چهارشنبه 23 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: از الزامات پذيرش نظام پارلمانی، تغيير بُعد جمهوريت نظام است

• بعضی از شخصيت‌ها، اعم از روحانی و غيرروحانی، خام برخی جريانات مشکوک و افراطی شدند و آن‌چنان مورد حمايت قرار دادند که اکنون به‌رغم فهم اشتباهات گذشته، روی بازگشت و اعتراف به خطا و اشتباه را ندارند و خلاف ميل قلبی و عقلی خود دست از حمايت از اين بليه برنمی‌دارند.


ايلنا ـ رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در ديدار جمعی از نمايندگان ادوار گوناگون مجلس شورای اسلامی، دغدغه‌ها و نگرانی‌های دلسوزان و نخبگان کشور را به حق خواند و با برشمردن زمينه‌های ايجاد نگرانی‌ها گفت: انقلاب اسلامی ايران با آرزو و آرمان الگو شدن و پياده‌سازی معارف پيشرو و بشردوستانه اسلام و مکتب اهل بيت(ع) ايجاد و به پيروزی رسيد و مردم ايران اسلامی با اطمينان از آبادانی کشور و نداشتن دغدغه مادی و اقتصادی، آخرت و اعتقادات دينی خود را به دست علما و روحانيت مبارز و انقلابی سپردند تا دين و دنيايشان سرآمد، نمونه و موجب غبطه بشر امروزی گردد.

به گزارش ايلنا، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، برخی جريانات مشکوک و افراطی را متخصص تخريب دستاوردهای سه دهه گذشته نظام اسلامی خواند و افزود: عجيب اين است که بعضی از شخصيت‌ها، اعم از روحانی و غيرروحانی، خام اين جريان و تفکر شدند و آن‌چنان مورد حمايت قرار دادند که اکنون به‌رغم فهم اشتباهات گذشته، روی بازگشت و اعتراف به خطا و اشتباه را ندارند و خلاف ميل قلبی و عقلی خود دست از حمايت از اين بليه برنمی‌دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو مجلس خبرگان رهبری، با بيان اينکه شجاعت و شهامت اعتراف به اشتباه نعمت بزرگ خداوند است، تصريح کرد: برخی در توجيه خطا و اشتباه خود به جايی رسيده‌اند که نعوذبالله جريان «معاذ» صدر اسلام را درباره خطاپذيری و اشتباه رسول گرامی اسلام مثال می‌آورند.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، ولايت فقيه را ستون خيمه نظام جمهوری اسلامی خواند و حفظ اعتبار و عظمت آن را ضرورت کشور عنوان کرد و افزود: خطر اصلی اين است که جريانی انحرافی تلاش دارد معضلات و ناکارآمدی‌هايی را که خود باعث و علت آن بوده است، موذيانه از پذيرش مسئوليت تخريب‌ها و ضايع شدن اعتماد مردم شانه خالی کند و جاخالی بدهد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به مباحث مربوط به شکل‌گيری قانون اساسی جمهوری اسلام ايران اشاره کرد و با بيان اينکه از ابتدای انقلاب هم غير از «نظام جمهوری اسلامی» به شيوه ديگری نمی‌شد کشور را اداره کرد، افزود: اکثريت قريب به اتفاق مردم ايران مسلمان و محبّ اهل بيت(ع) هستند و همين مردمی که برای کوچکترين امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود از روحانيت و علما استمزاج می‌کردند و می‌کنند، چگونه پذيرای سيستم حکومتی غير از جمهوری اسلامی و ولايت فقيه می‌شوند؟

