پنجشنبه 15 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرزند مهدی خزعلی: از وضعيت پدر بی خبريم

کلمه ـ مهدی خزعلی، زندانی سياسی در حاليکه ۹۶ روز از اعتصاب غذايش (تر) می گذرد در وضعيت به شدت بحرانی به سر می برد. فرزند اين زندانی سياسی به کمپين بين اللملی حقوق بشر در ايران در خصوص آخرين وضعيت پدرش گفت:« دوشنبه ۱۲ فروردين ماه پدرم از زندان تماس گرفت، اصلا انرژی برای حرف زدن نداشت. گفت که او را مرتب به بهداری زندان می برند. پدرم فقط در اين ۹۵ روز آب، چای و قند و نمک خورده است. البته ما واقعا مطمئن نيستيم که حالش چگونه است چون وقتی او به ما تماس می گيرد دو مامور مکالمه اش را گوش می کنند و اگر با حرف هايش موافق نباشند سريع ارتباط را قطع می کنند. پدر حق ندارد درباره وضعيتش حرف بزند.» مهدی خزعلی دور جديد اعتصاب غذای خود را از يکشنبه ۱۰ دی ماه ۹۱ آغاز کرده و الان ۹۶ روز است که در اعتصاب تر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرزند مهدی خزعلی در خصوص درخواست پدرش گفت:« درخواست پدرم آزاديش است چون بازداشت مجددش را غير قانونی و بدون اتهام مشخصی می داند. پدرم گفته است اگر آزاد نشود همچنان به اعتصابش ادامه خواهد داد و ما به همين دليل به شدت نگرانيم و در ماه های اخير هم هيچکس پاسخگو نبوده است.»

مهدی خزعلی، وبلاگ نويس و مدير انتشارات “حيان” و فرزند آيت الله خزعلی (از اعضای مجلس خبرگان) پس از حوادث انتخابات رياست جمهوری ۸۸ به علت نوشتن مطالب تند عليه محمود احمدی نژاد چندين بار ديگر بازداشت شد. اين فعال سياسی آخرين بار در تاريخ ۹ آبان ماه ۱۳۹۱ در “سرای اهل قلم” همراه با تعداد کثيری از روشنفکران و نويسندگان بازداشت شد بقيه دستگير شدگان همان شب يا در روزهای پس از آن آزاد شدند اما اين فعال سياسی در حبس ماند. او قبل از بازداشتش در آخرين مطلب در وب سايت شخصی خود با عنوان” به سرورم حسين اقتدا می کنم”، خبر داده بود که تهديدهای ماموران عليه او دوباره آغاز شده و اگر اين بار دستگير شود دست به اعتصاب غذا خواهد زد. او بلافاصله پس از دستگيری دست به اعتصاب غذا زد اما با قول های ماموران برای آزادی خود اعتصابش را شکست اما مدتی بعد پس از آزاد نشدنش مجددا اعتصاب غذای خود را شروع کرد.

فرزند مهدی خزعلی گفت که اين فعال سياسی در آخرين سلول راهرو بند ۲۰۹ زندان اوين به سر می برد و با يک دزد دريايی اهل سومالی هم سلول است:« ماموران سلول های اطراف پدرم را خالی کرده اند تا او به اين شکل در انزوا باشد. تا چند روز پيش يک قاچاقچی مواد مخدر و معتاد به هروئين هم سلولش بود و از چند روز پيش يک دزد دريايی جای او را گرفته است. همه اين کارها را برای تحت فشار قرار دادن پدرم انجام می دهند.»

محمد صالح خزعلی با تاکيد بر اينکه آزادی پدرش نياز به دستور رهبری دارد، گفت:« يکی از مسولان به ما گفت که به رهبری ياد آوری کرده که وضعيت پدرم خطرناک است و رهبرهم گفته اند که “تذکر داده ام تندروی نکنند.” اما نه تنها ماموران به تذکر رهبر گوش نکرده اند بلکه بدترين رفتارها را به پدر روا می دارند فقط پدر را کتک نمی زنند. او در شرايط امنيتی شديد است که حتی قادر به صحبت کردن راحت با ما هم نيست.»

فرزند مهدی خزعلی گفت:« پس از تمام پيگيری های که در اين چند ماه گذشته داشتيم به اين نتيجه رسيديم که آزادی پدرم فقط بايد با دستور شخص رهبر صورت بگيرد. چون بازداشتش با موافقت رهبری صورت گرفته است البته معلوم نيست که چطور موافقت رهبر را گرفته اند. به نظر ما با يک سری گزارش خلاف واقع درباره پدرم موافقت رهبری برای دستگيريش گرفته شده است. البته »

محمد صالح خزعلی در خصوص آخرين ملاقات با پدرش گفت:« آخرين ملاقات کابينی ما با پدرم پنجشنبه ۸ فروردين ماه بود که توان راه رفتن نداشت ويک نفر دستش را گرفته بود و به او برای کمک می کرد. توان حرف زدن هم نداشت. ۳۵ کيلو وزنش کم شده است. از هم بدتر اينکه پدرم سابقه بيماری قلبی دارد و در اين شرايط ما بسيار برايش نگرانيم.»

فرزند مهدی خزعلی در خصوص علت بازداشت پدرش و عدم آزادی او گفت:« ما شنيده ايم که برای جلوگيری فعاليت های انتخاباتی پدرم او را بازداشت کرده اند. پدرم قبل از بازداشت فعاليت هايش را در مورد انتخابات رياست جمهوری آينده آغاز کرده بود و می خواست از هاشمی رفسنجانی برای کانديداتوری دعوت کند چون معتقد است که تنها راه نجات کشور و جلوگيری از وقوع جنگ انتخاب رفسنجانی است. ولی آقايان چون نمی خواهند که ايشان رييس جمهور شود پدرم را دستگير کردند. خودشان به من گفتند که الان شرايط حساس است اگر پدرم آزاد شود، می آيد بيرون و حرف می زند. به همين دليل بدون دليل قانونی او را بازداشت کردند، بازداشت های موقت را تمديد کردند، پرونده های جديد برايش ساختند در حاليکه خودشان هم می دانند که بازداشت پدرم غير قانونی است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016