چهارشنبه 18 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: حرف های مقامات آمريکايی جديد و مثبت است

مهر ـ رييس جمهور با بيان اينکه حرفهايی که از مقامات آمريکايی شنيده می شود، جديد و مثبت است و اميدواريم در رفتارشان هم تغييرات مثبت اتفاق بيفتد، گفت که اگر در رفتار آمريکا هم شاهد تغييرات مثبت باشيم، در آن صورت ما هم با نگاه مثبت، پيشنهاد گفتگو را بررسی خواهيم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، به نقل از پايگاه اطلاع رسانی رياست جمهوری محمود احمدی نژاد شامگاه سه شنبه به وقت محلی در نشستی با اصحاب رسانه و نويسندگان مصری در پاسخ به سوالی درباره روابط ايران و مصر و راههای گسترش اين روابط گفت: آنچه در ذهن تاريخی خود از ملت مصر داريم ملتی بزرگ و تاريخ ساز است که برای او احترام زيادی قائليم؛ اين کشور ديار فرهنگ، تمدن و انسانيت است.

رييس جمهور با اشاره به اينکه نقش ملت مصر در تحولات منطقه و ساختن آينده ای مطلوب بسيار برجسته است، خاطرنشان کرد: دو ملت ايران و مصر دارای اشتراکات فرهنگی فراوانی هستند، حتی روحيات و نوع نگاه دو ملت نسبت به منطقه و جهان بسيار نزديک است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: دو ملت ايران و مصر، ملت هايی فرهنگی و عدالت خواه بوده و خواستار صلح و دوستی برای همه ملت ها هستند و هيچگاه اهل تجاوز به سرزمين ديگران نبوده و علاقمند هستند که جهان سرشار از صلح و عدالت باشد.

دکتر احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه اگر ايران و مصر به عنوان دو برادر دست به دست هم بدهند، شرايط به نفع مطالبات ملت ها تغيير خواهد کرد، گفت: اين چيزی است که شياطين به شدت با آن مخالف بوده و تلاش می کنند، دست اين دو برادر به هم نرسد.

رييس جمهور با اشاره به موضوع فلسطين، اظهار داشت: اگر ايران و مصر در کنار هم قرار بگيرند مسئله فلسطين به نفع ملت فلسطين حل خواهد شد.

دکتر احمدی‌نژاد با بيان اينکه بايد همه راهها را برای توسعه روابط دو کشور باز کنيم، اظهار داشت: ايران و مصر تجربيات و امکانات فراوانی دارند که می توانند از آن به نفع پيشرفت يکديگر استفاده کنند و ايران آماده است، روابط خود را در زمينه های گوناگون با مصر گسترش دهد.

رييس جمهور تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران همچنين آمادگی دارد سطح روابط ديپلماتيک خود را با مصر ارتقاء دهد.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره روابط ايران با کشورهای منطقه خليج فارس و نگرانی‌هايی که برخی رسانه ها آن را مطرح می کنند، اظهار داشت: ۴ سال پيش در جلسه شورای همکاری خليج فارس در دوحه شرکت کردم و اعلام نمودم که آماده همکاری کامل هستيم و ۱۲ پيشنهاد برای توسعه همکاری ها ارائه کردم؛ ضمن اينکه در طول سالهای گذشته به تمام کشورهای خليج فارس سفر کرده و دست برادری به آنان داده ام.

رييس جمهور با يادآوری جنگ صدام عليه ايران خاطرنشان کرد: اگرچه صدام جنگ را عليه ملت ايران شروع کرد، اما بعد از اسقاط صدام هيچ گاه به دنبال انتقام کشی نبوده و همواره به دنبال برادری هستيم.


* ايران، همواره تامين کننده امنيت خليج فارس بوده است

وی تصريح کرد: ايران در طول تاريخ، امنيت خليج فارس را تامين کرده است؛ اما هر زمان که بيگانگان وارد منطقه خليج فارس شده اند، ناامنی گسترش يافته است.

رييس جمهور گفت: رابطه جمهوری اسلامی ايران با بسياری از کشورهای حوزه خليج فارس بسيار مثبت و سازنده است و نبايد به حرفهايی که در فضای رسانه ای و برخی فضاهای سياسی مطرح می شود، توجهی کرد، چرا که اثری در واقعيات ندارد.

وی افزود: در خليج فارس جز پايگاه های انگليسی و آمريکايی، که شرايط را خاص کردند، هيچ مشکلی وجود ندارد.

