سه شنبه 10 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: جهان در فاصله سال‌های ۴۱ تا ۵۶ زمان انقلاب اسلامی قرار دارد

خبرگزاری فارس: رييس جمهور با بيان اينکه جهان در فاصله سال‌های ۴۱ تا ۵۶ انقلاب اسلامی قرار دارد، گفت: به فضل الهی به زودی طوفان حرکت انسانی در دنيا به راه خواهد افتاد و اين طوفان نه مخرب، بلکه سازنده و نجات‌بخش بشريت است.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس محمود احمدی‌نژاد عصر دوشنبه در ديدار اعضای ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با تبريک ميلاد مبارک حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و تقارن آن با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: همه هستی متوجه اين لحظات است چرا که کامل ترين انسان ها می خواهد پا به عرصه دنيای مادی بگذارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور انقلاب اسلامی که در ايران اتفاق افتاد را حرکتی از جنس کار انبياء الهی توصيف کرد و گفت: انقلاب اسلامی حرکتی سياسی نبود که گروهی عليه گروهی ديگر قيام کنند و حاکم شوند و حتی به معنای تغيير يک سيستم حکومتی هم نبود، بلکه انقلاب اسلامی بازگشت انسان ها به حقيقت خودشان بود به همين دليل متعلق به هيچ فرد ، طبقه ، گروه و يا حزبی نيست.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه انقلاب اسلامی متعلق به هيچ فرد و يا گروه خاصی نيست گفت: همه گروه‌ها و اقشار و اقوام در انقلاب اسلامی نقش داشتند چرا که انقلاب را از آن خود می‌دانستند.

احمدی‌نژاد تاکيد کرد: جنس انقلاب اسلامی متعلق به انسان است و مرزبندی‌های ظاهری نبايد انسان‌ها را از هم جدا کند و همه بايد برای تعالی انسان و رسيدن به کمال تلاش کنند.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه برای متعالی شدن بايد انسان را به توحيد، يگانه‌پرستی و تلاش برای استقرار عدالت دعوت کرد، گفت:‌ عدالت، مقابله با استکبار، و حفظ کرامت انسان، فصل مشترک همه انسانهاست و اينها همه از شعارها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ايران است.

احمدی‌نژاد با اشاره به آيه‌ای از قرآن کريم مبتنی بر اينکه اگر درون انسان تغيير کرد بيرون و جامعه نيز تغيير می‌کند، اظهار داشت: اگر ذهنيت، قلب و اراده انسان‌ها تغيير کند، نظام حاکم بر جهان فرو خواهد ريخت و نظام ديگری بوجود می‌آيد و اين حکم الهی و کلام خداوند است و آن را همه پيامبران الهی بيان ‌کرده‌اند چرا که همه آنها برای نجات انسان آمده بودند.

رييس‌جمهور خاطر نشان کرد: حرکت انسان رو به بالا و به سمت پيشرفت و تعالی است و نبايد در آن سکون باشد چرا که سکون به معنای سقوط است. سکون يک نظام اجتماعی که به دنبال کمال انسانی است، به معنای سقوط آن است، پس هر روز بايد در يک سطح بالاتری قرار بگيرد.

وی با بيان اينکه مراسم دهه فجر هر سال بايد متفاوت از سال گذشته باشد، گفت: اين تفاوت نبايد صرفاً به لحاظ شکلی باشد، بلکه به گونه‌ای باشد که اين احساس را ايجاد کند که از نظر انسانيت، کمال، معنويت، شرافت و عزت در مرتبه بالاتری قرار گرفته‌ايم، اگر احساس کنيم که از نظر اين ويژگی‌ها همچون سال گذشته هستيم، پس معلوم است که يک سال عقب مانديم و چنانچه در فهم خدا و پيامبران، عدالت و همچنين برای نجات انسان در مرتبه بالاتری قرار بگيريم، پس پيشرفت داشتيم.

احمدی‌نژاد با تأکيد بر اينکه فلسفه برگزاری مراسم دهه فجر در درجه اول يادآوری و در درجه دوم نشان دادن راه است، خاطر نشان کرد: نبايد مراسمات دهه فجر حالت شکلی و کليشه‌ای پيدا کند که اين اتفاق هم نخواهد افتاد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه هيچ کس نمی‌تواند ادعا کند که صاحب دهه فجر و انقلاب است، گفت: هر گروه و قشری که فکر کند، او حق و مالکيت بيشتری از انقلاب دارد، خود اين انقلاب او را پاک و بيرون خواهد راند.

احمدی‌نژاد با طرح اين سوال که مگر پيامبران متعلق به يک قوم خاصی بودند، گفت: ممکن است يک پيامبر ماموريتش، برای يک منطقه جغرافيايی يا قوم خاصی باشد، اما تعاليم پيامبران مخصوص آن قوم نبود، چون رسالت پيامبران انسانی و جهانی است.

