پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی شکوری راد: گروه‌های غير اصلاح‌طلب هم از خاتمی برای حضور در انتخابات دعوت کرده‌اند

• گروه‌های بسياری از اقشار مختلف و حتی بخش‌هايی از حاکميت، اصلاح طلبان را برای حضور در انتخابات ترغيب می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند در انتخابات آتی حضور داشته باشند و اين مساله باعث شده که ما نسبت چند سال آينده در انتخابات اميدوار‌تر باشيم.

ايلنا ـ زمان در حال گذر است و هنوز بحث‌ها بر سر حضور يا عدم حضور خاتمی در انتخابات رياست جمهوری پيش رو ادامه دارد. اما در اين انتظار، بحث اجماع اصلاح‌طلبان هم در صورت عدم حضور سيد محمد خاتمی به موازات مطرح می‌شود علاوه بر اين، سوالات زيادی همچنان پيرامون انتخابات و شرايط فعلی کشور وجود دارد اينکه آيا اصلاح طلبان دوباره قدرت را به دست خواهند گرفت و پايگاه اجتماعی آن‌ها برای تکيه زدن به قدرت چگونه است. در اين زمينه با علی شکوری راد يکی از فعالان سياسی اصلاح طلب، گفت‌ و گويی کرده‌ايم که در پی می‌آيد.

- به نظر شما زمينه‌های حضور اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوری آتی تا چه اندازه مهيا است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* روشن است که اصلاح طلبان برخلاف اصولگرايان، با موانع متعددی مواجه هستند. واقعيت اين است که اهميت انتخابات رياست جمهوری اقتضا می‌کند از ماه‌ها قبل جريانات سياسی شرايط حضور برای کانديداهای مد نظر خويش را فراهم بکنند اما متاسفانه اصلاح طلبان در چند ساله اخير با مشکلات متعددی رو به رو بوده‌اند اما مشاهده می‌کنيم گروه‌های بسياری از اقشار مختلف و حتی بخش‌هايی از حاکميت، اصلاح طلبان را برای حضور در انتخابات ترغيب می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند در انتخابات آتی حضور داشته باشند و اين مساله باعث شده که ما نسبت چند سال آينده در انتخابات اميدوار‌تر باشيم.

- شما در ابتدای صحبت‌هايتان از موانعی صحبت کرديد که اصلاح طلبان را با مشکل روبه رو می‌سازد. اين موانع چيست؟
* متاسفانه مشاهده می‌کنيم گروهی از افرادی که در قدرت حضور دارند، برای کانديدای اصلی اصلاح طلبان که‌‌ همان آقای خاتمی است خط و نشان‌هايی می‌کشند و از رد صلاحيت وی سخن می‌گويند. اما بايد گفت موضوع بررسی صلاحيت‌ها فرا‌تر از اعمال سليقه‌های سياسی و جناحی و در حد سياست‌های کلی نظام است و اگر می‌خواهيم‌‌ همان طور که رهبری خواسته‌اند در کشور حماسه سياسی ايجاد کنيم بايد شرايط حضور همه جناح‌ها و سلايق سياسی را در انتخابات آتی فراهم کنيم.

- با توجه به شرايطی که از وضعيت اصلاح طلبان ترسيم کرديد فکر می‌کنيد تا چه اندازه حضور اصلاح طلبان در انتخابات پيش رو ضروری است؟
* واقعيت اين است که تقاضا برای حضور جريان اصلاح طلب و شخص آقای خاتمی در انتخابات پيش رو فرا‌تر از جريان اصلاح طلبی است. به هر حال اصلاح طلبان بخش بزرگی از جامعه را تشکيل می‌دهند که ما فکر می‌کنيم که اکثريت جامعه هستند. لذا معتقدم در انتخابات آينده اصلاح طلبان بايد با کانديدای حداکثری خويش شرکت کنند.

- اين کانديدای حداکثری آقای خاتمی است؟
* بله، آقای خاتمی است.

- آيا آقای خاتمی قصد حضوردر انتخابات را دارند؟
* آقای خاتمی، از ابتدای مطرح شدن نامشان برای حضور در انتخابات تمايلی برای شرکت نداشتند اما مشاهده می‌کنيم که اصرار برای حضور ايشان روز به روز بيشتر می‌شود. اين اصرار هم فقط مختص به يک جريان خاص نيست بلکه می‌بينيم که اقشار مختلفی از گروه‌های مردمی و حتی گروه‌های سياسی غير اصلاح طلب از آقای خاتمی می‌خواهند که در انتخابات شرکت کنند.

- فکر می‌کنيد که آقای خاتمی به چه ميزان شانس پيروزی در انتخابات آتی را داشته باشد؟
* به هر حال ايشان به مدت ۸ سال رئيس جمهور ايران بودند و تمامی مردم ايران، ايشان را می‌شناسند. اکثريت مردم مديريت درخشان ايشان در دوره رياست جمهوری را فراموش نکرده‌اند. در کنار اين‌ها، بررسی‌های ميدانی کيفی ما و همچنين نظرسنجی‌هايی که از قضا توسط نهادهای حکومتی صورت می‌گيرد نشان می‌دهد که اين آقای خاتمی است که در صدر نظرسنجی هاست.

- اگر به هر دليلی آقای خاتمی کانديدا نشوند، اصلاح طلبان چه خواهند کرد؟
* نظر گروه‌های اصلاح طلب اين است که شخص سيد محمد خاتمی برای انتخابات پيش رو کانديدا شود چون اين را به نفع کشور و انقلاب و مردم می‌دانيم و خلق حماسه سياسی واقعی نيز با حضور ايشان عملی می‌شود. حتی همه گروه‌های سياسی اصلاح طلب و ديگر کانديداهای اصلاح طلبی که اعلام کانديداتوری کرده‌اند، گفته‌اند که در صورت حضور خاتمی به نفع ايشان کناره گيری کرده و امکاناتشان را به ايشان واگذار خواهند کرد. اما در صورتی که ايشان اعلام کنند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، آقای هاشمی رفسنجانی شرايطی که آقای خاتمی دارند را دارا هستند.

- اگر آقای هاشمی هم نيايد؛ چطور؟
* ما هنوز به حضور آقای خاتمی اميدوار هستيم. اميدمان اين است که ايشان شرکت بکنند اما در صورت عدم حضور ايشان و آقای هاشمی، اگر قصد معرفی کانديدا در انتخابات را گرفتيم آن وقت از طريق ساز و کاری به يک نامزد اجماعی خواهيم رسيد.

- آقای خاتمی چه زمانی را برای اعلام نظر خويش اعلام کرده‌اند؟
* ايشان زمان خاصی را اعلام نکرده‌اند و ممکن است تا زمان ثبت نام کانديدا‌ها نيز مسئله آمدن يا نيامدن را اعلام نکنند.

- فکر نمی‌کنيد عدم معرفی نامزد اصلی اصلاح طلبان با توجه به اينکه زمان زيادی تا انتخابات باقی نمانده است به ضرر اصلاح طلبان خواهد بود؟
* خير چرا که در جناح مقابل نيز هنوز کانديداهای اصلی مشخص نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016