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه و در پاسخ به پرسش يکی از حاضران پيرامون مطرح شدن مجدد بحث «انتخاب رياست جمهور به روش پارلمانی» به مخالفت صريح رهبر معظم انقلاب در موارد گوناگون اشاره کرد و گفت: ايشان چه در کرمانشاه و چه در ديدار اخير با خبرگان رهبری، مثال «سيستم پارلمانی» را به عنوان نمونه‌ای از بن‌بست‌ناپذيری نظام و قانون اساسی جمهوری اسلامی عنوان کردند و خود ايشان هم موافق تضعيف بعد جمهوريت نظام نيستند.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی به مباحث بازنگری قانون اساسی در اين زمينه اشاره کرد و افزود: در همان زمان هم بسياری از خبرگان ملت، پارلمانی شدن نظام را مخالف با بعد جمهوريت می‌دانستند، چرا که از الزامات پذيرش نظام پارلمانی، تغيير بُعد جمهوريت نظام است که اين امر در هيچ دوره‌ای مورد موافقت قرار نگرفته است.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش ديگری از سخنانش و در پی درخواست‌های مکرر حاضران مبنی بر حضور در عرصه انتخابات رياست جمهوری، اين امر را مستلزم وجود توان و نيرو دانست و گفت: به نظر می‌رسد اگر شرايط حضور همه سلايق، شخصيت‌ها و دوستداران و وفادارن به نظام اسلامی فراهم شود، شخصيت‌های خوشفکر، باتجربه و دارای پايگاه اجتماعی خوب برای حضور در صحنه وجود دارند و من هم تا حد توان به تحقق اين امر کمک خواهم کرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تأکيد بر اينکه بايد زمينه مساعد برای گفتگو ميان گروه‌ها و جريانات مختلف نظام را برای رسيدن به همدلی و هماهنگی بيشتر فراهم کرد، افزود: شخصيت‌های باتجربه و دلسوز کشور می‌توانند در نزديک کردن سلايق گوناگون به هم و ايجاد شرايط حضور همدلانه و رفع اختلافات و سوءتفاهم‌ها نقش مؤثری ايفا کنند.

در ابتدای اين ديدار آقايان علی عسگری، اکرمی، ساداتيان، عباسپور، نوروززاده، فلاحت پيشه، سادات موسوی، نريمان، عفوری فرد و برخی ديگر از حاضران در جلسه محورهای زير را بيان کردند:

- نگرانی از عمومی و تبليغاتی شدن بحث «نظام پارلمانی» و ناديده گرفتن بعد جمهوريت نظام

- نگرانی از انتقال تقابل و اختلاف ميان گروه‌ها به قوای کشور

- سوءاستفاده دشمنان خارجی از اختلاف ميان قوای سه‌گانه، مردم و گروه‌ها

- درخواست و استقبال مردم، گروه‌ها و شخصيت‌های کشور از آيت‌الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در عرصه انتخابات

- آسيب ديدن سرمايه اجتماعی کشور و وارد شدن صدمه به اعتقادات و اخلاقيات جامعه

- گره‌گشايی از مشکلات و معضلات، نياز به شخصيتی قوی، باتجربه و فراجناحی دارد

- نگاه آيت‌الله هاشمی به انتخابات و شرايط کشور، نگاه «برخاستن به موقع سياستمدار از سر ميز نيست»، بلکه آيت‌الله هاشمی انقلاب و نظام را همچون فرزند خود می‌داند و احساس مسئوليت می‌کند.

- نقش بزرگان نظام، فراهم‌سازی شرايط مناسب و رقابتی قبل از انتخابات که ازخود انتخابات مهم است، می‌باشد.

- تمرکز دشمنان کشور بر مثلث نااميدی نخبگان، ضعف کارآمدی اقتصادی و نارضايتی مردم قرار گرفته است.

- راهکار عبور از مشکلات به ميدان آوردن نخبگان و دلسوزان، مردم و کارآمدی اقتصادی است.

- لزوم در پيش گرفتن سياست خارجی مدبرانه براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت و پرهيز از جنجال‌آفرينی

- وجود سردرگمی در مردم و مسئولان در مسائل اقتصادی و عدم امنيت و چشم‌انداز روشن در اين زمينه

- نگرانی مراجع معظم تقليد در داخل و خارج از کشور از تشديد اختلافات و افزايش تورم و گرانی

- لزوم ايجاد نشاط و اميد در ميان ملت و به خصوص جوانان و دانشجويان

- خطر به سخره گرفته شدن اعتقادات و مهدويت و رجعت...

- حمله جريان خاص به ولايت فقيه به عنوان تيرک خيمه انقلاب با جاخالی دادن مسئولان ذيربط.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016