سه شنبه 27 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باهنر: از ۳۰ سال پيش با ميرحسين موسوی مخالف بودم

ايسنا ـ نايب رييس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه از ۳۰ سال قبل با ميرحسين موسوی مخالف بوده است، گفت: به عنوان يک مشاور پيشنهاد می‌کنم آقای هاشمی وارد انتخابات نشوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا باهنر در نشست خبری خود که در محل باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، گفت: برخوردها در رابطه با اتفاقات سال ۸۸ متفاوت است و بايد از هر کس جداگانه سوال شود اما به کار بردن متعدد لغاتی همچون ساکتين فتنه مشکلی را حل نمی‌کند، در زمان اين فتنه بزرگ ما مجلس را به کمک نمايندگان مجلس هشتم به خوبی اداره و مديريت کرديم و تلاش اين بود که افراد کمی به صفوف فتنه بپيوندند.

وی ادامه داد: با قاطعيت می‌گويم که اجازه نداديم هيچ فتنه‌گری در مجلس به وجود بيايد.

نايب رييس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه رقابت‌های درون حزبی گاهی خيلی قبل‌تر از انتخابات آغاز می‌شود، تصريح کرد: مساله انتخابات برای ما مساله بسيار مهمی است، حضور مردم و نوع انتخابات برای کشور بسيار موثر است اما چون ما احزاب شناسنامه‌دار و بزرگ در کشور نداريم تمام احزابی که فعاليت می‌کنند احزاب کوچک و شناور هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


باهنر با تاکيد بر اينکه تبليغات قبل از تاييد شورای نگهبان ممنوع است، گفت: به هر حال جلسات و بحث‌های سياسی زيادی در سراسر کشور در چند ماهه قبل از انتخابات برگزار می‌شود که البته در حال حاضر بايد با رعايت موارد قانونی وارد اين فضا شد.

وی در خصوص سوال خبرنگاری درباره انتخاب فرد نهايی در ائتلاف پنج نفره که باهنر نيز در آن حضور دارد، گفت: اين ائتلاف پنج‌گانه از بين خود به يک نظر نهايی و سازوکار خواهد رسيد، شايد اين نظر برای ساير کانديداها مهم نباشد اما مساله‌ای که در حال حاضر اهميت دارد اين است که همه اصولگرايان تحت نظر يک مديريت و سازوکار واحد قرار بگيرند و اين به معنای مديريت يک فرد واحد نيست.

باهنر افزود: ائتلاف پنج‌گانه قبل از آغاز ثبت‌نام کانديداتوری رياست‌جمهوری به نظر واحد می‌رسد، توصيه می‌کنم سايرين نيز به نظری واحد برسند که حداکثر در زمان ثبت‌نام سه کانديدا وجود داشته باشد که بتوان در شرايط بعدی تصميم بهتری برای انتخابات گرفت.

نماينده مردم تهران در خصوص نظرسنجی‌های مطرح شده درباره فرد مورد نظر برای رياست‌جمهوری، گفت: نمی‌توان تنها به يک نظرسنجی تکيه کرد اما می‌توان به مجموع اين نظرسنجی‌ها توجه داشت و برای تصميم‌گيری به آنها توجه کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برگزاری همايشی توسط دولت در آخر هفته، تصريح کرد: دولت می‌تواند مثل تمامی مردم گرايش سياسی داشته باشد اما نبايد از امکانات مادی و معنوی کشور برای کارهای انتخاباتی استفاده کند.

باهنر ادامه داد: ضرورت تجمع ۱۰۰ هزار نفری در يک ورزشگاه را نمی‌دانم، اين همايش حتی اگر برای انتخابات هم نباشد ممدوح نيست.

نايب رييس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آقای رييس‌جمهور در ۲۲ بهمن صحبت‌های خود را با سه بار شعار زنده باد بهار پايان دادند که اگر منظور ايشان شعار انتخاباتی باشد اوج سوءاستفاده از امکانات دولتی است.

وی در پاسخ به سوال ديگری درباره دعوت متکی از محسن رضايی برای پيوستن به ائتلاف پنج‌گانه، اظهار کرد: سياست راهبردی ما در اين ائتلاف حضور تمامی اصولگرايان است و درهای اين ائتلاف به روی همه باز است و ما از همه برای گفت‌وگو و صميميت دعوت می‌کنيم که شامل ۱+۲، آقای رضايی و همه اصولگرايان می‌شود که بتوانيم با سازوکاری واحد در انتخابات حاضر شويم.

