پنجشنبه 9 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا عارف: در هر انتخاباتی نگرانی از تخلف و تقلب پيش می‌آيد

مهر ـ کانديدای انتخابات رياست جمهوری با بيان اينکه احساس خطر کردم که وارد صحنه انتخابات شدم، گفت: در هر انتخاباتی نگرانی از تخلف و تقلب پيش می آيد، بايد تلاش کنيم انتخابات با حداقل نقص برگزار شود.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عارف کانديدای يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در گفت وگو ويژه خبری شبکه دوم سيما در پاسخ به اين سوال که چرا وارد عرصه انتخابات شديد گفت: خوشحالم بعد از ۴ سال به عنوان عضوی از کابينه اصلاح‌طلبان صداوسيما اين اجازه را داد تا در رسانه ملی در خدمت مردم باشم.

عارف افزود: برای کمک به انقلاب و حماسه سياسی آمده ام و حقيقتاً احساس خطر و نگرانی کردم. آمدم چون نگران آرمان هايی هستم که برای آن ها انقلاب کرديم و در مقابل دانشجويان و فرزندانم نمی توانم پاسخگو باشم. آمدم چون نگران گسست نسل اول و سوم انقلاب و پيشرفت کشور هستم.

وی با بيان اينکه انقلاب ما يکی از مردمی ترين انقلاب های دنيا بود که رهبری آن از يک جايگاه معنوی برخوردار بوده است افزود: اطمينان رهبری به مردم طوری است که در کمتر از ۲ ماه نوع حکومت به رفراندوم گذاشته شد. در اين ۳۴ سال به طور متوسط هر سال يک انتخابات داشتيم که عمدتاً با مشارکت بالای مردم همراه بوده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: در هر انتخاباتی نگرانی از تخلف و تقلب پيش می آيد، بايد تلاش کنيم انتخابات با حداقل نقض برگزار شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: وضعيت امروز ناشی از بر روی کار بودن اصولگرايان در ۸ سال گذشته در کشور است که اين موضوع را هم ما قبول داريم و هم جناح اصولگرا. چه اتفاقی در سال های اخير افتاد؟ بنا بود سياست اخلاقی شود ولی اخلاق را سياست زده کرديم. انتخاباتی که به جشن ملی ختم می شد متأسفانه به بازی باخت – باخت تبديل شد و به جای تشکر از جناح مخالف برای حضور در انتخابات آنها را خس و خاشاک تلقی کردند.

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به اينکه فضای حاکم بر دانشگاه ها در سال های گذشته امنيتی بوده و با نظر امام و رهبری هم خوانی ندارد ادامه داد: نگاه ما اين است که دانشجو بايد سياسی باشد و امام دانشگاه را کارخانه آدم سازی دانست اما امروز دانشجو را به خاطر فعاليت ها و پرسش گری ستاره دار کرديم، استاد را بازنشسته و بازخريد کرديم. انجمن های اسلامی و تشکل های صنفی را عموماً منحل کرديم.

وی با بيان اينکه در بخش فرهنگ نگاه امنيتی حاصل شده است افزود: در حالی که انقلاب ما يک انقلاب فرهنگی است و با يک فرهنگ غنی اسلامی روبرو هستيم اما با فرهنگ چه کرده ايم. اتفاقاتی در سال های اخير رخ داد که زمينه ساز بداخلاقی ها شد.

معاون اول اصلاحات با اشاره به اينکه فضای دانشگاه ها در سال های گذشته بی روح و کنسل کننده بوده است اظهار داشت: قصد دارم يخ موجود در فضای دانشگاهی را بشکنم چرا که دانشجويان ما مطالبات جدی درباره ياران امام دارند که بايد به آنها به صورت جدی پاسخ دهيم. ما بنا در انقلابمان الگوسازی کنيم اما متأسفانه الگوسوزی کرديم.

وی ادامه داد: بر اين باورم در حوادث سال ۸۸ همه ما مقصريم و نمی توانيم پاسخگوی نسل سوم انقلاب باشيم. در خانه ای که بحث سياسی می شود بين نسل اول و سوم دعوا می شود و اين تقصير ما نسل اولی هاست.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با طرح اين سوال که چرا بسياری از مجريان شايسته کشور بايد کنار گذاشته شوند خاطرنشان کرد: اصولگرايان در اين سال ها يکپارچه کشور را اداره کرده اند و فکر می کنم به اين نتيجه رسيده اند که نمی تواند بدون حضور اصولگرايان کشور را ارائه کنند. آمده ام تا اخلاق و تدبير را بر همه شئون کشور حاکم کنم و عقلانيت را به کشورداری برگردانم و با نفت بشکه ۱۰۰ دلاری پدری شرمنده فرزندش و پدربزرگی شرمنده نوه اش نباشد و دانشجويی ستاره دار نشود.

کانديدای انتخابات رياست جمهوری با تأکيد بر اينکه تا آخر خواهم ماند اضافه کرد: مطالبات همه اقشار را پيگيری می کنم آمده ام تجربه سی سال مديريت کلان کشور و ۸ سال عضويت در کابينه اصلاحات را در توسعه و پيشرفت کشور قرار دهم.