رييس‌جمهور در ادامه با بيان اينکه رسالت انقلاب اسلامی ايران جهانی است، خاطر نشان کرد: ممکن است در دوره‌ای از انقلاب اسلامی، آثار ظاهری انقلاب در جهان به عينه مشخص و نمود پيدا نکرده باشد که بايد توجه داشت که انقلاب اسلامی در سال ۱۳۴۱ آغاز شد اما جهان در سال ۵۶ و ۵۷ انقلاب اسلامی را مشاهده کرد حال سوال اين است که آيا می‌توان گفت که در طول آن ۱۵ سال توقف حاصل شده بود؟ و انقلاب به يکباره به وقوع پيوست قطعاً چنين نيست.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه هيچ توقفی در مسير سير تکاملی انقلاب اسلامی حادث نشد، گفت: اگر توقف بوجود می‌آمد، انقلاب اسلامی اتفاق نمی‌افتاد. انقلاب اسلامی از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۶ در جريان بود و در قلب و ذهن مردم رشد نمود و انديشه امام(ره) در دل و قلب مردم جاری شد و مردم با آن پيشرفت کردند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه جهان در فاصله سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۶ انقلاب اسلامی قرار دارد، اظهار داشت: امروز جهان در آستانه سال ۵۶ و در دوره سال‌های ۵۴ تا ۵۶ ايران قرار دارد و به زودی به فضل الهی طوفان حرکت انسانی در دنيا به راه خواهد افتاد.

رييس‌جمهور افزود: البته اين به معنای آن نيست که در داخل کشور همچنان در فضای انقلابی سال ۵۷ بسر می‌بريم منظور مردم و ملت بزرگ ايران نيستند بلکه مدعيانی هستند که فکر می‌کنند مالک مردم، انقلاب، دين و حتی مالک خدا هستند، برخی چنين حسی دارند، سقف پرواز اين افراد دو ميليمتر هم نيست اما دوست دارند همه ملت زير پای آنها پرواز کنند.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: به رغم وجود اشکالات، ضعف‌ها و نقايص باورم اين است که توده‌های مردم در ايران و در کل جهان در حال حرکت هستند و اين قابل مشاهده است.

رييس‌جمهور تصريح کرد: مستکبرين طراحی می‌کنند، تا انرژی در حال آزاد شدن ملت‌ها را آنطور که خود می‌خواهند، آزاد و هدايت کنند ولی اين اقدامات آنها بی‌فايده است چرا که طوفان اصلی در راه است و اين طوفان نه مخرب، بلکه سازنده و نجات‌بخش و به سمت شکوفا شدن و حرکتی انسانی است.

وی خاطر نشان کرد: اميدواريم به روزی برسيم که همه مرزها برداشته شود و همه تعصبات در هم شکسته شده و حقيقت انسان با حقيقت انسان تعامل کند واين امر در سايه عدالت‌خواهی و خداخواهی و عشق به انسان‌ها اتفاق خواهد افتاد.

رييس‌جمهور به گرايش روزافزون انسان‌ها به اديان الهی اشاره کرد و گفت: آرمان‌های عدالت‌خواهی و خداجويی هر روز در حال شعله‌ور شدن است و آرزويی که پيامبران داشتند که انسان‌ها با حقيقت خود حرکت و حجاب‌ها را پاره کنند و به جايگاه شايسته خود برسند، به فضل الهی آغاز شده و معتقدم حرکت عظيم ملت ايران نقش برجسته‌ای در تحقق اين آرمان بزرگ داشته است.

رييس‌جمهور تصريح کرد: دهه فجر يک حرکت آسمانی و حرکتی از عمق انسان‌ها برای نجات انسان‌هاست و به همين دليل با به راه‌انداختن جنگ تحميلی و تحريم‌ها و بسيج همه امکانات خود نتوانستند مانع پيشرفت انقلاب شده و آن را تحت کنترل خود در آورند، چرا که اين انقلاب مادی نبود تا با ابزار مادی آن را تخريب و تحريف کنند، بلکه در اين انقلاب انسان‌ها بودند که بيدار شدند و عظمت پيدا کردند.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: اگر چه هنوز جريان‌ها و قدرت‌های گوناگون در جهان جولان می‌دهند و به آفريقا حمله می‌کنند و خيال می‌کنند که می‌توانند جامعه بشری را به عقب بازگردانند اما هرگز چنين چيزی ديگر اتفاق نخواهد افتاد.

رييس جمهور اضافه کرد: امروز در آستانه شکل‌گيری سيل عظيمی هستيم که جامعه بشری را به اقيانوس حقيقت، توحيد و عدالت متصل خواهد کرد و اين از ثمرات دهه فجر ماست.

