سه شنبه 24 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نفر دوم فساد سه هزار ميلياردی کجاست؟

فرارو ـ در حاليکه نام محمودرضا خاوری در ليست پليس اينترپل قرار گرفته است که نامی از برادر متهم رديف اول پرونده اختلاس سه هزار ميلياردی و همدست خاوری در اين فهرست ديده نمی شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پليس بين‌الملل به درخواست ايران، محمود رضا خاوری، رييس سابق بانک ملی و از متهمان پرونده «اختلاس سه هزار ميليارد تومانی» را در فهرست افراد تحت تعقيب قرار داد.

در وب‌سايت پليس بين‌الملل، اينترپل، نام و مشخصات محمودرضا خاوری به اتهام «کلاهبرداری» در فهرست افراد تحت تعقيب قرار گرفته است. محمودرضا خاوری که دارای پاسپورت کانادايی است، پاييز سال ۹۰، به دنبال افشای ارتباطش با پرونده اختلاس سه هزار ميلياردی از سمت خود استعفا کرد و به کانادا گريخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همدست خاوری کيست؟!
مهرگان اميرخسروی، برادر سوم و نفر دوم به لحاظ تصميم‌گيريهای اقتصادی در اين خانواده است. وی متولد ۱۳۴۲ و ساکن شهر رشت بود. مهرگان اميرخسروی، در مرداد ماه سال۹۰ که برادرش به اتهام اختلاس تاريخی زندانی شد، در ترکيه به سر می‌برد.

او از همان‌جا به کانادا رفت و به همسرش طوبی عبدلله‌زاده سياهکلی و دختر و پسرش هيوا و هيراد پيوست. طبق گفته ها و اسناد ثبت شده، دختر مهرگان که در آن زمان ۱۹سال داشت، توانست ويلايی به مبلغ ۱ميليون دلار در ساختمان شماره ۲۱۷ خيابان Dali در وست آيلند مونترال خريداری کند.

بعد از رسيدن به کانادا، در تاريخ پنجشنبه ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱، ساعت ۱:۳۰ دقيقه بعد از ظهر، مهرگان اميرخسروی همراه با همسر، وکيل و يکی از اقوام‌اش وارد اتاق شماره ۳۲۰ در ساختمان ۳۶۰ خيابان سن‌ژاک غربی در مونترال شدند؛ اتاقی که دفتر رسيدگی به درخواست‌های مهاجرت از طريق سرمايه‌گذاری بود.

اخبار اختلاس ۳هزار ميلياردی و فرار محمودرضا خاوری به قدری بازتاب داشت که روزنامه های محلی و رسمی کانادا لحظه به لحظه اخبار آن را منتشر می کردند. به محض فرار مهرگان اميرخسروی از ترکيه به کانادا، گلوب اند ميل طی گزارشی ازحضور يکی از افراد ديگر مرتبط با پرونده اختلاس ۳ هزار ميليارد تومانی به نام مهرگان اميرخسروی در کانادا خبر داد و آن را تاييد کرد.

روزنامه کانادايی«گلوب‌‌اند ميل» دراين باره نوشت: «فرزندان امير خسروی بيش از دو سال است که با ويزای تحصيلی در کانادا اقامت دارند و دختر امير خسروی دانشجوی کالج «جان آبوت» در مونترال است.»

اين نشريه در ادامه آورده است: «هيوا در ماه جولای سال جاری ميلادی يک خانه ۹۸۰ هزار دلاری در محله «دولار دس اورموکس» مونترال خريداری کرده است.

اين روزنامه با انتشارتصوير اين خانه نوشته است که خانواده امير خسروی هم اکنون در اين خانه اقامت دارند.» در مراجعت خبرنگار اين روزنامه به خانه مهرگان امير خسروی، او در را باز کرده و تاييد کرده است که ۳ ماه پيش به مونترال آمده است؛ امير خسروی، البته از ارائه جزييات بيشتر خودداری کرده است.

نقش مهرگان امير خسروی و همسرش در اختلاس چه بود؟
گفته می شود، بخشی از پول اختلاس به خارج از ايران منتقل شده است. از اين رو با توجه به اينکه همسر و فرزندان «مهرگان اميرخسروی» و «مسعود اميرخسروی» در کانادا و آمريکا ساکن هستند، مقدار قابل توجهی از سرمايه اختلاس شده از طريق برادران مه افريد در طی اين سالها به اين دو کشور انتقال يافته است.