باهنر در ادامه توضيح داد: شايد ما به اين نتيجه برسيم که دو يا سه کانديدا در انتخابات داشته باشيم اما نظر ما اين است که با فردی واحد در انتخابات شرکت کنيم.

وی انتخابات رياست‌جمهوری را سه قطبی دانست و گفت: تيم رياست‌جمهوری، اصلاح‌طلبان و اصولگرايان طبيعتا بزرگ‌ترين حاضران رقيب در انتخابات هستند که برخی افراد با حضور خود می‌توانند آرايش انتخاباتی را تغيير دهند، البته بايد توجه داشت اين آرايش به موقع تغيير کند.

نماينده مردم تهران همچنين در خصوص تعدد کانديدا در اصولگرايان، خاطرنشان کرد: تنوع کانديداها می‌تواند به فرصت تبديل شود اما اگر به درستی مديريت نشود قطعا تهديد بزرگی است که با فرآيندی عاقلانه بايد تعداد اين کانديداها ريزش پيدا کند تا به روند درستی برسيم.

باهنر يادآور شد: در جريان‌های سياسی ديگر نيز اگر چندين کانديدا وجود داشته باشد قطعا ضرر خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ويژگی‌های برشمرده توسط مقام معظم رهبری برای يک رييس‌جمهور، گفت: من در بخش‌های تخصصی می‌بينم که برخی کانديداهای مطرح شده باتجربه‌تر و باسابقه‌ترند اما فکر می‌کنم شرايط کلی برای رياست‌جمهوری را دارم و طبيعتا در ائتلاف پنج‌گانه موجود نيز به خودم رای می‌دهم البته همان‌طور که گفتم انتخاب يک کانديدا از اين ائتلاف بررسی‌های بيشتری را نياز دارد.

به گزارش ايسنا، خبرنگاری در سوال خود از باهنر تغيير رويه او را از سال ۸۸ مطرح کرد و اينگونه گفت که باهنر قصد داشته در کليپ تبليغاتی ميرحسين موسوی حضور داشته و در دولت موسوی پستی داشته باشد که باهنر در پاسخ به موارد مطرح شده، گفت: تمامی اين موضوعات دروغ است و من از ۳۰ سال قبل با ميرحسين موسوی مخالف بودم و در سال ۸۸ نيز من به اين جمع‌بندی رسيدم که به آقای احمدی‌نژاد به دلايل مختلف نمی‌توانم رای دهم و به محسن رضايی رای دادم که از رای خود پشيمان نيستم.

باهنر در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برنامه‌های اقتصادی و سياست خارجی خود، گفت: ما در تمامی برنامه‌های توسعه پنج ساله از سوی مجلس و دولت، سياست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را دنبال می‌کنيم و اگر در مجلس نيز تخلفی صورت گيرد مورد ايراد شورای نگهبان قرار می‌گيرد، دولتی که از مجلس نيز رای می‌گيرد مشروط به رعايت قوانين است.

وی با بيان اينکه بزرگ‌ترين عامل گرانی‌ها، رشد بی‌رويه نقدينگی است، تصريح کرد: رشد نقدينگی بيش از هفت برابر افزايش پيدا کرده در حالی که رشد اقتصاد کمتر از چهار درصد بوده است، نقدينگی بايد با بزرگ شدن اقتصاد بزرگ شود و بايد بگويم هدفمندی يارانه‌ها نيز درست اجرا نشد و مشکلات زيادی در بخش صنعت و توليد به وجود آمد.

نايب رييس مجلس شورای اسلامی همچنين بيان کرد: حذف هدفمندی يارانه‌ها جزء کارهايی است که حتما بايد انجام شود و دليل اينکه مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی‌ها نيز مخالفت می‌کند همين است چرا که مراحل بعدی اين کار قطعا بايد انجام شود اما با آسيب‌شناسی کامل مرحله اول.

باهنر در خصوص برنامه خود برای انرژی هسته‌يی در آينده، گفت: فناوری غنی‌سازی جزء حقوق ملت ايران و همه اعضای ان‌.پی‌.تی است و ما از آن صرف‌نظر نمی‌کنيم و در حال حاضر نيز کشوری هسته‌يی هستيم که اين نکته نيز مورد توجه است که از آن استفاده نظامی نخواهيم کرد.