رييس‌جمهور با بيان اينکه انقلاب اسلامی آمده تا خير و سعادت بشری را محقق سازد، تصريح کرد: جمهوری اسلامی متعلق به همه جامعه بشری است و متعلق به همه ملت‌هاست و همه بايد در کنار آن احساس آزادی، عزت، شکوه و عظمت داشته باشند چه آنهايی که تابعيت جمهوری اسلامی را دارند و چه آنهايی که به اين خاک قدم می‌گذارند و به ايران می‌آيند.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه جشن‌های دهه فجر بايد همه را به حال و هوای دوران انقلاب اسلامی و ويژگی‌های آن برگرداند، گفت: بايد هرسال در دهه فجر يک احساس جديد داشته باشيم و مطمئن هستم که ۲۲ بهمن امسال در يک افق بالاتر و شکوهی بيشتر و با نورانيت متعالی‌تری طلوع خواهد شد و اين ۲۲ بهمن ميثاقی خواهد بود با پيامبران و ميراث‌دار همه پيامبران يعنی امام عصر(عج) که تنها باقی مانده از جنس پيامبران است و در واقع آغاز يک پرش بالاتر و والاتر خواهد بود.

رييس جمهور در ادامه با اشاره به فلسفه خلقت انسان و مبعوث شدن پيامبران الهی خاطر نشان کرد: خدای متعال در مسير کمال برای انسان يک فرصت استثنائی قرار داده که با ساير موجودات متفاوت است ، چرا که انسان را با اختيار و آزادانه و در مسير رشد، کمال ، توحيد و عبوديت آفريده است و اين فرصتی برای انسان هاست که شامل ديگر موجودات نمی شود.

احمدی‌نژاد افزود: ساير موجودات خلق شده از سوی خدا با انسان تفاوت دارند چرا که موجودات ديگر در دنيای مادی در مسيری معين و مشخص حرکت می کنند ولی آنکه می تواند با سرعت نور حرکت کند و حق انتخاب دارد، انسان است ، خدا انسان ها را برای رسيدن به رشد و کمال خلق کرده تا به جوار رحمت خدايی دست يابد.

رييس جمهور گفت: شايد به تعبيری اگر انسانی از حيث انسانی خود ساقط شود بيشتر از همه خداوند متعال، ناراحت می شود چون انسان را با هدف نيل به پيشرفت و تعالی خلق کرده است .

احمدی نژاد افزود: خداوند همه عالم را در تسخير انسان و برای انسان خلق کرده است و اگر بنا نبود که انسان دنيا بيايد و به ارتقاء و کمال دست پيدا نکند او را خلق نمی کرد.

رييس جمهور با بيان اينکه خدا انسان را در کانون هستی آفريده و لوازم کمال او را نيز فراهم کرده است، اظهار داشت: لوازم کمال انسان که از سوی خدا برای هدايت انسان ها، آفريده شده در واقع وجود پيامبران الهی است که در بين آنها کاملترينشان حضرت رسول اکرم (ص) است و البته همه پيامبران از يک جنس و هم مسير هستند.

احمدی نژاد با اشاره به اينکه خدا پيامبران را برای بيداری انسان ها و دستيابی به حقيقت فطری آنها آفريد، خاطر نشان کرد: پيامبران می توانند در وجود همه انسانها، جلوه خدا در عالم هستی شوند.

احمدی نژاد با بيان اينکه پيامبران آمدند تا فاصله ها را برداشته و غل و زنجيرها را از بين ببرند خاطر نشان کرد : حقيقت خلقت انسانها يکی است، فطرت انسانی در نهاد تک تک انسانها قرار دارد و خدا خواسته است انسانها بر آن فطرت بينديشند.

وی افزود: پيامبران آمدند تا انسان ها را از منيت ها و خودخواهی ها خارج کرده و انسانها در فضايی ملکوتی با يکديگر تعامل کنند و گذشت و فداکاری را به انسانها بياموزند.

رييس جمهور انسان را اصل و سرچشمه همه اتفاقات در دنيا دانست و گفت : خارج از دايره تغييرات درونی انسانها اتفاقی در محيط بيرون نمی افتد و هر گونه تغييری در واقع، ابتدا در وجود خود انسانها رخ می دهد که باعث تغييرات بيرونی هم می شود.

احمدی نژاد اظهار داشت: با وجود اينکه انسان با تعلقات خاکی و مادی خلق شده است ولی روح لطيفی دارد که برای نيل به آسمان اگر از وابستگی های مادی رها شود و اين وابستگی ها در وجود انسان قطع شود در مسير کمال قرار خواهد گرفت و گرايشات مادی او از بين خواهد رفت و به سوی آسمان نيل خواهد کرد.

رييس جمهور با اشاره به مشکلات بشريت در طول تاريخ خاطر نشان کرد : قساوت، خودخواهی و غرور از مشخصه هايی است که انسان ها در طول تاريخ دچار آن شدند و پيامبران برای رفع اينگونه مشکلات و نشان دادن مسير کمال به انسان ها فرستاده شدند.

وی گفت : دستور العمل همه پيامبران الهی به يک جهت و يک سو بوده و تناقض و تزاحمی در پيام آنها وجود ندارد، بلکه بشر در هر مقطعی يک ظرفيتی دارد مثل انسانها در مقاطع سنتی گوناگون که نيازمند دستورالعمل های گوناگون برای حرکت در مسير زندگی اند‌، جامعه بشری هم همين طور و به همين دليل بود که خداوند برای هر مقطع زمانی، پيامبری را فرستاد که متناسب با شرايط آن زمان انسانها را راهنمايی و هدايت کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016