طبق سند شماره ۱۴۰۶۱/ت۳۲/۸۷،‌ منتشر‌شده در «روزنامه رسمی» ايران، مهرگان اميرخسروی در تاريخ ۱۲ آبان ۱۳۸۹ به عنوان عضو هیأت مديره «شرکت توسعه سرمايه‌گذاری اميرمنصور آريا» سهامی خاص معرفی شد.

اسنادی که دو سال بعد از تأسيس اوليه اين شرکت به «روزنامه رسمی» کشور تحويل داده شده‌اند، جهشی ناگهانی را در سرمايه آن نشان می‌داد بدون آنکه در محتوای اين اسناد به محل کسب اين منابع اشاره‌ای شده باشد.

در اين هلدينگ که يک شرکت تقريباً فاميلی با سرمايه اوليه اندک ۵۰ ميليون تومان، بود، مهرگان اميرخسروی رئيس هیأت مديره، مه‌آفريد امير خسروی ،نايب رئيس هیأت مديره و مرداويج اميرخسروی برادر ديگر اميرخسروی ها، عضو هیأت مديره و در عين‌حال مديرعامل آن معرفی شدند.

اين اسناد اشاره دارند که کليه اوراق و اسناد بهادار و تعهدآور شرکت از قبيل چک، سفته، بروات و قراردادها و به طور کلی هر گونه قراردادی که برای شرکت ايجاد تعهد نمايد، با امضای دو نفر از سه نفر اعضای هیأت مديره و اوراق عادی و اداری با امضای هر يک از اعضای هیأت مديره به تنهايی همراه با مهر شرکت معتبر است.

همچنين همسر مهرگان اميرخسروی، طوبی عبدالله زاده سياهکلی، در فهرست سهاماداران اوليه اين شرکت معرفی شده بود که هم زمان با جهش ۴۰۰درصدی سهام شرکت آريا، وی همراه با دو فرزندش از ايران به کانادا رفتند و در مونترال ساکن شدند.

بعد از فرار مهرگان و خانواده اش به کانادا، بانک مرکزی با صدور اطلاعيه ای خطاب به همه بانک‌های عامل، نام ۴۶ شخصيت حقيقی و حقوقی منتشر کرد که همگی از شرکت‌های وابسته به اميرمنصور آريا و يا در ارتباط با اختلاس سه هزار ميليارد تومانی اين فرد بودند.

در اطلاعيه بانک مرکزی خواسته شده بود که اطلاعات مانده انواع حساب‌های جاری، سرمايه‌گذاری و پس‌انداز ريالی و ارزی و ديگر وجوه نقد ۴۶ شخص حقيقی و حقوقی که نامشان قيد شده، در اسرع وقت به اداره کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی فرستاده شود. همچنين دارايی‌های غيرنقدی شامل همه اموال منقول، غيرمنقول، اوراق بهادار و سهام، صندوق امانات و نيز مانده بدهی اين اشخاص (اعم از تسهيلات و تعهدات) نزد بانک مربوطه استخراج و به اين اداره فرستاده شود.»

در اين فهرست ۴۶ نفره، نام طوبی عبدلله‌زاده سياهکلی، در کنار همسرش مهرگان اميرخسروی، مرداويج اميرخسروی و مه‌آفريد اميرخسروی به چشم می‌خورد.

چرا نام مهرگان و همسرش در فهرست اينترپل نيست؟
درحاليکه قرار گرفتن نام محمودرضا خاوری در فهرست اينترپل، جنجال بسيار زيادی را در رسانه های داخلی و خارجی به پا کرد که نامی از برادر مه آفريد اميرخسروی در اين فهرست ديده نمی شود.

اين درحاليست که دست داشتن او در اختلاس سه هزار ميلياردی کاملا اشکار است؛ چرا که وی زمانی سمت هيئت مديره را به دوش می کشيده و همسرش نيز از سهامداران شرکت هلدينگ آريا بوده است؛ آن هم درست در وقتی که بدون ذکر منبع، سهام شرکت به ناگاه ۴۰۰درصد افزايش يافته و خاندان اميرخسروی را به نان و نوايی باورنکردنی می رساند.

نام مهرگان اميرخسروی در هياهوی فرار خاوری گم شده است و به نظر می رسد وی درحاليکه رسانه ها بر خاوری و فرار او تمرکز کرده اند، با خيال آسوده در کانادا مستقر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016