یکشنبه 19 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازگشت "اسفنديار" روی بنرها

شرق: مشايی که برای انتخابات رياست‌جمهوری از سايه خارج شده بود و هر روز چند مراسم سخنرانی و ديدار داشت با عدم احراز صلاحيتش باز به سايه برگشته است.

اين در حالی است که احمدی‌نژاد در پی عدم احراز صلاحيت مشايی اعلام کرده بود به رايزنی با رهبری خوشبين است و از حاميانش خواسته بود که صبر پيشه کنند.

احمدی‌نژاد نه‌تنها به ردصلاحيت مشايی اعتراض نکرد بلکه با خيالی آسوده منتظر انتخابات ۹۲ است.

پس از همه اين شايعات خبرهايی منتشر شد که حکايت می‌کرد احمدی‌نژاد از جليلی حمايت می‌کند و حسين الله‌کرم از نزديکان جليلی هم گفته بود: «جليلی ادامه احمدی‌نژاد است.»

جليلی ديروز گفت: «من کانديدای دولت نيستم، بلکه سرباز ولايت هستم و خداوند روزی را نياورد که از اين خط، راه به انحراف ببرم.» احمدی‌نژاد هم تاکنون، هرگونه حمايت از وی را تکذيب کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از روز اعلام اسامی تاييدصلاحيت‌شده‌ها تا روز جمعه خبر از بهار نبود و مرد بهاری هم سکوت کرده بود مشايی، هرچند در مراسم ارتحال امام و جشن مبعث هم شرکت کرده بود، به سکوت يک‌ماهه خود ادامه داد. اما احمدی‌نژاد در دو روز گذشته از تداوم بهار خبر داد.

او در سالروز بعثت پيامبر مکرم اسلام(ص) در ديدار مسوولان نظام، نمايندگان و سفيران کشورهای اسلامی و جمعی از خانواده معظم شهدا با رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: ‌مردی از جنس و نسل پيامبر اعظم(ص) و متصل به آسمان در پس يک زمستان طولانی می‌آيد و حقيقت بهار انسان، حقيقت زندگی انسانی، صلح، امنيت و کرامت را با سبدهايی از گل، زيبايی، عشق و معرفت ناب، به همگان هديه خواهد کرد.

احمدی‌نژاد در توصيف بهار باز هم روز جمعه در مراسم اختتاميه سی‌امين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن کريم که در سالن اجلاس سران برگزار شده بود، گفت: نسيمی وزيدن گرفته و بهار در راه است. او گفت: اين وعده خداوند است و او خواهد آمد و همه بهار را در پس يک زمستان طولانی به بشريت تقديم می‌کند.

همزمان بنرهای تبليغاتی در سطح شهر نصب شده که شعار زنده‌باد بهار روی آن نقش بسته بود. در يک سوی «بنر» تصويری از احمدی‌نژاد و مشايی قرار داشت و سمت راست هم تصويری از مقام معظم رهبری و امام راحل به چشم می‌خورد. روی اين بنر به جز شعار «زنده‌باد بهار» نوشته شده است: «انتخابات شورای شهر تهران.» اما نه تصويری از گزينه دولتی‌ها در انتخابات شورای شهر داشت و نه توضيحی که مشخص کند اين بنرها با چه هدفی در سطح شهر نصب شده‌اند.

خبرهايی هم از همايش امروز احمدی‌نژاد و مشايی در کاخ نياوران منتشر شده اما هنوز مشخص نيست در صورت صحت اين خبر، اين همايش را چه کسانی و با چه هدفی برگزار خواهند کرد.

***

ستادهای«خود جوش» در سطح شهر

شرق: «عبدالرضا داوری» مديرمسوول روزنامه «شهروند» و مسوول کميته رسانه‌ای دفتر هماهنگی ستادهای تعطيل‌شده مردمی «مشايی» در گفت‌وگو با «شرق» درباره شايعه فعال‌شدن ستادهای انتخاباتی مشايی توضيح داد.

اسفنديار رحيم‌مشايی اين روزها کجاست و چه می‌کند؟
آقای مشايی به کارهای معمول و روزمره خود می‌پردازد و مشغول ساماندهی کارهای دبيرخانه جنبش عدم تعهدند.

