شنبه 18 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتشار ۱۰۰ ميليون قطعه اسکناس ۵۰۰ تومانی با طرح جديد

مهر ـ مديرکل سازمان توليد اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اعلام انتشار ۱۰۰ ميليون قطعه اسکناس ۵۰۰ تومانی با طرح جديد گفت: از نظر ريالی حجم انتشار ۶۰۰ ميليارد ريال است.

به گزارش خبرنگار مهر، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران بر اساس ماده ۳ قانون پولی و بانکی کشور امتياز انتشار پول رايج کشور را بر عهده دارد، بر اين اساس و به مناسبت مبعث پيامبرگرامی اسلام (ص) اسکناس ۵ هزار ريالی با طرح جديد منتشر می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مجيد صنيعی؛ مديرکل سازمان توليد اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در اينباره اظهار داشت: اسکناس ۵ هزار ريالی برای اولين بار در سال ۱۳۷۲ با پرتره حضرت امام خمينی (ره) و با طرح گل و مرغ در پشت آن منتشر شد و تاکنون ۲ ميليارد قطعه از اين اسکناس چاپ و منتشر شده است. همانگونه که می دانيد گل و مرغ نماد موهبت الهی و تجلی ظريف و لطيف آفريدگار است. اين اسکناس با ابعاد ۷۵*۱۵۴ ميليمتر و با نخ امنيتی در بافت کاغذ آن با عرض ۲.۱ ميليمتر است که عبارت ۵ هزار ريال به صورت فارسی و لاتين بر روی آن نوشته شده است.

مديرکل سازمان توليد اسکناس و مسکوک بانک مرکزی افزود: جنس کاغذ ۱۰۰ درصد پنبه است و موارد امنيتی که در آن به کار رفته و اکنون نيز در اسکناس جديد تغيير نيافته است متشکل از الياف نامرئی فلورسنتی در خميره کاغذ به رنگ های آبی، زرد و قرمز بر رو و پشت اسکناس است که در مقابل تابش اشعه ماوراءبنفش قابل رويت است. تمامی رو و پشت اسکناس به صورت خطی طراحی شده است. در چاپ شماره سريال از مرکب فلورسنت استفاده شده که در مقابل اشعه ماوراءبنفش به رنگ طلايی نمايان خواهد شد، ضمن آنکه در سمت چپ گوشه پايين يک خط و دو نقطه در زير آن به صورت برجسته برای سهولت شناسايی اين اسکناس توسط عزيزان روشندل در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: پس از چاپ و انتشار مرحله اول اين اسکناس و استفاده مردم در مبادلات روزمره خود از آن به صورت گسترده از يکسو و از سوی ديگر پرتاب موفقيت آميز اولين ماهواره ايرانی با نام اميد که يکی از مهمترين دستاوردهای بزرگ کشور در زمينه فناوری های خاص به شمار می‌رود، فرآيند طراحی برای اسکناس ۵ هزار ريالی با موضوع ماهواره اميد آغاز شد و پس از طی شدن مطالعات اوليه و تهيه تصاوير مناسب از مراجع مورد تاييد، کار طراحی در سازمان توليد اسکناس و مسکوک آغاز و نهايتا در بيستم مردادماه سال ۱۳۸۸ اسکناس ۵ هزار ريالی با طرح ماهواره اميد به ميزان ۷۲ ميليون قطعه چاپ و منتشر شد.

اين مقام مسئول در بانک مرکزی تاکيد کرد: در سال ۱۳۹۰ با توجه به مطرح شدن موضوع توجه به ميراث فرهنگی و صنايع دستی ايران، فرآيند طراحی بر اين اساس آغاز و پس از ارائه و بررسی طرح های گوناگون در نهايت طرح پشت اسکناس ۵ هزار ريالی از ماهواره اميد به ظروف سفالی مربوط به قرن هشتم هجری تغيير يافت.

صنيعی در خصوص طرح پشت اسکناس و دليل انتخاب اين تصوير گفت: طرح پشت اسکناس متشکل از ظروف سفالی متعلق به قرن هشتم هجری است که از منطقه سلطان آباد يا همان اراک امروزی کشف شده است و از نمونه های ارزشمند و زيبای سفالگری به شمار می رود و در حال حاضر در موزه ملی ايران نگهداری می شود. دليل انتخاب آن نيز همانطور که اشاره شد توجه ويژه به موضوع ميراث فرهنگی و صنايع دستی است، برمبنای آخرين تحقيقات و کشفيات باستان شناسی فن و هنر سفالگری در ايران سابقه ای ديرينه دارد و به حدود هزاره هشتم پيش از ميلاد باز می گردد. اين سفال ها به دليل تاثير جنبه های مذهبی، اقتصادی کشاورزی و اجتماعی به خوبی بيانگر فرهنگ غنی ايرانيان است.

وی درباره طرح جديد اسکناس و ميزان انتشار آن اظهار داشت: در برنامه چاپ سال جاری، انتشار بيش از ۱۰۰ ميليون قطعه از اين اسکناس با طرح جديد پيش بينی شده است که از نظر ريالی به ميزان ۶۰۰ ميليارد ريال است. در ابتدای سال ۱۳۹۱ تصميم گرفته شد تغييراتی در طراحی اسکناس ها داده شود، بر اين اساس اسکناس ۵ هزار ريالی به عنوان اولين اسکناس انتخاب شد. اين تصميم موجب شد چاپ اسکناس ها از دو رو برجسته به يک رو برجسته با حفظ امنيت لازم تغيير يابد که اين امر شيوه‌ای متداول در سطح جهان است.

مديرکل سازمان توليد اسکناس و مسکوک بانک مرکزی گفت: موارد و مشخصات امنيتی اين اسکناس همانند اسکناس ۵ هزار ريالی قبلی است، قطع اين اسکناس همچون اسکناس قبلی ۷۵*۱۵۴ است و در آن نکات امنيتی مانند واتر مارک، نخ امنيتی، کاغذ با الياف پنبه، چاپ افست خشک، چاپ برجسته، ميکرو پرينت و سيترو استفاده شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016