سه شنبه 27 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهرعليزاده: نظر خاتمی احتمالا اين هفته اعلام می‌شود

مهر ـ معاون رئيس جمهور دولت اصلاحات با معرفی ۵ گزينه جايگزين خاتمی که از سوی شورای مشورتی ۴۶ نفره اصلاح طلبان معرفی شده اند، اين افراد را آلترناتيوهای اين طيف خواند که در صورت عدم کانديداتوری خاتمی به عنوان گزينه های اين طيف برای اجماع معرفی خواهند شد.


محسن مهرعليزاده در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تاخير در اعلام کانديداتوری خود و برخی از کانديداهای اصلاح طلب که در معرض کانديداتوری هستند، اظهار کرد: واقعيت اين است که من و برخی دوستان اصلاح طلب منتظر هستيم تا آقای خاتمی به عنوان گزينه از همه نظر مطلوب برای کشور و اصلاح طلبان در انتخابات حضور پيدا کند که در اين صورت خيلی از مسائلی که نگران آن هستيم حل خواهد شد.

وی افزود: تقريبا سعی همه دوستان دلسوز که در اين مملکت کار کرده و علاقه مند به حاکميت عقل ، عقلانيت و برنامه ريزی دقيق در کشور هستند اين است که آقای خاتمی را برای اعلام کانديداتوری در انتخابات پيش رو مجاب کنند ولی اگر به هر دليلی وی به کانديداتوری رضايت ندهد من قطعا کانديدا خواهم شد و با تمام وجود در صحنه حضور خواهم داشت.

برای کانديداتوری نظر خاتمی و اجماع اصلاح طلبان را ملاک می‌دانم

معاون رئيس جمهور دولت اصلاحات در عين حال تصريح کرد که همچنان منتظر اعلام نتيجه نهايی اجماع اصلاح طلبان برای اعلام کانديداتوری هستم و نظر رئيس جمهور دولت اصلاحات نيز يکی از موضوعات تعيين کننده در اعلام کانديداتوری بنده خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرنگار مهر پرسيد که برای معرفی کانديدای نهايی اصلاح طلبان فکر نمی‌کنيد که زمان گذشته است چرا که اعلام کانديداتوری، تشکيل ستاد مرکزی، ستادهای استانی، سفرهای انتخاباتی و ... را در پی خواهد داشت. با توجه به از دست رفتن زمان، شکل تبليغات اصلاح طلبان در انتخابات آتی چگونه خواهد بود؟ که وی پاسخ داد: همانطور که اشاره کرديد و درست هم است بنده و مابقی اصلاح‌طلبان هم قبول داريم که برای اعلام کانديداتوری و انجام فعاليت‌های انتخاباتی دير شده است.

شيوه متفاوت اصلاح طلبان در تبليغات

مهرعليزاده ادامه داد: بر همين اساس اصلاح‌طلبان حتما در تبليغات انتخاباتی شيوه‌ها و رويکردهای متفاوتی را دنبال خواهند کرد و شايد به اين شيوه ای که کانديداها شهر به شهر برای تبليغات می روند عمل نکنيم چرا که شرايط و زمان برای دنبال کردن اين نوع تبليغات از سوی اصلاح طلبان وجود ندارد.

وی با بيان اينکه البته شرايط بسياری از کانديداها هم شبيه به کانديدای اصلاح طلبان است تصريح کرد: يک سری مسائلی پيش آمد که گروههای مختلف و افراد نخواستند تا فرا رسيدن موعد قانونی کار را شروع کنند و طبيعتا تا ايام نوروز هيچ کس به آن صورت فعاليت انتخاباتی انجام نداد.

نظر خاتمی احتمالا اين هفته اعلام می شود

معاون رئيس جمهور دولت اصلاحات اضافه کرد: به نظر می آيد دليل تاخير آقای خاتمی در اعلام کانديداتوری اين است که هنوز به قطعيت برای کانديداتوری در انتخابات آينده نرسيده است . بر همين اساس قرار است وی در اين زمينه اعلام نظر کند و به زودی اين مسائل را روشن خواهد کرد. بر اساس اين اعلام موضع آقای خاتمی، حرکت بعدی اصلاح طلبان برای انتخابات رياست جمهوری انجام خواهد شد.

مهرعليزاده در پاسخ به اين سئوال که چه زمانی قرار است آقای خاتمی درباره انتخابات اعلام نظر کند خاطرنشان کرد: می دانم که به زودی وی نظرش را در خصوص چگونگی حضور در انتخابات اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ به اين سئوال که قطعا با توجه به نزديکی شما به آقای خاتمی از زمان اعلام موضع ايشان در خصوص چگونگی حضور در انتخابات مطلع هستيد، گفت: اين زمان خيلی دور نخواهد بود و ممکن است در همين هفته باشد البته در صورت اجماع اصلاح طلبان و نظر مثبت آقای خاتمی بر کانديداتوری بنده اعلام کانديداتوری خواهم کرد.

