برای ساخت مترو هزينه شود. بودجه غيرنقدی مترو اينطور است که به ما اجازه می‌دهند برای ارگان‌ها يا مردم، پروانه ساختمانی به نام مجتمع ايستگاهی صادر شود و در مقابل اين پروانه ساختمانی، اصولاً سرمايه‌گذاران بايد مبلغی را به مترو پرداخت کنند که خرج تونل و ايستگاه شود.

حالا اين شرکت مهرگان بلندپايه قرار بود چه اقدامی انجام دهد؟
شرکت مهرگان که به نيروی انتظامی و بنياد تعاون نيروی انتظامی و بانک قوامين وابسته بود، گفتند ما در مقابل تراکمی که روی ملک‌مان برای مترو می‌خريم، کار ساختمانی و تونل و ايستگاه انجام می‌دهيم. با شرکتی کنسرسيوم کردند که شرکت به روايت آقای رسايی شرکت «ب» بود که همان شرکت بلندپايه است و اين دو با مترو قرارداد بستند. چون از محل بودجه‌های غيرنقدی شهرداری است، در نتيجه ديگر عمرانی فرض نمی‌شود و بودجه دولتی در آن نيست چرا که بودجه دولتی مترو کمتر از ۱۳۰ميليارد تومان در سال ۸۸ بود. اين بودجه غيرنقدی است و بودجه غيرعمرانی فرض می‌شود. برای اينکه غيرعمرانی است ضريب آن ۴۲/۱است و ۳۰/۱نيست. اين رقم هم بر اساس قوانين خود دولت و سازمان بودجه است که دقيقا بر اساس همان قوانين عمل شده است.

آقای رسايی قبلا عنوان کرده بود قرارداد بزرگ ۴ هزار ميلياردی بسته شده است اما اين بار رقم ديگری را مطرح کردند. کدام درست است؟
ايشان در صحبت‌های قبلی از ۴هزار ميليارد تومان سخن گفته بود که خدا را شکر، پذيرفت ۴هزار ميليارد تومان نيست و معلوم شد ۴۰۰ميليارد تومان است.

اکنون اين قرارداد به پايان رسيده است؟
فکر نمی‌کنم چون قوامين و مهرگان نتوانستند اين پول را تامين کنند. از سال ۸۸ تا الان فکر کنم کمتر از ۲۰۰ ميليارد تومان قرارداد اجرا شده است چون اينها نتوانستند پول را بياورند، دچار مشکل شدند و کارهايشان کند شد. من بعد از ۸۹ در مترو نبودم لذا نمی‌دانم چه اتفاقاتی در مورد اين قرارداد افتاده است. ولی می‌دانم نتوانستند ۴۰۰ ميليارد را تامين کنند و الان قراردادشان در حال تعليق است.

آقای رسايی گفته که موضوع قرارداد را از طريق کميسيون اصل ۹۰ مجلس پيگيری می‌کند. نظر شما در اين باره چيست؟
درست است؛ گفته که از طريق کميسيون اصل۹۰ پيگيری می‌کند. من خيلی خوشحال می‌شوم که از طريق کميسيون اصل۹۰ به اين موضوع رسيدگی شود و بينند که در چه کسی غش هست.

به نظر شما طرح چنين موضوعاتی از تريبون مجلس چه اثراتی روی مردم دارد؟
متاسفانه به جای اينکه از خدمات مديران کشور تجليل و تقدير شود، اينگونه تخريب می‌کنند و تخريب مديران زحمتکش کشور، تخريب آنها نيست بلکه تخريب انقلاب اسلامی است. مردم فکر می‌کنند همه در کشور اينگونه خطا انجام می‌دهند که آبروريزی است. حتماً دودش به چشم کسی به نام محسن ‌هاشمی نمی‌رود چون من فکر نمی‌کنم مشکلی از اين نظر داشته باشم. حتما دودش به چشم مديران می‌رود و به نظر من بايد جلوی اينگونه تخريب‌ها را گرفت. ما خدمت خودمان را انجام داديم و هم اکنون اگر جايی لازم باشد، در خدمتگزاری حاضريم.

آقای رسايی در بخشی از متنی که نگاشته است، آورده آقای ‌هاشمی می‌گويد حضرت امام‌(ره) گفته است «امام خمينی نيز در پيامی، زنده بودن نهضت را به زنده بودن ‌هاشمی رفسنجانی پيوند زدند» اما اينچنين نبوده است. اطلاع داريد؟
در متن عين جمله امام آورده شده است. آقای رسايی، خودش سفسطه کرده و تفسير به رای نموده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016