چهارشنبه 28 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: محمد خاتمی بايد کانديدا شود و از رد صلاحيت نترسد

جرس: علی مطهری تاکيد دارد که محمد خاتمی با وجود زمزمه‌های مخالفت، بايد وارد کارزار انتخاباتی شود تا مسايل غيرشفاف بيش از گذشته، برای افکار عمومی مشخص شود.

وی در گفت و گو با روزنامه شرق گفت: تهديدها نبايد تاثيری بر تصميم اعلام کانديداتوری نامزد آنها مثلا آقای خاتمی بگذارد. ايشان اگر خودشان احساس می‌کنند که آمدن‌شان در اين برهه تاريخی ضرورت دارد، بايد بيايند و توجهی به اين تهديدها نکنند. اگر تصميم به آمدن داشته باشند و اعلام نامزدی کنند، معتقدم که اقبال مردم و فشار افکار عمومی در تصميم نهادهای مسوول هم تاثيرگذار خواهد بود.

‌با توجه به ديدگاه‌های موافق و مخالف، شما درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات چه نظری داريد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جامعه نيازمند حضور اصلاح‌طلبان است تا بتواند از اين برهه دشوار تاريخی عبور کند. حضور جدی آنها باعث ايجاد حماسه سياسی خواهد شد.

‌اما اصلاح‌طلبان معتقدند شرايط حضور مهيا نيست، مثلا برخی رقبا شروع به خط و نشان کشيدن برای کسانی کرده‌اند که حتی هنوز تصميم به نامزدی نگرفته‌اند.
طبيعی است که مخالفان کار خودشان را می‌کنند اما يک رجل سياسی بايد بر اساس نياز جامعه تصميم بگيرد و ثابت‌قدم باشد و در مقابل حقوق مردم حساس. به قول شهيد مطهری مصلح واقعی کسی است که در مقابل توهين‌هايی که به شخص او می‌شود کرخ و بی‌حس باشد و در مقابل ضايع شدن حقوق مردم حساس باشد.

‌فکر می‌کنيد اين تهديدها تا چه ميزان جنبه عملی و عينی به خود خواهد گرفت. آيا در ردصلاحيت احتمالی نامزد حداکثری اصلاح‌طلبان تاثيرگذار خواهد بود؟
اين تهديدها نبايد تاثيری بر تصميم اعلام کانديداتوری نامزد آنها مثلا آقای خاتمی بگذارد. ايشان اگر خودشان احساس می‌کنند که آمدن‌شان در اين برهه تاريخی ضرورت دارد، بايد بيايند و توجهی به اين تهديدها نکنند. اگر تصميم به آمدن داشته باشند و اعلام نامزدی کنند، معتقدم که اقبال مردم و فشار افکار عمومی در تصميم نهادهای مسوول هم تاثيرگذار خواهد بود.

‌حتی اگر خروجی‌اش به ردصلاحيت ختم شود؟
بشود، خود همين ردصلاحيت هم برکاتی دارد.

‌برکات؟
از اين نظر که ميزان سعه صدر نظام در برابر منتقدان مشخص ‌شده و برخی رويکردها شفاف‌تر می‌شود. هر چه مسايل برای مردم روشن‌تر شود بهتر از اين است که در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

برخی چهره‌های نزديک به آقای خاتمی تاکيد دارند که ايشان برای آمدن يا نيامدن تاکيدی بر مساله ردصلاحيت‌ها يا جوسازی‌ها ندارند و نگران فردای انتخابات هستند و اينکه تا چه ميزان می‌شود از تکرار برخی تجربه‌ها دوری کرد؟
ما نمی‌دانيم نظر قطعی ايشان چيست اما اين روحيه، روحيه چندان مناسبی نيست. اگر بنا دارند بيايند بايد همه هزينه‌ها را – حتی ردصلاحيت – بپذيرند و آماده باشند. نبايد با روحيه منفعل وارد کارزار انتخاباتی شد. اين انتخابات به روحيه بالا و حضور جدی نامزدها نيازمند است. رشد اجتماعی مردم هم مانع تکرار تجربه‌های گذشته خواهد بود، ضمن اينکه ايشان هم پخته‌تر از دوره گذشته است.