رييس جمهور با اشاره به سفر به بسياری از کشورهای منطقه از جمله بحرين به منظور تحکيم روابط دو جانبه اظهار داشت: البته امروز شرايط بحرين، مساعد نيست، بايد با مردم بحرين خوش رفتاری شود. بالاخره انتخاب حق مردم است و همه بايد از آن برخوردار باشند؛ البته ايران دخالتی در امور بحرين ندارد، اما از حقوق مردم بحرين و همه ملتها دفاع کرده و به حکومت بحرين نيز توصيه داريم که به حق ملتش احترام بگذارد.

رييس جمهور با اشاره به اينکه غربی ها علاقه دارند، بگويند در منطقه خليج فارس اختلاف و ناامنی وجود دارد، اظهار داشت: ملت های منطقه خليج فارس با يکديگر برادر و دوست هستند و هيچ اختلافی با يکديگر ندارند، ولی دشمنان می خواهند وجود اختلاف را القاء کنند، اما ما چطور می توانيم به برادران خود اعتماد نکنيم و به دشمنان اعتماد کنيم.

دکتر احمدی‌نژاد تاکيد کرد: غربی ها نمی خواهند در منطقه ما دوستی و برادری باشد؛ چرا که اگر برادری باشد ديگر جايی برای آنان نخواهد بود، آنان سالانه بيش از ۵۰ ميليارد دلار اسلحه در منطقه به فروش می رسانند و اگر شايعه و القای اختلاف وجود نداشته باشد، چطور می توانند اين ميزان اسلحه را در منطقه به فروش برسانند.

رييس جمهور تصريح کرد: بايد راهبردهايمان را تغيير داده و در نوع نگاه به مسائل منطقه تغيير ايجاد کنيم، اصولا دليلی برای دشمنی وجود ندارد، چرا بايد کسانی از دهها هزار کيلومتر دورتر از ما هستند، بخواهند بر تعاملات ملت های منطقه مديريت کنند.

دکتر احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: غربی ها خودشان صدام را برای حمله به ايران و سپس کويت ترغيب کردند و خودشان صدام را بهانه قرار داده و عراق را اشغال کردند.

رييس جمهور تصريح کرد: غربی ها قصد دارند بر منطقه خاورميانه مسلط شوند، چرا که منطقه سرشار از انرژی و ثروت است و هر کس بر آن مسلط شود، کل دنيا را اداره خواهد کرد.

دکتر احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: غربی ها می خواهند بر نفت کشورهای منطقه تسلط يابند و اگر با هم متحد باشيم آنها نمی توانند اين هدف خود را محقق سازند، لذا به دنبال تفرقه و اختلاف افکنی هستند تا به منافع خود برسند.

رييس جمهور در پاسخ به سوالی درباره تحولات سوريه و ديدار دکتر صالحی با معاذ الخطيب، رييس معارضين سوريه، اظهار داشت: نظر ما درباره سوريه مثل تمام کشورهاست و معتقديم انتخاب حاکميت ملی، عدالت و احترام، حقوق اساسی همه ملتهاست و بايد محترم شمرده شود، اما اين حق از طريق جنگ به دست نمی آيد؛ بلکه از طريق تفاهم ملی حاصل می شود، به خصوص در سوريه که جامعه ای طايفه ای دارد.

دکتر احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: خوشبختانه نشانه هايی در حال مشاهده است که دو طرف در سوريه با هم گفتگو کنند. درباره سوريه اظهارات اميدبخشی شنيده می شود که اميدوارم زمينه برای تفاهم ملی در اين کشور فراهم شود.


* شرط بررسی مثبت پيشنهاد گفتگو با آمريکا

دکتر احمدی نژاد گفت: معتقديم بايد مسائل را برادرانه بين خودمان حل و فصل کنيم و دشمنان هيچ کاری به سود ملت ها انجام نمی دهند.

رييس جمهور در پاسخ به سوال ديگری درباره روابط ايران و آمريکا و سخنان "جو بايدن"، معاون رييس جمهور آمريکا در اين خصوص تصريح کرد: حرفهايی که از مقامات آمريکايی شنيده می شود، جديد و مثبت است و اميدواريم در رفتارشان هم تغييرات مثبت اتفاق بيفتد و اگر در رفتارشان هم شاهد تغييرات مثبت باشيم، در آن صورت ما هم با نگاه مثبت، آن را مورد بررسی قرار خواهيم داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016