یکشنبه 25 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۲.۲ درصد نرخ بيکاری در سال ۹۱

مرکز آمار ايران در جديدترين گزارش خود، نرخ بيکاری در سال ۹۱ را با کاهش ۰.۱ درصدی نسبت به سال ۹۰ معادل ۱۲.۲ درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز آمار ايران گزارش داد: بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعاليت) نشان می دهد ۳۷.۷ درصد جمعيت در سن کار (۱۰ ساله و بيشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ يعنی در گروه شاغلان يا بيکاران قرار گرفته اند. همچنين نتايج نشان می دهد نرخ مشارکت اقتصادی در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستايی کمتر بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برسی نرخ بيکاری حاکی از آن است که ۱۲.۲ درصد از جمعيت فعال، بيکار بوده اند، اين در حالی است که نرخ بيکاری در سال ۹۰ معادل ۱۲.۳ درصد بود. براساس اين نتايج، نرخ بيکاری در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستايی بيشتر بوده است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می دهد ۸.۹ درصد جمعيت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده اند. اين شاخص در بين مردان بيشتر از زنان و در نقاط روستايی بيشتر از نقاط شهری بوده است.

بررسی اشتغال در بخشهای عمده اقتصادی حاکی از آن است که بخش خدمات با ۴۷.۵ درصد بيشترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخشهای صنعت با ۳۳.۶ درصد و کشاورزی با ۱۸.۹ درصد قرار دارند.

نرخ بيکاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله هم نشان می دهد ۲۶.۹ درصد از جمعيت فعال ۲۴-۱۵ ساله بيکار بوده اند، اين شاخص در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستايی بيشتر بوده است.

نرخ بيکاری جوانان ۲۹-۱۵ ساله نيز حاکی از آن است که ۲۴.۵ درصد از جمعيت فعال ۲۹-۱۵ ساله بيکار بوده اند. اين شاخص در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستايی بيشتر بوده است.

بررسی سهم شاغلين ۱۵ ساله و بيشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بيشتر نشان می دهد ۴۰.۶ درصد شاغلين به طور معمول بيش از ۴۹ درصد در هفته کار می کنند. اين شاخص که يکی از نماگرهای کار شايسته است، نشان می دهد در کشور سهم زيادی از شاغلين بيشتر از استاندارد کار می کنند.

در همين حال، از مجموع ۲۴ ميليون و ۱۰۵ هزار جمعيت فعال کشور، ۲ ميليون و ۹۴۴ هزار و ۱۵۸ نفر بيکار هستند. همچنين نرخ بيکاری در نقاط شهری ۱۳.۸ درصد و در نقاط روستايی ۸.۲ درصد اعلام شده است.

برای دريافت متن کامل گزارش مرکز آمار ايران درباره نرخ بيکاری سال ۹۱ [اينجا] را کليد کنيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016