دوشنبه 20 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زمزمه کناره‌گيری جليلی از نامزدی

• سخنگوی ستاد حدادعادل: برخی بزرگان، رايزنی‌هايی با جليلی برای کناره‌گيری آغاز کرده‌اند و او نيز استدلال‌های بزرگان را پذيرفته است

روزنامه شرق، آمنه شيرافکن: شايعه است، واقعيت يا خبرپراکنی؟ در آستانه انتخابات، از ستاد حدادعادل خبر رسيده که «برخی بزرگان برای کناره‌گيری سعيد جليلی تلاش‌هايی آغاز کرده‌اند و او نيز در اين زمينه استدلال‌های بزرگان را پذيرفته است.»

نمايندگان حاضر در ستاد سعيد جليلی خبر را تکذيب می‌کنند. با اين حال صادق زيباکلام، تاکيد دارد که حضور ضعيف جليلی در مناظره‌های اخير موجب ريزش آرای او شده و طرفداران راديکال او را نااميد کرده است.

اين تحليلگر سياسی معتقد است: «در فرصت پايانی، گزينه ديگری برای طيف‌های راديکال اصولگرا باقی نمانده. نه انصار حزب‌الله و نه آيت‌الله مصباح يزدی و جبهه پايداری نخواهند توانست در اين زمان کوتاه روی فرد ديگری سرمايه‌گذاری کنند و بدون شک قاليباف، ولايتی، رضايی و حدادعادل نيز گزينه مورد نظر آنان نخواهند بود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضور سعيد جليلی، دبير شورايعالی امنيت ملی و مسوول مذاکره‌کننده پرونده هسته‌ای در انتخابات رياست‌جمهوری يازدهم حاشيه‌های فراوانی ايجاد کرده است. برخی معتقدند اگر او نامزد رياست‌جمهوری نبود، اين‌همه رازهای مگوی انرژی هسته‌ای و نشست‌های پنهانی رو نمی‌شد.

اما آنطور که زيباکلام تحليل می‌کند: «اصولگرايان تندرو، گزينه ديگری جز جليلی ندارند، جليلی فتوکپی احمدی‌نژاد است، اما فتوکپی‌ای ناقص. او نفوذ کلام، سخنوری و مديريت و توانمندی‌های احمدی‌نژاد را ندارد و اين فقدان‌ها به‌ويژه در آخرين مناظره، بيش از هر زمان ديگری مشخص شد.»

به‌گفته زيباکلام، «نقدهای صورت‌گرفته نه از سوی محمدرضا عارف و حسن روحانی به‌عنوان نامزدهای اصلاح‌طلب، که اين‌بار از سوی مشاور امور بين‌الملل مقام‌معظم‌رهبری مطرح شده است. علی‌اکبر ولايتی در آخرين مناظره، به صراحت نشان داد که جليلی نه‌تنها مذاکره‌کننده‌ای ايده‌آل و پرقدرت نبوده، که نشست‌هايش با ۱+۵ هم راه به جايی نبرده و با اين تفاسير، تمام نقشه‌های اصولگرايان تندرو در حمايت از او نقش بر آب شد.» زيباکلام تاکيد دارد که بازنده اصلی مناظره سوم، سعيد جليلی بوده و محمدباقر قاليباف. اما ضعف جليلی در بيان ايده‌ها و دفاع از سياست‌های هسته‌ای‌اش در مذاکرات، کار را برای جريانی از اصولگراها و نامزد موردنظر دشوارتر از هميشه کرد.

به اين دليل، سعيد جليلی بيش از آنکه برای اين جريان، دارايی به شمار بيايد، يک بدهی است. مجتبی توانگر، سخنگوی ستاد حدادعادل به «ايسنا» گفته است: «برخی بزرگان، رايزنی‌هايی با آقای جليلی برای کناره‌گيری آغاز کرده و او نيز در اين زمينه استدلال‌های بزرگان را پذيرفته است.»

او تاکيد دارد: «حدادعادل تا پايان رقابت‌های انتخاباتی در صحنه حضور خواهد داشت و به نفع هيچ نامزدی کناره‌گيری نخواهد کرد. کسانی اخبار انصراف حضور آقای حدادعادل را مطرح می‌کنند که منافع خود را با حضور ايشان در خطر می‌بينند.»

البته چندی پيش هم ستاد جليلی خبر داد که حدادعادل به نفع او کناره‌گيری خواهد کرد. اگرچه برخی دعواها انتخاباتی باشد اما تصاوير خوش‌وبش‌های مناظره آخر ميان حدادعادل و سعيد جليلی پيام ديگری برای افکار عمومی داشت، خوش‌وبش‌ها به جايی رسيده بود که حدادعادل حرف‌هايی روی کاغذ نوشت و به سعيد جليلی داد.

اما در همين حال شهبازی، سخنگوی ستاد جليلی نيز به «شرق» گفته جليلی بنای کناررفتن ندارد و تا آخر خط در صحنه انتخابات حضور خواهد داشت. البته تا اين لحظه، هنوز ستاد جليلی، مواضع ستاد حداد را به طور رسمی در خبرگزاری‌ها تکذيب نکرده است.

در همين زمينه حسن جوکار، عضو کميسيون امنيت ملی که اخبار ستادهای تبليغاتی را نشنيده، در گفت‌وگو با «شرق» تاکيد دارد که «نمی‌خواهد نامی از نامزد خاصی بياورد اما در مساله هسته‌ای بايد علاوه بر اينکه اصول را حفظ می‌کنيم، تهديدزدايی شود و به گونه‌ای عمل کنيم که بتوانيم ضمن تعامل با کشورهای دوست، آسيب‌های ممکن را به حداقل برسانيم.»

حضور سعيد جليلی از همان آغاز در صحنه انتخابات رياست‌جمهوری، اما و اگرهای فراوانی به راه انداخت. روزنامه شهروند سه‌روز پيش در گزارشی نوشت: «اگر جليلی به هر دليلی، پيروز انتخابات نشود يا بدتر از آن، رای پايينی بياورد، به احتمال زياد، دستگاه تبليغاتی غرب، شکست او يا رای پايينش را رفراندوم مردم ايران درمورد روند مذاکرات هسته‌ای در سال‌های اخير جا خواهد زد و نتيجه انتخابات را «نه» ايرانيان به مقاومت جمهوری اسلامی در اين مذاکرات برخواهد شمرد و اينطور وانمود خواهد کرد که مردم ايران از تحريم‌ها خسته شده‌اند.»

از اينها گذشته آنچه از آخرين مناظره در افکار عمومی به جای مانده، اين است که ديپلمات کهنه‌کاری چون علی‌اکبر ولايتی، در نقدی تمام قد از سياست‌های هسته‌ای سعيد جليلی، نمره خوبی به کارنامه کاری او نداد و در عمل با مثال‌هايی ساده از عدم توفيق او در پرونده هسته‌ای چند سال اخير گفت.

بالا و پايين‌های سياسی اين روزها، برای سعيد جليلی چندان خوشايند نيست، اگرچه محمدرضا باهنر از اينکه شايبه‌هايی برای تلقی او به‌عنوان «گزينه نظام» مطرح شده، به‌موقع گله کرد، اما تا چندی پيش هنوز حرف و حديث‌هايی اينچنين به گوش می‌رسيد. اما او هرچه باشد، گزينه مورد تاييد آيت‌الله مصباح يزدی و جبهه پايداری، در زمين رقابت‌های مناظره‌ای، چندان خوش ندرخشيد و مقهور توانايی ديپلمات‌های کهنه‌کار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016