‌برخی هم تاکيد دارند که برخی هشدارهای رسانه‌ای در مورد ردصلاحيت نامزدهای حداکثری اصلاح‌طلبان به اين دليل است که هزينه ردصلاحيت به وجود نيايد؟
به هر حال اينها بايد به وظيفه‌شان عمل کنند. اگر احساس می‌کنند با ورود آنها شرايط بهبود پيدا می‌کند بايد بيايند.

‌شما از نزديک فضای سياسی کشور را دنبال می‌کنيد، فکر می‌کنيد در اين شرايط حضور اصلاح‌طلبان مفيد باشد؟
اگر آقای هاشمی نمی‌آيد آنها بايد حضور جدی داشته باشند تا از افراط‌ها کاسته شود.

‌شما نخستين فردی بوديد که به‌طور مستقيم از هاشمی‌رفسنجانی برای حضور در انتخابات دعوت کرديد، فکر می‌کنيد با تمام فشارهای رسانه‌ای وارد شده به خود و خانواده‌شان زمينه برای آمدنشان به انتخابات وجود داشته باشد؟
ببينيد پيشنهاد من به آقای هاشمی برای حضور در انتخابات به دليل شرايط ويژه و اضطراری کنونی کشور بود. او توان و تجربه کافی برای اداره کشور در اين شرايط را دارد و قادر به کنار هم نشاندن گروه‌های سياسی است. حرمت مقام رهبری را هم حفظ می‌کند. در سطح بين‌الملل چهره شناخته‌شده‌ای به شمار می‌آيد و رابطه خوبی با مقامات کشورهای منطقه به‌ويژه کشورهای عربی دارند و می‌توانند در بهبود سياست خارجی ايران و در نتيجه بهبود وضع اقتصاد کشور موثر باشند.

‌اما برخی حاشيه‌ها وجود دارد، از حوادثی که برای فرزندانشان پيش‌آمد تا ادعای اينکه اقبال عمومی در جامعه نسبت به هاشمی‌رفسنجانی چندان قوی نيست.
اينکه فرزندان ايشان بازداشت شدند نشانه عدم تبعيض در نظام است و نقطه قوت جمهوری اسلامی است. ضمنا پايگاه اجتماعی ايشان هم خوب است. اکثر روحانيت و مراجع تقليد ايشان را قبول دارند. خوب است که ايشان برای يک دوره چهارساله رييس‌جمهوری شوند تا کشور سامان پيدا کند و بعد فرد ديگری بيايد.

‌اگر نامزد اصلی اصلاح‌طلبان به انتخابات نيايد، شرايط را چطور تحليل می‌کنيد؟
در ميان نامزدها افرادی هستند که رويکرد معتدل‏تری دارند و می‌توانند تغييرات نسبی در کشور به وجود آورند.

‌آيا معرفی نامزد حداکثری از سوی اصلاح‌طلبان بر چيدمان مهره‌های انتخاباتی اصولگرايان تاثيرگذار است؟
بله، در آن صورت آنها به سمت وحدت کانديدا حرکت می‌کنند.

‌پيش‌بينی‌ شما از نامزد احتمالی دولت‌ چيست. آيا مشايی گزينه نهايی دولت است؟ اگر اين‌طور باشد مساله تاييد صلاحيت ايشان چه می‌شود؟
ظاهرا نامزد دولت آقای مشايی است که به احتمال قوی از دو جهت ردصلاحيت می‌شود، يکی از جهت رجل سياسی نبودن و دوم از جهت گرايش‌های فکری غيراسلامی. اگر شورای نگهبان صلاحيت او را تاييد کند مشروعيت خود را زير سوال می‌برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016