عارف در پاسخ به اين سوال که خبرهايی مبنی بر اين که روی شما فشارهايی که از انتخابات کناره گيری کنيد گفت: اين اخبار بيشتر از اردوگاه مخالفين است لذا شما هم تنها اين سوال را از من پرسيديد و حتی از اعضای ائتلاف پيشرفت که قرار بود تنها يک نفر از آنها باقی بماند اين سوال را نپرسيديد و بايد بگويم که اين بيانگر ترفندی است که مخالفان من راه انداختند من آمده ام و تا آخر می ايستم تا خواسته های مردم را محقق کنم و ان شاء الله می مانم.

معاون اول اصلاحات در خصوص شعار انتخاباتی اش و چگونگی تحقق اين شعار و فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی اظهار داشت: اين شعار من نيست بلکه ايده در گفتمان من برای اداره کشور است. برنامه هايم را در ۱۵۰ صفحه تدوين کرده ام بزرگترين مسئله کنونی ما گرانی است اميدوارم با ساز و کارهايی که در برنامه ام هست گرانی را کنترل و مهار کنيم. دولت بايد بی انظباطی مالی را کنار گذاشته و از استقراد از بانک مرکزی جلوگيری کنيم.

کانديدای انتخابات رياست جمهوری ادامه داد: با تجربه موفقی که در دولت اصلاحات داشتيم می توانم تورم را يک رقمی کنيم و آن را به زير ۱۰ درصد برسانيم. اشتغال دومين مسئله ماست نرخ بيکاری الان به خصوص برای فارغ التحصيلان دانشگاهی غيرقابل قبول است. برای ايجاد يک ميليون شغل در سال برنامه ريزی کرده ام.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص مسکن ماندگار گفت: مسکن مهر با اشکالاتی همراه بود مسکن ماندگار را با اولويت برای جوانان به طور جدی پيگيری می کنيم. همچنين تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد را در دستور کار قرار می دهم. خصوصی سازی به عنوان واقعی را راه حل نجات مشکلات کشور می دانيم و اصل ۴۴ را به طور جدی اجرا خواهيم کرد.

عارف با بيان اينکه منزلت آرزوی ديرينه تفکر اصلاح طلبی است ادامه داد: کرامت و آبرو و شرف ايرانيان و همچنين رعايت کامل حقوق ايرانيان به ويژه اقوام و اقليت ها با توجه به قانون اساسی را در برنامه خود لحاظ کرديم از برنامه های اصلی دولتم است.

کانديدای انتخابات رياست جمهوری با بيان اينکه معاون اقوام در دولتم تشکيل می دهم اظهار داشت: را تشکيل می دهم اظهار داشت: جلوگيری از توهين به شهروندان از برنامه های جدی من است و جلوی توهين به روسای جمهور و نخست وزيران سابق از جمله موسوی، هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد را خواهم گرفت. اما اگر کسی به من توهين کرد چيزی نخواهم گفت.

عارف در ادامه سخنانش با انتقاد از ديپلماسی در مديريت و تصميم گيری در کشور گفت: عقلانيت يعنی مملکت داری با عقل و شعور به جای شعار در يکی از استان ها در طی چهار سال گذشته شش استاندار عوض شده است. چطور اين استاندار می تواند برنامه های توسعه را پيگيری کند. عقلانيت يعنی با توهين به ديگران هزينه اداره کشور را بالا نبريم. اگر نمی توانيم درآمد ملی را بالا ببريم حداقل هزينه های ملی را هم بالا نبريم.

معاون اول دولت اصلاحات در خصوص اشتغال گفت: يک تجربه بسيار موفق در دولت اصلاحات داشتيم با برنامه ريزی خوبی که شد علی رغم مشکلات درآمدی با نفت بشکه ای زير ۱۰ دلار سالانه ۷۰۰ هزار شغل ايجاد کرديم. با استفاده از تجربيات کارشناسان خبره داخلی و خارجی هدف گذاری يک ميليون فرصت شغلی در سال را ايجاد کرديم.

وی تاکيد کرد: احيای سازمان مديريت و برنامه ريزی به عنوان مغز تصميم گيری را در اولويت کارم قرار داده ام. صنعت گردشگری جزء مزيت های کشور است که آن را توسعه می دهم و در اين حوزه می توانيم سالانه ۲۰۰ هزار شغل ايجاد کنيم.فناوری اطلاعات و ارتباطات را توسعه می دهم و در اين حوزه اشتغالزايی جدی خواهيم داشت.

معاون اول دولت اصلاحات با بيان اينکه کسانی که من را می شناسند می دانند وعده نمی دهم اما اگر وعده ای دادم عملی می کنم افزود: من ۳۰ سال تجربه کسب کرده ام مطمئنم تا يک ميليون و دويست هزار شغل می توانيم در سال ايجاد کنيم فعلا به مردم قول يک ميليون شغل می دهم.