اين کانديدای احتمالی اصلاح طلبان يادآور شد: من فکر می کنم که تنها برنامه و اقدامات تجربه شده ۸ ساله دولت خاتمی و اصلاح طلبان است که منجر به استقرار عقلانيت، حاکميت فکر و انديشه، برنامه ريزی در عرصه های مختلف بويژه در خصوص مسائل اقتصادی، قيمت ها، ارزانی ، مهار تورم لجام گسيخته و ... می شود. اين اقدامات در نهايت منجر به اين خواهد شد که شرايط خاص مورد نظر مردم به آنها بازگردانده شود و شرايط بين المللی هم به نفع جمهوری اسلامی ايران و مردم کشورمان تغيير پيدا می کند.

آرامش، عزت، معيشت آسان و ارزانی‌ها را باز می گردانم

مهرعليزاده در پاسخ به اين سئوال که در صورت انتخاب شما به عنوان کانديدای نهايی اصلاح طلبان چه رويکردی را دنبال خواهيد کردگفت: اعتقاد دارم که می توانم آرامش ، عزت مردم و جايگاه کشور را در عرصه بين المللی ، معيشت آسان و ارزانی ها را به کشور بازگردانم. اغلب مشکلات موجود مربوط به عدم اشراف مسئولان و برنامه ريزان به نيازهای واقعی مردم است به ويژه اين که اغلب مديران فعلی سابقه اجرايی موفق و کافی در زمينه معيشتی ، اقتصادی و برنامه ريزی را نداشتند.

خبرنگار مهر از مهرعليزاده پرسيد: باخبر شديم شورای مشورتی ۴۶ نفره اصلاح طلبان قرار است سناريوی دومی را در صورت عدم کانديداتوری آقای خاتمی دنبال کند که آن هم معرفی آقايان مهرعليزاده، نجفی، جهانگيری ، صفدرحسينی و عارف به عنوان گزينه های بعدی اين جريان و انتخاب يک نفر از اين افراد است. شما از اين موضوع اطلاعی داريد؟ که وی پاسخ داد: من چون واقعا عضو اين شورا نيستم از چند و چون تصميمات آن اطلاعی ندارم، اما اين موضوع را همانطور که شما نقل کرديد پيش از اين شنيده ام.

اعلام جزئيات تصميم انتخاباتی شورای مشورتی اصلاح طلبان

مهرعليزاده افزود: شنيده ام در شورای مشورتی اصلاح طلبان تعداد زيادی از مديران، دوستان، مشاوران و نزديکان اهل فکر آقای خاتمی عضويت دارند و به وی مشورت می دهند. اين گروه دائما اخبار را رصد می کنند و پس از بررسی مسائل سياسی به نتايجی می رسند. بنده هم شنيده ام که در صورت عدم کانديداتوری خاتمی از بين افراد ياد شده قرار است گزينه نهايی اصلاح طلبان انتخاب شود.

وی با بيان اينکه در حقيقت افرادی که شما نام برديد به عنوان يک آلترناتيو در صورت عدم کانديداتوری آقای خاتمی از سوی شورای مشورتی اصلاح طلبان در نظر گرفته شده اند. بر اين اساس اگر نظر نهايی آقای خاتمی بر اين باشد که به طور قطعی کانديدا نشود در آن صورت يک نفر از بين ۳-۴ گزينه نهايی اصلاح طلبان برگزيده خواهد شد.

معاون رئيس جمهور دولت اصلاحات درباره مکانيزم انتخاب نهايی گزينه مورد اجماع اصلاح طلبان از بين خود، محمد علی نجفی، اسحاق جهانگيری، صفدرحسينی و محمدرضا عارف گفت: گروه مشورتی اصلاح طلبان برای انتخاب کانديدای نهايی در نهايت با اين افراد صحبت خواهند کرد و بر حسب آمادگی شان برای کانديداتوری ، داشتن برنامه و تيم اجرايی ، کانديدای نهايی اصلاح طلبان را معرفی خواهند کرد. قطعا اين موضوع يک ايده و شيوه عاقلانه است.

کانديدای احتمالی انتخابات رياست جمهوری ادامه داد: به هر حال آنهايی که به نمايندگی از جريان اصلاحات برای کانديداتوری در انتخابات رياست‌جمهوری آينده اعلام آمادگی کرده اند همين افرادی هستند که مورد اشاره قرار گرفتند. اينها جزو دوستان و ياران آقای خاتمی نيز محسوب می شوند.

