چهارشنبه 18 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرتاب کفش به رییس جمهوری ایران در قاهره

یک معترض مصری به سوی محمود احمدی نژاد که در حال بازدید از مسجد الحسین در قاهره بود کفش پرتاب کرده است. همزمان گزارش های ضد و نقیضی از فرجام دیدار رییس جمهوری ایران با شیخ احمد الطیب مفتی الازهر منتشر شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران برای شرکت در دوازدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی به قاهره با واکنش های متفاوت در مصر همراه بوده است.

درحالی که محمد مرسی رییس جمهوری مصر با تشریفات کامل از همتای ایرانی خود در فرودگاه قاهره استقبال کرده، رییس دانشگاه الازهر، یکی از عالیرتبه ترین روحانیون سنی خواستار توقف گسترش نفوذ شیعه در کشورهای سنی شده و از محمود احمدی نژاد خواسته کشور بحرین را به عنوان کشوری عرب به رسمیت بشناسد.

همزمان یک معترض مصری بعد از خروج آقای احمدی نژاد از مسجد الحسین در قاهره به سوی رییس جمهوری ایران کفش پرتاب کرده است.


در فیلم هایی که از این حادثه منتشر شده، به نظر می رسد کفش به رییس جمهوری ایران اصابت نکرده و او با حرکتی سریع از مسیر کفش کنار رفته است.

آن طور که در این فیلم ها دیده می شود رییس جمهوری ایران بلافاصله توسط محافظانش از محل دور می شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده دست کم یک نفر معترض در پی این کار که در فرهنگ اعراب بسیار توهین آمیز تلقی می شود بازداشت شده است.

آقای احمدی نژاد در یک کنفرانس خبری در قاهره ابراز امیدواری کرده سفرش نقطه آغازی در روابط ایران و مصر باشد با این همه آنگونه که خبرگزاری رویترز از حسن الشفاعی از روحانیون ارشد حوزه علمیه قاهره نقل کرده

ملاقات آقای احمدی نژاد با مفتی الازهر به تبادل اختلاف نظرهای ایدئولوژیک کاهش پیدا کرده و "در نهایت سوءتفاهم ها در پاره ای مسائل تا جایی بالاگرفته که ملاقات از نظر مفتی اعظم مفید فایده نبوده است".

این درحالی است که خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از اسفندیار رحیم مشایی رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در ایران گفته در این گفتگوها درباره بحرین صحبتی نشده و در عوض بر ضرورت اتحاد بین شیعه و سنی تاکید شده است.

ملاقات در فرودگاه

آنگونه که رسانه دولتی مصر گزارش داده روسای جمهوری ایران و مصر در فرودگاه قاهره بعد از تشریفات مراسم استقبال درباره راه های بهبود رابطه دو کشور و حل بحران سوریه "بدون مداخله نظامی" صحبت کرده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران گفته "رابطه دو کشور تدریجا رو به بهبود است" و لی برای دیدن گسترش بیشتر روابط تجاری و بازرگانی "صبر پیشه کرد".

این نخستین سفر عالی رتبه ترین مقام اجرایی ایران به مصر پس از انقلاب بهمن ۵۷ و قطع روابط سیاسی دو کشور است.

آقای احمدی نژاد صبح روز سه شنبه ۱۷ بهمن (۵ فوریه) در فرودگاه مهرآباد تهران و در هنگام ترک ایران به مقصد مصر گفت که این سفر روابط ۳۴ سال گذشته ایران و مصر را تحت تاثیر قرار می دهد.

روابط ایران و مصر

دیدار آقای احمدی نژاد از قاهره پنج ماه پس از سفر محمد مرسی، رئیس جمهور مصر به تهران صورت می گیرد. آقای مرسی با حضوری چهار ساعته در تهران برای تحویل ریاست کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها به ایران، بدون دیدار با آقای خامنه ای، تهران را ترک کرده بود.

برخی از رسانه ها و سیاستمداران ایرانی با توجه به این رفتار آقای مرسی خواسته بودند که آقای احمدی نژاد به مصر سفر نکند.

همزمان با آغاز سفر آقای احمدی نژاد به مصر، نهاد سازمان دهنده جریان بنیادگرای اسلامی (سلفی) در مصر با صدور بیانیه ای هشدار داد که نزدیکی با ایران به زیان منافع مصر است.

این نهاد خواستار اعتراض به محمود احمدی نژاد به دلیل سیاست های دولتش در قبال اهل سنت ایران، خلیج فارس و سوریه شده و همچنین هشدار داده که نباید به آقای احمدی نژاد اجازه داده شود به دیدار از میدان تحریر و اماکنی مذهبی در مصر برود که شیعیان آنها را مرتبط با خود می دانند، وگرنه شکستی تاریخی برای سیاست خارجی مصر رقم خواهد خورد.

بر اساس گزارش ها آقای احمدی نژاد خواهان بازدید از میدان تحریر قاهره است که در جریات تحولات مصر به نمادی از انقلاب های عربی بدل شده است.

ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می گوید که آقای احمدی نژاد را در این سفر، اسفندیار رحیم مشایی، مشاور رئیس جمهور و رئیس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها، رئیس سازمان حج و زیارت، شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و رستم قاسمی وزیر نفت همراهی می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016