وی با اشاره به مذاکرات ايران با ۱+۵، گفت: شايد ۱+۵ در اين مذاکرات به دنبال فرصت است و منتظر انتخابات رياست‌جمهوری در ايران، اما با انتخابات رياست‌جمهوری نيز چيزی تغيير نخواهد کرد و هيچ کس از اين حق نمی‌گذرد چرا که امتيازات بايد در هر شرايطی دو طرفه داده شود.

نايب رييس مجلس شورای اسلامی در خصوص رابطه ايران با دولت آمريکا، گفت: ما در چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور داريم که بايد با همه کشورها ارتباط برقرار کنيم به جز رژيم صهيونيستی که کشور نيست و آن را جزء رژيم‌های مشروع نمی‌دانيم، اما ارزش اصلی برای ما حفظ منابع ملی و اصول کشور است و تا زمانی که آمريکا پنجه آهنين خود را زير دستکش حرير پوشانده مذاکرات فايده‌ای ندارد، اما اگر زمانی ايران و حقوق آن را به رسميت بشناسد مذاکره هيچ اشکالی ندارد.

باهنر در پاسخ به اين سوال که آيا در صورت رييس‌جمهور شدن او قيمت‌ها کاهش می‌يابد؟ بيان کرد: متاسفم اين را بگويم اما تورم منفی در هيچ کشوری وجود ندارد و قيمت‌ها پايين نمی‌آيند اما ممکن است تورم يک رقمی شود البته نبايد فراموش کرد که تورم موجود قطعا به دليل سوء مديريت بوده در حالی که تحريم‌ها ۳۰ تا ۳۵ درصد بيشتر موثر نبوده است.

وی در خصوص ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ايران و تصميم جدا شدن آنها نيز اظهار کرد: به شدت با اين نوع رفتار مخالفم و مديريت‌های شناور مشکلات مادی و معنوی زيادی برای دانشجويان اين دو دانشگاه به وجود می‌آورد و حق آنان را پايمال می‌کند.

نماينده مردم تهران همچنين در پاسخ به سوالی در خصوص جزئيات حضور هاشمی و لاريجانی در انتخابات، گفت: آخرين خبر من اين است که لاريجانی و هاشمی نمی‌آيند اما شايد نظر آنها عوض شود که قطعا ترکيب رقابت‌ها تغيير خواهد کرد و با حضور آقای هاشمی رقابت اصولگرايان تغيير می‌کند.

باهنر ادامه داد: بنابراين با وجود اين موضوع، ائتلاف پنج‌گانه برای حضور آنها هيچ سناريويی ندارد.

وی با اشاره به انتخاب باقری لنکرانی به عنوان کانديدا توسط جبهه پايداری، گفت: با وجود اختلافاتی که با جبهه پايداری داريم آنها را از جرگه اصولگرايان خارج نمی‌دانيم و حاضر به ائتلاف با آنها هستيم.

نايب رييس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص حضور آقای هاشمی و نقدهايی که به ايشان وارد است، خاطرنشان کرد:‌ آقای هاشمی پديده‌ای ويژه در کشور و انقلاب هستند و خدمات بسيار زيادی داشته‌اند که قطعا در اين خدمات نقدهايی نيز به ايشان وارد است.

باهنر افزود: اگر آقای هاشمی وارد ميدان رقابت شود مجددا مورد نقد قرار می‌گيرد و شايد برخی حرمت‌شکنی کنند چرا که در اين هشت سال خيلی‌ها نان رقابت با آقای هاشمی را خوردند و شايد مجددا اين روند ادامه پيدا کند.

وی در پايان تاکيد کرد: من به عنوان يک مشاور صلاح نمی‌دانم آقای هاشمی به عرصه انتخابات رياست‌جمهوری وارد شوند البته نبايد فراموش کرد ايشان بيشترين ضربه‌ها را از اصلاح‌طلبان تندرو خورده‌اند که حرمت ايشان توسط آنها شکسته شد و بايد گفت که آقای هاشمی می‌توانستند در سال ۸۸ در جلوگيری از فتنه نقش پررنگی ايفا کنند اما سکوت معنادار ايشان اشتباه بزرگی بود که مرتکب شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016