دوشنبه 13 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زيباکلام: هاشمی و خاتمی زودتر درباره انتخابات اعلام موضع کنند

ايسنا ـ يک استاد علوم سياسی دانشگاه تهران درباره شرايط دو نامزد منتسب يا نزديک به جريان اصلاحات يعنی عارف و روحانی و احتمال حمايت هاشمی و خاتمی از يکی از اين دو، اظهار کرد: بزرگترين مشکل جريان اصلاحات، ضعف رهبری آن طی سال‌های گذشته بوده است.

صادق زيباکلام در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار کرد: عده‌ای تلاش می‌کنند به زور آقای خاتمی و آقای هاشمی را به عنوان رأس اين جنبش نگه دارند اما واقع مطلب اين است که وقتی به مواضع اين دو بزرگوار بويژه از سال ۸۴ به اين سو نگاه می‌کنيم، جای اما و اگرها و نقاط خالی زياد است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه "انتظار اين است که در رأس يک جنبش گسترده مانند جنبش اصلاح‌طلبی در ايران، رهبری توان و تحرک بيشتری از خود نشان دهد"، ابراز عقيده کرد: با ثبت‌نام آقای هاشمی رفسنجانی برای انتخابات رياست‌جمهوری موج اميد و شور گسترده‌ای در ميان طرفداران اصلاحات به وجود آمد و همين موجب ردصلاحيت ايشان شد. اصولگرايان هم اين مساله را ديدند و متوجه شدند و تنها راه اين بود که آقای هاشمی ردصلاحيت شود وگرنه با آمدن هاشمی، می‌رفت که يک سونامی بزرگ‌تر از سونامی دوم خرداد به وجود آيد.

زيباکلام افزود: در شرايط فعلی اينگونه به نظر می‌رسد که انگار نه انگار که چنين اتفاقی افتاده است و در مقابل شوری که با آمدن ايشان به وجود آمد و با ردصلاحيتش از بين رفت، هيچ واکنشی از سوی رهبران جريان اصلاحات شاهد نبوديم.

اين استاد دانشگاه با تاکيد بر اينکه "وظيفه اجتماعی رهبر يک جنبش، می‌طلبد که پرتحرک‌تر باشد"، گفت: از دو هفته‌ای که از ردصلاحيت آقای هاشمی می‌گذرد. ما کوچک‌ترين واکنشی از آقای خاتمی نديديم در حاليکه ميليون‌ها طرفدار جريان اصلاحات خواهان اين هستند که اعلام موضع کنند و بگويند که تصميم اين است که از آقای عارف پشتيبانی شود يا آقای روحانی يا اينکه از هر دوی اينها بخواهند به عنوان اعتراض از ادامه حضور انصراف دهند.

وی با بيان اينکه "ميليون‌ها طرفدار بالقوه جريان اصلاحات خواهان اعلام موضع آقای هاشمی و آقای خاتمی هستند اما هر قدر که به اينها نگاه می‌کنند واکنشی نمی‌بينند"، تصريح کرد: کمترين واکنشی که از آنان انتظار می‌رود اين است که درباره آقای عارف يا آقای روحانی موضع بگيرند و حتی اگر با هيچ‌يک از اين دو موافق نيستند به طور صريح اعلام کنند که از کسی حمايت نمی‌کنند. هم آقای هاشمی سکوت کرده است و هم آقای خاتمی. من برای اين همه شور و اميدی که در بدنه اجتماعی جريان اصلاحات به وجود آمده افسوس می‌خورم و دلم می‌سوزد، چراکه هيچ رهبری برای آنان وجود ندارد.

زيباکلام تاکيد کرد: اگر آقای هاشمی يا آقای خاتمی به خود نيايند، دير و يا زود جنبش دموکراسی‌خواهی آنان را کنار خواهد گذاشت و رهبری اين جنبش در ايران متوقف خواهد شد. از نظر جامعه‌شناسی، شرايط دموکراسی‌خواهی در ايران به وجود آمده است و نمونه بارز آن موجی است که با آمدن هاشمی رفسنجانی ايجاد شد و اين نشانگر نارضايتی گسترده مردم به ويژه اقشار تحصيلکرده جامعه از اصولگرايان است. اگر هاشمی و خاتمی به هر دليلی محافظه‌کاری نشان دهند، به نظر من جنبش دموکراسی‌خواهی آنان را کنار خواهد گذاشت.

اين استاد دانشگاه در برابر اين پرسش که "از نظر شما جريان اصلاحات از ميان عارف و روحانی کداميک را انتخاب خواهد کرد؟"، پاسخ داد: مهم‌تر از اينکه در اين انتخابات از چه کسی بايد حمايت شود، اين است که به هر نحو موضع‌گيری شود. از نظر من آقای حسن روحانی بايد نامزد اصلی اصلاح‌طلبان شود و آقای عارف به نفع ايشان کنار برود و آقای روحانی ايشان را به عنوان معاون اول خود منصوب کند.

وی با بيان اينکه "معتقدم توان سياسی آقای روحانی بيشتر از آقای عارف است"، اظهار کرد: آقای عارف از نظر مديريت و پيچ و خم اجرايی، نامزد مناسب‌تری است اما صلاحيت و پختگی و روابط عمومی آقای روحانی با ساير مراکز قدرت بيشتر است. هريک از اين دو نفر که نامزد اصلاح‌طلبان باشند اصولگرايان به راحتی اجازه نخواهند داد که آنان کار کنند. برای گذشتن از اين سربالايی دشوار، آقای روحانی را برای پيمودن اين راه بهتر می‌دانم.

زيباکلام در پايان خاطرنشان کرد: البته اين تصميم که از ميان آقای روحانی يا آقای عارف کداميک نامزد اصلاح‌طلبان باشند، اين دو نيستند که بايد تصميم بگيرند بلکه رهبری جريان اصلاحات بايد اين تصميم را بگيرد و بگويد هر کسی که می‌خواست به من خاتمی يا هاشمی رای دهد، به فلان شخص رای دهد. بايد بدنه جريان اصلاحات ياد بگيرد که مبارزه سياسی، بدون رهبری، فرماندهی و سازماندهی نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016