کانديداهای منفرد شانسی برای پيروزی در انتخابات ندارند

مهرعليزاده در پاسخ به اين سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اينکه با توجه به سخنان شما افرادی نظير آقايان کواکبيان، شريعتمداری و روحانی در چارچوب بررسی های شورای مشورتی قرار نخواهند گرفت اظهار کرد: يک تجربه ای که اصلاح طلبان داشته و دارند و سالهای گذشته آن را به وضوح لمس کرده اند اين است که به صورت منفرد و جداگانه اگر وارد انتخابات شوند هيچ شانسی برای پيروزی نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: بنده در فاصله زمانی ۷-۸ ماه مانده به انتخابات در جمع اصلاح طلبان اين موضوع را مورد اشاره قرار دادم که به صورت منفرد و جدا کانديدا شدن برای هر کدام از کانديداهای اصلاح طلب اصلا به صلاح نيست و علاوه بر چند پاره شدن رای، به ضرر طيف اصلاح طلب خواهد بود و يک سری مسائل را در رقابت در پی خواهد داشت. علاوه بر اينکه جامعه امروز ما نسبت به سالهای گذشته بصيرتر و عاقل تر شده و شرايط سياسی جامعه به شکلی است که کانديدای مستقل از پس رقابت در اين عرصه برنخواهد آمد.

جريانات با تقسيم کار بهتر از عهده مسائل کشور بر می آيند

معاون رئيس جمهور دولت اصلاحات گفت: حال که کشور نياز به کار و فعاليت ويژه دارد تا مشکلات برطرف شود، روی کار آمدن يک فکر و انديشه معين و تعريف شده و کانديدايی که از اين انديشه و فکر بيرون بيايد می تواند به حل مشکلات کشور کمک کند. قطعا در اين صورت در اجرا، ميزان اشراف، مديريت، نحوه برخورد با امور، قاطعيت، سرعت عمل، دقت نظر و ... از سوی فرد منتخب می تواند تقسيم کار شود و امور از سوی يک جريان ادامه پيدا کند.

وی در پاسخ به سئوال مهر درباره اينکه با اين احتساب آقايان کواکبيان، شريعتمداری و روحانی هيچ شانسی برای معرفی به عنوان گزينه مورد اجماع اصلاح طلبان ندارند تصريح کرد: من در مورد هيچ کدام از کانديداهای حاضر اظهار نظر نمی کنم. سخن من کلی است که شامل خودم و بقيه کسانی که خود را عضوی از گروه اصلاح‌طلبان می‌دانند، می شود. همکاران و ياران آقای خاتمی که همچنان رويه اصلاح طلبی را مشکل گشای جامعه کنونی می دانند مخاطب اين توصيه بنده هستند و اشاره من به فرد خاصی نيست.

مهرعليزاده در پاسخ به اين سئوال که اگر خروجی شورای مشورتی اصلاح طلبان نباشيد باز هم در عرصه رقابت به عنوان کانديدا حضور خواهيد داشت يا نه، عنوان کرد : بارها و بارها گفته ام که فقط در صورتی که اجماع اصلاح طلبان و نظر موافق آقای خاتمی در مورد کانديداتوری بنده همراه باشد در عرصه انتخابات به عنوان کانديدا حاضر خواهم بود.

به نظر می رسد خاتمی کانديدا نشود

کانديدای احتمالی انتخابات رياست جمهوری در پاسخ به اين سئوال که با توجه به شناخت و نزديکی شما با آقای خاتمی و اينکه اشاره کرديد وی به زودی درباره کانديداتوری اعلام موضع خواهد کرد، پيش بينی شما چيست؟ فکر می کنيد که در نهايت خاتمی کانديدا می شود يا تصميم به حمايت از يک کانديدای اصلاح طلب می گيرد گفت: از تاخيری که برای اعلام آمادگی آقای خاتمی به منظور کانديداتوری در انتخابات تاکنون صورت گرفته و صحبت هايی که با ايشان داشته ام به نظر می رسد خاتمی به قطعيت برای حضور خود در عرصه انتخابات به عنوان کانديدا نرسيده است.

هاشمی قطعا کانديدا نمی شود

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه نظرتان درباره چگونگی حضور هاشمی در انتخابات آتی چيست و فکر می کنيد که وی طرفدار و حامی چه جريانی در انتخابات آينده باشد خاطرنشان کرد: فکر می کنم از مجموعه صحبت هايی که آقای هاشمی به صورت صريح داشته است، وی قصد کانديداتوری در انتخابات را ندارد و قطعا هم کانديدا نخواهد شد.

مهرعليزاده در عين حال تاکيد کرد که جايگاه هاشمی در جامعه و توقعی که مردم در شرايط مختلف در طول سالهای بعد از انقلاب از وی داشته اند مطمئنا باعث خواهد شد که هاشمی يک فرد بی تفاوت در انتخابات آتی نباشد و همانطور که خودش پيشتر اشاره کرده است قطعا نقش موثری در شکل گيری جريان سياسی آينده کشور و در قضيه انتخابات خواهد داشت.

قطعا هاشمی از اصلاح طلبان حمايت می کند

وی افزود: من فکر می کنم که آقای هاشمی تاکنون نشان داده است در راستای جانبداری از حاکميت حق ، عقلانيت، مديريت و برنامه محوری حرکت می کند که اين موضوع هم در جريان اصلاح طلبی وجود دارد لذا ايشان حتما در انتخابات آينده از اصلاح طلبان حمايت خواهند کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016