عارف در پاسخ به اين سوال مجری که شما در صحبت هايتان گفته ايد که نمی توانيد با آزمون و خطا پيش برويد چگونه اين امر را محقق می کنيد اظهار داشت: ما سند چشم انداز ۲۰ ساله را پيش رو داريم طبق اين سند بايد جايگاه اول را در منطقه داشته باشيم و ديگر نمی توان آزمون و خطا کرد بايد کشور دست فردی سپرده شود که سابقه اجرايی و عملکردش توانايی اداره کشور را آن هم در عمل نشان دهد. من براساس عملکرد و تجربه ام فکر می کنم اين توانايی را دارم من مجری برنامه سوم توسعه بوده ام که موفق ترين برنامه توسعه بود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص فعاليت های هسته ای گفت: پروژه هسته پرونده سياسی و همه دنيا می داند بنايمان اين است که از همه فناوری های پيشرفته استفاده کنيم. يکی از اين فن آوری ها، فن آوری هسته است موضع ما فعاليت صلح آميز است که از آن کوتاه نمی آييم و برای رسيدن به راه حل بايد روابط خارجی را ارتقاء دهيم و اجماع خوبی را در دنيا برای خودمان ايجاد کنيم که اين از طريق دستگاه ديپلماسی يعنی وزارت خارجه تقويت می شود. فقط اين وزارتخانه بايد پل ارتباط با خارج از کشور باشد البته بايد از سفرا و ديپلماسی های برتر استفاده کنيم.

کانديدای انتخابات رياست جمهوری با بيان اينکه ۴ ميليون سفير فرهنگی در خارج از کشور داريم يادآور شد ايرانيان خارج از کشور که عموماً از نخبگان هستند سفرای فرهنگی ما محسوب می شوند که بايد با آنها تعامل حداکثری داشته باشيم. اکنون تعامل ما نخبگان خارج از کشور به يک اتوبان يک طرفه می ماند که نخبگان فقط از آن خارج می شوند بايد اين اتوبان را دو طرفه کرد.

عارف با تاکيد بر اينکه در تعامل با خارج از کشور نبايد نگاه امنيتی داشته باشيم گفت: نبايد استادی که از خارج به کشور می آيد نبايد فکر کنيم جاسوس است بلکه بايد از ظرفيتش استفاده کنيم. همچنين از ظرفيت نخبگان داخل کشور نيز استفاده کنيم. هاشمی رفسنجانی از استوانه های انقلاب است و روابط حسنه ای با کشورهای اسلامی دارد چقدر از اين وجود ارزنده و پتانسيل او استفاده کرديم. خاتمی به عنوان مبتکر گفت وگوی تمدن ها شناخته می شود و روابط خوبی با کشورها دارد. چرا از اين عزيزان به عنوان سفرای ويژه برای ارتقاء رابطه با کشورها استفاده نمی کنيم.

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به اين سوال که اگر رئيس جمهور شويد تا چه حد انتقادپذير خواهيد بود با بيان مثالی گفت: زمانی که رئيس دانشگاه تهران بودم رئيس دانشکده حقوق را عوض کردم در معارفه رئيس جديد دانشجويان با لگد وارد شدند و شروع به فحاشی کردند اما من هيچ عکس العملی نشان ندادم و بعد از ۱۰ دقيقه از آنها خواستم بروند.

وی ادامه داد: فردی می خواست در دانشگاه استخدام شود و من هم مجوز داده بودم اما احساس کردم خطايی کرده و مجوز را لغو کردم. ۳۰ دانشجو برای مدت ها جلوی در اتاقم تحصن می کردند و فحش می دادند اما من از اتاقم که خارج می شدم دانشجويان را نوازش می کردم و به آنها می گفتم بچه ها کلاسهايتان را برويد و وقت فراغت به اينجا بياييد. من حتی يک نفر از آنها را به کميته انضباطی معرفی نکردم و در نهايت آنها از من عذرخواهی کردم. به نظر من اصلاح طلبی يعنی انتقادپذيری و صحه صدر من بلدم چطور آگاهانه سکوت کنم در مقابل تندترين انتقادها سکوت می کنم و سکوت دو ساله من آگاهانه بود.

عارف در ادامه افزود: من طرحی دارم که در کنار شورای مشاورين عالی، شورای منتقدين را تشکيل خواهم داد و به آنها حقوق می دهم تا بيايند و از من انتقاد کنند.

کانديدای انتخابات رياست جمهوری در پاسخ به اين سوال که برنامه شما برای مبارزه با فساد اقتصادی و برخورد با کانون های ثروت و قدرت چيست تصريح کرد: يکی از اصلی ترين برنامه های من مقابله با فساد است. اما در اين مسئله رويکرد من پيشگيری است نه مچ گيری. نهادهای نظارتی بايد فعال شوند و برخورد با فساد را از نزديکانم و يقه سفيدها و به اصطلاح امروز آقازاده ها شروع می کنم. بايد اطلاعات کامل مناقصه ها و مزايده ها را در اختيار همه مردم قرار دهيم و جلوی رانتهای اطلاعاتی را بگيريم. مطبوعات يکی از ارکان مقابله با فساد است و اگر لازم باشد يک شورای مقابله با فساد را در کشور را تشکيل می دهم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016