در چند نقطه شهر ستادهايی با بنرهايی با چهره مشايی و احمدی‌نژاد برپا شده است! آيا خبرهايی مبنی بر تاييد صلاحيت آقای مشايی در راه است که ما اطلاع نداريم؟
نه، من وجود اين بنرها و فعال‌شدن ستادهای منسوب به آقای مشايی را اصلا تاييد نمی‌کنم. بحث تاييد صلاحيت ايشان را هم در حد شايعات شنيده‌ام ولی فکر نمی‌کنم اقدام خاصی صورت گرفته باشد.

پس اين ستادها متعلق به کيست و چرا فعال شده است؟
اين ستادها صرفا برای فعاليت انتخابات شوراهاست.

خب انتخابات شوراها چه ربطی به آقای مشايی دارد؟
فکر می‌کنم دوستانی سعی کرده‌اند با استفاده از نماد رييس‌جمهور و مشايی خودشان را به اين جريان منتسب کنند.

يعنی شما هرگونه فعاليت انتخاباتی مربوط به مشايی را تکذيب می‌کنيد؟
در مقطعی که فعاليت‌های انتخاباتی شروع شد، چند ستاد خودجوش مردمی در حمايت از آقای مشايی شکل گرفت، بعد با توجه به اينکه صلاحيت ايشان توسط شورای نگهبان احراز نشد، بخشی از اين مجموعه تعديل شد و بخشی هم برای شوراها نامزدهايی مد نظر داشتند. شايد همان‌ها فعال شده‌اند. ولی من به‌عنوان کسی که مسوول کميته رسانه‌ای آقای مشايی بودم به قطع می‌گويم که به‌طور مشخص در دو هفته اخير هيچ فعاليت انتخاباتی در رابطه با آقای مهندس مشايی انجام نشده است.

منظور شما چيست؟ در اين بنرها عکس و مشخصاتی از هيچ نامزد شورای شهری وجود ندارد؟
شايد خواسته‌اند علاقه خود را نشان دهند. من خودم به‌طور مشخص اين بنرهای تبليلغاتی را که در آن از نماد مشايی استفاده شده باشد، نديدم اما اگر هم باشد درواقع يک حرکت غيرسازمان‌يافته است.

ولی آقای احمدی‌نژاد اخيرا دوباره بحث «بهار» را مطرح کرده و گفته است «بوی بهار» می‌آيد.
اگر اشتباه نکنم احمدی‌نژاد يک‌سال است که از اين کلمه استفاده می‌کند و اصلا شعار انتخاباتی نيست بلکه نشان‌دهنده جهان‌بينی ايشان و به سمت ظهور انسان کامل نشانه دارد. خرج‌کردن عنوان بهار در فعاليت‌های انتخاباتی از سوی رييس‌جمهوری نهی شده بود حتی در ستادهای اوليه که شروع به کار کردند تاکيد شده بود که بهار، شعار انتخاباتی نيست و يک آرمان است.

ولی ايشان عموما وقتی در کنار آقای مشايی بودند از شعار «بهار» استفاده می‌کردند.
نه «بهار» گفتمان يک جريان است و نزديک انتخابات نبوده است. بر اساس اخبار سايت رياست‌جمهوری از سال ۸۷ به اين طرف شايد ۷۰۰ بار تا جايی که خاطرم هست از اين کليد‌واژه بهار در حوزه‌های مختلف ايشان استفاده کرده است. من اعتقاد دارم که اين گفتمان ادامه پيدا می‌کند.

چطور؟ دولت که عمرش رو به پايان است.
مگر قرار است صرفا در قدرت و دولت باشد تا بتواند گفتمانش را ادامه دهد؟

خب خارج از قدرت چه ابزاری دارد؟ درحالی‌که در دورانی هم که در قدرت بود، برای ارايه آن با مانع و مشکل روبه‌رو بود.
شأن اين دو نفر که به مقام و منصبشان نبوده است. جلوه مشايی و احمدی‌نژاد بعد از رياست‌جمهوری به مراتب بيشتر است. بعد از دوران رياست‌جمهوری شاهد خواهيد بود که اين گفتمان بيشتر به چشم می‌آيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016